Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Tammy » 05 nov 2018, 12:51

Afbeelding
Voor Emile Ratelband is het niet voldoende om zich jonger te voelen en te gedragen, hij wil dat ook gelegaliseerd hebben.

Emile Ratelband tegen rechter: Ik lijd onder mijn leeftijd.

Emile Ratelband, zelfverklaard bewustzijnsverruimer, stelde vanochtend voor de rechtbank in zijn woonplaats Arnhem dat hij ‘lijdt’ onder zijn officiële leeftijd. Hij voelt zich al heel lang ‘20, 25 jaar jonger’ dan dat hij volgens officiële documenten is en vroeg de rechtbank om zijn geboortedatum te veranderen van 11 maart 1949 in 11 maart 1969.

,,Het is echt een kwestie van vrije wil”, betoogde Ratelband aan het slot van de zitting, die zo’n drie kwartier duurde. Nu het in Nederland mogelijk is een naam- en geslachtsverandering aan te brengen in officiële documenten, is het volgens hem en zijn advocaat Jan-Hein Kuijpers ook de hoogste tijd voor het terugdraaien van leeftijd. Ratelband voelt zich naar eigen zeggen gediscrimineerd nu zijn geboortedatum en daarmee zijn leeftijd niet veranderd kunnen worden. ,,Ik wil erkend hebben dat ik me er niet goed bij voel.”

De rechtbank, die over uiterlijk vier weken schriftelijk uitspraak doet, toonde zich sceptisch over de wens van Ratelband. De wet staat het veranderen van de geboortedatum niet toe, er is geen jurisprudentie op dit vlak en hoe, wilde de voorzitter van de rechtbank graag weten, moet het dan met de twintig jaar dat Ratelband feitelijk wel al bestond, maar voor zijn gevoel nog niet? De rechter: ,,Voor wie hebben uw ouders dan gezorgd? Wie was dat kleine jongetje toen?’’

Pionier.

Ratelband benadrukte dat zijn ouders niet meer in leven zijn, dat hij hen dus geen verdriet meer doet met een eventuele verandering van zijn geboortedatum. Daarnaast wezen hij en zijn advocaat op het feit dat er geen negatieve aspecten aan de wijziging zouden zitten: Ratelband hoeft geen aow meer te ontvangen (wat hij nu eigenlijk ook niet wil, want: ‘die storting geeft mij het gevoel dat ik heb afgedaan’) en maakt pas over een kleine 20 jaar aanspraak op zijn opgebouwde pensioen.

Ook zien ze Ratelband als een pionier, voor de ‘duizenden’ mensen die hem via sociale media steun betuigden toen zijn wens duidelijk werd. Volgens het kamp-Ratelband zullen ‘velen’ zijn voorbeeld volgen, als zijn verzoek wordt toegekend. Maar daar was ambtenaren van de gemeente Arnhem, als gedaagde op de zitting aanwezig, niets van bekend. Nog nooit meldde zich een inwoner van de Gelderse hoofdstad aan het loket op het stadhuis met de vraag of de geboortedatum kon worden veranderd, omdat ze niet overeen komt met de ‘gevoelsleeftijd’. De officier van justitie vroeg zich af hoe het moet met zoiets als gezondheidskeuringen voor de leeftijd, als de geboortedatum in officiële documenten wordt aangepast. Kuijpers: ,,Er bestaat ook zoiets als het gezond verstand, natuurlijk.’’

Onmogelijk.

In één opzicht moest de rechtbank Ratelband al tijdens de zitting gelijk geven, dat het vroeger ook ondenkbaar werd geacht dat het geslacht van een Nederlander zou kunnen worden aangepast in het paspoort. De rechter: ,,Dat ben ik met u eens, een groot aantal jaar geleden hielden we dat voor onmogelijk.”


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door taigitu » 05 nov 2018, 13:02

Afbeelding

Zou er iets in de loop der jaren nu zijn vast gelopen....?
Dan kan je zo maar 'beklemmende' gedachten krijgen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Tammy » 05 nov 2018, 13:03

Ik probeer met mijn tijd mee te gaan maar met sommige zaken begint het toch wat moeilijker te worden dat mee gaan met de tijd. :mrgreen:
Ik heb in mijn werk naast vele andere functies ook een aantal jaren afgifte sofinummers gedaan voor buitenlanders.
Daar zat ook paspoortcontrole bij en ook werden we getraind of we geen look-alike voor onze neus hadden staan.
Want dan werd natuurlijk de politie gebeld ook bij een vals paspoort natuurlijk.
Ik kreeg mensen uit heel de wereld en sommige landen hebben geen geboortedatum in het paspoort.
Ze weten ook niet wanneer ze jarig zijn.

Er staat gewoon 00 , ik ben even kwijt welke landen dat waren , we kregen ze niet vaak.
Maar de eerste keer keek ik wel verbaasd.

Meneer Ratelband had met zijn Nederlandse paspoort gewoon wel een geboortedatum maar wilt dat gaan veranderen.
We hebben naast een V en een M nu ook een X.
En nu gaan we ook geboortedatums veranderen ?
Lijk mij heel verwarrend als dat toegestaan gaat worden.


Waar is de grens eigenlijk bij indentiteitscontrole ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Tammy » 05 nov 2018, 13:06

Taigitu schreef :
Zou er iets in de loop der jaren nu zijn vast gelopen....?
Dan kan je zo maar 'beklemmende' gedachten krijgen
Hij noemt zichzelf zelfverklaard bewustzijnsverruimer Taigitu maar ik ben niet bekend daarmee.
Dus ik weet het niet. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Fenna » 05 nov 2018, 13:15

Het getsjakkaaaaa is naar het hoofd gestegen. :rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door taigitu » 05 nov 2018, 13:24




https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/106394-106394/



Met bovenstaande video van ruim een uur kan je 'kennis maken' met Emile Ratelband.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Tammy » 05 nov 2018, 13:24

Aha dat zal het zijn Fenna. :lol:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Tammy » 05 nov 2018, 13:30

Eerste filmpje heb ik gezien, mensen lopen er niet warm voor om het ook zelf te doen. :grin:
Andere kijk ik deze week, tsjakka. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door herman50 » 05 nov 2018, 13:31

:grazy: ...jeez wat een idioot jonger worde/lijken en dan nog es al die ellende meemaken ,,,,am me nooit niet enne je bent zou oud als je je voelt fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door univers » 05 nov 2018, 13:31

Ik heb hem altijd al een griezel gevonden.
Een eng naar mannetje.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door taigitu » 15 nov 2018, 17:04



Met deze vriendin, die als nanny in zijn leven kwam, scheelt hij 41 jaar in leeftijd.
Je zou zeggen dat hij zich altijd jonger heeft gepresenteerd en dat het werkte...?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Kristof Piessens » 15 nov 2018, 21:08

Het verbaast me niet dat iemand zijn/haar geboortedatum wil veranderen, ook al heb je een leeftijd bereikt dat je bijna MAG stoppen, als je je nog jong voelt ondanks de leeftijd die hij nu heeft en niet wil stoppen met werken kun je dat op een andere manier oplossen, als je je datum wil veranderen met de gedachte om hiermee in overeenstemming te komen met je gevoel dat je jonger bent dan je eigen leeftijd aangeeft is dat nadelig in persoon om uitstel van rust te bekomen. Het is geen voordeel ja wel op basis van je eigen pensioenopbouw als fulltime contractor...meer zaak is als dat gevoel toch niet overeenkomt met je leeftijd tegen de tijd dat je op pensioen mag aan gedeeltelijke uitstel doen, je werkt dan nog een aantal jaartjes langer als deeltijdse contractant waarbij je deels je pensioen al krijgt maar nog voor de helft van het volledige jaar werkt !!

Je mag dan je volledige pensioen opnemen na enkele halfjaartjes werken tot je zeventigste zolang het geen zwaar fysieke arbeid betreft...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door gusteman » 15 nov 2018, 21:13

Lijkt me allemaal behoorlijk eenvoudig ... tenminste als ik kijk naar het standpunt van advocaat Kuijpers:
De officier van justitie vroeg zich af hoe het moet met zoiets als gezondheidskeuringen voor de leeftijd, als de geboortedatum in officiële documenten wordt aangepast. Kuijpers: ,,Er bestaat ook zoiets als het gezond verstand, natuurlijk.’’
Nou, en daarmee is het opgelost: mijn gezond verstand zegt mij dat officiële leeftijd altijd zal verschillen van hoe oud iemand zich voelt.
En mijn gezond verstand zegt mij ook dat je onmogelijk van de administratie kan verlangen dat zij bij elke gevoelsmatige wijziging in de leeftijd dan ook maar meteen de officiële leeftijd gaan aanpassen.
Waarmee mijn gezond verstand besluit dat het voor iedereen beter is om alles gewoon zo te laten.

Diegenen die niet tevreden zijn over hun officiële leeftijd hebben toch vaak de gewoonte om daaromtrent een leugentje te vertellen; iedereen is dat gewoon en begrijpt dat meestal ook.

"solved: dankzij het gezond verstand van advocaat Kuijpers. ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Tammy » 03 dec 2018, 14:30

Rechtbank wijst ’leeftijdsverlaging’ af: Ratelband blijft 69 jaar.

ARNHEM - De rechtbank van Arnhem heeft besloten dat de leeftijd van Emile Ratelband in zijn paspoort gehandhaafd blijft. De positiviteitsgoeroe is op papier 69, maar voelt zich 49. Volgens de familierechter biedt de wet hiervoor echter geen ruimte.

Vorig jaar verzocht Ratelband bij de burgerlijke stand om zijn leeftijd met twintig jaar te verlagen, maar kreeg toen ook al nul op het rekest.

De zelfbenoemde ’bewustzijnsverruimer’ bepleitte daarom een maand geleden voor de rechter in Arnhem dat het veranderen van leeftijd niet anders is dan de verandering van geslacht, zoals transgenders op hun geboorteakte mogen doen. Hij zegt te lijden onder zijn papieren leeftijd, onder meer door leeftijdsdiscriminatie?

Maar ook het aanpassen van een naam of geslacht gaat niet zonder slag of stoot, benadrukte een gemeentewoordvoerder toen. “Alleen als je kunt aantonen dat er sprake is van een grote misstand is dat mogelijk. Een geboorte-uittreksel aanpassen kan volgens het burgerlijk wetboek helemaal niet.”

Omdat Ratelband zich veel jonger voelt dan hij in werkelijkheid is, eiste hij bij de rechtbank dat hij twintig jaar jonger wordt verklaard. “Niet omdat ik bang ben om oud te worden, maar omdat ik nog heel lang optimaal van het leven wil genieten. Ik zeg mijn AOW ook op.”

Ongewenste gevolgen.

De rechtbank ziet in de argumenten van Ratelband ook geen aanleiding om nieuwe jurisprudentie te maken en hiervoor aansluiting te zoeken bij de wettelijke regelingen voor naams- en geslachtswijziging. “Vooral omdat aan leeftijd allerlei rechten en plichten, zoals stemrecht en leerplicht, zijn verbonden terwijl dat bij naam- en geslachtswijziging niet zo is. Die leeftijdsgrenzen zouden bij toewijzing van Ratelbands verzoek hun betekenis verliezen”, zo valt te lezen in het vonnis.

De rechtbank ziet wel de tendens in de samenleving dat mensen zich steeds langer vitaal en fit voelen, maar ziet daarin geen argument om iemands geboortedatum aan te passen. “Ratelbands argument dat hij last heeft van leeftijdsdiscriminatie heeft hij onvoldoende concreet gemaakt. Voor het aan de orde stellen van leeftijdsdiscriminatie bestaan andere wegen dan het aanpassen van de geboortedatum.”

Ratelbands beroep op de vrije wil volgt de rechtbank ook niet. Dat gaat immers niet zo ver dat alles wat je wil ook zou moeten kunnen. “Het staat Ratelband vrij om zich twintig jaar jonger te voelen en daarnaar te handelen”, aldus de familierechter. “Aanpassing van zijn geboortedatum zou betekenen dat er twintig jaar verdwijnen in de registers van de burgerlijke stand. Dat zou allerlei ongewenste juridische en maatschappelijke gevolgen hebben. Het belang van registers die juiste feitelijke informatie bevatten, moet voorop staan.”

Vervolg?

Wereldwijd berichtten media over zijn curieuze en unieke verzoek tot ‘papieren verjonging’ via deze rechtszaak. In het chique Amstel Hotel in Amsterdam, waar hij vandaag de internationale pers te woord staat, gaf hij vooraf aan een tussenvonnis te verwachten. “

Ik denk dat de rechter wil dat ik bewijs dat ik 49 ben en niet 69. En dat kan ik.”


Ratelband is blij met uitspraak.

Hij en zijn advocaat Jan-Hein Kuijpers zijn voorbereid op dat verzoek. “We hebben alles op orde. Ik heb medische dossiers van verschillende artsen die op basis van onder meer celdikte onderbouwen dat ik 20 jaar jonger ben dan de leeftijd in mijn paspoort.”


De uitspraak blijkt echter geen tussenvonnis, maar een definitief vonnis. De gevolgen voor Ratelband lijken daardoor beperkt, althans juridisch gezien.

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... ft-69-jaar

:mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door univers » 03 dec 2018, 14:41

Rechtbank wijst ’leeftijdsverlaging’ af: Ratelband blijft 69 jaar.
Ook als je het omdraai :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door Fenna » 03 dec 2018, 15:29

:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Emile Ratelband lijdt onder zijn officiële leeftijd

Bericht door herman50 » 04 dec 2018, 07:14

uni je ken lulle wa....ojah blijft gelijk :rolfl: :rolfl: :peace:
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie