3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door Tammy » 24 sep 2018, 10:12

Afbeelding

Het Glazen Huis is verleden tijd. Dit jaar zwerft een zestal 3FM-presentatoren voor Serious Request een weeklang te voet door het land, is eten en drinken niet langer verboden, zoeken de dj’s de luisteraars op in plaats van andersom en mag worden gedoneerd aan een goed doel naar keuze. Zendermanager Sharid Alles: ,,Ik verheug me op het onvoorspelbare van deze nieuwe opzet.''

Het wordt allemaal anders. Voor 3FM Serious Request: De Lifeline komen de radiomakers, in tegenstelling tot eerdere edities, naar de luisteraar toe. De jaarlijkse actie drijft grotendeels op het Nederlandse publiek dat creatieve acties organiseert waar drie teams van elk twee dj’s verspreid over het land, tijdens hun voettocht voorbij trekken. Een gamemarathon in de kantine van de plaatselijke voetbalvereniging, een rooftopparty op je eigen dakterras? Alles kan en mag. Wie de ‘uitverkoren’ dj’s zijn, wordt later bekend.

,,Waar ze onderweg slapen? Ik hoop dat Nederland massaal zal zeggen: kom even binnen’’, vertelt Sharid Alles in haar eerste interview als kersverse NPO 3FM-zendermanager. ,,En ja, ze mogen gewoon eten en drinken. Maar het is dan wel hartje december hè?! Het kan zomaar zijn dat de teams in minus 10 graden door de sneeuw moeten ploeteren (de actie loopt van 18 t/m 24 december). Dat is ook deels de spanning die we willen hebben. Ik verheug me überhaupt enorm op het onvoorspelbare van deze nieuwe opzet.’’

Zelf goed doel kiezen.

Het Utrechtse TivoliVredenburg wordt die week omgetoverd tot het Serious Request-hoofdkwartier. Ook vanuit die plek, met een radiostudio, krijgen de zwervende en onderweg radio makende presentatoren opdrachten ingefluisterd. Dit is tevens het centrale punt waar luisteraars platen kunnen aanvragen voor geld. Daarnaast worden daar talloze workshops, lezingen en optredens gegeven. Het overgrote deel van de radio-uitzending zal echter op locatie door de lopende dj’s worden gemaakt.

De opbrengst gaat (net als alle vorige edities) naar het Rode Kruis dat ditmaal niet slechts één doel centraal stelt. Het geld kan worden geschonken aan het redden van levens in Nederland – denk aan EHBO- en reanimatiecursussen - , de bescherming van natuurgeweld door klimaatverandering en aan noodhulp bij oorlogen en conflicten over de grens. Meerdere goede doelen is volgens Sharid Alles ook meer van deze tijd. ,,Vooral jongeren vinden het tegenwoordig fijn om zelf te kunnen kiezen.’’

Daling.

Dit alles betekent ook een definitief afscheid van het inmiddels vermaarde Glazen Huis. Veertien jaar lang sloot een trio dj’s zich een week op. Het concept beleefde zijn hoogtepunt in 2012. Toen Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra op kerstavond geëmotioneerd en uitgehongerd de studio in Enschede verlieten, bleek dat een recordbedrag van bijna 14 miljoen euro was opgehaald.

Vervolgens moest het Rode Kruis met steeds minder genoegen nemen. Vorig jaar bleef de teller steken op iets meer dan 5 miljoen euro. De luistercijfers van het ooit zo populaire jongerenstation daalden bijna evenredig hard. Zelfs nostalgiezender Radio 5 (nota bene zonder FM-frequentie) trekt momenteel meer publiek. De eerder genoemde dj’s, maar ook boegbeelden als Domien Verschuuren en het duo Coen en Sander, hebben 3FM inmiddels verlaten.

Nieuwe generatie.

Het kon bijna niet anders: Het Glazen Huis-icoon, toch een soort symbool voor de hoogtijdagen van het station, moest eens worden losgelaten. Zendermanager Alles formuleert het liever anders. ,,3FM bestaat uit een hele nieuwe generatie radiomakers. Deze mensen waren nog hartstikke jong toen 14 jaar geleden werd begonnen met het Glazen Huis.’’

,,Ik zie ook geen verband tussen de lagere luistercijfers en het stoppen met Het Glazen Huis. Wij hadden daar ook best mee door kunnen gaan.’’ Het was volgens haar ook geen wens van de overkoepelende NPO. ,,Deze verandering was echt een wens vanaf de werkvloer hier.’’

En was het dan niet verstandiger geweest Serious Request onder te brengen bij Radio 2 dat momenteel wél de pannen van het dak scoort? ,,Het gaat daar inderdaad fantastisch, maar zij hebben ook de jaarlijkse Top 2000 en onlangs bijvoorbeeld een actieweek voor KWF Kankerbestrijding. De zendermanager van Radio 2 en ik zijn het eens dat Serious Request echt bij 3FM hoort.’’

Er is bij het zoeken naar verandering ook gekeken naar het model van onze zuiderburen. Sinds 2013 organiseert Studio Brussel daar De Warmste Week waarbij de gulle gever zelf bepaalt naar welk goed doel zijn geld gaat en het glazen huis werd vervangen door een buitenstudio midden in de natuur. Het honger hebben, maakte plaats voor kou lijden. Sharid Alles: ,,Maar bij ons was meer behoefte zelf met iets heel nieuws te komen.’’

Deadline.

Aan Alles en haar team aan dj’s als Sander Hoogendoorn, die onlangs begon met een nieuwe ochtendshow, om de zender weer op de rails te krijgen. ,,Je bent zo dapper of dom om zo’n klus als deze aan te nemen’’, lacht ze. ,,Het valt me op dat iedereen hier staat te trappelen om van 3FM weer een succes te maken.’’

Het muziekformat is inmiddels omgegooid. ,,We kijken scherp naar wat nú aantrekkelijk is. We willen daarbij weer die uitgesproken alternatieve popzender zijn. Het heeft wat tijd nodig, maar ik geloof heilig dat we daar de vruchten van gaan plukken.’’ Wanneer het tij idealiter gekeerd moet zijn, wil ze niet zeggen. ,,Ik heb wel een deadline, maar die houd ik voor mezelf.’’


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door Tammy » 24 sep 2018, 10:21

Ik heb nooit iets gehad met dit Glazen Huis.
En ik luister sinds Ferry Maat stopte met de soulshow 40 jaar geleden ook niet meer naar de radio. :mrgreen:
Uitgezonderd Sky radio op het werk maar dat is zonder die kletskousen van Deejay`s.
Dat mensen naar wat ik noem gezever kunnen luisteren snap ik niks van.

Het Rode Kruis krijgt steeds minder donaties, ik snap dat wel.
Het is een mooi streven om mensen over heel de wereld te helpen maar kijk ook eens in eigen land.
De ouderen maar ook de kinderen uit arme gezinnen.
Doe daar eens iets voor.
Er zijn zoveel leuke dingen te bedenken voor ze.

Een vakantie of dagje uit voor de kids en voor de ouderen ook iets leuks.

En ik denk dat steeds meer mensen denken komt al het geld wel aan ?
Er gaat al heel veel geld naar het buitenland, kijk dan ook eens in eigen land.

Laatste opbrengst was 5 miljoen, een laagterecord.

Tijd inderdaad om te stoppen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door gusteman » 24 sep 2018, 11:05

Tammy schreef:
24 sep 2018, 10:21
Laatste opbrengst was 5 miljoen, een laagterecord.

Tijd inderdaad om te stoppen.
Jullie zuiderburen hebben precies toch een iets warmer hart voor goede doelen.

Toch als ik kijk naar de opbrengsten van dezelfde actie, nu ja, hier heet het "Music For Life: De Warmste Week":
Wikipeduia/Music For Life schreef: Music For Life 2006 vond plaats in Leuven. Het thema was slachtoffers van landmijnen.
Music For Life 2007 vond plaats in Leuven. Het thema was drinkbaar water.
Music For Life 2008 vond plaats in Gent. Het thema was moeders op de vlucht voor oorlog en geweld.
Music For Life 2009 vond plaats in Gent. Het thema was de ziekte malaria.
Music For Life 2010 vond plaats in Antwerpen. Het thema was weeskinderen van aidsslachtoffers.
Music For Life 2011, de zesde en tevens laatste editie in het oorspronkelijke format, vond plaats in Leuven, Gent en Antwerpen. Het thema was diarree.
Music For Life 2012, de eerste editie zonder glazen huis, werd georganiseerd rond het thema dementie.
Tijdens Music For Life 2013 konden de luisteraars kiezen uit 732 goede doelen. Er werd meer dan 2,5 miljoen euro ingezameld.
Tijdens Music For Life 2014 konden de luisteraars kiezen uit 870 goede doelen. Deze editie verliep volgens hetzelfde format als de editie van 2013. Er werden in totaal 2040 acties georganiseerd en die leverde 2.727.405 euro op.
Tijdens Music For Life 2015 konden de luisteraars kiezen uit 1054 goede doelen. Deze editie verliep volgens hetzelfde format als de edities van 2013 en 2014. Tijdens de slotshow werd aangekondigd dat de opbrengst van de 3.345 acties 5.102.730 euro was.
Tijdens Music For Life 2016 werden 6.195 acties gehouden, voor 1.311 verschillende goede doelen. Zo werden er "Warmathons" georganiseerd in alle Vlaamse provinciehoofdsteden; 36.571 personen liepen mee en verzamelden hiermee € 415.710. In totaal werd er een recordbedrag van € 7.802.913 opgehaald.
Tijdens Music For Life 2017 (voor het eerst in provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke) werden 10.576 acties gehouden voor 1.642 goede doelen. De "Warmathons" leverden 492.670 euro op; de "Jingle bal" van Philippe Geubels leverde 200.000 euro op en aan de "Ketnet Koekenbak" deden 51.665 leerlingen uit 2.604 klassen mee en zij brachten 308.101 euro op. Meer dan 75.000 mensen bezochten de actielocatie waar onder andere K3 optrad. In totaal werd er opnieuw een recordbedrag van maar liefst 10.846.566 euro verzameld.
En hier moet je er dan ook nog eens rekening mee houden dat deze acties enkel gehouden worden binnen het Vlaamse landsgedeelte van België, goed voor zo'n zes miljoen inwoners.
Dat tegenover de zeventien miljoen Nederlanders geeft wel een apart beeld: elke Vlaming geeft gemiddeld € 1,80 aan een goed doel tijdens de warmste week; elke Nederlander geeft gemiddeld € 0,25 aan een goed doel tijdens Serious Request.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door Tammy » 24 sep 2018, 11:13

Gusteman schreef :
Jullie zuiderburen hebben precies toch een iets warmer hart voor goede doelen.
Ik ben zeer slecht in cijfers maar uit jouw bericht maak ik op dat de Vlamingen toch een stuk meer uitgeven dan Nederlanders.
Het warmer hart behoort hun toe .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door MetalPig » 24 sep 2018, 11:37

Tijdens Music For Life 2013 konden de luisteraars kiezen uit 732 goede doelen. Er werd meer dan 2,5 miljoen euro ingezameld.
Serious Request 2013: € 12.302.747
Tijdens Music For Life 2014 konden de luisteraars kiezen uit 870 goede doelen. Deze editie verliep volgens hetzelfde format als de editie van 2013. Er werden in totaal 2040 acties georganiseerd en die leverde 2.727.405 euro op.
Serious Request 2014: € 12.000.438
Tijdens Music For Life 2015 konden de luisteraars kiezen uit 1054 goede doelen. Deze editie verliep volgens hetzelfde format als de edities van 2013 en 2014. Tijdens de slotshow werd aangekondigd dat de opbrengst van de 3.345 acties 5.102.730 euro was.
Serious Request 2015: € 8.671.288
Tijdens Music For Life 2016 werden 6.195 acties gehouden, voor 1.311 verschillende goede doelen. Zo werden er "Warmathons" georganiseerd in alle Vlaamse provinciehoofdsteden; 36.571 personen liepen mee en verzamelden hiermee € 415.710. In totaal werd er een recordbedrag van € 7.802.913 opgehaald.
Serious Request 2016: € 9.257.000
Tijdens Music For Life 2017 (voor het eerst in provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke) werden 10.576 acties gehouden voor 1.642 goede doelen. De "Warmathons" leverden 492.670 euro op; de "Jingle bal" van Philippe Geubels leverde 200.000 euro op en aan de "Ketnet Koekenbak" deden 51.665 leerlingen uit 2.604 klassen mee en zij brachten 308.101 euro op. Meer dan 75.000 mensen bezochten de actielocatie waar onder andere K3 optrad. In totaal werd er opnieuw een recordbedrag van maar liefst 10.846.566 euro verzameld.
Serious Request 2017: € 5.026.144


Dus ja, Vlaanderen heeft een warmer hart om dat ze vorig jaar voor het eerst meer inzamelden dan Nederland. De voorgaande jaren tellen we voor het gemak even niet mee.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door Tammy » 24 sep 2018, 11:41

MetalPig maar Gusteman heeft het over 6 miljoen Vlamingen tegenover 17 miljoen Nederlanders.
Nogmaals ik kan niet rekenen maar leek mij in verhouding meer, maar ik zal er naast zitten denk ik. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door gusteman » 24 sep 2018, 11:49

MetalPig schreef:
24 sep 2018, 11:37
De voorgaande jaren tellen we voor het gemak even niet mee.
Ja, die zit wel, beste MetalPig.
Maar dan vooral wanneer je de netto inkomsten neemt als argument.

Als je gaat kijken naar het totale plaatje zie je dat:

- in Nederland, met een kleine uitschieter in 2016, de inkomsten in een dalende lijn verlopen daar waar dat in Vlaanderen in stijgende lijn ging;

- omgerekend in percentages per inwoner de Vlaming over de ganse lijn beter scoort dan de Nederlander.

Ik wil hier niks mee suggereren, het is enkel een vaststelling. Een vaststelling die trouwens ook terug te vinden is in de asielproblematiek en de omgang met (al dan niet illegale) migranten en hoe de gemiddelde Vlaming daar tegenaan kijkt.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door MetalPig » 24 sep 2018, 11:52

Als we de laatste 5 jaar bekijken zit Serious Request op ruim 47 miljoen en Music for Life op bijna 29 miljoen.

Daarmee zit SR op 55 cent per inwoner per jaar en MfL op 96 cent per inwoner per jaar. Vlaanderen wint dus nog steeds, maar het verschil is veeel kleiner dan wat Gusteman berekent op basis van alleen het afgelopen jaar.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door MetalPig » 24 sep 2018, 11:55

gusteman schreef:
24 sep 2018, 11:49
- in Nederland, met een kleine uitschieter in 2016, de inkomsten in een dalende lijn verlopen daar waar dat in Vlaanderen in stijgende lijn ging;
Klopt, Nederland was glazen-huis-moe aan het worden, en de mening dat er ook wel eens wat geld in Nederland mag blijven werd steeds sterker. Vandaar ook de veranderingen voor dit jaar.

Overigens voorspel ik dat met de afwezigheid van een centaal 'verzamelpunt' als het Glazen Huis de opbrengst nog lager zal zijn dan vorig jaar. Ik denk dat de hype voorbij is.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door univers » 24 sep 2018, 12:12

6 miljoen Vlamingen tegenover 17 miljoen Nederlanders.
Hoeveel zijn er echt Nederlander ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door gusteman » 24 sep 2018, 12:13

MetalPig schreef:
24 sep 2018, 11:55
... de mening dat er ook wel eens wat geld in Nederland mag blijven werd steeds sterker. Vandaar ook de veranderingen voor dit jaar.
Dat hadden ze bij MFL al vroeger in de smiezen, wat ook wel eens de reden zou kunnen zijn voor het groeiende eindbedrag: heel wat acties betroffen lokale initiatieven.

Ik hoop dat dit voor 3FM ook zo zal kunnen werken ..... en natuurlijk ook, en vooral, voor de eind bestemmelingen van de opgehaalde gelden.

gusteman

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door gusteman » 24 sep 2018, 12:15

univers schreef:
24 sep 2018, 12:12
6 miljoen Vlamingen tegenover 17 miljoen Nederlanders.
Hoeveel zijn er echt Nederlander ?
En hop, daar gaan we weer.

Ben benieuwd wie nu de te verwachten opmerking over de vraag of al dat geld ook inderdaad daar terecht komt waarvoor het bestemd is gaat plaatsen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door Tammy » 24 sep 2018, 12:23

Gusteman schreef :
Ben benieuwd wie nu de te verwachten opmerking over de vraag of al dat geld ook inderdaad daar terecht komt waarvoor het bestemd is gaat plaatsen. :mrgreen:
Moi , in mijn eerste bericht. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door MetalPig » 24 sep 2018, 12:37

univers schreef:
24 sep 2018, 12:12
6 miljoen Vlamingen tegenover 17 miljoen Nederlanders.
Hoeveel zijn er echt Nederlander ?
Ja, er zullen vast ook buitenlanders zijn die geld bijdragen. Dat bedrag zouden we eigenlijk van de totale opbrengst moeten aftrekken.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door Tammy » 24 sep 2018, 12:39

Hier nog wat meer informatie.
Ik heb hartelijk moeten lachen om het volgende stukje :
Alles vermoedt dat het meeleven met de dj's zoals dat kon in het Glazen Huis, ook zal lukken in de nieuwe opzet. "We hebben geen idee wat voor weer het wordt, het kan plenzen van de regen, het kan vriezen. Als je acht uur lang radio moet maken ergens in the middle of nowhere, zal dit nog steeds zorgen voor een vorm van meeleven en meelijden, om te zien of ze het wel redden."
The middle of nowhere ? ……..
In dit overvolle landje en kijken en meeleven of ze het redden ? :rolfl:

Lig in een deuk nu. :hahaha:
Mijn dochter en haar man reden paar dagen terug door Death Valley op hun roadtrip door Amerika, dat is The Middle Of Nowhere MET HOOFDLETTERS , niet dit drukke kikkerlandje hoor. :mrgreen:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Serious Request wordt anders, 'Glazen Huis is stukgeslagen'.

Radio-actie Serious Request gooit het dit jaar over een andere boeg. Geen Glazen Huis meer, geen vastende dj's en sapjeskuren, maar drie dj-teams die te voet door het land trekken om geld in te zamelen.

Concertzaal TivoliVredenburg in Utrecht dient tijdens de jaarlijkse actieweek als 'hoofdkwartier'. Daar komt een deel van de radio-uitzendingen vandaan en er zijn optredens, workshops en lezingen.
Vanuit TivoliVredenburg krijgen de dj's ook opdrachten die ze tijdens hun tocht moeten uitvoeren. Dat zijn door het publiek georganiseerde opdrachten, verspreid over het hele land. De dj's trekken lopend door het land en maken dag en nacht radio en online-bijdragen.

Generatie.

De vernieuwde opzet speelt in op een nieuwe generatie kijkers en luisteraars, zegt Sharid Alles, zendermanager bij NPO 3FM. "Het gevoel en het doel van de actie zijn niet veranderd, maar met deze vorm kunnen we het luisterende publiek meer dan ooit bij 3FM Serious Request betrekken en activeren."
Volgens Alles is er een nieuwe generatie 3FM aangetreden. "De dj's die je nu overdag hoort, zaten tien jaar geleden in de nacht. We zijn daarmee zelf ook toe aan wat anders. Vernieuwing is af en toe erg goed. Ik denk dat we met deze nieuwe vorm heel Nederland weer kunnen mobiliseren om in actie te komen."

Plenzen.

Alles vermoedt dat het meeleven met de dj's zoals dat kon in het Glazen Huis, ook zal lukken in de nieuwe opzet. "We hebben geen idee wat voor weer het wordt, het kan plenzen van de regen, het kan vriezen. Als je acht uur lang radio moet maken ergens in the middle of nowhere, zal dit nog steeds zorgen voor een vorm van meeleven en meelijden, om te zien of ze het wel redden."
Het radiostation blijft zich, net als bij eerdere edities van Serious Request, inzetten voor het Rode Kruis. Dit jaar is er niet één thema, maar zijn het er drie: reanimeren in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlogen en conflicten. Mensen kunnen zo kiezen waar ze actie voor willen voeren of aan welk doel ze willen doneren.
Het is nog niet bekend welke dj's deelnemen aan de inzamelingsacties.

De opbrengsten van Serious Request oude stijl, met het Glazen Huis, liepen al een paar jaar terug. Ook groeide de kritiek op het programma, dat toe zou zijn aan een andere opzet of aan goede doelen dichter bij huis. Voor gemeenten werd het steeds duurder om onderdak te bieden aan het Glazen Huis. Vooral de beveiliging kostte veel geld.
Ook met de zender zelf gaat het de laatste jaren steeds slechter. Veel dj's zijn vertrokken naar andere zenders en de luistercijfers dalen hard. Op dit moment heeft de zender een marktaandeel van 2,6 procent.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door herman50 » 25 sep 2018, 07:43

AMSTERDAM (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven heeft vorig jaar bijna 33 miljoen euro afgedragen aan goede doelen. Dat is ongeveer 4,5 procent van de totale opbrengst uit donaties. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

Volgens de krant zijn bedrijven voor goede doelen daarmee een substantiële bron van inkomsten. Stichting Woord en Daad kreeg met 5,1 miljoen euro het meeste geld, met name van christelijke ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Erna volgen KWF Kankerbestrijding en Unicef, beide met ongeveer 4,9 miljoen euro.

Vorig jaar ontvingen de 25 onderzochte goede doelen 2,6 procent minder geld van bedrijven dan het jaar ervoor. Voor die daling geeft het onderzoek geen duidelijke verklaring. Particulieren zijn door de economische groei juist 1,6 procent meer gaan doneren aan goede doelen.

De donaties van bedrijven zijn soms verbonden aan een gerichte marketingcampagne, maar komen vaak ook toevallig tot stand. Volgens hoogleraar René Bekkers van de Vrije Universiteit hebben vooral grote multinationals een duidelijk marketingbeleid voor wat betreft goede doelen.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 3FM stopt met Het Glazen Huis, Serious Request wordt barre voettocht

Bericht door Mypos » 29 sep 2018, 01:58

Goed nieuws dat ze ermee stoppen! Hypocriet gedoe.

Plaats reactie