Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Tammy » 24 nov 2018, 11:16

Afbeelding

Femke Halsema belooft dat Amsterdam het boerkaverbod niet zal handhaven. Dat zei ze vanavond in jongerencentrum Argan tijdens een bijeenkomst over jeugd en veiligheid.

,,Je kunt ervan op aan dat ik niet zal toestaan dat wij daar in Amsterdam gevolg aan geven. Dat gaan we niet doen,’’ aldus Halsema.
In juni kwam het verbod op het dragen van gezichtbedekkende kleding door de Eerste Kamer. Dat verbod gaat gelden in het onderwijs, openbaar vervoer, ziekenhuizen en overheidsgebouwen. Wie de wet overtreedt, riskeert een boete van 410 euro. Een hoofddoek of een keppeltje valt niet onder het verbod.

,,Het past gewoon niet bij Amsterdam dat wij mensen uit de tram halen, omdat ze de nikab dragen,” zei Halsema. ,,Dat is onbespreekbaar, lijkt me.”
Annabel Nanninga van de Amsterdamse fractie van Forum voor Democratie uit op Twitter haar ongenoegen over de uitspraak. “Zo zo. Weer denkt men in Amsterdam wetten die voor iedereen in Nederland gelden, openlijk te moeten negeren.”

Boete.

De Amsterdamse politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg zei in 2012 al dat agenten niet altijd een boete zouden gaan uitschrijven als zij iemand met een boerka zien lopen. ,,De agent moet de situatie per geval inschatten en kan dan kiezen of hij waarschuwt of een boete uitdeelt.”
Aalbersberg vergeleek het met een verkeersovertreding, waarbij het agenten vrij staat te bekeuren of niet. ,,Als een moeder haar kinderen met de auto naar een school tweehonderd meter verderop brengt en geen rijbewijs bij zich heeft, is het iets anders dan wanneer iemand uit Maastricht drie dagen zonder rijbewijs in Amsterdam rondrijdt.”

Afgezwakte vorm.

Het initiatief voor het verbieden van boerka’s kwam in 2005 van PVV-leider Geert Wilders. Na dertien jaar kwam dit voorstel in afgezwakte vorm, met alleen een verbod in een deel van de publieke ruimte, door de Eerste en Tweede Kamer. Ook zijn bivakmutsen en integraalhelmen in de wet opgenomen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Tammy » 24 nov 2018, 11:23

Femke is als ik het goed heb van GroenLinks, dus dit soort uitspraken verbaasd me niks.
Maar dat kunnen we natuurlijk niet tolereren.
Groenlinks dus ook deze burgemeester staan niet boven de wet .
Misschien dachten ze toen ze van 4 zeteltjes naar 14 zetels gingen dat ze zich nu alles kunnen permitteren maar dat is natuurlijk niet zo.

Men is bezig om te kijken of burgemeesters voortaan gekozen kunnen worden door het volk.
Dat werd tijd en ik hoop van ganse harte dat dat gaat gebeuren.
Want meer dan 70 procent van de burgemeesters zijn PVDA lieden.
Maar die club is bijna weggevaagd, wat doen die dan nog op een hoge post ?

Die horen plaats te maken voor anderen want met 9 zetels tel je bijna niet meer mee met de grote clubs.
Laat staan dat men burgemeester kan worden.

Gewoon burgemeesters laten kiezen via verkiezingen door het volk.
Dat is veel eerlijker en democratischer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door univers » 24 nov 2018, 11:51

Staat zij boven de wet ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door herman50 » 24 nov 2018, 12:09

dan ook gelijk verbod op -vooral- de petjes en capuchons .. -en wat dies meer zei ..
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Tammy » 25 nov 2018, 12:48

Afbeelding


Kabinet: Halsema moet wet volgen.

Amsterdam - Het kabinet geeft de Amsterdamse burgemeester Halsema een tik op de vingers. Haar weigering om het boerka-verbod in de hoofdstad te handhaven is Den Haag in het verkeerde keelgat geschoten.

„Niemand staat boven de wet, ook de burgemeester van Amsterdam niet”, zei staatssecretaris Visser (Defensie) bij WNL op Zondag. „Het gaat om veiligheid.”

Wat het kabinet gaat doen aan de Amsterdamse koers blijft overigens onduidelijk. De staatssecretaris ging niet in op een vraag of de Rijksoverheid het naleven van het boerka–verbod gaat afdwingen. „Ze zal het gewoon moeten doen.”
Visser is het eerste lid van het kabinet dat reageert op de eigenrichting van de Amsterdamse burgemeester Halsema. „Ik denk dat ook heel veel mensen die in Amsterdam komen, denken dat ze de parkeertarieven liever niet willen betalen. Maar dat moeten ze ook gewoon betalen. Het is niet zo dat je zelf kunt shoppen in de wet en zeggen: wat vind ik zelf belangrijk en wat niet?”, aldus Visser.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik weet niet wat dat is daar in Amsterdam.
Die PVDA eerst en nu GroenLinks met hun eigen agenda.
Net als met die krakersgroep, alles vinden ze best daar maar ook wee die groter I Amsterdam letters.
Daar krijgen ze slapeloze nachten van. [doh]

Gewoon de wet naleven Femke dus ook dit boerkaverbod.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Vitharr » 25 nov 2018, 20:31

Femke halsmisdaad. Ze hoeft het niet eens te zijn met de wetgeving. Ze is als burgemeester wel verplicht die na te leven. Dat ze dat openlijk weigert is genoeg voor een snelle exit. Zulke lui helpen nou een land naar zijn donder. Ga lekker in Saoedi Arabië wonen als je burka's zo waardeert. Alle vrouwen, nou ja de meeste dan, zouden die burka's spontaan uit moeten trekken en in de fik steken. Femke past zelf niet bij Amsterdam...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door univers » 25 nov 2018, 23:54

:hands: :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door herman50 » 26 nov 2018, 09:20

Dus laat Rotterdam weten dit óók niet te doe , met de lulsmoes ....We hebben wel andere dingen te doen.... -wat dan?- ,maar bedacht eigenlijk waarvoor moeten wij dan eenen dat ID bewijs hebben, oren zichtbaar rechtvooruit kijke <en dat alles a 40 voor IDkaart en 20eurie pasfoto´s ,, >,, zou haast zeggen ze doen maar raak dhr DT mevr TM en vele- anderen t´is gekke wereld maar fijne dag toch gewenst ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door taigitu » 26 nov 2018, 09:52

Homo’s steeds vaker in boerka

Het lijkt een trend te worden: homo’s in boerka

28 april 2010

Homo’s en boerka’s, het lijkt geen logische combinatie.
Gert Bolders uit Amsterdam denkt daar heel anders over. “Ik woon aan de Osdorper Ban in Amsterdam-West. Mijn vriend en ik worden nog wel eens vreemd aangestaard als we het huis uitkomen. Dat voelt best wel ongemakkelijk. Hand in hand lopen durfde ik allang niet meer. Een half jaar geleden kreeg ik opeens een brainwave. Met zo’n boerka zou ik heerlijk anoniem en hand in hand over straat kunnen. In een dronken bui bestelde ik twee exemplaren via een islamitische internetsite in Londen.”

Bolders en zijn vriend gingen op een mooie zaterdag in de herfst voor het eerst naar buiten in hun boerka’s. “Alleen al het aantrekken was een kick. We wilden er zo min mogelijk onder dragen, want het was best warm. En toen ging er een wereld voor ons open. Zoveel aandacht. Iedereen kijkt je aan, en je kunt terugstaren wat je wil. Iedereen blijft uit je buurt. Natuurlijk kregen we wel wat opmerkingen naar ons hoofd geslingerd. Dan kan je natuurlijk niet iets terugroepen.” Maar Bolders genoot ervan ongestoord hand in hand, of zelfs gearmd, met zijn geliefde te lopen en en leerde bovendien in recordtijd gebarentaal. “Die kooplui vinden het wel geinig om vis te verkopen aan zo’n verpakt wijf.”

Na die eerste verkenning volgden er meer tochten. Bolders en zijn vriend haalden vrienden over het ook eens te proberen en al snel kwam het idee op voor de eerste boerkaparty. Bolders: “Sinds de darkrooms heb ik niet meer zo’n sensatie beleefd. Al die onbereikbare, naakte lichamen onder die totaal ontoegankelijke boerka maakten een geilheid in mij los die ik in jaren niet gekend heb.” De boerkaparty behoort in Amsterdam nu al tot de drukstbezochte feestjes in de scene.

Via een al te enthousiaste twitteraar kwam het fenomeen op diverse islamitische sites terecht.
Volgens insiders heeft daarmee de verwarring toegeslagen. Meerdere homohaters die onder een boerka een homo vermoedden, zijn in elkaar geslagen bij een poging dit te verifiëren. Salafistische moslims bereiden inmiddels de actie ‘Stop de boerka’ voor. “Als onze vrouwen allemaal overgaan van de niqaab (boerka red.) naar de hijab (sluier, red.), hebben we die homo’s zo ontmaskerd”, aldus een woordvoerder die anoniem wil blijven. Naar verluidt zijn al dertig van de zeventig boerkadraagsters in Amsterdam gestopt.

De meeste politieke partijen willen gezien de laatste ontwikkelingen een boerkaverbod nog een half jaar uitstellen. De Amsterdamse VVV hoopt dat het fenomeen homo in boerka echt gaat doorzetten: “We hebben de laatste tijd terrein verloren als gay capital van Europa; hiermee kunnen ons weer op de kaart zetten; niet alleen in Europa, maar ook in de wereld.”

https://speld.nl/2010/04/28/homo%E2%80% ... in-boerka/

Afbeelding

Even één ludieke 'bijwerking' in 2010 van dit wetsvoorstel.

Daarnaast een opmerkelijke 'bijwerking(?)', vermeld in dit verbod, voor de mensen die carnaval vieren.....
Want dan heeft men het niet zo moeilijk om gezichtsbedekking wèl toe te staan.......

En dan staat Femke Halsema niet alleen in het niet willen meewerken als dit wetsvoorstel in werking treed.
Utrecht en Rotterdam zijn ook niet van plan actief op het boerkaverbod te controleren.....
Wie volgt...... Het spel is nog niet uitgespeeld.

En dan speelt er ook zoiets in Marokko sinds 2017.....

Afbeelding

Boerkaverbod ‘geen prioriteit’ in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam

Na Amsterdam, zijn ook Utrecht en Rotterdam niet van plan actief op het boerkaverbod te controleren.
Voor het weekend liet burgemeester van Amsterdam Femke Halsema al weten dat de politie in die stad belangrijker werk te verrichten heeft, en: ‘Het past niet bij Amsterdam dat we vrouwen uit de tram halen omdat ze een niqaab dragen.’

Die opmerking schoot VVD-staatssecretaris Barbara Visser in het verkeerde keelgat. In het tv-programma WNL zei ze zondag dat Halsema niet mag ‘shoppen in de wet’ en dat niemand boven de wet staat, ‘ook niet de burgemeester van Amsterdam.’

Na die uitzending bleek dat Halsema niet alleen staat in haar keuze voorrang te geven aan relevante politiezaken. De Utrechtse burgemeester Jan van Zanen en de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb lieten weten ook geen prioriteit aan de nieuwe wet te geven.

Het boerkaverbod, afkomstig van een plan van PVV-leider Geert Wilders en daarna overgenomen door de eerste twee kabinetten-Rutte, is nog niet ingegaan. Wel zijn zowel de Tweede als Eerste Kamer inmiddels akkoord met de invoer. Zodra de wet in werking treedt is het dragen van boerka’s en niqaabs, en voor de volledigheid ook bivakmutsen en integraalhelmen, niet langer toegestaan in onderwijs- en zorginstellingen, overheidsgebouwen en het openbaar vervoer. Op overtreding van de wet staat een boete van maximaal 410 euro.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/boerkave ... -rotterdam

Afbeelding


Reden voor boerka- en nikabverbod Marokko blijft onduidelijk


10-01-2017

Hoewel er eerder al over gesproken werd, kwam het gisteren toch als een verrassing: het verbod op de productie en verkoop van boerka's en nikabs in Marokko.
Afgelopen zondag werden verschillende verkopers en naaiateliers bezocht door medewerkers van het ministerie van Binnenlandse Zaken.


Of ze de verkoop en de productie van gezichtsbedekkende kleding wilden staken, en wel direct.
Ze kregen nog een brief in hun handen gedrukt waarin vriendelijk doch dringend werd verzocht om ervoor te zorgen dat er binnen 48 uur geen nikab meer in hun winkel lag.

Wat precies de achterliggende reden is, wordt niet helemaal duidelijk. Behalve dat het om veiligheid gaat. Net als veel andere landen, vecht ook Marokko tegen terrorismedreiging.
Gezichtsbedekkende kleding wordt gezien als radicaal en radicaal wordt gezien als een bedreiging.

Anderen opperen dat de maatregel is getroffen uit angst dat mannelijke terroristen zich zouden vermommen in een boerka. Maar met slechts een verbod op de verkoop en productie en niet op het dragen ervan, lijkt de Marokkaanse boerkaban een enigszins lege huls. De vraag is dan ook of het een voorbode is van een compleet verbod.

Casablanca en Rabat

Boerka's en nikabs zijn beide gezichtsbedekkende gewaden. Het verschil is dat in een nikab de ogen nog zichtbaar zijn, in een boerka niet. Boerka's komen in Marokko eigenlijk niet of nauwelijks voor, nikabs daarentegen steeds meer. Voorheen werden die vooral in het zuiden van het land gedragen maar tegenwoordig zie je ze ook steeds meer in grote, moderne steden als Casablanca en Rabat.

Het zijn met name vrouwen uit de salafistische hoek die de gezichtsbedekkende kleding dragen maar uit een Amerikaans onderzoek kwam naar voren dat het ook een hype is onder sommige jongeren. Daarnaast zijn er tienermeisjes die zich met een nikab afzetten tegen hun ouders. Die zitten vaak totaal niet te wachten op een nikabdragende dochter.

In Marokko wordt de nikab namelijk ook vaak gezien als een radicale vorm van islam. Veel mensen vinden de nikab ook niet passen bij het Marokkaanse religieuze gedachtegoed. Draagsters ervan kunnen dan ook rekenen op wantrouwende blikken en worden achter hun rug om 'daesh', IS, genoemd.

Lagere klassen
Het verschil in opvattingen binnen de Marokkaanse maatschappij op het gebied van bedekking voor vrouwen beperkt zich niet alleen tot de nikab. Ook over de hijab, de hoofddoek, lopen de meningen uiteen. Vaak is het te koppelen aan de sociaal-economische status: in lagere sociale klassen maar ook in dorpen is de sociale druk om een hijab (hoofddoek) te dragen enorm.

Anderzijds zijn er ook verhalen van vrouwen uit de hogere sociale middenklasse die er niet meer bij horen op het moment dat zij een hijab gaan dragen.

In Marokko keert ook ieder jaar weer de discussie over boerkini's terug. In publieke zwembaden en op het strand mogen ze worden gedragen, maar sommige privé-zwembaden verbieden ze.

De discussie die daar dan over wordt gevoerd, is te vergelijken met die in Europa: voorstanders van een verbod zien de boerkini, en nu de boerka, als een bedreiging voor de veiligheid en een teken van radicalisering. Tegenstanders van een verbod zien het als een maatregel voor schijnveiligheid die wordt gemaakt op basis van onderbuikgevoelens.

https://nos.nl/artikel/2152380-reden-vo ... elijk.html


Afbeelding
Laatst gewijzigd door taigitu op 26 nov 2018, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Tammy » 26 nov 2018, 09:54

Vitharr weer mooi verwoord. ;P!
Herman50, ik las het ook net .
Burgemeesters staan niet boven de wet ook al denken sommige dat wel.
En ik vraag me inderdaad af met die pas foto’s hoe dat dan gaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Fenna » 26 nov 2018, 10:03

Vitharr schreef:
25 nov 2018, 20:31
Femke halsmisdaad. Ze hoeft het niet eens te zijn met de wetgeving. Ze is als burgemeester wel verplicht die na te leven. Dat ze dat openlijk weigert is genoeg voor een snelle exit. Zulke lui helpen nou een land naar zijn donder. Ga lekker in Saoedi Arabië wonen als je burka's zo waardeert. Alle vrouwen, nou ja de meeste dan, zouden die burka's spontaan uit moeten trekken en in de fik steken. Femke past zelf niet bij Amsterdam...
:post: :hands:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Fenna » 26 nov 2018, 10:05

univers schreef:
24 nov 2018, 11:51
Staat zij boven de wet ?
Dat denkt ze wel.
Typische Groenlinks gewoonte.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Tammy » 26 nov 2018, 10:06

Wat een verhaal Taigitu van die twee homo’s.
Leuk bedacht maar ook triest vind ik.
Triest dat je dit gaat doen omdat samen hand in hand lopen eigenlijk te gevaarlijk word.
En dat in dit land.

Marokko wilt het dus ook verbieden.
Ik denk zelf niet alleen aan veiligheid.
Ik denk in de eerste plaats aan het uitbannen van deze kleding voor de vrouwen.
Deze onderdrukking moet verdwijnen.
Daarnaast komt veiligheid bij mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Fenna » 26 nov 2018, 10:10

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door taigitu » 26 nov 2018, 10:18

Ik vind Femke Halsema een krachtige vrouw. En dat zal nodig zijn in zo'n grote
stad als Amsterdam. Ze is niet voor niets gekozen tot burgemeester.
Zelf heb ik begrip voor beide kanten van het verbod op gezichtsbedekkende kleding.
Als ik een vrouw zie (en dat is heel zelden) dan krijg ik het benauwd. Het lijkt mij
werkelijk benauwd om je zo te moeten inpakken waarmee je ook je bewegingsvrijheid
beperkt. Ik zie me zo niet op de fiets zitten. Maar als een vrouw dit oprecht vanuit haar
geloofsovertuigiung doet, moet dat kunnen.
Ook ik vind het onprettig om iemands ogen niet te kunnen zien, zoals deze zomer
het blijkbaar 'in' was om een spiegelende zonnebril te dragen.
Ik heb menigmaal gevraagd aan iemand waarmee ik in gesprek kwam op straat om die bril
even af te zetten. Maar dat kan mijn makke zijn....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Susan » 26 nov 2018, 10:20

Vitharr schreef:
25 nov 2018, 20:31
Femke halsmisdaad. Ze hoeft het niet eens te zijn met de wetgeving. Ze is als burgemeester wel verplicht die na te leven. Dat ze dat openlijk weigert is genoeg voor een snelle exit. Zulke lui helpen nou een land naar zijn donder. Ga lekker in Saoedi Arabië wonen als je burka's zo waardeert.
Wel erg overdreven reacties, al ben ik het er mee eens dat ook burgemeesters zich aan de wet dienen
te houden, maar als een 'halsmisdaad' enz beschouw ik dit niet.
Alle vrouwen, nou ja de meeste dan, zouden die burka's spontaan uit moeten trekken en in de fik steken.
Dus niet alle burka dragende vrouwen hoeven dit te doen volgens jou?
Want dat heb je er staan: 'alle vouwen, nou ja de meeste dan', ....wie hoeven dit dan niet te doen, dit gaat over het verbod hier in ons land.

Femke Halsema heeft het openlijk gezegd, overigens net als onder andere Utrecht en Rotterdam die er ook zo over denken, het handhaven
van burkaverbod géén prioriteit te geven, alleen indien het nodig is en er gevaar is voor de openbare orde.

(voor de goede orde, ik 'heb niets met Femke Halsema', ook niet met andere personen van Gr.L, wel gun ik haar succes in deze verre van gemakkelijke baan)

Zag nu pas taigitu haar reactie, waar ik het mee eens kan zijn wat ze over Femke Halsema schrijft.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door taigitu » 26 nov 2018, 11:16

Ik denk dat we op de lange termijn geen boerka of nikab meer zien op straat.
Als de islamisten het zelf gaan 'verbinden' aan het risico van terrorisme in hun eigen geloofscirkel,
waar ze nu al in Marokko er mee bezig zijn, dan wordt het vanzelf minder gedragen. Mede omdat
het dragen ervan dan (zoals in het artikel in mijn vorige post) als een uiting van o.a. radicalisme wordt gezien.
En dan maken ze korte metten met deze kleding voor vrouwen.

Landen die deze kleding al hebben verboden:
Denemarken
Frankrijk
België
Zwitserland
Oostenrijk
Australië
Marokko
Duitsland
Spanje
Bulgarije
Italië

Zie: https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... 00-620100/

Aangenomen wetsvoorstel

Een nieuw wetsvoorstel werd ingediend op 27 november 2015.
Aangenomen is de Instelling van een gedeeltelijk verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het onderwijs, het openbaar vervoer, overheidsgebouwen en de zorg (Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding): Het is verboden om in het openbaar vervoer en in gebouwen en bijbehorende erven van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en zorginstellingen kleding te dragen die het gezicht geheel bedekt of zodanig bedekt dat alleen de ogen onbedekt zijn, dan wel onherkenbaar maakt. Veelgenoemde voorbeelden zijn een integraalhelm, een bivakmuts, een boerka of een nikaab.

Uitgezonderd voor zover de kleding:

- wordt gedragen door cliënten, patiënten of hun bezoekers in residentiële delen van zorginstellingen
- noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid,
- noodzakelijk is in verband met eisen die aan de uitoefening van een beroep of de beoefening van een sport worden gesteld, of
- passend is in verband met het deelnemen aan een feestelijke of een culturele activiteit.

Op 26 juni 2018 is het voorstel door de Eerste Kamer goedgekeurd.[33][34][35] De datum van inwerkingtreding moet nog bepaald worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbod_op ... de_kleding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door taigitu » 29 nov 2018, 11:50

Openbaar vervoer is bezorgd over handhaving boerkaverbod

29-11-2018

Trein-, bus- en trambedrijven zijn bezorgd over het naderende boerkaverbod.
Zij zien het niet zitten om voertuigen stil te zetten wanneer iemand met een boerka instapt.
Ook vrezen de vervoerders dat de politie niet komt opdagen als daarom wordt gevraagd, schrijft het AD.

Geen prioriteit
“Wij zijn voor handhaving afhankelijk van de politie”, zegt secretaris Arjan Vaandrager van werkgeversvereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV),
die namens negen grote ov-bedrijven spreekt. “Wat als de politie hieraan geen prioriteit geeft, zoals burgemeester Halsema van Amsterdam
nu al heeft gezegd? Wanneer de politie niet komt opdagen, kan dat gevolgen hebben voor de veiligheid van het ov-personeel.”

Het kabinet wil dat per 1 juli 2019 het boerkaverbod voor openbaar vervoer, scholen en zorginstellingen van kracht wordt.
Minister Kajsa Ollongren is nog volop in gesprek met allerlei partijen over de invoering van de wet.

https://www.lindanieuws.nl/nieuws/openb ... rkaverbod/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door univers » 29 nov 2018, 13:11

Nee, je moet blijven wachten, tot een of andere idioot zich zelf opblaast in de tram of bus.
Dan kleeft er toch bloed aan Halsema de handen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Halsema belooft boerkaverbod niet te handhaven

Bericht door Vitharr » 01 dec 2018, 20:15

Susan schreef:
26 nov 2018, 10:20
Vitharr schreef:
25 nov 2018, 20:31
Femke halsmisdaad. Ze hoeft het niet eens te zijn met de wetgeving. Ze is als burgemeester wel verplicht die na te leven. Dat ze dat openlijk weigert is genoeg voor een snelle exit. Zulke lui helpen nou een land naar zijn donder. Ga lekker in Saoedi Arabië wonen als je burka's zo waardeert.
Wel erg overdreven reacties, al ben ik het er mee eens dat ook burgemeesters zich aan de wet dienen
te houden, maar als een 'halsmisdaad' enz beschouw ik dit niet.
Ik beperkte mijn beoordeling ook niet tot dit fenomeen maar naar haar totale CV. Ik denk er nog steeds zo over dus overdreven was het allerminst.
Susan schreef:
26 nov 2018, 10:20
Alle vrouwen, nou ja de meeste dan, zouden die burka's spontaan uit moeten trekken en in de fik steken.
Dus niet alle burka dragende vrouwen hoeven dit te doen volgens jou?
Want dat heb je er staan: 'alle vouwen, nou ja de meeste dan', ....wie hoeven dit dan niet te doen, dit gaat over het verbod hier in ons land.
Ik verafschuw de motivatie achter deze gewaden. Het moet echter een vrije keuze blijven om al dan niet zoiets te dragen. Het zogenaamde 'burkaverbod' (leuke linkse stempel) betreft een algemeen verbod op gezichtsbedekking, dus ook bivakmutsen en integraalhelmen bijvoorbeeld. Het verbod is noodzakelijk omdat het dragen van gezichtsbedekking effectief gebruikt wordt om de in ons land relatief mild invasieve beveiligingsmethodieken te ontduiken. Iedereen is dus vrij om zich te kleden zoals hij/zij wil maar dat kan beperkingen opleveren vanwege dringende redenen. Dat hoort bij samen-leven.
Susan schreef:
26 nov 2018, 10:20
Femke Halsema heeft het openlijk gezegd, overigens net als onder andere Utrecht en Rotterdam die er ook zo over denken, het handhaven
van burkaverbod géén prioriteit te geven, alleen indien het nodig is en er gevaar is voor de openbare orde.

(voor de goede orde, ik 'heb niets met Femke Halsema', ook niet met andere personen van Gr.L, wel gun ik haar succes in deze verre van gemakkelijke baan)

Zag nu pas taigitu haar reactie, waar ik het mee eens kan zijn wat ze over Femke Halsema schrijft.
Gezien je reactie denk ik dat je iets hebt gemist rond dit onderwerp. Amsterdam, Utrecht en Rotterdam hebben inderdaad geen hoge prioriteit toegekend wegens capaciteitsproblematiek maar burgemeester Halsema heeft bij haar uitspraak duidelijk gemaakt dat dit geen rol speelde bij haar besluitvorming. Zij ziet af van handhaving omdat ze de wet letterlijk niet bij Amsterdam vindt passen. Zoals je zelf al aangeeft dient een burgemeester echter de wet te handhaven. Dat zij openlijk weigert zich hieraan te conformeren is de kern van de verontwaardiging.

Toen zij hierover ter verantwoording geroepen werd verschuilde ze zich als een echte linkse leugenaar achter het capaciteitsargument. Daardoor daalt ze nog meer in mijn achting. Ze is zeker een sterke vrouw maar dat was bloody Mary ook.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie