Macron en zijn En Marche beweging komt naar Nederland

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
gusteman

Re: Macron en zijn En Marche beweging komt naar Nederland

Bericht door gusteman » 20 sep 2018, 12:27

Tammy schreef:
20 sep 2018, 09:04
Vertel Gusteman, waarom begreep jij hun ?
Nou, lieve Tammy, zoals ik schreef kregen wij de uitleg waarom en die leek ons vrij logisch.
Ik herinner mij niet meer woordelijk wat ze gezegd hebben (dat moet in de zomer van 1975 geweest zijn) maar in grote lijnen kwam het er op neer dat zij slechte ervaringen hadden met Nederlanders, voornamelijk rond wat zij ervoeren als arrogantie en gebrek aan respect voor de eigenheid van het Franse volk en hun cultuur.

Wat door de ogen van de één als assertiviteit wordt gezien kan voor een ander overkomen als arrogantie; het verschil is niet altijd zo duidelijk.

En ja, ook hier in Vlaanderen ondervinden wij regelmatig hoe Nederlanders zich meestal gedragen als lieden die de wijsheid in pacht hebben. Vroeger werd daar door de doorsnee Vlaming naar opgekeken, naar die zelfverzekerdheid en dat directe in het benaderen van onderwerpen.
Tegenwoordig wordt dit veeleer ervaren als hautain gedrag, en aangezien de gemiddelde Vlaming intussen ook wat mondiger is geworden zullen de reacties eerder afwijzend zijn.

Maar geen erg, waar het arrogantie en hautain gedrag betreft (als bezoeker in een ander land) staan nog steeds, mèt stip, op de eerste plaats: de Duitsers. ;P!
Zit waarschijnlijk in het bloed, of het heeft iets te maken met zuurkool en worst ... weet ik veel :?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80571
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Macron en zijn En Marche beweging komt naar Nederland

Bericht door Tammy » 20 sep 2018, 13:10

Dank voor je uitleg Gusteman. :hands:

Je zegt het volgende :
En ja, ook hier in Vlaanderen ondervinden wij regelmatig hoe Nederlanders zich meestal gedragen als lieden die de wijsheid in pacht hebben. Vroeger werd daar door de doorsnee Vlaming naar opgekeken, naar die zelfverzekerdheid en dat directe in het benaderen van onderwerpen.
Tegenwoordig wordt dit veeleer ervaren als hautain gedrag, en aangezien de gemiddelde Vlaming intussen ook wat mondiger is geworden zullen de reacties eerder afwijzend zijn.
Heel goed dat de gemiddelde Vlaming hoe jij dat zegt mondiger is geworden.
Nederlanders zijn vergeleken met Belgen heel direct inderdaad.
Met direct zijn is niks mis mee maar met hautain gedrag wel.
Daar zit wel degelijk een verschil in.

Het verschil om je mening te zeggen op een respectvolle manier of arrogante manier laten zien is dus niet hetzelfde.

Belgen zijn heel rustig en praten ook zacht.
Dat valt mij altijd op op een terras in Belgie, ik versta ze niet aan het tafeltje naast mij, terwijl ik Nederlanders 10 tafels verderop woord voor woord kan verstaan zo luidruchtig zijn die.
Maar Belgen mogen best wat mondiger worden, laat je nooit ondersneeuwen door anderen.

1 Van de mooiste voorbeelden voor mij was toen mijn man jaren geleden in Belgisch gezelschap zei dat Nederland kampioen zou worden bij het WK voetballen.
De Belgische man zei : wij zijn blij dat we mee mogen doen.

Toen zag ik het verschil, aan de ene kant mooi wat de Belgische man zei maar aan de andere kant denk ik, kom op niet zo bescheiden.
Dat laatste vind ik een mooie eigenschap maar niet altijd. :wink:

En zo heeft elk volk zijn unieke en minder mooie eigenschappen . :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Macron en zijn En Marche beweging komt naar Nederland

Bericht door Vitharr » 20 sep 2018, 21:16

Mij is in Antwerpen verteld dat ik een goeie Ollander ben, herkenbaar aan het kunnen formuleren van zinnen zonder ziektes. De meeste Nederlandse Walen wonen dan ook in Holland.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie