De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 02 okt 2009, 15:44

[wave] Zoals beloofd dit topic....


Neem een menselijk wezen als voorbeeld. De Taoïstische School beschouwt het menselijk lichaam als een klein universum. Een persoon heeft een fysiek lichaam. Toch zal men geen compleet persoon zijn met alleen een fysiek lichaam. Men moet ook het menselijk temperament, uniekheid, karakter, en Yuanshen (Ware Geest) hebben om een compleet en onafhankelijk persoon met individualiteit te vormen. Dit geldt ook voor ons universum, dat de Melkweg heeft, andere melkwegstelsels evenals leven en water. Alle dingen en materie in dit universum zijn een aspect van de materiële existentie. Het heeft echter tegelijkertijd ook de karakteristiek van Zhen-Shan-Ren. Elk zeer klein deeltje materie in het universum draagt zulk een karakteristiek. De extreem microscopische deeltjes bevatten ook zulk een karakteristiek.

Bronvermelding:
Zhuan Falun - Li Hongzhi
http://www.falundafa.org/Dutch/boeken/z ... _dutch.htm

Vriendelijke groetjes, Karin [wave]
Laatst gewijzigd door Kai Gong op 23 okt 2011, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Tardis » 22 okt 2009, 20:24

Een poos geleden vroeg ik je of eten en gegeten worden niet de karakteristiek is van het universum. Dat kwam door deze zin:
Kai Gong schreef: de karakteristiek van het universum (Waarachtigheid, Mededogen en Verdraagzaamheid)
Ik vermoed dat dit het nieuwe topic is wat je daarover zou openen. Dus nog maar eens deze vraag gesteld. Ik zie deze drie woorden helemaal niet als de karakteristiek van het universum. Mededogen is een verschijnsel dat je soms bij hoger ontwikkelde dieren ziet, ook bij de mens. Maar mededogen is zeker niet karakteristiek voor de mensheid en al helemaal niet voor het universum.

Ik zou eten en gegeten worden als karakteristiek voor het universum willen aanmerken. Je ziet het niet direct omdat de afstanden zo groot zijn en de tijd relatief traag verloopt dat het universum statisch lijkt. Maar goed beschouwd is het universum een gigantisch transformatieproces waarin alles slechts tijdelijk is en alles draait om creatie en vernietiging en vernietiging slechts een stadium van nieuwe creatie is.

Hier op Aarde is het niet anders. Niets staat vast, je eet of wordt zelf gegeten. Om te eten moet je doden. Geen mededogen, verdraagzaamheid of wat dan ook. Wie niet meer eet gaat dood en is zelf voer geworden. Voer voor de wormen en bacteriën of brandstof voor een vuur.

Ook in de kwantumwereld is niets statisch, alles bestaat maar even en wordt vernietigd om te transformeren in iets anders. Transformatie is een vriendelijker woord voor eten of gegeten worden, maar het principe blijft er even meedogenloos mee.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Maxi » 23 okt 2009, 22:46

zeg wat is dat vandaag!? deze morgen kreeg ik zo'n foldertje. ik weet niet hoe wie/hoe/waar/wat het is. en nu plots zie ik overal Zhen - Shan - Ren..... wat is dat toch..... [nuts]

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 30 okt 2009, 10:09

Dag Tardis,

Ik vermoed dat jouw vraag verband houdt met de kwestie van het doden of gedood worden.

Meester Li zegt in Zhuan Falun:

De kwestie van doden ligt erg gevoelig. Voor beoefenaars hebben we strikte vereisten gesteld, dat ze geen levens mogen doden. Of het nu van de Boeddha School is of van de Taoïstische School of de Qimen School en het maakt niet uit van welke school of praktijk het is, ze nemen de zaak allemaal zeer absoluut en verbieden levens te doden, zolang het een cultivatiebeoefening van de orthodoxe Fa is. Dit is zeker. Omdat de consequenties van het doden van een leven te ernstig zijn, zullen we er in detail over praten. In het primitieve Boeddhisme verwees doden voornamelijk naar het wegnemen van een menselijk leven, wat de meest ernstige daad was. Later werd het doden van grote vormen van leven of grote huisdieren of relatief grotere dieren eveneens als zeer ernstig beschouwd.

Ook zegt Meester Li in Zhuan Falun:

We zouden ons ook niet moeten opknopen en stoppen met eten en drinken omdat granen en groenten levens zijn. Het zou niet zo moeten worden. We zouden deze relatie correct moeten balanceren en cultivatie op een nobele wijze beoefenen. Het zal goed zijn, zolang we een leven niet opzettelijk schaden. Tegelijkertijd hebben menselijke wezens ook de menselijke leefruimte nodig en de overlevingsvoorwaarden, welke ook bewaard moeten blijven. Menselijke wezens moeten nog altijd hun leven onderhouden en het op een normale manier leiden.

