Een titel voor mbo’ers?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Tammy » 19 okt 2018, 11:52

Is dit nodig en helpt het mbo’ers ook ?
En zo ja op wat voor manier dan ?

>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding
Ingrid van Engelshoven.

Minister: titel voor mbo’er sympathiek idee.

DEN HAAG - Een titel voor mbo’ers? Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) vindt het een zeer sympathiek idee van GroenLinks. Ze wil nu van mbo-leerlingen weten wat die er zelf van vinden.

„Als zij vinden dat het hen helpt, zou dat een belangrijk signaal voor mij zijn”, aldus de bewindsvrouw. Titels zijn er ook voor internationale erkenning, benadrukt Van Engelshoven. Ze wil uitzoeken hoe mbo-titels in internationaal verband passen.

De minister reageert op het voorstel van GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil. Hij vindt dat afgestudeerde mbo’ers een titel moeten krijgen, zodat in één oogopslag de vaardigheden en deskundigheid zijn te zien en de mbo’er erkenning krijgt.
„Onze vakstudenten zijn de beste van de wereld en zonder hen draait de samenleving niet. Toch is er geen symbool van erkenning voor hun vakmanschap. Een titel is symbolisch, maar symbolen zijn ook belangrijk”, aldus Özdil in de krant Trouw.

Özdil denkt aan titels als ’Skilled’ (Sk.), ’Craftsman’ (Crf.) en ’Expert’ (Exp.), die de afgestudeerde mbo’er achter zijn of haar naam zou kunnen zetten. Dat ze in het Engels zijn, heeft te maken met de internationalisering in het mbo, zegt het Kamerlid.
Mbo-leerlingen mogen zich met ingang van het schooljaar 2020-2021 officieel student noemen.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door univers » 19 okt 2018, 12:20

Zo kweekt men steeds meer rangen en standen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Tammy » 19 okt 2018, 15:17

Afbeelding
Mbo'ers in de klas .

Mbo-studenten malen niet om titels, 'die voegen voor ons niks toe'.

Een titel voor afgestudeerde mbo'ers, net als voor hbo'ers en wo'ers: GroenLinks kwam vanochtend met een plan voor die "blijk van erkenning". Minister Van Engelshoven noemde het vervolgens "een sympathieke gedachte", maar nu blijkt dat mbo'ers zelf helemaal niet zitten te wachten op een titel.
"Wij vinden het niet per se nodig om extra titels toe te voegen", zegt Timon van Engen, voorzitter van de mbo-jongerenorganisatie JOB. Hij deed na het nieuws van vanochtend rondvraag onder de leden. "Het mbo onderscheidt zich juist door het werk dat verricht wordt. We bakken brood, we bouwen auto's en verzorgen mensen. In plaats van te investeren in naamgeving daarvoor, zien we liever dat er geïnvesteerd wordt in de kwaliteit van het onderwijs."
GroenLinks lanceerde vanochtend het idee om afgestudeerde mbo'ers de titels Sk., Crf., of Exp. te geven. Die staan voor Skilled, Craftsman en Expert. Door voor Engelse woorden te kiezen, hoopt GroenLinks dat de titels een internationale uitstraling krijgen.
"Als de studenten vinden dat het hen helpt, dan zou dit een belangrijk signaal zijn voor mij", zei minister Van Engelshoven van Onderwijs in een reactie. Maar voor de studenten hoeft het dus niet zo nodig.

Opwaardering.

GroenLinks-Kamerlid Özdil, de bedenker van het plan, ziet de titels als een blijk van erkenning. "Mbo'ers horen tot de top van de wereld." Hij wijst erop dat mbo'ers voortaan ook al 'studenten' gaan heten in plaats van 'deelnemers'. "Ik zie niet in waarom deze groep op het punt van de titels anders behandeld zou moeten worden dan afgestudeerde wo'ers of hbo'ers", zegt hij.
Het voorstel van GroenLinks past in de verdere opwaardering van het middelbaar beroepsonderwijs. Ruim 3,5 miljoen werknemers in Nederland hebben een mbo-diploma. Lange tijd had deze beroepsgroep te maken met een minderwaardig imago, maar de laatste tijd groeit de waardering voor het praktische werk dat zij uitvoeren en daarmee ook de erkenning voor deze vakmensen.

JOB maakte zich er eerder en met succes sterk voor dat mbo'ers zich voortaan student mogen noemen, zodat ze van dezelfde voordelen gebruik kunnen maken als andere studenten. Dit voorstel van Özdil komt echter niet uit hun koker. "Özdil zegt de eerste te willen zijn en het goede voorbeeld te willen geven in Europa. Persoonlijk zie ik liever dat we dit samen met andere landen doen en dat hier dus ook een gezamenlijk draagvlak voor wordt gevormd", zegt Van Engen.
Özdil wil zijn idee inbrengen bij de behandeling van de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer. Als het kabinet zijn plan niet overneemt, komt hij zelf met een initiatiefwet. Dat is niet per se waar het mbo behoefte aan heeft, meent Van Engen. "Het draait in het mbo om de skills, daarin onderscheidt het onderwijs zich. Het zou zinvol zijn als de landen om ons heen die vaardigheden erkennen. Daarvoor is het belangrijk om te kijken hoe het in andere landen is geregeld, en wat de titels zijn die internationaal worden erkend."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Vitharr » 19 okt 2018, 22:01

De titel voor een MBO'er is toch Vakman/-vrouw?

Zorg nou eerst maar eens voor goed onderwijs voor je dit verzint. Idee van de moderne hoogopgeleide laagintelligente elite weer zeker? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Tammy » 20 okt 2018, 08:22

Ja GroenLinks , dat Efteling clubje. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door univers » 20 okt 2018, 08:28

Ja GroenLinks ,
Die hebben de titel " Klaploper ".
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Fenna » 20 okt 2018, 09:01

:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Susan » 20 okt 2018, 10:44

De Efteling....

Hier kon je inderdaad een 'Efteling clubje' onlangs rond zien lopen,
het was niet een Gr.links clubje...

maar het waren PPV/Wilders aanhangers, die de weg hier nog wel konden
vinden met elkaar in een sprookjes 'bos'....:


Van Wilders is bekend dat hij een groot fan is van de Efteling. Zijn favoriete attractie is de Droomvlucht.

Prima
De Efteling staat achter het hele idee. "Wij zijn er van op de hoogte dat de PVV het initiatief heeft genomen om een bezoek te brengen aan de Efteling. Het is niet voor het eerst dat een politieke partij op eigen gelegenheid een bezoek brengt aan het pretpark. Dat vinden we natuurlijk prima. Iedereen is hier tenslotte van harte welkom voor een onbezorgd dagje uit. Ongeacht politieke voorkeur, geloofsovertuiging, etcetera", aldus een woordvoerdster van de Efteling.

Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018020 ... e-efteling
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Susan » 20 okt 2018, 10:45

....2x....
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Tammy » 20 okt 2018, 10:53

Ik heb nooit geweten Susan welk pretpark Wilders leuk vind, maakt mij eerlijk gezegd niks uit.
Als ik GroenLinks vergelijk met de Efteling dan bedoel ik hun sprookjesachtige manier van kijken naar de wereld.
Heel naief ook en dan druk ik me nog zachtjes uit.
Wat Wilders ermee te maken heeft weet ik niet maar leuk voor die groep een dagje uit. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Susan » 20 okt 2018, 12:52

Tammy schreef:
20 okt 2018, 10:53
Ik heb nooit geweten Susan welk pretpark Wilders leuk vind, maakt mij eerlijk gezegd niks uit.
Als ik GroenLinks vergelijk met de Efteling dan bedoel ik hun sprookjesachtige manier van kijken naar de wereld.
Heel naief ook en dan druk ik me nog zachtjes uit.
Wat Wilders ermee te maken heeft weet ik niet maar leuk voor die groep een dagje uit. :wink:
Hoe jij over Gr.L (en ook speciaal minachtend over sommige personen daar) denkt Tammy weet ik, weggezet oa als luchtfieters die niet
zouden weten wat er in de wereld gaande is en de Efteling-sprookjesmentaliteit nog niet ontgroeid zijn enz enz. met hun idealen waar ze voor staan. Naïef zijn hoeft natuurlijk geen domheid te betekenen, maar als ik van jou lees:"heel naïef ook en dan druk ik me nog zachtjes uit",
kan het niet anders of je bedoelde hier wél dom zijn van deze mensen mee, toch? Of heb ik dit verkeerd begrepen? [think]

Dat ik Wilders en zijn door hem uitgenodigde aanhangers in de Efteling plaatste
heeft alles te maken met de PVV gedachten, in welke bizarre 'sprookjes' hij gelooft voor wat onze medemensen betreft,
en wat hij in de wereld nodig acht, dat hoef ik verder niet uit te leggen denk ik, jij weet het zelf immers allemaal wel.
Wat dan bijna paradoxaal klinkt ivm Wilders voorliefde voor dit kinderlijke sprookjes pretpark, hij is de sprookjes
mentaliteit dus blijkbaar ook nog niet ontgroeid...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Vitharr » 20 okt 2018, 13:26

Tammy schreef:
20 okt 2018, 08:22
Ja GroenLinks , dat Efteling clubje. :mrgreen:
GroenSlinks :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Tammy » 20 okt 2018, 13:29

Susan schreef :
Hoe jij over Gr.L (en ook speciaal minachtend over sommige personen daar) denkt Tammy weet ik, weggezet oa als luchtfieters die niet
zouden weten wat er in de wereld gaande is en de Efteling-sprookjesmentaliteit nog niet ontgroeid zijn enz enz. met hun idealen waar ze voor staan. Naïef zijn hoeft natuurlijk geen domheid te betekenen, maar als ik van jou lees:"heel naïef ook en dan druk ik me nog zachtjes uit",
kan het niet anders of je bedoelde hier wél dom zijn van deze mensen mee, toch? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Speciaal minachtend over bepaalde personen bedoel je neem ik aan Klaver mee Susan ?
Ik kan geen respect opbrengen voor iemand die andere mensen na doet voor de stemmen van zijn partij.
Ik zie een kloon van Obama en Trudeau tesamen.
Er is niks origineels aan hem, ik zie een pratende pop.
Jij kan dat minachtend vinden en dat is je goed recht maar zo zie ik hem.
Naïef zijn hoeft natuurlijk geen domheid te betekenen, maar als ik van jou lees:"heel naïef ook en dan druk ik me nog zachtjes uit",
kan het niet anders of je bedoelde hier wél dom zijn van deze mensen mee, toch? Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Naïef zijn hoeft natuurlijk geen domheid te betekenen zoals je zelf zegt.
Hun wat ik noem Efteling/sprookjeskijk op de wereld vind ik verbijsterend gezien het volwassen mensen zijn.
Ik kan er met mijn pet niet bij hoe deze mensen denken over hoe ze de wereld kunnen redden en er ook nog in geloven met hart en ziel.
Ik val daar bijna van achterover.
Naief en dom zijn 2 verschillende zaken.
Zij zijn niet dom in die zin die jij denkt aan het woord dom ( ze hebben allemaal intelligentie ) maar kijken door een wazige bril op een dommige manier.
Maar dat is mijn mening Susan, ik mag dat toch gewoon zeggen ?

En wat Wilders betreft , op sommige zaken zit hij goed en op andere zaken gilt hij als een kip zonder kop.
Werkelijk te genant voor woorden soms.
Zijn totale visie op de wereld klopt ook niet helemaal dus wat jouw opmerking betreft over ook een sprookjes visie vind ik brilliant verwoord.
Hebben we er dus 2 in de regering zitten met een gedeelte en volledige Eftelingblik zoals ik dat noem.

Ik noem het beestje gewoon bij de naam Susan.
Ik vloek niet en scheld niemand uit.
Ik heb alleen een andere mening over een partij als Groenlinks en ik verwoord het zoals ik het denk en voel.
Dat doet toch iedereen ?

Ik kan het niet met iedereen eens zijn in de wereld, dat kan niemand.
Ik geef gewoon mijn mening dat is alles en daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.
Zou ik ook niet willen, tegengas geven is leerzaam. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Tammy » 20 okt 2018, 13:31

Vitharr schreef :
GroenSlinks :mrgreen:
Ook geen fan of wel ? :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Vitharr » 20 okt 2018, 13:56

"nee
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Tammy » 20 okt 2018, 14:07

Zeer kort en duidelijk antwoord Vitharr. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een titel voor mbo’ers?

Bericht door Tammy » 21 okt 2018, 06:55

Dit artikel moet een grapje zijn , ja toch Gouwepeer ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie