Mijn tribute aan Carl Sagan...

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 29 nov 2015, 01:56

[quote="Tammy"
Carl Sagan is heel belangrijk geweest.
[/quote]

Als je nou had geschreven:`Voor mij is Carl Sagan heel belangrijk geweest`, kon ik mij daar helemaal in vinden.
Ik denk ook aan de toekomst en vrees (als er geen eind aan de `vooruitgang` komt) dat de Natuur in de niet zo verre toekomst op instorten zal staan. Daarom denk ik dat al het geld dat in de ruimtevaart omgaat (en in oorlogen (waarin veel wapentuig gebruikt wordt dat zonder de ruimtevaart niet zou bestaan), waarin inderdaad veel meer slachtoffers vallen maar hetgeen de doden die veroorzaakt worden door de ruimtevaart nog niet rechtvaardigt) beter besteed kan worden voor het beter maken van moeder Natuur.
Overigens denk ik dat het luisteren naar een soulplaat op een verre planeet weinig verschilt van het luisteren op Aarde. Ik denk dat alle bewoonbare planeten weinig van elkaar verschillen. Maar het gras is altijd groener op een andere planeet.

Speciaal voor jou het volgende!
En ook nog de originele versie!

En nu is het droomtijd. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Tammy » 29 nov 2015, 06:33

Il Guercio schreef:
Als je nou had geschreven:`Voor mij is Carl Sagan heel belangrijk geweest`, kon ik mij daar helemaal in vinden.
Maar dat schrijf ik niet he ? :mrgreen:
Want Carl Sagan is belangrijk geweest voor heel de mensheid.
Alleen zie jij dat dat niet zo, en dat mag.
Maakt voor mij niks uit.
Maar schijnbaar heb jij dat wel met hoe ik het zie he ? :mrgreen:


Maak je niet druk en enjoy your dreamworld.

Dank je voor de clips, prachtige beelden. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 29 nov 2015, 12:30

Ik zie het niet zo, hetgeen jij een droomwereld noemt. Logisch gesproken is het feit dat jij dat wel zo ziet dan eveneens een droomwereld. Iemand kan niet belangrijk zijn, maar alleen belangrijk gevonden worden. Jij vind (ziet als) hem belangrijk, ik niet. Dat is alles. Jij vind hem wel belangrijk, en dat mag. Is niets mis mee.
Ik denk overigens (n.a.v. van jouw woorden dat alleen ik dat niet zo zie), dat niet alleen ik hem onbelangrijk vind. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door univers » 29 nov 2015, 12:36

Wie is er wel belangrijk?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 29 nov 2015, 18:11

Voor mij bijvoorbeeld wetenschapsfilosoof Paul Feyerabend (helaas in 1994 overleden; ik weet nog goed dat het nieuws dat hij aan een ongeneselijke breintumor overleden was bij mij insloeg als een als een meteoor), Killing Joke, Nat King Cole, System of a Down, Lenny Bruce, een groot aantal schilders, fotografen, schrijvers, dichters etcetera, leden van Natuurvolken (voor zover die er nog zijn), uiteraard mijn familie, vrienden en vriendinnen, maar bovenal mijn vrouw en teefje (ik ben bigamist...). :aliensmile:

Gast1

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Gast1 » 29 nov 2015, 19:11

En zo kan iedereen dit schrijven die weer anderen belangrijk vinden.
Uiteindelijk kom je tot de slotsom dat iedereen belangrijk is en dat iedereen even belangrijk is ... of niet.
Het lijkt mij mogelijk belangrijk om dit onder ogen te zien ...

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 29 nov 2015, 20:00

Daar ben ik het helemaal mee eens, in zoverre (maar misschien is dit slechts een kwestie van woordgebruik) dat niet iedereen belangrijk ís, maar belangrijk gevónden wordt (of belangrijk ís voor anderen). Belangrijk kan je alleen zijn in relatie tot anderen. :wink:

Variatie op Animal Farm:
`Iedereen is belangrijk. Maar sommigen zijn meer belangrijk dan anderen...`

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Tammy » 30 nov 2015, 05:33

Il Guercio schreef:
Ik zie het niet zo, hetgeen jij een droomwereld noemt. Logisch gesproken is het feit dat jij dat wel zo ziet dan eveneens een droomwereld.
Je schreef dat het tijd werd voor droomtijd.
En nu is het droomtijd.
Ik wenste je goedenacht Il Guercio.
Ik nam aan dat je ging slapen.
Dreamworld-dromen........dat bedoelde ik. :grin:
Wel goed lezen he ? :mrgreen:

En natuurlijk zijn er meer mensen dan jij die Carl Sagan totaal niet belangrijk vinden.
Maakt mij geen klap uit.
Waarom moet heel de wereld het met me eens zijn ?
Ieder zijn eigen kijk op zaken hoor.
Niks mis mee.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 30 nov 2015, 11:13

Kijk, zo kennen we elkaar weer! Ik heb er ook geen enkele moeite mee dat de goede man voor jou heel belangrijk is, maar ik heb er altijd wat moeite mee als mensen beweren dat dingen die zij vinden zo zijn. Dat is alles. Het veroorzaakt in mijn ogen vaak veel ellende... :aliensmile:

Gast1

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Gast1 » 30 nov 2015, 11:22

Il guercio schreef:... maar ik heb er altijd wat moeite mee als mensen beweren dat dingen die zij vinden zo zijn.
Dat is alles. Het veroorzaakt in mijn ogen vaak veel ellende ...
Tja, en dat ligt weer aan degene (de ontvanger van dat bericht) hoe zij of hij er mee omgaat.
Mogelijk dat dát nog meer ellende veroorzaakt.

Gast1

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Gast1 » 30 nov 2015, 11:23

Maar kom ...
Even iets tussendoor, luister eens wat prachtig ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door univers » 30 nov 2015, 11:25

Carl Sagan heeft nooit beweert dat het zo is.
De mogelijkheid kan bestaan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 30 nov 2015, 20:40

Il guercio schreef:... maar ik heb er altijd wat moeite mee als mensen beweren dat dingen die zij vinden zo zijn.
Dat is alles. Het veroorzaakt in mijn ogen vaak veel ellende ...
Tja, en dat ligt weer aan degene (de ontvanger van dat bericht) hoe zij of hij er mee omgaat.
Mogelijk dat dát nog meer ellende veroorzaakt.

Wat ik bedoel te zeggen is dat bijvoorbeeld leden van IS (en in veel gevallen ook de leden van de wetenschappelijke kerk; zij zien de wetenschappelijke Waarheid als dé Waarheid, maar hun zogenaamde menselijkheid verhult het feit dat ook zij in die trant denken, en net als bij IS worden onze kinderen al vanaf jonge leeftijd gebrainwashed in de wetenschappelijke doctrine; voorbeeldje: VWO-Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs; maar omdat de wetenschappelijke kerk, inclusief, of beter gezegd vooral de vruchten daarvan zich reeds over heel de wereld hebben uitgebreid, heeft de wetenschappelijke kerk weinig reden tot klagen) ervan uitgaan dat hun wereldbeeld het enige juiste is. En dat is wat de ellende is. In plaats van te verkondigen dat zij vinden dat hun overtuiging de juiste is, en andere overtuigingen net zo goed een bestaansrecht hebben, omdat ze weten dat Waarheden van personen of groepen mensen van elkaar verschillen, en dat leren aan hun kinderen, zou er niets aan de hand zijn. Maar het objectiveren van wereldbeschouwingen maakt ze gevaarlijk en onmenselijk.
Wat je in vorig bericht zegt kan ik even niet volgen. Kun nu een concreet voorbeeld geven? Dat werkt voor mij vaak heel verhelderend.
Prachtige muziek inderdaad!

Net als dit werk:

Gast1

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Gast1 » 01 dec 2015, 07:42

Il guercio schreef:
Il guercio schreef:... maar ik heb er altijd wat moeite mee als mensen beweren dat dingen die zij vinden zo zijn.
Dat is alles. Het veroorzaakt in mijn ogen vaak veel ellende ...
Tja, en dat ligt weer aan degene (de ontvanger van dat bericht) hoe zij of hij er mee omgaat.
Mogelijk dat dát nog meer ellende veroorzaakt.
Volgens mij heb ik dat geschreven, toch?
Il guercio schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat bijvoorbeeld leden van IS (en in veel gevallen ook de leden van de wetenschappelijke kerk; zij zien de wetenschappelijke Waarheid als dé Waarheid, maar hun zogenaamde menselijkheid verhult het feit dat ook zij in die trant denken, en net als bij IS worden onze kinderen al vanaf jonge leeftijd gebrainwashed in de wetenschappelijke doctrine; voorbeeldje: VWO-Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs; maar omdat de wetenschappelijke kerk, inclusief, of beter gezegd vooral de vruchten daarvan zich reeds over heel de wereld hebben uitgebreid, heeft de wetenschappelijke kerk weinig reden tot klagen) ervan uitgaan dat hun wereldbeeld het enige juiste is. En dat is wat de ellende is. In plaats van te verkondigen dat zij vinden dat hun overtuiging de juiste is, en andere overtuigingen net zo goed een bestaansrecht hebben, omdat ze weten dat Waarheden van personen of groepen mensen van elkaar verschillen, en dat leren aan hun kinderen, zou er niets aan de hand zijn. Maar het objectiveren van wereldbeschouwingen maakt ze gevaarlijk en onmenselijk.
Wat je in vorig bericht zegt kan ik even niet volgen. Kun nu een concreet voorbeeld geven? Dat werkt voor mij vaak heel verhelderend.
De eerste zin die je schrijft is wel heel erg lang, maar ik ben het met je eens.
Welk vorig bericht bedoel je? Dat wat ik hierboven in een bruinrood kleurtje heb getypt?

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 01 dec 2015, 10:29

Inderdaad, de tekst die je in een bruinrood kleurtje (bestaat het verkleinwoord van kleur? Ja toch? `Mooi kleurtje is dat!`) getypt hebt.

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 02 dec 2015, 22:54

Tammy schreef: Want Carl Sagan is belangrijk geweest voor heel de mensheid.
;P!
Nogmaals dat vind jij en gelukkig vind je het niet erg als anderen dat niet vinden. Dit is in principe dezelfde attidude die fervente aanhangers van god er op nahouden. Zij verkondigen dat god en alles wat daarbij komt kijken de enige waarheid `is`. Ze kunnen hooguit zeggen dat zij dat `vinden`. Je ziet aan IS (en eveneens aan fundamentalistische christenen: een tijd terug in de V.S. werden doktoren die een abortus pleegden meedogenloos doodgeschoten) waar zo´n houding toe kan leiden. Gelukkig laat jij mensen die vinden dat Carl Sagan níet een belangrijk iemand voor héél de mensheid (wat dat ook moge betekenen, en bovendien geen zouden er geen bestaan voor wie hij niet belangrijk was als hij voor de héle mensheid belangrijk zou zijn geweest) was in vrede bestaan. En dat siert je! :wink:

Gast1

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Gast1 » 03 dec 2015, 07:20

Il guercio schreef:Inderdaad, de tekst die je in een bruinrood kleurtje (bestaat het verkleinwoord van kleur? Ja toch? 'Mooi kleurtje is dat!) getypt hebt.
Áh, helder ;P!
Gast1 schreef:
Il guercio schreef:
Il guercio schreef:... maar ik heb er altijd wat moeite mee als mensen beweren dat dingen die zij vinden zo zijn.
Dat is alles. Het veroorzaakt in mijn ogen vaak veel ellende ...
Tja, en dat ligt weer aan degene (de ontvanger van dat bericht) hoe zij of hij er mee omgaat.
Mogelijk dat dát nog meer ellende veroorzaakt.
Heel simpel.
Iemand kan iets zeggen vanuit zijn zienswijze tegen een ander persoon.
Uiteraard ligt het er aan hoe de boodschap over wordt gebracht, maar toch ...
Die persoon zou daar zeer boos om kunnen worden en de poppen zijn aan het dansen.
De oorzaak van de ellende ligt dan niet bij de zender, maar bij de ontvanger, toch?
Welnu, datzelfde kan ook bij bedrijven, partijen en landen voorkomen.
Onvolwassenheid pur sang en daarin schittert de mensheid, maar misschien is het beter om het geen mensheid te noemen maar het mensdom

Je zou nu kunnen zeggen dat de primaire oorzaak toch bij de zender ligt en dat zwijgen goud is.
Maar niets is minder waar, het is niet al goud wat blinkt ...
En er zal gesproken moeten worden om elkaar te begrijpen.

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 03 dec 2015, 10:53

Als die ontvanger denkt in termen van het ís zus en zo (en dat kan Natuurlijk in veel gevallen, maar niet wat betreft wereldbeelden, de Waarheid omtrent de werkelijkheid,etc.) zal dat sneller gebeuren dan als je jou denkbeelden voorlegt aan iemand die niet zo denkt. Voorbeeldje wat er in een ander geval dan in een discussie over wereldbeschouwingen kan gebeuren:

``Liefje, volgens mij heb jij mij bedrogen.``
``Hoe kom je daar nu bij?``
``Ach man je weet best wat ik bedoel.``
``Nee, echt niet!``
``Wie was dan die vrouw waar ik jou gisteren op de markt toevallig hand in hand mee zag lopen?``
``Liefje, dat kan ik uitleggen, het is echt niet wat jij denkt!``
``Dat zeggen ze allemaal!``
``Geef mij in ieder geval de kans het uit te leggen``
``Neeee, het was mij duidelijk genoeg``
Er volgt een flinke klap, recht op de neus``
``Stom wijf, dat was gewoon mijn moeder!``
In tranen: ``Hoe kun je mij een opdoffer op mijn neus geven??
``Liefje, sorry, sorry? Dat was niet de bedoeling, maar door hoe jij het bracht flipte ik even. Ik beloof dat het nooit meer zal gebeuren!``
``En dat moet ik geloven?``
``Ja! Ik ben een man die zich aan zijn beloftes houdt!``
Hij kijkt haar met een liefdevolle blijk aan, waarna hij haar omarmt.
``Is het echt waar dat dat jouw moeder was?``
``Ja!!``, antwoord hij op een van hoog naar laag dalende toon.
``Nou, geef mij een kus. Nu weet ik in ieder geval hoe jouw moeder eruit ziet. Ze leek mij trouwens wel te jong om jouw moeder te kunnen zijn...``
:wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door univers » 03 dec 2015, 11:00

Er volgt een flinke klap, recht op de neus``
hier komt het geweld weer boven water.
In werkelijkheid gebeurt zoiets elke dag.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Mijn tribute aan Carl Sagan...

Bericht door Il guercio » 03 dec 2015, 14:26

univers schreef:
Er volgt een flinke klap, recht op de neus``
hier komt het geweld weer boven water.
In werkelijkheid gebeurt zoiets elke dag.
Inderdaad. Tussen mensen onderling die het niet hebben over hun wereldbeschouwing, hun wereldbeeld, hun Waarheid. Zodra de discussie daar wél over gaat, zal een `zo zie ik het` houding minder snel tot conflicten leiden. Je gaat er dan van uit dat jouw werkelijkheid niet de enige juiste is, maar dat die van anderen er, net als die van jou, een relatieve waarheid is. Natuurlijk kan je over beide wereldbeelden discussiëren, maar dat wordt al een stuk lastiger met mensen die vinden dat hun eigen wereldbeeld het enige werkelijk juiste is,ongeacht de persoon (zoals bijvoorbeeld de leden van IS denken:`er is maar één waarheid, één god (Allah)`. Dit zal tot intolerantie jegens andermans waarheden vormen en veel sneller tot geweld leiden.
In de eerste discussie is er sprake van een leren van elkaar en zullen de denkbeelden van de één misschien een welkome vruchtbare bodem (ontvankelijk voor komma-bevruchters) vormen voor een aanvulling op de wereldbeschouwing van de ander.
De waarheid bestaat Natuurlijk wel, maar dan heb ik het over dagelijkse zaken als `Kees, vertel mij de waarheid. Waar was jij nou gisteravond, toen ik een uur voor niets heb zitten wachten op een terras aan het Leidseplein?`
Snappie? :wink:

Plaats reactie