Dit is er mis met ons voedselsysteem

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door univers » 11 okt 2018, 20:03

De 60.000 kilo pruimen van Kees, de zes miljoen Tommies snacktomaten of de kroppen sla van Daniella en Bart. Door het warme, droge weer van deze zomer kunnen fruit en groenten afwijken van de specificaties van de afnemers die ze vervolgens niet meer willen hebben. Niet alleen een strop voor de teler maar ook voor ons. Want inmiddels verspillen we eenderde (!) van ons voedsel en putten we onze aarde steeds sneller uit.

Zoals de pruimen van Kees die 3mm te klein waren. De afnemer wilde ze niet meer hebben en Kees leek te blijven zitten met enorme hoeveelheden fruit dat, ondanks een afwijkend uiterlijk, helemaal prima smaakt. Na een noodkreet van zijn zus Annemiek kwam het helemaal goed met de pruimen van Kees maar waarom wilden de supermarkten deze smakelijke pruimen niet hebben? Dat heeft alles te maken met handelsnormen en kwaliteitseisen.

De schoonheidscriteria voor eten
De noodkreten van de telers worden deze zomer gehoord. De tomaten, sla en pruimen die we eerder noemden zijn inmiddels allemaal 'gered'. Maar zij vormen slechts het topje van de ijsberg, in totaal wordt zo’n tien procent van alle groenten en fruit verspild omdat het niet voldoet aan bepaalde schoonheidsregels.

Zo heeft de Europese Unie handelsnormen opgesteld: belangrijke algemene handelsnormen die ervoor zorgen dat ons eten vers en veilig is en specifieke handelsnormen die gericht zijn op de uiterlijke kenmerken van ons eten. En het zijn deze specifieke handelsnormen die voor veel onnodige verspilling zorgen. Die omvatten namelijk regels die gericht zijn op de uiterlijke kenmerken van ons eten en focussen op perfectie en uniformiteit. Deze specifieke handelsnormen gelden voor elf soorten, zeer populaire, groenten en fruit en delen deze in in drie verschillende klassen.

Afbeelding
Deze tomaat voldoet niet aan de schoonheidscriteria en vind je niet in de supermarkt

Alleen de eerste twee klassen worden in de supermarkt verkocht, het fruit en groente dat slechter wordt beoordeeld, wordt onder meer gebruikt in soepen en voorgesneden groentepakketten. Zo is een kromme zoete puntpaprika niet toegestaan en mogen tomaten geen uitstulpingen hebben. Hebben ze dat wel, dan worden ze domweg niet verkocht en belanden ze in de biovergister, worden ze ondergeploegd op het land, gebruikt als veevoer of simpelweg weggegooid. Terwijl deze producten vers, veilig en lekker zijn en voedselverspilling een serieus, wereldwijd probleem is.

Supermarkten eisen perfecte groenten
Naast de Europese handelsnormen hebben telers ook nog te maken met de aanvullende kwaliteitseisen van Nederlandse supermarkten. Deze gaan met name over maat, vorm, glans en andere schoonheidsidealen. Deze kwaliteitseisen zijn niet bij wet bepaald en komen bovenop de wettelijke handelsnormen. Ze zijn daarom extra beperkend voor wat telers wel en niet kunnen leveren aan supermarkten. Dat overkwam Kees, wiens pruimen 3mm te klein waren vanwege het warme weer.

Afbeelding
De kleine pruimen van Kees zien er prima uit

Kromkommer zet zich al jaren in om voedselverspilling te verminderen, onder meer door zelf met 'lelijke' groente nieuwe voedselproducten te maken. Zij schatten, gebaseerd op bezoeken aan een groot aantal telers, dat 10-15% van de voedseloogst niet op ons bord belandt. Deze cijfers zijn in lijn met onderzoek uit België en Groot-Brittannië. Tropische fruitsoorten hebben het helemaal moeilijk, daarvan wordt 40% afgekeurd omdat ze niet voldoen aan de ideale afmeting of vorm.

Verspilling op de politieke agenda
Mede gesteund door ASN Bank riep Kromkommer de EU en de Tweede Kamer op om de specifieke handelsnormen af te schaffen en om supermarkten te verzoeken hun aanvullende kwaliteitseisen te versoepelen. Carla Dik-Faber van de ChristenUnie diende hierop een motie in om cosmetische eisen voor groente en fruit te schrappen en deze werd op 19 juni met 130 stemmen voor en 20 tegen aangenomen (check ook even wie er tegenstemden...).

De bal ligt nu bij minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit die, na het aannemen van de motie, zich nu hard moet gaan maken voor het schrappen van de cosmetische eisen uit de Europese handelsnormen. Dat zou een grote stap betekenen in het tegengaan van voedselverspilling in Nederland en Europa. En een grote steun in de rug voor telers als Kees.

Zelf verspilling tegen gaan
Er stonden lange rijen voor de vestigingen van Instock toen men daar gratis de 'lelijke' Tommies snacktomaatjes kon ophalen. Er lijkt dus animo genoeg om groente en fruit te eten dat er niet perfect uitziet. Wil jij je steentje bijdragen en voedsel redden? There's an app for that!

De ondernemers van NoFoodWasted ontwikkelden de app Afgeprijsd die laat zien welke versproducten tegen hun houdbaarheidsdatum aanzitten en dus snel moeten worden verkocht (want anders...prullenbak). En de app van Get Chef's maakt restauranteten beschikbaar dat overblijft. Hou ook de Facebookpagina van Potverdorie of The Ugly Food Rescuers Club in de gaten voor nieuwe reddingsacties.

Nog leuker is het als je je geld besteedt bij een van de voedselredders uit onze Voor de Wereld van Morgen-community. Ga lekker uit eten bij Instock, koop de ketchup van The Ketchup Project, drink een lekkere ThijsTea en kook thuis met de producten van Kromkommer. Super makkelijke manieren om iets te doen aan voedselverspilling. Eet smakelijk.

https://www.voordewereldvanmorgen.nl/du ... selsysteem
En dan kom je dit nog tegen.
Dan zal er toch een hoop moeten veranderen.
Het kan, 10 miljard mensen voeden zonder milieugrenzen voor de aarde te overschrijden

Als we met z’n allen meer gezonde en plantaardige voeding gaan eten, ons voedselverlies halveren, meer afval recyclen en onze landbouwpraktijken verbeteren, dan kunnen we rond 2050 zo’n 10 miljard mensen duurzaam voeden. “Maar het moet wel een combinatie zijn, want met slechts één van deze maatregelen alleen gaan we het niet redden zonder milieugrenzen te overschrijden,” aldus Wim de Vries, hoogleraar Milieusysteemanalyse bij Wageningen Universiteit.

Er zijn grote veranderingen in onze manier van leven nodig om het risico te beperken van het overschrijden van mondiale grenswaarden, waarden die niet overschreden kunnen worden zonder de leefbaarheid van de aarde aan te tasten. Denk hierbij aan klimaatverandering, veranderingen in landgebruik, uitputting van de zoetwatervoorziening en de vervuiling van ecosystemen door overmatige toepassing van meststoffen. Een nieuwe studie, die vandaag wordt gepubliceerd in Nature, is de eerste die berekent hoe voedselproductie en voedselgebruik van invloed zijn op de overschrijding van deze mondiale grenzen. Het gaat dan om grenzen waarboven de vitale systemen van de aarde instabiel worden.

"Geen enkele oplossing is op zich voldoende om het overschrijden van mondiale grenzen te vermijden,” zegt Marco Springmann van de Universiteit van Oxford, hoofdauteur van de studie. “Zonder gecoördineerde actie kunnen de milieu-effecten van ons voedselsysteem in 2050 met wel 50 tot 90 procent toenemen, als gevolg van de bevolkingsgroei en de opkomst van voedsel met veel vetten, suikers en vlees. In dat geval zouden alle mondiale grenzen met betrekking tot voedselproductie worden overschreden, sommige met een factor van meer dan twee."

De onderzoekers keken onder andere naar klimaatverandering. Deze kan niet voldoende worden gereduceerd zonder veranderingen in het dieet in de richting van meer plantaardige voeding, stellen zij. De uitstoot van broeikasgassen als gevolg van onze voedselproductie zou zo met meer dan de helft kunnen worden verminderd. Ook een beter gebruik van meststoffen en van akkerland en zoet water, zou de milieu-effecten met een tiende tot een kwart kunnen verminderen. Daarnaast is halvering van voedselverlies en voedselverspilling nodig om het voedselsysteem binnen de grenzen van het milieu te houden. Het halveren van voedselverlies zou, als het wereldwijd lukt, de milieu-effecten tot een zesde kunnen verminderen.

Wim de Vries van Wageningen Universiteit, mede-auteur van de publicatie, wijst op het belang van het wereldwijd verbeteren van het landbouwkundig beheer: “De managementmethoden en technologieën in de landbouw moeten worden verbeterd om de druk op landbouwgrond, zoetwaterwinning en kunstmestgebruik te beperken. We ontkomen er niet aan om kringlopen beter te sluiten en daarmee het kunstmestgebruik te verminderen. Daarvoor zijn de juiste stimuleringsregelingen in de landbouw noodzakelijk, waaronder een eerlijke prijs, evenals kennis en ondersteuning om de best beschikbare praktijken toe te passen. Toenemende opbrengsten van bestaande akkers, een evenwichtige toepassing en recycling van meststoffen en een betere waterhuishouding kunnen de milieu-effecten van de hedendaagse landbouw, samen met dieetverandering en vermindering van voedselverlies, met ongeveer de helft verminderen.”

“Veel van de oplossingen die we hebben geanalyseerd, worden in sommige delen van de wereld al geïmplementeerd, maar er is een sterke mondiale coördinatie en toepassing nodig om echt effect te hebben,” zegt Springmann. “Als het gaat om diëten is samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven essentieel om veranderingen in de richting van gezonde en meer plantaardige voeding mogelijk en aantrekkelijk te maken voor een groot aantal mensen. Belangrijke aspecten zijn onder meer scholing, economische prikkels, etikettering en het afstemmen van voedingsrichtlijnen op de huidige wetenschappelijke kennis van gezond eten en de milieu-effecten ervan. Het aanpakken van voedselverlies en verspilling vereist maatregelen in de hele voedselketen, van opslag en transport, via verpakkingen en etikettering tot veranderingen in wetgeving en gedrag van de voedingsindustrie.”

https://www.wur.nl/nl/nieuws-wur/Show/H ... rijden.htm
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13658
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Fenna » 11 okt 2018, 20:13

Wat een geneuzel eigenlijk.
Waar het heen gaat hangen toch ook immers geen schilderijen?
Ik vind die rare vormen geen bezwaar, sommige zien er erg grappig uit.
Mijn moeder heeft een moestuin en als je soms ziet hoe bijv. de worteltjes er uit zien, het lijken soms net mannetjes in hun blote toges.
Of een biet die er uit ziet als een klokkenspel van ...... :wink:
Ik zeg maar niks meer over die pruimen :mrgreen:
Een kromme komkommer smaakt net zo goed als een rechte.
Maar ja, misschien vinden sommigen zo'n worteltje aanstootgevend of de komkommer niet zo handig te schillen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door univers » 11 okt 2018, 20:16

Een kromme komkommer
Die kan in elk hoekie en gaatje komen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13658
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Fenna » 11 okt 2018, 21:30

:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door herman50 » 12 okt 2018, 07:52

daar word ik zo moe van zouden die gasten zelf ´mismaakt´fruit oid nemen zeg nee, en dan als de winkels tweee dozen maken kun je kiezen enne waar t naartoe gaat is t och donker fijne dag verder
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Tammy » 12 okt 2018, 09:33

Mijn man is ruim 30 jaar keurmeester van groente en fruit geweest op een veiling.
De verspilling was enorm.
Kratten met groente en fruit die niet werden verkocht omdat er teveel van waren die dag of omdat er groente en fruit uit het buitenland kwamen die goedkoper was .
De overtolligheid werd gewoon weggegooid en werd bewerkt tot veevoer.
Afwijkende aardbeien met plekjes ook op appels gingen naar de fabriek, daar werd jam van gemaakt.
Dat deze niet goed uitziende produkten niet in de winkels kwamen te liggen lag gewoon aan het feit dat klanten mooie aardbeien en glanzende appels willen zien.

En dat geld ook voor ander fruit en groente.

Hij werkt er al 10 jaar niet meer dus hoe het nu is weet ik niet op veilingen.
Maar in die 30 jaar dat hij er werkte was die verspilling de normaalste zaak in die branche.
Want afwijkend fruit en groente word gewoon niet verkocht.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door herman50 » 12 okt 2018, 09:51

dus Tammy als ik je begrijp gaat het dusweer de -voedsel- keten in ,, ja dat er wel es wat weg gegooit word niet zo moeilijk, laatst had ik witte puntjes -broodjes- maar na twee dagen kon je de haren kamme die erop zaten heb k toch maar keurig ingepakt en whoppa de vuilniszak in ....jammer maar heklaas .... fijne dag verder..
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door univers » 12 okt 2018, 10:08

maar na twee dagen kon je de haren kamme die erop zaten heb k toch maar keurig ingepakt en whoppa de vuilniszak in
Geef het de volgende keer, aan de vogels.
Doe ik ook.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Tammy » 12 okt 2018, 10:15

In wezen wel Herman50, tenminste toen wel.
Maar het is niet een beetje, het was gigantisch veel wat er werd weggegooid.
Containers vol.
Mocht geen 1 plekje opzitten, werd meteen afgekeurd voor de winkels.

Ook met export kwaliteit.
Dat is dus super kwaliteit ,werd soms ook weggegooid.
De reden was dat bijvoorbeeld de komkommers uit Spanje 1 of 2 centen goedkoper waren.
Dan werden de Nederlandse komkommers doorgedraaid zoals ze dat noemen.
Doordraaien betekend niet verkocht en verbruikt tot veevoer.


Het keuren kon je onderverdelen in :

Export kwaliteit.

Klasse 1 en klasse 2.

En fabriekskwaliteit.

Hoe het nu gaat weet ik niet .
Toen had je ook nog een veilingklok is volgens mij nu ook anders en digitaal enz.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Tammy » 12 okt 2018, 10:23

Ik heb ooit gehoord Univers dat beschimmeld brood voor vogels heel slecht is voor ze.
Ze kunnen er ziek van worden.
Daarom geef ik dat nooit maar weet niet of het echt waar is.


Herman50 , brood wat schimmel geeft al na 2 dagen is wel heel snel.
Lijk mij geen goed brood. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door univers » 12 okt 2018, 11:13

Schimmel op het brood, krijgt het bij mij niet de kans voor.
Haal om de dag vers brood, en wat er over is, is voor mijn vrienden.
Ze zitten op het tuinhek al te wachten.
Er is een duif bij, die is zo brutaal als de neten, komt gewoon de kamer in, kijken of er wat te halen is.
Als een aardappel over is, maak ik er blokjes van, in now time is het verdwenen.
Zelfde met fruit.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Tammy » 12 okt 2018, 11:21

Wij halen ook om de dag brood bij de bakker.
Het is wel eens voorgekomen dat brood een tijdje bleef liggen en vergeten weg te gooien door omstandigheden.
Maar de schimmel kwam dan echt na ruim 6 dagen op het brood en niet na 2 dagen al.
Dat vind ik wel heel snel.

Leuk hoe jij de vogels voert, doe ik ook.
Die duif is grappig . :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13658
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Fenna » 12 okt 2018, 11:25

Het doordraaien van voedsel heb ik altijd al een zinloos iets gevonden.
Het zou niet bij ze opkomen om het goedkoper aan de klant aan te bieden.
Nee hoor, de klant zou eens profiteren van een grote oogst o.i.d.
Door voedsel door te draaien creëert men kunstmatig schaarste en houd men de prijs hoog voor de klant.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13658
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Fenna » 12 okt 2018, 11:29

Tammy schreef:
12 okt 2018, 11:21
Wij halen ook om de dag brood bij de bakker.
Het is wel eens voorgekomen dat brood een tijdje bleef liggen en vergeten weg te gooien door omstandigheden.
Maar de schimmel kwam dan echt na ruim 6 dagen op het brood en niet na 2 dagen al.
Dat vind ik wel heel snel.
Als het na twee dagen schimmelt, zit er teveel gist in of het ligt op een vochtige plek.
Ik heb ooit gehoord Univers dat beschimmeld brood voor vogels heel slecht is voor ze.
Klopt.
Ze hebben wel meer weerstand tegen slecht voedsel dan wij, maar schimmel is voor hen net zo giftig als voor ons.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Tammy » 12 okt 2018, 11:43

Ik vond dat doordraaien ook altijd zo raar Fenna.
Ik dacht toen waarom inderdaad niet goedkoper aanbieden ook voor arme gezinnen enz.

Aha dus het klopt van schimmelbrood voor vogels.
Ik had dat lang geleden al een keer gehoord.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door univers » 12 okt 2018, 12:10

Ik heb me altijd afgevraagd, waarom niet in een vliegtuig, en naar hongersnood gebieden vliegen.
Er is zoveel hongersnood op de wereld.
En hier dumpt men het.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Tammy » 12 okt 2018, 12:24

Zo zou het moeten Univers maar dat levert geen geld op.
Zo zit de wereld in elkaar helaas.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13658
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Fenna » 30 mar 2023, 10:51

De Italianen snappen het wat goed eten is;P!
Afbeelding
I
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door Tammy » 30 mar 2023, 11:03

Geweldig nieuws zeg.
Meloni is goed bezig. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dit is er mis met ons voedselsysteem

Bericht door taigitu » 30 mar 2023, 15:43

Synthetisch voedsel?

10 maart 2015 door Diederik van der Hoeven

Synthetische biologie biedt vele mogelijkheden om natuurlijke materialen op een andere manier te maken, zelfs ons voedsel. Ja, dat zou synthetisch voedsel betekenen. Veel mensen zouden dit idee direct verwerpen, maar het zou toch de moeite waard kunnen zijn, de argumenten ervoor te onderzoeken. Zou synthetisch voedsel de manier waarop wij ons eten maken en tot ons nemen, kunnen veranderen?

Dit is het vierde artikel in een serie over het oordeel van consumenten over het gebruik van biotechnologie in de voedingsindustrie.
De artikelen verschenen op 18 februari, 2 maart, 3 maart, 10 maart, 15 maart en 27 maart.

Echte koe-vrije melk.
Een beginnend bedrijf op dit terrein is Muufri, gesticht door veganisten die een koe-vrije melk willen ontwikkelen. ‘Onze oplossing is, echte melk te maken vanaf het begin,’ zegt Muufri op zijn website. ‘Melk is een vrij eenvoudig mengsel: zes eiwitten noodzakelijk voor structuur en functie, acht verzuren noodzakelijk voor smaak en volheid. In verschillende verhoudingen geven deze ingrediënten ons koemelk, geitenmelk, zelfs buffelmelk – allemaal geschikt voor het maken van talloze producten, van slagroom en kazen tot toetjes. Gebruik makend van dezelfde beginselen van biotechnologie bij het maken van bier of vegetarisch stremsel, zal Muufri melk maken die smaakt als dierlijke melk en met dezelfde eigenschappen, maar zonder de problemen van industriële melkveebedrijven.’

