Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Tammy » 01 sep 2018, 07:37

Afbeelding

Einde verhaal voor halogeenlamp in EU.

AMSTERDAM - Halogeenlampen verdwijnen langzaamaan uit de winkelschappen. Vanaf zaterdag is het in de Europese Unie verboden de populairste halogeenlampen op de markt te brengen, omdat ze niet voldoen aan de energie-eisen die gelden.

Het verbod geldt voor ongerichte lampen op netspanning die op halogeen branden, oftewel de huis-tuin-en-keukenlampen. Die verbruiken tot wel vijf keer de hoeveelheid energie die nodig is om een vergelijkbaar ledlampje te laten schijnen. EU-lidstaten spraken daarom negen jaar geleden af de verkoop van dit soort lampen te verbieden, zoals eerder gebeurde met gloeilampen.

Het verbod moet een fikse besparing in het energieverbruik opleveren. De Europese Commissie schat in dat Europeanen jaarlijks 48 terawattuur aan elektriciteit kunnen besparen als ze hun halogeenlampen inwisselen voor leds. Dat staat gelijk aan het totale jaarlijkse stroomverbruik van Portugal. Dit zou uiteindelijk 12 miljoen ton per jaar aan CO2-uitstoot schelen.
Aan het verbod kleven ook enige nadelen. Volgens Brussel gaan als gevolg van de ban op halogeenspotjes 6800 banen verloren. Zo kondigde het toenmalige Philips Lighting, dat nu Signify heet, begin dit jaar aan zijn laatste Europese fabriek voor halogeencomponenten te sluiten. De kans is overigens groot dat de halogeenlampen nog een tijdje in de schappen te vinden zijn. Winkels mogen de halogeenlampen die ze al in voorraad hebben nog verkopen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Tammy » 01 sep 2018, 07:45

Ik vroeg me af wat het verschil was met Halogeen en Led verlichting .

Moesten we vroeger niet allemaal aan de Halogeen lamp ?
Of was dat die Led verlichting ?
Ik weet het niet meer word oud. :mrgreen:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Halogeen vs. LED.

De laatste tijd hoor je vanalles over LED. Het zou energiezuiniger zijn, langer meegaan, maar ongezellig wit licht hebben en veel duurder zijn. Dit bracht mij tot de vraag wat is nu echt het verschil tussen Halogeen en LED verlichting. Ik zocht het voor je uit.
Een halogeenlamp is eigenlijk gewoon een oude gloeilamp, maar de halogeenlamp is gevuld met gas van broom of jodium. Dit gas zorgt ervoor dat de gloeidraad heter wordt dan bij een gewone gloeilamp waardoor een groter deel van de energie wordt omgezet in licht en een langere levensduur heeft dan een gewone gloeilamp. Het rendement van een halogeenlamp is daardoor zo’n 15 tot 20% hoger dan het rendement van een gloeilamp.

Een ledlamp heeft geen gloeidraad, maar ‘ licht-emitterende diodes oftewel led. Een led is een elektronische halfgeleidercomponent die licht uitzendt als er een elektrische stroom in de doorlaatrichting doorheen loopt. Het verschil in rendement is enorm. Een ledlamp kan met zo’n 15% van de energie net zoveel licht maken als een ouderwetse gloeilamp en is ook 8 tot 10 keer zuiniger dan de halogeenlamp.

Ten opzichte van de halogeenlamp is led dus veel energiezuiniger maar in aanschaf wint de halogeen lamp fors. Een halogeenlampje koop je al vanaf €0,45 cent en een led lampje vanaf €2.25 een groot verschil dus. Maar de verwachte gemiddelde levensduur is met 15.000 ten opzichte van de 2000 die de halogeenlamp meegaat ook groot. Het is eigenlijk een som van aanschaf + verbruik / branduren. Wanneer je dit uitrekent is er financieel dus geen twijfel over mogelijk. Led lampen besparen je over de lange tijd veel geld uit!

Bij verlichting draait het natuurlijk om meer dan alleen de kosten. Verlichting geeft sfeer aan een huis. Tegenwoordig is led verlichting zo goed ontwikkeld dat deze in verschillende lumen en Kelvin verkrijgbaar is dus voor ieder wat wils. Het is niet meer alleen dat kille, witte licht maar net als halogeenverlichting in warm witte tinten. Ook zijn in led filament lampen de ‘gloeidraden’ van de gloeilamp verwerkt wat een nostalgisch en sfeervol effect geeft.
In mijn ogen is ledverlichting goedkoper, energiezuiniger en net zo sfeervol als halogeenverlichting. Dus als het volgende lampje kapot gaat, vervang het dan niet door halogeen, maar door led!


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door herman50 » 01 sep 2018, 12:01

nee Tammy je word niet oud ze verzinne gewoon weer wat nieuws , iedereen moest aan die halogenen nou iedereen die heeft krijg je dit weer .. uitgeslapen jonges .. iedereen kreeg een doosje met die zuinige lampen en nou ....moet je toch maar die led nemen, dus enorm veel geld in het putje gedondert, en zo zal er nog veel meer komen , en daar heb je dat rotwoord weer,,, de verwachting is...wat verwachting hij is het of hij is het niet zuiniger ..precies als wat Ziggo flikt na zo´n lange tijd is het einde van analoog TV In zicht 19 September gaat de stekker eruit dus dan heb je/ik mooi zwart beeld , je /ik moet dus nu-als de donder- een HD kopen om straks TV te kunnen kijken .... of dat lukt gaat kan zal hun een rotzorg zijn ,, dan is er nog het gas dat langzaam word afgesloten ten voordeel van electriek koken ed ja ze weten het wel ;) fijne -mid-dag nog ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door univers » 01 sep 2018, 12:16

Zo zie je maar Herman.
Je wordt van alle kanten getild.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Tammy » 01 sep 2018, 12:41

Herman50 :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door herman50 » 01 sep 2018, 13:06

en het gekke is je hebr er geen r... over te vertelen , kijk als ik die gewone lampen wil hebben ,die oooooooo zo duur zijn dan moet je andere kopen die zijn beter en goedkoper hoezo wie betaalt de rekening eind van t jaar hunni of ik ? , maarja zal altijd wel wat zijn en blijven
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door univers » 01 sep 2018, 13:09

Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Determinist » 01 sep 2018, 14:12

herman50 schreef:
01 sep 2018, 12:01
nee Tammy je word niet oud ze verzinne gewoon weer wat nieuws
Tsja, evolutie in technologie. Gelukkig vinden ze elke keer weer wat nieuws uit. Anders zaten we nu nog in die grot.
, iedereen moest aan die halogenen nou iedereen die heeft krijg je dit weer .. uitgeslapen jonges .. iedereen kreeg een doosje met die zuinige lampen en nou ....moet je toch maar die led nemen, dus enorm veel geld in het putje gedondert,
Wat is dit nu voor een onzin herman.

Je hebt geld bespaard en je hebt als het goed is niet al je gloeilampen in 1 keer vervangen zolang ze nog niet kapot waren...toch?
Je hebt waarschijnlijk 1 voor 1, bij het uitvallen van de lampen, deze voorzien van een zuiniger product die langer mee gaat qua branduren en nog goedkoper in gebruik is ook.

Ik heb nergens gloeilampen meer in mijn huis. Zodra er eenje kapot ging kwam daar een halogeen versie in. En dat al lang geleden.
Als ik de kapotte lampen door een gloeilamp had vervangen dan had ik deze al veel eerder moeten vervangen, want deze gaan veel eerder kapot.

Het is niet zo dat je al het geld dat je hebt uitgegeven voor een halogeen lamp in het putje dondert. Deze lampen blijven gewoon bij je branden in huis totdat deze kapot gaan.
En 1 voor 1 vervang je ze door LED's. Dus het geld wat je hebt geïnvesteerd heb je netjes terug gehad in de vorm van vruchtgebruik van licht. En heb je minder vaak moeten vervangen in vergelijk met de oude gloeilamp.
univers schreef:
01 sep 2018, 12:16
Zo zie je maar Herman.
Je wordt van alle kanten getild.
Die vat ik niet. Je krijgt lampen die vele malen langer mee gaan EN goedkoper in gebruik zijn. Aanschaf is duurder, dat uiteraard wel. Maar bij lampen moet je niet korte termijn denken. Je hebt gewoon lampen in huis nodig en dat zolang je daar woont.
Over de lange termijn geef je dus MINDER geld uit dan dat je nu doet met halogeen en zeker in vergelijk met ouderwetse gloeilampen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door univers » 01 sep 2018, 15:02

Zit een groot verschil per lamp, in de aanschaf prijs.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Tammy » 01 sep 2018, 15:13

Determinist schreef :
Die vat ik niet. Je krijgt lampen die vele malen langer mee gaan EN goedkoper in gebruik zijn. Aanschaf is duurder, dat uiteraard wel. Maar bij lampen moet je niet korte termijn denken.

Nou dat gaat niet altijd op hoor. :grin:
Jaren geleden kochten mijn man en ik energiezuinige lampen van Philips die 8 jaar mee zouden gaan .
Welke weet ik niet meer Halogeen of Led.
De lamp was zo gemaakt dat er 6 lampjes in moesten .
Binnen 2 jaar viel de eerste uit.
Kan gebeuren, maar daarna vielen de anderen 5 ook uit binnen 2 jaar dus.
We voelden ons echt bekocht.

Bij eentje denk je aan peh maar bij 6 echt niet meer.
Dus ik moet Univers wel wat gelijk in geven hierin.
En ze waren een stuk duurder dan verwacht je ook zeker van Philips kwaliteit maar niet bij onze lamp.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Vitharr » 01 sep 2018, 16:53

Tammy schreef:
01 sep 2018, 15:13

Nou dat gaat niet altijd op hoor. :grin:
Jaren geleden kochten mijn man en ik energiezuinige lampen van Philips die 8 jaar mee zouden gaan .
Welke weet ik niet meer Halogeen of Led.
De lamp was zo gemaakt dat er 6 lampjes in moesten .
Binnen 2 jaar viel de eerste uit.
Kan gebeuren, maar daarna vielen de anderen 5 ook uit binnen 2 jaar dus.
We voelden ons echt bekocht.

Bij eentje denk je aan peh maar bij 6 echt niet meer.
Dus ik moet Univers wel wat gelijk in geven hierin.
En ze waren een stuk duurder dan verwacht je ook zeker van Philips kwaliteit maar niet bij onze lamp.
Het zou kunnen dat dit door de harmonisatie kwam. Tussen 1988 en 2004 is de spanning in o.a. NL gewijzigd. Wij zijn van 220 volt naar 230 gegaan. Dat heeft veel elektronica doen sneuvelen die puur voor 220v was ontwikkeld. Zeker verlichting had daar last van. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Tammy » 01 sep 2018, 17:02

Nou moe Vitharr dat heb ik nooit geweten. :shock:
Waarom hebben ze dat gedaan ?
Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom die dure lampen 1 voor 1 sneuvelden in korte tijd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door univers » 01 sep 2018, 19:15

En nu de vraag, is het niet bewust gedaan>
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Vitharr » 01 sep 2018, 20:33

Dat dacht ik ook maar wij hadden gewoon pech in NL. De stroomnetten moesten gekoppeld worden en omdat de spanning per land verschilde is 230 gekozen. Met 220 hadden landen die eerst 240 hadden een groot probleem gehad. Daarnaast waren er ook moeilijke technische redenen om voor 230v te kiezen
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door herman50 » 02 sep 2018, 07:29

en zo houden ze alles in stand door gewoon te doen wat hun wille, nou heb in al die jaren nog geen halogeenlamp gebruik,t in de gang zit al jaren -nog door m´n broer gedaan - een TL lamp verder zou er .
in -oude- TV kasten net erboven achter een plank geen halogeen passen dus uitgespaard ja door gewone lampen te gebruiken ,gaan ze k´pot gewoon een .goedkope- nieuwe fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Determinist » 02 sep 2018, 14:14

herman50 schreef:
02 sep 2018, 07:29
en zo houden ze alles in stand door gewoon te doen wat hun wille, nou heb in al die jaren nog geen halogeenlamp gebruik,t in de gang zit al jaren -nog door m´n broer gedaan - een TL lamp verder zou er .
in -oude- TV kasten net erboven achter een plank geen halogeen passen dus uitgespaard ja door gewone lampen te gebruiken ,gaan ze k´pot gewoon een .goedkope- nieuwe fijne dag
Dan ben je al die jaren een dief geweest van je eigen portemonnee.

De kosten van een lamp zitten 'm niet in aanschaf, maar "verborgen" in het gebruik daarvan.
De aanschafkosten zijn alleen van belang als je een lamp koopt en deze in de verpakking laat en in de oude stoffige doos stopt.
Zodra de lamp in de fitting gaat en je elke dag van licht voorziet gaat de teller lopen.

Overal zijn vergelijkingen te vinden en zelfs online rekenmodules.

Een simpel overzicht

Vergelijk.png

En dat voor slechts 1 lamp.

Als je rekent op meerdere lampen in je woonkamer en minstens 1 per andere kamer en wellicht ook buiten loopt het op.

100 euro vs 700 euro, dat is een aardige besparing per lamp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Determinist » 02 sep 2018, 14:18

En als je deze overzichten niet vertrouwt, dan is het controleren daarvan simpel.
Doe je eigen experiment. Zet een stroommeter tussen je lamp en meet je verbruik en doe dat voor de oude lamp, een spaarlamp, een halogeen en een LED.
Noteer het verschil en zoek je kosten per kilowattuur op bij je energieprovider.

Dan weet je het zeker.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door herman50 » 02 sep 2018, 14:29

dus dan moet ik aanschaffen 1 oude lamp,,een spaarlamp,, een halogeenlamp een ledlamp... dat is s dus eventueel nog zonder fitting ,neeee da´s dan-bijna- net zo duur,, fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

gouwepeer

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door gouwepeer » 02 sep 2018, 15:51

De gloeilamp is een enorme energievreter. Om meer lichtopbrengst te kunnen geven is destijds de halogeenlamp ontwikkeld. Bij deze beide lampen word het grootste gedeelte van de energie omgezet in warmte en een relatief klein deel in licht. Halogeenspotjes (vooral ingebouwd in het plafond) hebben voldoende ruimte nodig om hun warmte af te kunnen voeren. Bij te weinig ruimte hiervoor zal de lamp snel stuk gaan.
Hierna is de spaarlamp gekomen, met een techniek van de reeds bekende tl-lamp. De voordelen van deze lampen is het lagere energieverbruik en de langere gemiddelde levensduur. Het grootste nadeel hiervan is de aanwezigheid van (een kleine hoeveelheid) kwik en het fluorescerende poeder in de lamp. Deze lampen dienen dus apart ingeleverd te worden.
LED is het meest energiezuinig en geeft nauwelijks warmte af. Omdat LED met gelijkstroom werkt, en met een relatief lage spanning, is hiervoor een voorschakelapparaat nodig. Deze zet de 230 volt wisselspanning om in een stabiele gelijkstroom spanning van de juiste waarde. Dit voorschakelapparaat (meestal in de fitting verwerkt) kan wel een beetje warmte geven en is verantwoordelijk voor de maximale levensduur van de LED. Een goedkope LED lamp heeft veelal een voorschakelapparaat van mindere kwaliteit waardoor de levensduur van de LED zelf ook minder zal worden. Persoonlijk koop ik daarom ook liever een duurdere A-merk dan het goedkope spul uit China.
Bij de aankoop van LED zijn er verder nog een paar zaken om op te letten:
- lichtopbrengst: Deze is uitgedrukt in Lumen. Hoe hoger dit getal, des te meer licht zal het geven. 700 tot 800 Lumen is vergelijkbaar met de oude gloeilamp van 65 Watt.
- kleurtemperatuur (uitgedrukt in Kelvin) 5000K is hierbij vergelijkbaar aan natuurlijk zonlicht. Onder de 5000K zal het licht geler worden, boven 5000K blauwer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Einde verhaal voor halogeenlamp in EU

Bericht door Vitharr » 02 sep 2018, 17:15

Wat een verassend einde aan die schaalverdeling?!?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie