Je kassabon is geld waard

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Je kassabon is geld waard

Bericht door taigitu » 14 jun 2023, 13:13

Je kassabon is geld waard

13 juni 2023

Afbeelding
Beeld Plus Magazine

In de supermarkt worden al onze aankopen digitaal gescand. Dat kan haast niet misgaan, toch? Zeker wel, blijkt uit ons onderzoek onder ruim 1100 Pluslezers.
De tijd dat de caissière de prijs van het gele sticker­tje in de kassa aan moest slaan ligt ver achter ons. Maar ondanks slimme scanners gaat het
nog steeds vaak mis bij het afrekenen in de supermarkt. Dat blijkt uit een onderzoek van Plus Magazine onder 1146 lezers, aan wie we vroegen of
ze de kassabon in de supermarkt weleens controleren.

Van de ondervraagde panelleden pluist maar liefst 96 procent de bon na het afrekenen af en toe uit. Dat hoge percentage komt waarschijnlijk door wat onderzoekers
‘bias’ noemen: een afwijking van de meting ten ­opzichte van de werkelijkheid. In dit geval houdt het in dat er naar verhouding méér mensen meedoen die bonnen
controleren, omdat ze al interesse in het onderwerp hebben. Hoe dan ook hebben in totaal meer dan 1100 bonnencontroleurs aan dit onderzoek meegewerkt.
Daarnaast reageerden tientallen lezers op een oproep op onze ­website Plusonline.nl en deelden zo hun ervaringen met de verschillen tussen het schap en de kassa.

“Ik controleer de bon niet omdat ik erop vertrouw dat het goed gaat”, luidt een van de reacties
.

Lees verder via de link:
https://www.plusonline.nl/consumentenre ... cde400171d
Ik controleer ook meestal de kassabon.
Zo koop je bij de COOP salades en die kosten per twee stuks zo'n 7,50 euro, een vaste reclame van hen.
Frappant is dan als ze beiden aan de datum zijn en dus 50% goedkoper dan is de prijs niet beide salades 50% van 7.50 euro.
Nee, dan rekenen ze de per stuk prijs (geen 3,75 minus 50%), nee dan is het 50% van de originele per-stuk-prijs, en die is hoger.
Ook koop ik wel artikelen die aan de datum zijn en dus ook afgeprijsd zijn. Als ik meerdere afgeprijsde artikelen heb gekocht, kom ik er na
afgerekend te hebben dat ze één artikel niet als afgeprijsd hebben aangeslagen. En het is me weleens overkomen, dat ik drie afgeprijsde boodschappen kocht
en dat er geen enkele was aangeslagen als afgeprijsd. Voor zover ik weet moet de cassiére een speciale toets aanklikken om een artikel met korting
daadwerkelijk te korten op de kassabon.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Je kassabon is geld waard

Bericht door Tet » 14 jun 2023, 13:50

Ik heb nog nooit een kassabon gecheckt.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Je kassabon is geld waard

Bericht door taigitu » 14 jun 2023, 17:39

Tet schreef:
14 jun 2023, 13:50
Ik heb nog nooit een kassabon gecheckt.
Misschien is dit een aanleiding?
Het kan tot verrassingen leiden.


Vaak fouten bij aanbiedingen

25 april 2023

Bij Albert Heijn kwam 13 procent van de prijs op de schappen niet overeen met de prijs op de bon. Bij Plus was dat 15 procent en bij Jumbo 20 procent.
Het gaat, aldus de bond, vaak fout bij aanbiedingen uit koelingen en bij producten die in kartonnen stellages staan in de gangpaden.
Maar ook met groenten en spullen die op zogeheten kopstellingen staan worden de fouten gemaakt.

Lees het gehele artikel:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-jumbo-ah
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie