Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door univers » 18 mar 2018, 11:21

Afbeelding

Opnieuw moeten we onze meerdere erkennen in een computer.

De maan herbergt ontzettend veel kraters en we hebben ze dan ook lang nog niet allemaal ontdekt. Dat is ook niet zo gek; het ontdekken van kraters op de maan gaat er nog vrij ouderwets aan toe. “In feite moeten we naar een afbeelding kijken, de kraters lokaliseren en tellen en vervolgens aan de hand van de omvang van de foto berekenen hoe groot ze zijn,” vertelt onderzoeker Mohamad Ali-Dib.

Algoritme
Natuurlijk hebben onderzoekers weleens geprobeerd om dat proces te automatiseren, bijvoorbeeld door algoritmes te ontwikkelen die kraters op de maan konden identificeren en tellen. Maar wanneer ze die algoritmes dan loslieten op nog niet eerder bestudeerde delen van het maanoppervlak, presteerden deze slecht. En dus bleef het ontdekken van kraters mensenwerk. Maar onderzoekers van de universiteit van Toronto brengen daar nu verandering in. “Voor het eerst hebben we een algoritme dat heel goed in staat is om kraters te detecteren, niet alleen op de maan, maar ook op Mercurius,” aldus Ali-Dib.

6000 kraters
Het algoritme legt de grondslag voor een neuraal netwerk dan aan de hand van hoogtekaarten van de maan kraters kan identificeren. De onderzoekers ‘trainden’ het neutrale netwerk met behulp van een dataset met daarin gegevens van ongeveer tweederde van het maanoppervlak. Vervolgens was het tijd voor het echte werk en confronteerden de onderzoekers het algoritme met een dataset met daarin gegevens van het resterende derde deel van het maanoppervlak. Het algoritme bleek zo goed te presteren dat het bijna twee keer zoveel kraters identificeerde als mensen hadden ontdekt. In totaal stuitte de KI op zo’n 6000 nog niet eerder geïdentificeerde kraters op de maan.

Hulp van machines
“Er zijn tienduizenden nog niet geïdentificeerde kleine kraters op de maan en het is niet realistisch dat wij mensen die allemaal kunnen vinden,” stelt onderzoeker Ari Silburt. “Machines kunnen ons daarbij helpen en nog niet ontdekte aanwijzingen over de totstandkoming van ons zonnestelsel onthullen.” Omdat de maan geen atmosfeer, platentektoniek en nauwelijks water herbergt, is er nauwelijks sprake van erosie en dat betekent dat kraters amper door de tand des tijds worden aangetast en er op het oppervlak van de maan tot wel 4 miljard jaar oude kraters zichtbaar zijn. Deze kunnen meer vertellen over wat zich allemaal in het jonge zonnestelsel heeft afgespeeld.

De onderzoekers hopen hun algoritme de komende tijd nog verder te verbeteren. Het kan leiden tot de ontdekking van nog meer kraters op de maan. Tevens kan het wellicht losgelaten worden op afbeeldingen van andere hemellichamen, zoals Ceres, Mars en ijzige manen van Jupiter en Saturnus.
De maan krijgt zijn eigen 4G-netwerk
In de loop van volgend jaar kun je in principe ook daar appen.

Dat heeft het Duitse Part-Time Scientists (kortweg PTScientists) bekend gemaakt. Het bedrijf hoopt volgend jaar twee maanrovers op de maan te zetten en en passant dus ook even maanwijde 4G-dekking te realiseren. De maanrovers zullen daar direct handig gebruik van kunnen maken en het 4G-netwerk gebruiken om me elkaar en hun basisstation op de maan te communiceren.

Pak suiker
Het 4G-netwerk moet gerealiseerd worden door Vodafone – hoofdsponsor van PTScientists – en Nokia. Het laatstgenoemde bedrijf zal een voor de ruimte geschikt Ultra Compact Network ontwikkelen. Het hele systeem zal uiteindelijk niet meer wegen dan een pak suiker, zo maakt PTScientists bekend.

Cruciaal
Robert Böhme, CEO en oprichter van PTScientists is nu al in zijn nopjes met het te bouwen netwerk. Hij noemt het “een cruciale stap”. “Als de mensheid de aarde wil verlaten, moeten we ook voorbij de aarde infrastructuur ontwikkelen.”

De maan in HD
En uiteindelijk zullen we allemaal de vruchten plukken van dit 4G-netwerk. Want het stelt ons volgens PTScientists in staat om straks (vrijwel) live HD-beelden van het oppervlak van de maan te bewonderen. Die beelden worden gemaakt door de rovers, middels het 4G-netwerk naar het basisstation op de maan gestuurd en vervolgens daar vandaan – middels een deep space link – weer doorgezet naar Mission Control in Berlijn.

Een andere fijne bijkomstigheid is dat zo’n 4G-netwerk veel minder energie slurpt dan de traditionele manier van communiceren. “En hoe minder energie we verbruiken tijdens het verzenden van de data, hoe meer we overhouden om wetenschap te bedrijven,” aldus Böhme.
Wie zijn die Part-Time Scientists?
Misschien ken je ze nog wel: de groep nam deel aan de uitdagende Google Lunar XPrize, waarbij teams niet alleen een eigen maanlander en -rover moesten bouwen, maar deze ook uiterlijk in 2018 op de maan moesten zetten, de rover aldaar minimaal 500 meter moesten laten rijden, foto’s laten maken en die kiekjes weer terugsturen naar de aarde. PTScientists moest begin 2017 afhaken (de andere teams volgden dat voorbeeld precies een jaar later), omdat het niet ging lukken om tijdig te lanceren, maar maakte direct bekend wel de ambitie te houden om naar de maan te gaan. Inmiddels is de lanceerdatum opnieuw wat opgeschoven, maar in 2019 moet het dus echt gaan gebeuren. De Duitse maanrovers zullen dan de landingsplek van Apollo 17 gaan bezoeken en onder meer een kijkje gaan nemen bij de moonbuggy die tijdens deze missie werd gebruikt.
https://www.utoronto.ca/news/using-ai-c ... aters-moon
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door oktagon » 18 mar 2018, 15:49

Jij bent blijkbaar wel geen techneut op Aards wetenschappelijk gebied,doch heftig nieuwsgierig naar ons Heelal.

Ook deze opname van een heel gedetailleerd Maanoppervlak geeft aan hoe beschadigd de Maan is door het wrs.opvangen van inslagbrokken steen,die ander op ons woongebied zouden zijn terecht gekomen;wrs. is dit gebeurd in een vroege periode van het ontstaan van de Aarde en bestond de Maan in principe al.

Eerder zag ik op YT een dergelijke afbeelding van de (een) Pool van de Maan,waar Putin en voorgangers hun onderzoekers al bezig waren geweest;laat XI Li zijn onderzoekingen daar ook maar verrichten en ook Aardse ruzies met elkaar en mogelijk ook toekomstige met het "Westen",op het Maanoppervlak uitvechten (kunnen ze nieuw kraters produceren). [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door univers » 18 mar 2018, 17:34

Jij bent blijkbaar wel geen techneut op Aards wetenschappelijk gebied,
Wat versta je hier onder ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door oktagon » 18 mar 2018, 17:51

Ik bedoel alle technische wetenschappen op Aarde (allerlei ....bouw technieken),dus geen administratieve,financieele,management,in- en verkoop,reclame,verzekeringen.
Het barst van de jobs op deze Aarde,waar slechts simpele instructies om iets uit te voeren voldoende is om na enkele dagen een job te kunnen krijgen .Hetzij tegenwoordig incl. een proefperiode bij lager opgeleiden,dan wel bedrijfs-sociale acceptatie ( niet passen tussen aanwezig personeel,onrust verstorend).
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door univers » 19 mar 2018, 15:51

Jij bent blijkbaar wel geen techneut op Aards wetenschappelijk gebied
Vanaf mijn 15e heb ik altijd in de techniek gezeten, heb ongeveer van alles gedaan.
Heb ook in de bouw gezeten, klimaat en hydroliek (offshore), noem maar op (achter de bar was het leukste :cheers: )
doch heftig nieuwsgierig naar ons Heelal.
Ons Heelal, is voor mij alle universum's bij elkaar(en die zijn niet te tellen).
Ik heb jaren geleden er over geschreven, weet niet meer of het hier op het forum was, of bij WG.(wordt ook een dagje ouder :mrgreen: )

Het enigste wat mij niet interesseert, is politiek, ik kan niet tegen gehuichel liegen en bedrog.
Voor de rest heb ik wel overal belangstelling voor.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door oktagon » 19 mar 2018, 17:08

De wetenschap is zover gevorderd dat er dus een kunstmatige intelligentie is ontwikkeld,die ergens qua systeem
aangeboren (net als bij levende wezens,basaal!) is en gevuld wordt met ontwikkelde programmas voor onderzoek.

Ik kon mijn reken-programmas ontwikkelen op basis van een Quickbasic-basissysteem,kon er geen plaatjes bij
maken;het CAD-systeem was pas ontwikkeld en daar had ik geen trek in om dat meester te worden.

De verslagen/veronderstellingen over vele universums etc., daar kan ik me niet mee bezig houden,
Ik beschouw het Heelal als een alles omvattende ruimte,dat deftig ook Universum wordt genoemd.

Chriet Titulaar,die verklaart - in 1977-ook dat alle sterrenstelsel met miljarden sterren tot het ene Heelal behoren
en bestaan er volgens hem 10 tot de 21 macht (triljard)- volgens mijn tabel-,sterren in ons huidige universum (of Heelal).

Over het techneut zijn van jou,daar heb ik op dit forum niets over kunnen ontdekken,zelfs niet bij je persoonlijke data;
ik was destijds zo braaf om wat info te verstrekken en bij mijn aanmelding in 2005 werd ik door een stel andere leden
aan een soort hbs-test onderworpen (Determinist en Maan oa.) en dat verliep niet zo leuk,zodat ik na enkele maanden
maar de brui eraan gaf.Er was direct een onaangename (ondervraging) discussie en daar baalde ik van.

Vandaar dat ik reageerde op jullie discussie van een paar dagen terug en probeerde te sussen;als ieder zijn eindje vast
probeert te houden,welk succes hebben de deelnemers daaraan.Je kunt het mogelijk opvatten als een wetenschappelijke
uitdaging om te weten te komen,wie door argumentatie de slimste,de wetenschappelijkste,de volhardenste ,etc is.
Wie de echt intelligentste zou kunnen zijn is moeilijker te bepalen.
Intelligentie is nmm. afhankelijk van je meegekregen genen;met je kennis en vaardigheden kweek je een hoeveelheid lading
informatie/waarnemingen,etc. voor je intellect.

Een discussie wordt vaak door overdondering of/en onjuiste argumenten en/of stemvolume, "gewonnen"!

Je hebt dus mogelijk ook het project dat Gast1 toonde,bekeken. [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door Determinist » 19 mar 2018, 20:04

oktagon schreef:
19 mar 2018, 17:08
ik was destijds zo braaf om wat info te verstrekken en bij mijn aanmelding in 2005 werd ik door een stel andere leden
aan een soort hbs-test onderworpen (Determinist en Maan oa.) en dat verliep niet zo leuk,zodat ik na enkele maanden
maar de brui eraan gaf.Er was direct een onaangename (ondervraging) discussie en daar baalde ik van.
Beste Oktagon, ik denk dat je je vergist wat mijn persoon betreft.
Ik ben pas sinds 2010 lid van dit forum en ik heb je voorsteltopic gelezen en ik kom daar dus niet voor.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door univers » 19 mar 2018, 20:22

Je hebt dus mogelijk ook het project dat Gast1 toonde,bekeken. [think]
Gast1 heeft al eerder foto's er over gestuurd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door oktagon » 19 mar 2018, 23:55

Sorry, Determinist,jij was inderdaad niet in beeld,ik bedoelde Metalpig en Maan [burn] en dus "solved: .
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11957
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door MetalPig » 20 mar 2018, 10:37

Determinist schreef:
19 mar 2018, 20:04
oktagon schreef:
19 mar 2018, 17:08
ik was destijds zo braaf om wat info te verstrekken en bij mijn aanmelding in 2005 werd ik door een stel andere leden
aan een soort hbs-test onderworpen (Determinist en Maan oa.) en dat verliep niet zo leuk,zodat ik na enkele maanden
maar de brui eraan gaf.Er was direct een onaangename (ondervraging) discussie en daar baalde ik van.
Beste Oktagon, ik denk dat je je vergist wat mijn persoon betreft.
Ik ben pas sinds 2010 lid van dit forum en ik heb je voorsteltopic gelezen en ik kom daar dus niet voor.
Okta is lid geworden in 2007, dus ook op dat gebied klopt zijn bewering niet.

Ik ben wel benieuwd wat ik hem misdaan heb :search:
Iemand vragen stellen op een discussieforum... Foei Metal!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11957
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door MetalPig » 20 mar 2018, 10:47

MetalPig schreef:
20 mar 2018, 10:37
Ik ben wel benieuwd wat ik hem misdaan heb :search:
Iemand vragen stellen op een discussieforum... Foei Metal!
Okta heeft een aantal van zijn berichten vervangen door smilies dus het is wat lastig terugzoeken, maar ik denk dat de samenvatting van Tardis het wel aardig weergeeft:
MetalPig stelt een concrete vraag, oktagon voelt zich in de maling genomen.
Qaboos verduidelijkt MetalPig's vraag, oktagon voelt zich nog steeds in de maling genomen.
Tardis begint met voorkauwen, oktagon reageert niet.
MetalPig doet een laatste poging om antwoord te krijgen op zijn vraag, oktagon houdt zich, ondanks dat Tardis oktagon op zijn wenken bediend heeft, van de domme.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door oktagon » 20 mar 2018, 11:58

Voor Oktagon is dit verleden tijd.
Laatst gewijzigd door oktagon op 20 mar 2018, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11957
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kunstmatige intelligentie ontdekt duizenden nieuwe kraters op de maan

Bericht door MetalPig » 20 mar 2018, 12:34

oktagon schreef:
20 mar 2018, 11:58
Voort Oktagon is dit verleden tijd.
Als dat zo was dan zou je het niet in twee topics ter sprake brengen. Maar ik snap dat je het snel wilt begraven nu blijkt dat je niet de waarheid spreekt.

Plaats reactie