Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

Bericht door univers » 08 dec 2018, 08:32

Afbeelding
De Taurus Molecular Cloud, hier afgebeeld door ESA's Herschel Space Observatory, is een stervormingsregio op 450 lichtjaar afstand. Het beeldkader beslaat ruwweg 14 bij 16 lichtjaar en toont de gloed van kosmisch stof in het interstellaire materiaal dat de wolk doordringt, en onthult een ingewikkeld patroon van filamenten bezaaid met een paar compacte, heldere kernen - de zaden van toekomstige sterren. (Afbeelding: ESA / Herschel / PACS, SPIRE / Gould Belt survey Key Program / Palmeirim et al. 2013)

Nieuw onderzoek door een internationaal team van astronomen wijst erop dat er veel meer ‘superaardes’ en Neptunus-achtige planeten rond jonge sterren ontstaan dan tot nu toe werd aangenomen. Dit blijkt uit een verkenning van jonge sterren in een stervormingsgebied in het sterrenbeeld Stier. Berekeningen laten zien dat in de protoplanetaire schijven rond deze sterren relatief veel ‘lichte’ planeten worden gevormd. Ons eigen zonnestelsel is 4,6 miljard jaar geleden ontstaan uit zo’n zelfde protoplanetaire schijf – een maalstroom van gas en stof rond de jonge zon. Door samenklontering van dit materie ontstonden de planeten. Terwijl deze om de zon draaiden, veegden ze het materiaal dat ze onderweg tegenkwamen op, waardoor lege gordels in de schijf ontstonden. Met behulp van de Atacama Large Millimeter Array (ALMA) hebben astronomen nu de protoplanetaire schijven rond 32 jonge sterren in beeld gebracht. Daarbij is vastgesteld dat bijna de helft van deze schijven een afwisselingen van ringen en lege gordels vertonen – de sporen van planeten-in-wording. De planeten zelf zijn niet rechtstreeks waarneembaar, maar met behulp van computermodellen kunnen wel schattingen worden gemaakt van hun massa’s. De conclusie is dat de meeste van de planeten-in-wording rond deze sterren niet zwaarder zijn dan twintig aardmassa’s. Slechts in twee van de schijven zijn aanwijzingen gevonden voor de vorming van planeten van het kaliber Jupiter. De conclusie van het onderzoek is in overeenstemming met de statistiek van de duizenden reeds volgroeide exoplaneten die de afgelopen decennia zijn ontdekt. Ook die vertoont een overschot aan relatief lichte planeten, die qua massa ergens tussen aarde en Neptunus in zitten. (EE)

Afbeelding
Tot voor kort werd aangenomen dat protoplanetaire schijven gladde, pannenkoekachtige objecten waren. De resultaten van deze studie tonen aan dat sommige schijven meer op donuts met gaten lijken, maar zelfs vaker als een reeks ringen verschijnen. De ringen zijn waarschijnlijk gesneden door planeten die voor ons anders onzichtbaar zijn. (Afbeelding: Feng Long)

https://uanews.arizona.edu/story/unknow ... iding-dust
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

Bericht door univers » 13 dec 2018, 08:44

Nog meer protoplanetaire schijven in beeld gebracht
Voor de tweede keer in korte tijd hebben astronomen detailrijke opnamen van protoplanetaire schijven gepresenteerd die met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) zijn gemaakt. Ditmaal gaat het om twintig objecten; nog geen week geleden presenteerde een ander team er al 32. Protoplanetaire schijven zijn gordels van stof en gas rond jonge sterren. Het onderzoek van deze objecten moet meer inzicht geven in de wijze waarop de verschillende soorten planeten ontstaan. De nu gepresenteerde resultaten wijzen erop dat de vorming van planeten die qua grootte en samenstelling op Neptunus of Saturnus lijken veel sneller verloopt dan de meest gangbare modellen hadden voorspeld. En zijn aanwijzingen dat het vormingsproces voor planeten van dit kaliber in plaats van vele miljoenen jaren soms maar ongeveer één miljoen jaar duurt. Ook blijken dergelijke planeten zich op zeer grote afstanden van hun moedersterren te kunnen ontwikkelen. In sommige schijven zijn namelijk sporen van planeten-in-wording ontdekt op afstanden van meer dan 100 astronomische eenheden – meer dan drie keer de afstand zon-Neptunus. (EE)

Afbeelding
ier van de twintig schijven die ALMA's onderzoek met de hoogste resolutie van nabijgelegen protoplanetaire schijven omvatten. Deze afbeelding toont het millimetergolflengtelicht dat wordt uitgestraald door het stof in de schijf, waardoor astronomen een beter begrip krijgen van de overeenkomsten en verschillen tussen de schijven en wat dat te zeggen heeft over de vorming van een planeet.
Credit: ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), S. Andrews et al .; NRAO / AUI / NSF, S. Dagnello

Afbeelding
ALMA's afbeeldingen met hoge resolutie van protoplanetaire schijven in de buurt, die het resultaat zijn van de schijfonderstructuren bij High Angular Resolution Project (DSHARP).
Credit: ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), S. Andrews et al .; NRAO / AUI / NSF, S. Dagnello

Afbeelding
Gelabelde versie van vier van de twintig schijven die ALMA's onderzoek met de hoogste resolutie van nabijgelegen protoplanetaire schijven omvatten. - AS 209 is een ster die een schijf huurt die 1 miljoen jaar oud is en zich op ongeveer 400 lichtjaar van de aarde bevindt. De ALMA-afbeelding toont een dicht opeengepakte reeks stoffige ringen in de binnenste schijf en twee extra dunne stroken stof die zich ver van de centrale ster bevinden. - HD 143006 is ongeveer 5 miljoen jaar oud en woont 540 lichtjaar van de aarde. In deze ster bevindt zich een schijf met brede openingen tussen stoffige rijstroken die het binnenste en buitenste gedeelte van de schijf afbakenen. Een dicht boogvormig gebied, mogelijk een voorbode van een concentratie van materiaal waar kometen of andere ijskoude lichamen worden gevormd, is te zien aan de linker benedenzijde van de buitenste ring. - ALMA onthult vegende spiraalarmen in de stofschijf in een baan om IM Lup, een jonge ster op ongeveer 515 lichtjaar van de aarde. Deze patronen kunnen het resultaat zijn van een onzichtbare planetaire metgezel die de schijf verstoort, of een globale instabiliteit in de schijfstructuur vergelijkbaar met die gezien in spiraalstelsels zoals de Melkweg. - AS 205 is een systeem met meerdere sterren, waarbij elke ster zijn eigen stoffige schijf heeft. Omdat de meeste sterren in de Melkweg veelvouden zijn, geeft deze waarneming aanwijzingen voor het potentieel voor planeten in dergelijke systemen. Dit systeem bevindt zich op ongeveer 420 lichtjaar van de aarde. Omdat de meeste sterren in de Melkweg veelvouden zijn, geeft deze waarneming aanwijzingen voor het potentieel voor planeten in dergelijke systemen. Dit systeem bevindt zich op ongeveer 420 lichtjaar van de aarde. Omdat de meeste sterren in de Melkweg veelvouden zijn, geeft deze waarneming aanwijzingen voor het potentieel voor planeten in dergelijke systemen. Dit systeem bevindt zich op ongeveer 420 lichtjaar van de aarde.
Credit: ALMA (ESO / NAOJ / NRAO) S. Andrews et al .; NRAO / AUI / NSF, S. Dagnello

https://public.nrao.edu/news/2018-alma- ... /#PRimage0
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

Bericht door Kristof Piessens » 14 dec 2018, 08:29

Laatst zat ik over het woord "planeet" te denken tot ik mij bedacht dat dat woord ondubbelzinnig duidelijk maakt wat de vorm van de aarde is.

Zal even verduidelijken hoe ik hierop kwam;

Heel wat jaartjes terug had ik nog een job als technische tekenaar en tekende dan ook met tekenprogramma's zoals autocad de bekendste is, hieruit herinnerde ik mij de functie van "plane" wat wil zeggen dat ik bvb een vlak van een cubus in 2 of 3 Dimensies kon bewerken, het woord plane betekend in technische zin (een) 'vlak' oftewel een bepaalde zijde van een kubus of piramyde of andere vormen, een bol is met betrekking tot 'plane' geen vlak omdat het geen rechte zijdes bevat om die te bewerken, en wordt bij een bol meestal iets bijgevoegd dan dat de bol in technische zin zelf bewerkt kan worden, dan heb je inderdaad een ondubbelzinnige verwijzing van het woord 'plan(e)et' dat de aarde zich in een vlak bevind dan in bol vorm !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

Bericht door gusteman » 14 dec 2018, 09:37

Kristof Piessens schreef:
14 dec 2018, 08:29
Laatst zat ik over het woord "planeet" te denken tot ik mij bedacht dat dat woord ondubbelzinnig duidelijk maakt wat de vorm van de aarde is.

Zal even verduidelijken hoe ik hierop kwam;

Heel wat jaartjes terug had ik nog een job als technische tekenaar en tekende dan ook met tekenprogramma's zoals autocad de bekendste is, hieruit herinnerde ik mij de functie van "plane" wat wil zeggen dat ik bvb een vlak van een cubus in 2 of 3 Dimensies kon bewerken, het woord plane betekend in technische zin (een) 'vlak' oftewel een bepaalde zijde van een kubus of piramyde of andere vormen, een bol is met betrekking tot 'plane' geen vlak omdat het geen rechte zijdes bevat om die te bewerken, en wordt bij een bol meestal iets bijgevoegd dan dat de bol in technische zin zelf bewerkt kan worden, dan heb je inderdaad een ondubbelzinnige verwijzing van het woord 'plan(e)et' dat de aarde zich in een vlak bevind dan in bol vorm !
Dit is een grapje, is het niet?

Ik bedoel maar: dit kan je toch niet ernstig menen ..... ofwel?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

Bericht door MetalPig » 14 dec 2018, 09:46

Kristof Piessens schreef:
14 dec 2018, 08:29
Laatst zat ik over het woord "planeet" te denken tot ik mij bedacht dat dat woord ondubbelzinnig duidelijk maakt wat de vorm van de aarde is.
Ter info: Het woord 'planeet' is afkomstig van het Griekse woord voor 'zwerver'. Het viel de Grieken namelijk op dat er hemellichamen waren die zich bewogen ten opzichte van de "vaste" sterrenhemel.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

Bericht door Kristof Piessens » 14 dec 2018, 12:32

MetalPig schreef:
14 dec 2018, 09:46
Kristof Piessens schreef:
14 dec 2018, 08:29
Laatst zat ik over het woord "planeet" te denken tot ik mij bedacht dat dat woord ondubbelzinnig duidelijk maakt wat de vorm van de aarde is.
Ter info: Het woord 'planeet' is afkomstig van het Griekse woord voor 'zwerver'. Het viel de Grieken namelijk op dat er hemellichamen waren die zich bewogen ten opzichte van de "vaste" sterrenhemel.
Dat snap ik nu eens niet, ja dat kan dat er iets was dat bewoog ten opzichte van een niet bewegend vlak, dan heb je geen polen, bij een vooropgestelde idee van een bolvorm heb je inderdaad polen en beweegt een vlak ten opzichte van de sterrenhemel, maar als dat laatste het geval is zou je doorheen het jaar geen vaste sterrenhemel zien maar een continue veranderende sterrenhemel.


Bekijk het zo dat de aarde in een vlak ligt met een halve bol als dak dan verklaar je op zijn minst de vaste sterrenhemel, dat dak (halve bol) zou met betrekking tot de omtrek nog veel groter zijn dan de ijsmuurgrens, bedoel maar ik heb met nog geen mogelijkheid kunnen toetsen hoe oriëntering werkt ten opzichte van de waargenomen/opgetekende landkaarten, de vier richtingen die in bijbelse zin beschreven is bedoelt men juist de manier waarop je de oriëntatie gebruikt om aan te geven waar bvb rusland ongeveer ligt, in het huidige model van de bolvorm maken ze gebruik van de polen als noorden (ogen gericht waar de zon nooit zichtbaar aan de hemel komt) en zuiden (achter u ofwel de ijsmuurgrens) en is links het westen en rechts het oosten, in een vlak (wat mijn indruk is) bijna identiek behalve dat de noord zuid oriëntatie omgekeerd is, zijn mijn ogen juist gericht op het zuiden en zeg ik dat rusland noordwestelijk ligt (achterlinks ten opzichte van mijn waarnemingshorizon) omgekeerde richting zeg ik noord oosten als mijn ogen gericht zijn op het noorden....


In een vlak met jezelf als oriëntatiepunt ten opzichte van het land waar je je bevindt is noord en zuid veranderlijk en west (links) en oost (rechts) vaste waarden zijn.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

Bericht door univers » 14 dec 2018, 13:28

Hoe de wind waait, waait mijn jassie.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Schat aan protoplanetaire schijven ontdekt in nabij stervormingsgebied

Bericht door MetalPig » 14 dec 2018, 13:36

Kristof Piessens schreef:
14 dec 2018, 12:32
Bekijk het zo dat de aarde in een vlak ligt met een halve bol als dak
Van mij mag je het zo bekijken. Ik wilde alleen maar aangeven dat het woord 'planeet' niet de betekenis heeft die jij er aan wilt geven.

Plaats reactie