Tot zover Meester Li.

Uit de tekst heb ik begrepen dat het toegestaan is om te eten en te drinken. Onze menselijke samenleving en de voorwaarden om te overleven moeten bewaard blijven en het is goed zolang we geen levens opzettelijk doden.

Ik ben sinds vele jaren vegetariër, kon op een bepaald moment geen vlees meer eten. Werd me bewust van het feit dat het dier gedood moest worden omdat ik graag een stukje vlees at.

Ik hoop dat dit een antwoord is op jouw vraag over eten of gegeten worden.

Vriendelijke groetjes, Karin :wink: :D
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 30 okt 2009, 10:10

Maxi schreef:zeg wat is dat vandaag!? deze morgen kreeg ik zo'n foldertje. ik weet niet hoe wie/hoe/waar/wat het is. en nu plots zie ik overal Zhen - Shan - Ren..... wat is dat toch..... [nuts]
:rolfl: Haha, echt waar! Wel, dat is toevallig!
Liefs, Karin :wink: :D
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gijs

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Gijs » 30 okt 2009, 12:50

Ach dat is natuurlijk de eeuwige natuurlijke balans die een plannetje voor je uitgekookt had Maxi :mrgreen:
(Okay sorry ik ben zelf geen buddhist dus dit kan sarcastisch overkomen, maar ik bedoel het niet beledigend!)
Wel een mooier levensbeschouwing trouwens dat boeddhisme, veel mooier en poetischer dan bijvoorbeeld het Christendom en de Islam. (Vind ik persoonlijk.)

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Beatrix Kiddo » 30 okt 2009, 13:03

Je antwoord op Tardis gaat over mensen, maar er is meer in het universum.
Hier buiten mijn raam is een spin een vlieg aan het opeten. Hoe zie je daar Zhen-Shan-Ren?

Breder gesteld: wat zou er anders zijn aan het universum als het *niet* de karakteristiek Zhen-Shan-Ren had?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 30 okt 2009, 15:07

Dag Beatrix Kuddo,

Het niveau waarop de menselijke samenleving zich bevindt is erg ver verwijderd van de karakteristiek van het universum Zhen, Shan, Ren. Zo zie ik het. Dit geld ook voor het dierenrijk waar de spin een vlieg op eet. :wink:

Zonder de karakteristiek Zhen, Shan, Ren zou er volgens mij geen sprake zijn van het bestaan van het universum.

Vriendelijke groetjes, Karin :D
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Beatrix Kiddo » 30 okt 2009, 15:16

Kai Gong schreef:Het niveau waarop de menselijke samenleving zich bevindt is erg ver verwijderd van de karakteristiek van het universum Zhen, Shan, Ren. Zo zie ik het. Dit geld ook voor het dierenrijk waar de spin een vlieg op eet. :wink:
Oh, maar dan is het dus niet een fundamentele karakteristiek die overal in terug te vinden is.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 30 okt 2009, 15:40

Dag Beatrix Kiddo,

Ja, toch wel.

Ik citeer uit de tekst welk je kan lezen bovenaan dit topic (openingspost)

Deze karakteristiek, Zhen (waarheid, waarachtigheid)-Shan (edelmoedigheid, mededogen, compassie)-Ren (verdraagzaamheid, volhardendheid, tolerantie) is terug te vinden in de zeer kleine deeltjes van lucht, steen, hout, aarde, ijzer en staal, het menselijk lichaam en alle materie in het universum. Zhuan Falun - Li Hongzhi.

Beatrix, het boek Zhuan Falun kan je gratis downloaden op de website van Falun Dafa. De karakteristiek van het universum Zhen, Shan, Ren wordt er heel diepzinnig in besproken.

Groetjes, Karin :wings:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Maxi » 30 okt 2009, 22:57

nu persoonlijk vind ik al die hocus pocus flauwe kul. maar op dat foldertje stond dat vanaf 1999 fulundafadinges verbode is in China.

miljoenen mensen daar worden vast gezet en gefolterd worden... ik vraag me af waarom. wat maakt wat meditatie uit? dat mensen worden opgepakt?

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 31 okt 2009, 07:42

Hey dag Maxi,

Op de website Falun Info kan je veel informatie lezen over de vervolging van Falun Gong in China:

http://www.faluninfo.nl/

Ik kom er later nog op terug, ga nu naar het park om te mediteren.

Groetjes en een fijn weekend!
Karin :wink: :D
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 04 okt 2017, 20:05

Kai Gong schreef:Dag Tardis,

Ik vermoed dat jouw vraag verband houdt met de kwestie van het doden of gedood worden.

Uit de boeken heb ik begrepen dat het toegestaan is om te eten en te drinken. Onze menselijke samenleving en de voorwaarden om te overleven moeten bewaard blijven en het is goed zolang we geen levens opzettelijk doden.

Ik ben sinds vele jaren vegetariër, kon op een bepaald moment geen vlees meer eten. Werd me bewust van het feit dat het dier gedood moest worden omdat ik graag een stukje vlees at.

Ik hoop dat dit een antwoord is op jouw vraag over eten of gegeten worden.

Vriendelijke groetjes, Karin :wink: :D
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 04 okt 2017, 20:05

Kai Gong schreef:Dag Tardis,

Ik vermoed dat jouw vraag verband houdt met de kwestie van het doden of gedood worden.

Uit de boeken heb ik begrepen dat het toegestaan is om te eten en te drinken. Onze menselijke samenleving en de voorwaarden om te overleven moeten bewaard blijven en het is goed zolang we geen levens opzettelijk doden.

Ik ben sinds vele jaren vegetariër, kon op een bepaald moment geen vlees meer eten. Werd me bewust van het feit dat het dier gedood moest worden omdat ik graag een stukje vlees at.

Ik hoop dat dit een antwoord is op jouw vraag over eten of gegeten worden.

Vriendelijke groetjes, Karin :wink: :D
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 04 okt 2017, 20:09

Kai Gong schreef:[wave] Zoals beloofd dit topic....

Quote uit het boek verwijderd. Zie boek.

Bronvermelding:
Zhuan Falun - Li Hongzhi
http://www.falundafa.org/Dutch/boeken/z ... _dutch.htm

Vriendelijke groetjes, Karin [wave]
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 04 okt 2017, 20:09

Kai Gong schreef:[wave] Zoals beloofd dit topic....

Quote uit het boek verwijderd. Zie boek.

Bronvermelding:
Zhuan Falun - Li Hongzhi
http://www.falundafa.org/Dutch/boeken/z ... _dutch.htm

Vriendelijke groetjes, Karin [wave]
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Kai Gong » 04 okt 2017, 20:12

Kai Gong schreef:Dag Beatrix Kiddo,

Ja, toch wel.

Beatrix, het boek Zhuan Falun kan je gratis downloaden op de website van Falun Dafa. De karakteristiek van het universum Zhen, Shan, Ren wordt er heel diepzinnig in besproken.

Groetjes, Karin :wings:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gast1

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Gast1 » 05 okt 2017, 07:22

Kai Gong schreef:[wave] Zoals beloofd dit topic....


Neem een menselijk wezen als voorbeeld. De Taoïstische School beschouwt het menselijk lichaam als een klein universum. Een persoon heeft een fysiek lichaam. Toch zal men geen compleet persoon zijn met alleen een fysiek lichaam. Men moet ook het menselijk temperament, uniekheid, karakter, en Yuanshen (Ware Geest) hebben om een compleet en onafhankelijk persoon met individualiteit te vormen. Dit geldt ook voor ons universum, dat de Melkweg heeft, andere melkwegstelsels evenals leven en water. Alle dingen en materie in dit universum zijn een aspect van de materiële existentie. Het heeft echter tegelijkertijd ook de karakteristiek van Zhen-Shan-Ren. Elk zeer klein deeltje materie in het universum draagt zulk een karakteristiek. De extreem microscopische deeltjes bevatten ook zulk een karakteristiek.

Bronvermelding:
Zhuan Falun - Li Hongzhi
http://www.falundafa.org/Dutch/boeken/z ... _dutch.htm

Vriendelijke groetjes, Karin [wave]
Zonder mij ooit verdiept te hebben in de Taoïstische School, sta ik er op deze wijze mijn gehele leven al in.
Mijn ware inzichten kreeg ik echter pas nét voor mijn vijftigste verjaardag, waarbij ik het beter kon begrijpen en verwoorden.
Al dit, zonder er over gelezen te hebben.
Het was voor mij een 'bevrijding' ... en inmiddels ben ik precies 10 jaar verder.
Toeval bestaat niet, alles ligt vast.
Ik ga eens kijken wat Zhen-Shan-Ren is ...

Ben jij weer 'online' Karin?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80630
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Tammy » 05 okt 2017, 10:16

Laatste bezoek was: Do Okt 05, 2017 12:16 am

:roll: .............maar het is nog niet 12.16. :shock:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De karakteristiek van het universum Zhen - Shan - Ren

Bericht door Gast1 » 05 okt 2017, 10:21

Daarom ...
Maar eens opzoeken wat Zhen-Shan-Ren is ... [think]

Plaats reactie