Biotechnologie is al onderdeel van ons voedselsysteem
Muufri zegt hier iets belangrijks: biotechnologie kwam ons voedselsysteem al enkele tientallen jaren geleden binnen. Bierproducenten gebruiken nu biotechnologische gisten, en de meeste kaas wordt gemaakt met biotechnologisch stremsel. De consument geniet van de voordelen hiervan. Gisten en enzymen kunnen zó worden gemaakt dat zij een speciale werking hebben, wat leidt tot het ontwikkelen en maken van speciale bieren en kazen. En in tegenstelling tot natuurlijke gisten en stremsel kunnen deze biotechnologische producten worden gemaakt in een zuivere vorm, zonder onbekende verontreinigingen. Bij al deze producten komen de biotechnologisch gemodificeerde organismen niet in het eindproduct terecht – anders dan bij gemodificeerde rijst of soja. Het verschil met synthetisch voedsel zoals de melk van Muufri lijkt erg klein.

Lakenvelder
Gaat deze tamelijk inefficiënte melkfabriek (hier: Lakenvelder) uit onze weiden verdwijnen?

En Muufri geeft nóg een argument. Met synthetische melk kunnen we de milieuproblemen van het maken van melk vermijden. Melkkoeien produceren methaangas in hoeveelheden die aanzienlijk bijdragen tot het broeikaseffect. Dierenwelzijn is geen punt meer bij het maken van synthetische melk. En misschien is er ook minder landbouwgrond nodig, als wij synthetische melk maken uit suikers en plantaardige oliën.

Synthetisch voedsel, beter dan het origineel?

‘Veganistisch’ lijkt een voorkeur voor ‘natuurlijk’ in te houden. Veel mensen die ‘natuurlijk’ wensen, zijn tegen genetische modificatie, vooral met betrekking tot voedsel.
Maar de mensen van Muufri omarmen de technologie en combineren dat met hun veganistische dieet.

Muufri suggereert zelfs dat hun synthetische voedsel beter zou kunnen zijn dan het natuurlijke origineel. ‘Wij lossen niet alleen problemen op,’ zeggen zij, ‘wij voegen ook nieuwe waarde toe aan melkproducten. Omdat wij bepalen wat er in ons product terecht komt, kunnen we bijvoorbeeld producten maken zonder lactose, dat zeker voor 75% van de volwassenen deels onverteerbaar is; en we kunnen slechte cholesterol vermijden, om een veel gezonder product te krijgen. En omdat onze producten gemaakt worden met dezelfde precisie als medicijnen, zullen ze totaal vrij zijn van bacteriën – zodat we een heerlijke en tegelijkertijd zeer houdbare melk zullen maken, zonder noodzaak van pasteurisatie.’

En nog even voor mensen die toch de voorkeur geven aan het origineel: wat is het verschil tussen deze synthetische melk en het product dat we aan onze kinderen geven, de babymelkpoeder die net zo zorgvuldig wordt samengesteld? Synthetisch voedsel begint nog maar net. We zouden ons er maar beter van bewust kunnen worden, wat dat voor ons betekent.

https://www.biobasedpress.eu/nl/2015/03 ... h-voedsel/
Ik vermoed dat dit niet 'geruisloos' doorgevoerd gaat worden.
Veganisten zullen eerder deels voor 'synthetisch' voedsel zijn, naast de natuurlijke voeding.
En die keuze hierin zou nu voor 100% verboden worden.....?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie