Bizarre nieuwtjes

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
gusteman

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door gusteman » 23 nov 2015, 13:30

Zoeker schreef:Jouw zedenpolitie gaat dat misbruik niet voorkomen hoor. Je weet vast zelf ook wel dat mensen goed zijn in het verdoezelen van misbruik.
Daarom had ik er ook geen exacte noemer op geplakt, de term "zedenpolitie" is niet van mij afkomstig.
Ik zou zelfs al gruwelen bij het idee alleen al dat er een soort van "politie" in het spel zou komen.
Ik zie het meer in de zin van een overlegorgaan waar mensen in zitten uit diverse disciplines.
Echter wel een overlegorgaan dat verregaande bevoegdheden zou krijgen en er niet alleen zou zijn om adviserend op te treden.
Het blijft nog steeds gewoon maar een denkpiste waar in beginsel één doelstelling wordt vooropgezet: zo veel mogelijk voorkomen in plaats van achteraf proberen de brokken te lijmen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Susan » 23 nov 2015, 14:14

gusteman schreef: Ik zie het meer in de zin van een overlegorgaan waar mensen in zitten uit diverse disciplines.
Echter wel een overlegorgaan dat verregaande bevoegdheden zou krijgen en er niet alleen zou zijn om adviserend op te treden.
Het blijft nog steeds gewoon maar een denkpiste waar in beginsel één doelstelling wordt vooropgezet: zo veel mogelijk voorkomen in plaats van achteraf proberen de brokken te lijmen.
Ja, minder versnipperde groepjes en dan mensen die ruime ervaringen hebben met de mensen waarover het in dit topic gaat.
En geen overlegorgaan van mensen die hun kennis alleen vanuit theorie hebben,(achter het bureau zitten) maar daadwerkelijk praktijkkennis hebben opgedaan.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Zoeker » 23 nov 2015, 14:39

gusteman schreef:Daarom had ik er ook geen exacte noemer op geplakt, de term "zedenpolitie" is niet van mij afkomstig.
Ik zou zelfs al gruwelen bij het idee alleen al dat er een soort van "politie" in het spel zou komen.
Ik zie het meer in de zin van een overlegorgaan waar mensen in zitten uit diverse disciplines.
Echter wel een overlegorgaan dat verregaande bevoegdheden zou krijgen en er niet alleen zou zijn om adviserend op te treden.
Het blijft nog steeds gewoon maar een denkpiste waar in beginsel één doelstelling wordt vooropgezet: zo veel mogelijk voorkomen in plaats van achteraf proberen de brokken te lijmen.
Als ik hier in Nederland naar jeugdzorg kijk, dan springen de tranen je al in de ogen.
Dat overlegorgaan van jou zet alleen nog maar meer ambtenaren aan het werk.
Ik vind het enge ideeen eerlijk gezegd. Die ik dan ook gelukkig niet aantref bij de politieke partijen.
(uitgezonderd de PVV, daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Tammy » 23 nov 2015, 15:07

Susan schreef:
Wie gaat/kan dat bepalen en, een 'selectie' toe passen... of jongeren in de pubertijd al!!.. wel geschikt zijn om ouders te worden? Het gaat mij niet om alleen merkbaar zwakker begaafden, maar ook om normale jonge mensen die niet al te hoog 'scoren' op de intelligentielijstjes,
maar misschien wel instaat zijn een warm veilig thuis te geven aan hun kinderen, hoeven ze niet eens voor te kunnen lezen en schrijven!
Het is wat in de verdere reacties staat ook een gedachte waar Gusteman het over had.
Zo`n selectie is ook niet mogelijk en gevaarlijk , maar waar ik aan dacht ging niet over verstandelijke gehandicapten of tieners of mensen zoals jij het noemde die hoog scoren qua intelligentie.

Waar ik wel aan dacht is aan vrouwen die een kind ernstig mishandelen of zwaar verwaarlozen wel tot sterilisatie worden gedwongen.
Zoals die vrouw in mijn vorige bericht.
Dat er dus geen tweede kindje komt van die vrouw.
Daar zou ik helemaal voor zijn.
Van mij mag daarvoor een wet in werking komen.

Bewondering en respect voor Univers die samen met zijn vrouw die beslissing hebben genomen voor hun dochter.
Wat ze hebben gedaan is in het belang van hun dochter.
Diep respect ook voor Gusteman .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Vitharr » 23 nov 2015, 15:39

Gast1 schreef:
Vitharr schreef:...
Meaning?
Zie:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... ca#p288531

Eigenlijk had er &!*&@ moeten staan, maar dat had verkeerd opgevat kunnen worden. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door gusteman » 23 nov 2015, 18:28

Susan schreef:
gusteman schreef: Ik zie het meer in de zin van een overlegorgaan waar mensen in zitten uit diverse disciplines.
Echter wel een overlegorgaan dat verregaande bevoegdheden zou krijgen en er niet alleen zou zijn om adviserend op te treden.
Het blijft nog steeds gewoon maar een denkpiste waar in beginsel één doelstelling wordt vooropgezet: zo veel mogelijk voorkomen in plaats van achteraf proberen de brokken te lijmen.
Ja, minder versnipperde groepjes en dan mensen die ruime ervaringen hebben met de mensen waarover het in dit topic gaat.
En geen overlegorgaan van mensen die hun kennis alleen vanuit theorie hebben,(achter het bureau zitten) maar daadwerkelijk praktijkkennis hebben opgedaan.
Inderdaad, beste Susan, goed doordacht.
Je begrijpt wat ik in gedachten had: het roer volledig omgooien, komaf maken met alle overgewaardeerde ambtenaren en zelfverklaarde "experts" die allerlei onzinnige maatregelen opleggen.

Onze wegen komen dus toch wel samen, dus ga ik een stapje verder: in grote lijnen wat zou behoren te gebeuren:

- Een doel stellen: bescherming van het kind tot in de hoogst mogelijke graad.
- Een werkmethode opstellen: een groep samen stellen bestaande uit mensen met ervaring "op het terrein" en hen laten uitdokteren wat zou behoren te gebeuren en hoe dat het beste zou worden uitgevoerd.
- Een legaal kader scheppen: de werkgroep versterken met ervaren juristen die zorgen voor wetsontwerpen zodat het geheel juridisch sluitend is.
- Een wet stemmen in het parlement.
- De wet ten uitvoer brengen.

Suggesties?

Gast1

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Gast1 » 24 nov 2015, 07:34

Tammy schreef: Bewondering en respect voor Univers die samen met zijn vrouw die beslissing hebben genomen voor hun dochter.
Wat ze hebben gedaan is in het belang van hun dochter.
Diep respect ook voor Gusteman .
Sluit ik helemaal bij aan en terwijl ik nog (voor zover ik weet) kerngezond ben, heb ik het hier al ruim een jaar geleden met mijn kinderen en vrouw over gehad:
gusteman schreef:... ik was van plan een document op te stellen volgens het welke ik wenste dat op mij euthanasie werd toegepast van zodra ik niet meer in staat was zelfstandig de gewone basis handelingen uit te voeren zoals eten, mezelf wassen, naar het toilet gaan, een boek lezen, het licht aan of uit doen ... kortom van zodra ik voor het minste had moeten beroep doen op anderen.
Dat staat voor mij als een paal boven water.

Gast1

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Gast1 » 24 nov 2015, 07:39

Misschien is het nog niet gezegd ende geschreven, maar ik vind het hartstikke fijn om je te lezen Gusteman.
Fijn dat je je zienswijze en ervaringen met ons deelt en ik geef niet overal een reactie op, maar het blijft leerzaam.
Daarvoor wil ik je van harte danken:

Afbeelding

Gast1

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Gast1 » 24 nov 2015, 08:05

Vitharr schreef:
Gast1 schreef:
Vitharr schreef:...
Meaning?
Zie:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 41#p288531

Eigenlijk had er &!*&@ moeten staan, maar dat had verkeerd opgevat kunnen worden. :mrgreen:
Hihihi ... (sorry) sterkte makker ;P!

gusteman

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door gusteman » 24 nov 2015, 09:11

Zoeker schreef:.....
Ik vind het enge ideeën eerlijk gezegd.
.....
Daar ben ik het volledig mee eens, beste Zoeker.
Maar in deze materie behoor je ook de volgende vraag te stellen: welk is het meest enge idee?

Beperkingen opleggen met de bedoeling kinderellende te voorkomen?

Of gewoon de kinderellende verder laten bestaan?

Zoals je zelf schrijft
Als ik hier in Nederland naar jeugdzorg kijk, dan springen de tranen je al in de ogen.
En dat is niet enkel in Nederland zo.

Ook hier in België worden lapmiddeltjes en halfslachtige "oplossingen" bedacht die niet effectief zijn maar wel een excuus bieden aan de overheid, in casu de gemeenschap.
Het excuus voor die halfslachtigheid wordt dan weer geleverd door de persoonlijke vrijheid van de ouders en de privacy van het gezin.

Wanneer het over "vrijheid" gaat is mijn standpunt: mijn vrijheid eindigt daar waar die van de anderen begint.

Dat geldt ook, in mijn optie dan, voor de vrijheid van een kind: de vrijheid van de ouders eindigt wanneer de vrijheid van het kind in gevaar komt.

Mensen die (om de meest uiteenlopende redenen) niet, of nog niet, in staat zijn om de vrijheden van hun kinderen te waarborgen zouden moeten, tot het tegendeel aangetoond is, uit het recht ontzet worden om kinderen op de wereld te zetten.
Dit wordt nu al probleemloos toegepast daar waar het de opvang, begeleiding en scholing van kinderen betreft, leerkrachten, sociaal werkers, kindercrèches enzovoort.
De ouders, die de meest diepgaande impact hebben, staan volledig buiten schot en kunnen een perfect gezond, lichamelijk zowel als geestelijk, kind volledig verzieken zonder dat er kan worden ingegrepen.

Ook dat vind ik een behoorlijk "eng" idee.

Gast1

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Gast1 » 24 nov 2015, 09:21

Very :post:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Zoeker » 24 nov 2015, 10:33

gusteman schreef:Daar ben ik het volledig mee eens, beste Zoeker.
Maar in deze materie behoor je ook de volgende vraag te stellen: welk is het meest enge idee?

Beperkingen opleggen met de bedoeling kinderellende te voorkomen?

Of gewoon de kinderellende verder laten bestaan?
Wat denk je van alles aanvaarden zoals het is? Je bent bezig met de maakbare samenleving.
Maar die bestaat niet.
Zoals je zelf schrijft: Als ik hier in Nederland naar jeugdzorg kijk, dan springen de tranen je al in de ogen.En dat is niet enkel in Nederland zo.
Jeugdzorg is het beste bewijs dat de maakbare samenleving niet bestaat en niet kan bestaan.
Jeugdzorg werkt vast met de beste bedoelingen. Maar ondertussen hebben de mensen die er werken een goede boterham en de kinderen schieten er geen zak mee op.
Ook hier in België worden lapmiddeltjes en halfslachtige "oplossingen" bedacht die niet effectief zijn maar wel een excuus bieden aan de overheid, in casu de gemeenschap.
Het excuus voor die halfslachtigheid wordt dan weer geleverd door de persoonlijke vrijheid van de ouders en de privacy van het gezin.

Wanneer het over "vrijheid" gaat is mijn standpunt: mijn vrijheid eindigt daar waar die van de anderen begint.

Dat geldt ook, in mijn optie dan, voor de vrijheid van een kind: de vrijheid van de ouders eindigt wanneer de vrijheid van het kind in gevaar komt.

Mensen die (om de meest uiteenlopende redenen) niet, of nog niet, in staat zijn om de vrijheden van hun kinderen te waarborgen zouden moeten, tot het tegendeel aangetoond is, uit het recht ontzet worden om kinderen op de wereld te zetten.
Dit wordt nu al probleemloos toegepast daar waar het de opvang, begeleiding en scholing van kinderen betreft, leerkrachten, sociaal werkers, kindercrèches enzovoort.
De ouders, die de meest diepgaande impact hebben, staan volledig buiten schot en kunnen een perfect gezond, lichamelijk zowel als geestelijk, kind volledig verzieken zonder dat er kan worden ingegrepen.

Ook dat vind ik een behoorlijk "eng" idee.

Ik kan een maatschappij bedenken waar alles op rolletjes loopt en het individu niks meer te vertellen heeft.
Maar zo steekt het verschijnsel 'mens' niet in elkaar. Afgezien nog van het feit dat je de vinger achter vele toestanden niet krijgt. Ik heb veel gezien in de pleegzorg en gezien hoe dezelfde problemen van generatie op generatie worden door gegeven. Maar zelfs goede pleegzorg kan dat niet voorkomen. Hoe dan ook: gelukkig zullen jouw ideeen nooit werkelijkheid worden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Susan » 24 nov 2015, 11:08

Tammy schreef:Het is wat in de verdere reacties staat ook een gedachte waar Gusteman het over had.
Zo`n selectie is ook niet mogelijk en gevaarlijk , maar waar ik aan dacht ging niet over verstandelijke gehandicapten of tieners of mensen zoals jij het noemde die hoog scoren qua intelligentie.

Waar ik wel aan dacht is aan vrouwen die een kind ernstig mishandelen of zwaar verwaarlozen wel tot sterilisatie worden gedwongen.
Zoals die vrouw in mijn vorige bericht.
Dat er dus geen tweede kindje komt van die vrouw.
Daar zou ik helemaal voor zijn.
Van mij mag daarvoor een wet in werking komen.
Dat is ook een afschuwelijk iets Tammy, ik kan het ook heel goed begrijpen
dat jij (en anderen) dan over zouden willen gaan tot diepgaande maatregelen,
die heel goed bedoeld ter bescherming/voorkomen van kinderen dienen.
Maar voor mij gaat medisch ingrijpen onder dwang veel te ver, een griezelig begin van
wat later indien 'men er aan gewend' is...tot nóg verdere ingrepen zou kunnen leiden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door gusteman » 24 nov 2015, 11:39

Zoeker schreef:Wat denk je van alles aanvaarden zoals het is? Je bent bezig met de maakbare samenleving.
Maar die bestaat niet.
Alles aanvaarden zoals het is?
Dan kunnen we meteen ook stoppen met alle discussies en debatten over maatschappelijke fenomenen en alles blauw-blauw laten. Ieder voor zich en de sterkste overleeft.
Zoeker schreef:Jeugdzorg is het beste bewijs dat de maakbare samenleving niet bestaat en niet kan bestaan.
Jeugdzorg werkt vast met de beste bedoelingen.
.....
Ik heb veel gezien in de pleegzorg en gezien hoe dezelfde problemen van generatie op generatie worden door gegeven. Maar zelfs goede pleegzorg kan dat niet voorkomen.
Jeugdzorg en pleegzorg werken allebei met symptomatische "oplossingen", met andere woorden: eerst het kwaad laten gebeuren en dan proberen het zo goed mogelijk te genezen.
Kwaad wat is toegebracht aan kinderen valt echter zo goed als niet te "genezen". Littekens opgelopen tijdens de eerste levensjaren blijven pijn doen, ongeacht hoe goed je ze ook "behandelt".
Zoeker schreef:Hoe dan ook: gelukkig zullen jouw ideeen nooit werkelijkheid worden.
Het is niet mijn bedoeling om mijn ideeën werkelijkheid te doen worden.
Het is mijn bedoeling om ze te benaderen zonder vooroordelen en de positieve tegenover de negatieve aspecten af te wegen.

In de reacties hier lees ik bijna uitsluitend een negatieve, argwanende insteek.

Misschien rond deze insteek ook eens "out of the box" denken?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Zoeker » 24 nov 2015, 12:30

gusteman schreef:Het is niet mijn bedoeling om mijn ideeën werkelijkheid te doen worden.
Het is mijn bedoeling om ze te benaderen zonder vooroordelen en de positieve tegenover de negatieve aspecten af te wegen.

In de reacties hier lees ik bijna uitsluitend een negatieve, argwanende insteek.

Misschien rond deze insteek ook eens "out of the box" denken?

Je ideeen zullen ook geen werkelijkheid worden. Ze zijn zelfs volkomen wereldvreemd. Als je gaat kijken welke mensen "geen kinderen kunnen opvoeden" dan kom je bij de lagere sociale klassen uit. Mensen die als kind misbruikt zijn hebben een hogere kans om dit ook weer bij hun kinderen te doen dan gemiddeld. Dus hoppakee: iedereen die misbruikt is maar op zijn/haar 15e steriliseren volgens jouw plan. Hetzelfde geldt voor (geestelijk) mishandelde kinderen.

Het is geen argwanende insteek. Kennelijk heb je niet zoveel idee van de materie. Maar dat gaf ik al eerder aan. Op een forum of op een verjaardag wat roepen is heel wat anders dan met je poten in de realiteit staan.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door univers » 24 nov 2015, 12:36

Als je gaat kijken welke mensen "geen kinderen kunnen opvoeden" dan kom je bij de lagere sociale klassen uit.
En de hogere klasse schuif je die onder het tapijt ?

Heeft niets met rangen en standen te maken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Fenna » 24 nov 2015, 12:57

@ Gusteman :post:
Jij hebt ook gelijk Univers ;P!
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door gusteman » 24 nov 2015, 15:29

Zoeker schreef:Als je gaat kijken welke mensen "geen kinderen kunnen opvoeden" dan kom je bij de lagere sociale klassen uit.
...........
Kennelijk heb je niet zoveel idee van de materie.
De pot verwijt de ketel ....... :mrgreen:
Zoeker schreef:Op een forum of op een verjaardag wat roepen is heel wat anders dan met je poten in de realiteit staan.
Ervaring binnen een bepaald werkgebied is altijd een pluspunt.
Er van uit gaan dat iemand zonder ervaring binnen een bepaald werkgebied niet in staat zou zijn om zwakke plekken te ontdekken, of niet in staat zou zijn om vernieuwende ideeën aan te reiken is een teken van bekrompenheid.
Je hoeft niet tien jaar ervaring te hebben als mijnwerker om mijnbouwingenieur te worden.
Zoeker schreef:Dus hoppakee: iedereen die misbruikt is maar op zijn/haar 15e steriliseren volgens jouw plan. Hetzelfde geldt voor (geestelijk) mishandelde kinderen.
Je hebt dus totaal niet begrepen waarover ik het heb.

Jammer, dat ontneemt alle waarde aan je argumenten.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Susan » 24 nov 2015, 16:27

univers schreef:
Als je gaat kijken welke mensen "geen kinderen kunnen opvoeden" dan kom je bij de lagere sociale klassen uit.
En de hogere klasse schuif je die onder het tapijt ?

Heeft niets met rangen en standen te maken.
Mee eens Univers. ;P!
Al heeft óók Gusteman gelijk dat daar wel meer onwetendheid
wat opvoeden,voeding enz voor komt.

Maar men moet niet onderschatten dat er ook behoorlijk wat mis gaat op dat vlak bij...(akelig woorden!)'hogere'sociale 'klasse'...
Daarom zei ik eerder ook het volgende:
Wie gaat/kan dat bepalen en, een 'selectie' toe passen... of jongeren in de pubertijd al!!.. wel geschikt zijn om ouders te worden? Het gaat mij niet om alleen merkbaar zwakker begaafden, maar ook om normale jonge mensen die niet al te hoog 'scoren' op de intelligentielijstjes,
maar misschien wel instaat zijn een warm veilig thuis te geven aan hun kinderen, hoeven ze niet eens voor te kunnen lezen en schrijven!

Hoeveel intelligente mensen zijn er wel niet waarvan hun kinderen het buitenshuis op school etc goed doen, goed doorvoed en gekleed zijn, maar achter de voordeur praktijken plaatsvinden die later in de volwassenheid pas bekent worden gemaakt als ze het huis uit zijn..!
Ook in kinder/jeugdtehuizen zaten een behoorlijk aantal kinderen die uit een op het oog prima milieu kwamen, ouders hoog opgeleid en goedgebekt iedereen lange tijd om de tuin konden leiden, de kinderen waren de dupe,die waren 'fout'. Geestelijke mishandeling laat nu eenmaal geen blauwe plekken aan de buitenwacht zien.Zelfs incest niet indien kinderen dit angstvallig stil houden uit pure angst.

En laten we niet vergeten dat gedachten tot uitvoering van diep ingrijpende handelingen kunnen leiden, uiteraard door...capabele intelligente liefst ook nog 'hoog' opgeleide figuren die 'het' wel zullen weten...Nou daar heb ik lang niet altijd goede ervaringen mee, het zegt me ook bijna niets als men iemand kwallificeerd aan de hand van zijn/haar 'papiertjes', daar kunnen de grootste miskleuners tussen zitten, die menen over andermans leven te mogen beslissen aan de hand van hun criterium waar een 'goed'mens aan dient te voldoen. Griezelige ontwikkeling is dat
als men er vanuit overheidswege toe over gaat, dan mensen verplicht medisch grijpen te laten ondergaan...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Bizarre nieuwtjes

Bericht door Zoeker » 24 nov 2015, 16:32

gusteman schreef:Je hebt dus totaal niet begrepen waarover ik het heb.

Jammer, dat ontneemt alle waarde aan je argumenten.

Ja, zo kan je een discussie ook doodslaan. Nou ja goed, het zal gelukkig nooit realiteit worden, dus wat zou het?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie