Phishingmails

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Phishingmails

Bericht door Fenna » 25 sep 2018, 08:37

Ik wil graag even op het volgende attenderen dames en heren.
Er is weer een mafklapper bezig met phishing.
Mijn man kreeg gisteren en ik vannacht de onderstaande phishing mail.
Het is verzonden van mijn eigen mailadres en word gezonden naar mijn eigen mailadres.
Ik heb mijn email gegevens verwijderd dus het ziet er iets anders uit dan het origineel.
Het is een kopie dus volkomen veilig, het kan het forum niet besmetten.
Ik heb de phishing mail uiteraard al verwijderd en het gemeld bij mijn provider en hoop dat deze er iets mee kan doen.

72 uur оm tе bеtаlеn

03:41

Snel antwoordenAllen BeantwoordenDoorsturenVerwijderen
Нallо,

Ik hоu jе аl ееn tijdjе in dе gаtеn оmdаt ik jе gеhасkt hеb dооr middеl vаn ееn trоjаn virus in ееn аdvеrtеntiе ор ееn роrnо wеbsitе. Indiеn jе hiеr niеt bеkеnd mее bеnt zаl ik dit еvеn tоеliсhtеn. Eеn trоjаnnvirus gееft jе dе vоllеdigе tоеgаng еn соntrоlе оvеr ееn соmрutеr, оf еlk аndеr арраrааt. Dit hоud in dаt ik аllеs ор jе sсhеrm kаn ziеn еn jе саmеrа еn miсrоfооn kаn insсhаkеlеn zоndеr dаt jij hiеrvаn ор dе hооgtе bеnt. Zо hеb ik ооk tоеgаng gеkrеgеn tоt аl jе соntасtреrsоnеn.

Ik hеb ееn vidео gеmааkt wааrор tе ziеn is hое jij jеzеlf bеvrеdigt ор dе linkеr hеlft vаn hеt sсhеrm еn ор dе rесhtеr hеlft ziе jе dе vidео wааr jij nааr kееk. Mеt ееn druk ор dе knор kаn ik dеzе vidео dооrsturеn nааr аllе соntасtреrsоnеn vаn jе еmаil еn sосiаl mеdiа.


Аls jе dit wil vооrkоmеn mааk jе ееn bеdrаg vаn 1000 еurо оvеr nааr mijn bitсоin аdrеs (Аls jе dat niеt wееt, zоеk mеt Gооglе "Вitсоin kореn").


Вitсоin adrеs: 1J6AvFMbPVciuxYWyeeCggJBbmCLvL5iT2

Zоdrа dе bеtаling binnеn is wis ik dе vidео еn hооr jе nооit mееr vаn mij. Ik gееf jе 72 uur dе tijd оm dе bеtаling оvеr tе mаkеn. Dааrnа wееt jе wаt еr gеbеurt. Ik kаn hеt ziеn аls jе dе еmаil hеbt gеlеzеn.
Ааngiftе dоеn hееft gееn zin, dеzе еmаil is nаmеlijk ор gееn еnkеlе mаniеr tе trасеrеn еn mijn bitсоin аdrеs ооk niеt. Ik mааk gееn fоutеn. Аls ik еrасhtеr kоm dаt jе tосh ааngiftе hеbt gеdааn оf dit bеriсht mеt iеmаnd аndеrs hеbt gеdееld zаl dе vidео dirесt vеrsрrеid wоrdеn.

Hеt dеlеn vаn dit bеriсht zаl еr nаtuurlijk ооk vооr zоrgеn dаt аndеrеn dit gааn kорiеrеn еn dаn kоm jе vаnzеlf wееr ааn dе bеurt.

Dе grоеtеn!

Het doet mij sterk denken aan een phishing mail die wij eerder dit jaar ook al eens hebben gehad, deze mail heeft dezelfde strekking als toen en is toen naar enkele duizenden mensen verzonden.
Een ICTer heeft deze gast op een sluwe wijze bij de neus gehad door hem zijn ip adres te ontfutselen.
Hij deed alsof hij een onnozel oudje was die niet wist hoe hij het geld moest overmaken en vroeg om meer gegevens van de hacker en die hacker was zo onnozel om hem die te geven.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Phishingmails

Bericht door univers » 25 sep 2018, 09:07

Zo'n mail heb ik ook een tijdje geleden gehad,gelijk bij ongewenste post gegooid.
Daarna geen last meer gehad.
Het leuke is, ik heb geen webcam.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Phishingmails

Bericht door Fenna » 25 sep 2018, 09:14

Het leuke is, ik heb geen webcam.
Ik ook niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Phishingmails

Bericht door herman50 » 25 sep 2018, 11:41

leuke is ook ik heb hem wel maar weet niet hoe hij werk , dacht misschien ´leuk´ voor familiepraatjes onderling maar noppe ,,nou plakken we hem toch af ..... al jaren geleden gedaan hoor ;) ....máár dat is dus ook ónze ´vrijheid ....... -of was- ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Phishingmails

Bericht door Fenna » 25 sep 2018, 11:48

;P! Herman.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Phishingmails

Bericht door univers » 29 sep 2018, 08:37

Ik had vanochtend twee van die e-mails.
Bang dat ik de eerste over het hoofd zal zien.
Gelijk naar ongewenst gestuurd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Phishingmails

Bericht door herman50 » 29 sep 2018, 09:24

Uni?,, heb begrepen eerder dat je geen webcam heb,,, hoe óf waardoor kan ´´ Mr. nowe where´´ je/ons dan .....zien? toch fijne [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Phishingmails

Bericht door Fenna » 29 sep 2018, 10:06

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4 ... s-gandcrab

Virus verspreidt zich snel
Duizenden Nederlandse computers gegijzeld door nieuwe ransomware

Duizenden Nederlanders kunnen niet meer bij hun belangrijke foto's en documenten door de ransomware GandCrab. Het gijzelvirus verspreidt zich in een rap tempo, en pas als slachtoffers het losgeld van ruim 1000 euro betalen krijgen ze weer toegang tot hun computer.

GandCrab gijzelt al sinds begin van dit jaar Windows-computers, maar de afgelopen twee maanden zien cybersecuritybedrijven een 'enorme stijging' in het aantal Nederlandse infecties.

De ransomware wordt onder andere verspreid via bijlagen in e-mails. Ook stoppen criminelen de ransomware in betaalde software die illegaal op het internet wordt aangeboden. Het slachtoffer denkt gratis een betaald programma te downloaden, maar tijdens de installatie worden alle bestanden gegijzeld.

Nederland
Elke minuut ziet de Nederlandse onderzoeker Thomas Maarseveen van cybersecuritybedrijf Steel Mountain nieuwe GandCrab-infecties. "Er zijn veel Nederlandse slachtoffers, maar je hoort er weinig over", vertelt Maarseveen tegen RTL Nieuws. Behalve Nederlandse worden ook veel Duitse, Belgische en Britse computers getroffen.

Afbeelding

Een kleine maand geleden onderzocht Maarseveen GandCrab. Hij zag dat de ransomware communiceert met verschillende websites. Eén van de websites bestond nog niet, en hij besloot de domeinnaam te registreren. Sindsdien ziet hij alle nieuwe infecties, van IP-adressen tot namen van computers.

1000 euro losgeld
GandCrab gijzelt de computer, zet alle bestanden op slot en vraagt het slachtoffer ruim 1000 euro losgeld om weer toegang te krijgen tot de bestanden. Je hebt twee dagen de tijd om te betalen. Daarna wordt het bedrag verdubbeld. De betaling vindt plaats via de cryptocurrencies Bitcoin of Dash.

Afbeelding

Om het vertrouwen te winnen mogen slachtoffers gratis één bestand terugkrijgen. "Geen zorgen, we kunnen je helpen om al je bestanden terug te krijgen", schrijven de criminelen achter GandCrab ook in het bericht dat op alle geïnfecteerde computers verschijnt. Er is zelfs een helpdesk die dag en nacht vragen van slachtoffers beantwoordt.

Er is geen manier om de nieuwste varianten van GandCrab, die momenteel worden verspreid, van je computer te verwijderen. "GandCrab is een goed voorbeeld van ransomware die zich blijft ontwikkelen", vertelt Dave Maasland van cybersecuritybedrijf ESET. "Er worden constant nieuwe trucjes aan toegevoegd om meer slachtoffers te maken."

Populair
De GandCrab-ransomware is populair onder criminelen, legt onderzoeker Maarten van Dantzig van cybersecuritybedrijf Fox-IT uit: "Je kunt de malware huren en dan zelf verspreiden. Een deel van het buitgemaakte losgeld gaat naar de oorspronkelijke makers of onderhouders van de ransomware, de rest mag je zelf houden." GandCrab wordt door zijn populariteit actief doorontwikkeld zodat de ransomware virusscanners blijft omzeilen.

Op het forum waar internetcriminelen zich verzamelen pochen de makers van GandCrab dat ze maandelijks meer dan 1 miljoen dollar aan de ransomware verdienen. Via dat forum informeren ze mede-criminelen over updates voor GandCrab, en adviseren ze hoe de ransomware het beste kan worden verspreid.

Rusland
Gandcrab zou door Russische criminelen zijn gemaakt. "Het is opvallend dat ik geen enkele infectie in Rusland zie", zegt Maarseveen. "Zodra Gandcrab een Russisch toetsenbord of besturingssysteem herkent stopt hij de infectie. Russische criminelen worden veel minder snel opgepakt als ze in Rusland geen schade aanrichten."

Ook Van Dantzig is van mening dat de maker Russisch is: op het forum adverteren en spreken de makers van GandCrab Russisch. "De meeste malware komt uit Rusland", stelt Van Dantzig. "Vooral ransomware en malware die je bankrekening plunderen worden al jaren vanuit Rusland aangestuurd."

Backups
De verwachting is at de komende tijd meer Nederlandse computers worden gegijzeld door GandCrab. Het is belangrijk om de updates voor je besturingssysteem te installeren en goed op te letten welke bestanden je op jouw computer opent.

Maar dat is volgens experts niet genoeg. De belangrijkste bescherming tegen ransomware is het maken van een backup van je belangrijkste bestanden. Mocht het dan onverhoopt toch fout gaan, zijn je foto's en documenten in ieder geval veilig. Je kunt daarna altijd Windows weer installeren en opnieuw beginnen
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Phishingmails

Bericht door univers » 29 sep 2018, 10:54

Uni?,, heb begrepen eerder dat je geen webcam heb,,, hoe óf waardoor kan ´´ Mr. nowe where´´ je/ons dan .....zien?
Telepathisch. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Phishingmails

Bericht door herman50 » 29 sep 2018, 12:10

;P! ;P!
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie