Met alle liefde

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 03 jul 2014, 12:11

Het slimme onbewuste

Iedereen heeft ze wel eens gehad, die momenten van twijfel.
Zal ik het wel of niet doen? Wat als...
Vroeger leerden we de voors en tegens tegen elkaar af te wegen.
Of hanteerden we het aloude principe ‘bij twijfel niet doen’.
Het denken was leading in het keuzeproces en we konden enorm druk zijn in ons hoofd.
Met alle ongemakken als piekeren en slecht slapen tot gevolg.


Zelf las ik laatst in een boek van Dain Heer het zinnetje ‘if it feels light, its right’.
Ik herinnerde mij de momenten waarop ik iets deed, zonder dat ik een rationele
verklaring kon vinden. Het waren spannende keuzes, want ik moest ze toch wel
kunnen uitleggen? Gelukkig heb ik een aantal keer gewoon gehandeld op basis van
mijn gevoel en leerde zo meer vertrouwen hierin te krijgen. Ik ontdekte dat de
bevestiging van de keuze altijd alsnog komt.


Tegenwoordig stel ik mezelf de vraag of iets licht of zwaar voelt. Het vergt in het
begin enige oefening om zuiver te observeren. Want in het soms jachtige bestaan,
lopen we snel voorbij aan subtiele signalen. Maar zodra je leert luisteren naar het
‘slimme onbewuste’ en er gehoor aan durft te geven, zul je zien hoe krachtig het
werkt.

Marlou Guliker
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 03 jul 2014, 12:14

De steenhouwer

Er was eens een man die stenen hakte uit een rots.
Hij vond zijn werk veel te zwaar en droomde dat hij rijk was.
En plotseling was hij rijk. Op een dag stond hij langs de weg toen er een koning
voorbijkwam in een prachtige koets. Was ik maar koning, dacht hij ontevreden, dat
zou nog mooier zijn, en plotseling was hij koning. Met veel ruiters en paarden reed
hij in een gouden koets door zijn rijk.


Maar de koning begon te klagen over de hete zon die in zijn gezicht scheen.
Ontevreden als hij was, zuchtte hij en dacht: Was ik maar de zon. En onmiddellijk
was hij de zon en strooide hij zijn gouden stralen over de aarde. Totdat er een wolk
kwam, die zijn stralen tegenhield. Ik wou dat ik zo machtig was als die wolk, dacht
hij ontevreden. En zo werd hij een wolk en kon hij de stralen van de zon
tegenhouden. De wolk viel in grote druppels naar de aarde en het water stroomde
woest over het land.


Alleen een rots bleek machtiger dan het water. Toen werd hij kwaad, omdat de rots
nog sterker was en wilde hij liever een rots zijn. Ook dit gebeurde. Toen kwam er
een man met een scherpe beitel en grote hamer en hij hakte in de rots om er stenen
van te maken. Toen dacht de rots: Was ik maar weer die steenhouwer.
Dat gebeurde en vanaf dat moment deed de man elke dag zijn zware werk en was
hij tevreden.

En hoe tevreden ben jij?

Marlou Gulikers
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 04 jul 2014, 10:29

...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 23 aug 2014, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 18 jul 2014, 10:19

21 juli

Behalve zelfbewustzijn, voorstellingsvermogen en geweten beschikken we als mens over
nog een unieke kwaliteit: de vrije wil. Ook deze kwaliteit kunnen we niet missen bij
effectief zelfmanagement. Je vrije wil stelt je in staat om beslissingen te nemen en
conform deze keuzes te handelen. Door de vrije wil voorkom je dat je geleefd wordt.
Op een proactieve manier voer je het programma uit dat je met hulp van de drie andere
kwaliteiten hebt ontwikkeld.

In hoeverre je daar in slaagt wordt bepaald door je persoonlijke integriteit.
Integriteit is datgene wat je tegenover jezelf verplicht bent.
Het is je vermogen om de daad bij het woord te voegen.
Het is een wezenlijk bestanddeel van je zelfrespect.

Uit: Inspiratie van dag tot dag
Franklin Covey
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 18 jul 2014, 11:40

...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 23 aug 2014, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 08 aug 2014, 13:34

In jezelf ligt de oorzaak besloten van, ongeacht
wat je leven binnenkomt. Tot de volledige
realisatie komen van je eigen ontwaakte
innerlijke krachten, is in staat zijn om
de voorwaarden in je leven in exacte
overeenstemming te brengen met
hoe je het zou willen hebben.


In harmonie met het oneindige
Er loopt een gouden draad door elke religie in deze wereld. Er is een gouden draad die door de levens en leringen loopt van alle profeten, zieners, wijzen en redders in de wereldhistorie; door de levens van alle mannen en vrouwen met ware grootse en voortdurende kracht. Alles wat zij ooit gedaan of bereikt hebben, is gedaan in volledige overeenstemming met (de) wet. Wat de een heeft gedaan, kunnen allen doen.
Diezelfde gouden draad moet het leven binnenkomen van allen die vandaag, in deze drukke alleen–maar-werken-wereld van ons, deze onmacht in willen ruilen voor kracht; zwakte en lijden in willen ruilen voor overvloedige gezondheid en kracht; pijn en onrust voor volmaakte vrede; armoede voor volheid en overvloed.

Ieder bouwt zijn eigen wereld. We bouwen zowel van binnenuit, als door wat we van buiten aantrekken. Gedachte is de kracht waarmee we bouwen, want gedachten zijn krachten. Het gelijke bouwt aan het overeenkomstige en het gelijke trekt het gelijke aan. In de mate waarin gedachten vergeestelijkt zijn, worden ze subtieler en krachtiger in hun werking. Deze vergeestelijking is in overeenstemming met (de) wet en ligt binnen de kracht van alles.
Alles wordt eerst uitgewerkt in het onzichtbare voordat het gemanifesteerd wordt; in het idee voordat het gerealiseerd wordt; in het spirituele voordat het tevoorschijn komt in het materiële. Het gebied van het onzichtbare, is het gebied van de oorzaak. Het gebied van het zichtbare, is het gebied van het gevolg. De aard van het gevolg wordt altijd bepaald en bestendigd door de aard van zijn oorzaak. Het verklaren van de grootse feiten, in relatie met –en tot de grootse wetten die ten grondslag liggen aan de werking van de interne, spirituele gedachten krachten, ze zo eenvoudig en zo duidelijk uitleggen dat zelfs een kind het kan begrijpen, is het streven van de auteur. Ze zo eenvoudig en zo duidelijk verklaren, dat iedereen het kan vatten; dat iedereen ze op kan nemen en toe kan passen in het dagelijkse leven, om ze, tot in het detail, te vormen in overeenstemming met wat ze willen hebben; is zijn bedoeling. Dat het leven aldus door hen vormgegeven kan worden, is geen zaak van pure speculatie of een theorie van hem, maar een zaak van positieve kennis.
Door het gehele universum heen is een goddelijke orde werkzaam. In, boven en onder de menselijke wil, werkt onophoudelijk de Goddelijke wil. Daarmee in harmonie komen, en daardoor met alle hogere wetten en krachten; om vervolgens in vereniging en in verbondenheid met ze samen te werken, zodat zij op hun beurt in vereniging en in verbondenheid met ons samen kunnen werken, is in de orde komen van deze wonderlijke regeling. Dit is het geheim van alle succes. Dit is in het bezit komen van alle onbekende rijkdommen; in de realisatie van ongedroomde krachten.
R.W.T.
Boston, Massachusetts.
November, 1897.

Dit boek is te lezen on-line d.m.v. een pdf via onderstaande link:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 1363,d.ZWU
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 23 aug 2014, 11:06

Grote Geest van HET,
die in het onzichtbare bent
Een geheim is uw onnoembare naam
Uw rijk is, Uw wil is
In de materie als in de geest
Geef mij vandaag het nodige voedsel
En vergeef mij indien ik schuld draag
Zoals ook ik vergeef
Aan wie mij schuld zou zijn verschuldigd
En leidt mij weg van de verzoeking
Het vertrouwen in U te verliezen
En bescherm mij tegen de macht van Uw kwade kant.
Zo is het!

I Tjing - De oneindige tijd
Bart Bulteel
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 23 aug 2014, 16:24


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 19 sep 2014, 15:44

Enige woorden over de ziel

Een ziel heb je nu en dan.
Niemand heeft haar ononderbroken
en voor altijd.
Dagen en dagen,
jaren en jaren
kunnen zonder haar voorbijgaan.

Soms verwijlt ze alleen in het vuur
en de vrees van de kinderjaren
wat langer bij ons.
Soms alleen in de verbazing
dat we oud zijn.
Zelden staat ze ons bij
tijdens slopende bezigheden
als meubels verplaatsen
en koffers tillen
of een weg afleggen op knellende schoenen.

Bij het invullen van formulieren
en het hakken van vlees
heeft ze doorgaans vrij.
Aan een op de duizend gesprekken
neemt ze deel,
maar zelfs dat is niet zeker,
want ze zwijgt liever.

Wanneer ons lichaam begint te lijden en lijden,
verlaat ze stilletjes haar post.
Ze is kieskeurig:
ziet ons liever niet in de massa,
walgt van onze strijd om maar te winnen
en van ons wapengekletter.

Vreugde en verdriet
zijn voor haar geen verschillende gevoelens.
Alleen als die twee zijn verbonden,
Is ze bij ons.

We kunnen op haar rekenen
wanneer we nergens zeker van zijn,
maar alles willen weten.

Wat materiële zaken betreft
houdt ze van de klokken met een slinger
en van spiegels, die vlijtig hun werk doen,
ook wanneer niemand kijkt.

Ze vertelt niet waar ze vandaan komt
en wanneer ze van ons verdwijnt,
maar lijkt zulke vragen beslist te verwachten.

Het ziet ernaar uit
dat net als wij haar
zij ons ook
ergens voor nodig heeft.

Wyslawa Szymborska

Uit de bundel Het moment (2003)
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 23 sep 2014, 10:11

Kijk even voorbij de promo voor de DVD.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 23 sep 2014, 15:52

Wat Dyer vanaf 4 minuut 50 zegt, doe ik al een jaar of 7-8.
Ik ben blij dat ik dit zelf ontdekt heb en het werkt inderdaad.
Positief denken en ook het positieve uit het 'schijnbare negatieve' filteren.

Op een bepaalt moment voel je alleen nog maar positiviteit.
Héérlijk, hoe vaak heb ik het al geschreven?

Die laatste, soms 5, soms 10 of soms maar 1 minuut 'dank' ik vooral met een glimlach op mijn mond.
Overigens deed ik dat ook in de periode dat ik niet netjes behandeld werd op mijn werk.
Ik voelde dan de 'intensiteit' en vooral dat doet mij ook beseffen dat ik leef en ervaar.
Andersom is beter, ik ervaar dus leef ik ...

Vandaag was ik op bezoek bij een klant waar ons bedrijf herbariumdozen voor maakt, Naturalis in Leiden.
Ik mocht het museum gaan bezichtigen en het is werkelijk een aanrader.
Wauw, wat een dieren in het verleden en in het nu, wat een planten vlinders en insecten.
Ik heb drie kwartier naar een film gekeken van Edelherten in de Duits-Nederlandse Natuur.
Zo zag ik waar de mens ook toe in staat is door ecologische hoofdstructuren aan te leggen d.m.v. ecologische verbindingszones.
In feite komt dat er op neer dat een Edelhert ongestoord vanaf de Utrechtse Heuvelrug naar Drenthe en naar het zuiden van Limburg kan wandelen.
Momenteel gebeurd dat andersom.
Niet dat dit allemaal nieuw was voor mij, maar het is gewoon erg mooi om te zien.
Uit alle liefde gecreëerd ... maar mogelijk ook wel uit noodzaak.
Wij mensen zijn niet altijd fout bezig ...

Wanneer je dan naar zo'n film kijkt, gepaard met schitterend passende muziek ...
Wauw ... dan pak mij maar weer in.

Ik heb genoten en dat komt vanavond, net voor het slapen terug.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 24 sep 2014, 11:06

Het is belangrijk om het positieve naar voren te halen, zeker als je 'gevangen' lijkt te
zitten in een moeilijke periode. Het is ook iets wat al eeuwen in allerlei teksten te vinden
is, zoals in de bijbel staat 'tel je zegeningen'.
Je kan de uitwerking van dit focussen (visualiseren) op positieve dingen in je leven bijna
direct voelen in je lichaam. Het zorgt ervoor dat spieren zich ontspannen en je je
prettiger gaat voelen. En je kan je 'zegeningen' noteren zodat je ze nog eens kan teruglezen...

Jaren geleden werd het een soort hype door Oprah toen ze vertelde over haar
dankbaarheidsboekje waarin ze elke dag schreef voor ze ging slapen. Het noteren van
dingen waar je dankbaar voor bent, al is het slechts één ding, werkt door in je lichaam.

Hier zo'n notitie van Oprah:
For years I've been advocating the power and pleasure of being grateful. I kept
a gratitude journal for a full decade without fail—and urged you all to do the same.
Then life got busy. My schedule overwhelmed me. I still opened my journal some nights,
but my ritual of writing down five things I was grateful for every day started slipping away.

Here's what I was grateful for on October 12, 1996:
1. A run around Florida's Fisher Island with a slight breeze that kept me cool.
2. Eating cold melon on a bench in the sun.
3 . A long and hilarious chat with Gayle about her blind date with Mr. Potato Head.
4. Sorbet in a cone, so sweet that I literally licked my finger.
5. Maya Angelou calling to read me a new poem.

http://www.oprah.com/spirit/Oprahs-Grat ... -Gratitude
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 24 sep 2014, 11:53

Wauw … 12 oktober is mijn verjaardag. Mooi geschreven Taigitu en …
taigitu schreef:… En je kan je 'zegeningen' noteren zodat je ze nog eens kan teruglezen...
Dat is dan ook precies wat ik gedaan heb, 550 pagina’s lang.
Maar ik dien het voor een ander (die mogelijk geïnteresseerd is) wat begrijpelijker aan te passen en inmiddels kan ik mijn inzichten die de laatste twee jaren sterk bevestigd zijn geworden, hierin meenemen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 24 sep 2014, 14:18

Gast1 schreef:Wauw … 12 oktober is mijn verjaardag. Dat is dan ook precies wat ik gedaan heb, 550 pagina’s lang.
Maar ik dien het voor een ander (die mogelijk geïnteresseerd is) wat begrijpelijker aan te passen en inmiddels kan ik mijn inzichten die de laatste twee jaren sterk bevestigd zijn geworden, hierin meenemen.
Het zijn van mij gewoon momenten waar ik dankbaar voor ben in een 'dagboek'.
Dat is voor mij puur privé, en ik zou er ook niets aan de tekst veranderen omdat daar het
gevoel of de emotie van dat moment aan kleeft.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 25 sep 2014, 08:33

Da’s zeker waar Taigitu. Maar ik ben vooralsnog ‘iets meer’ van plan.
Vanuit een belevenis in 2007 ben ik bepaalde zaken op gaan schrijven.
Door al dat schrijven ben ik mijn van oudsher chaotische ende warrige gedachten(spinsels) gaan kanaliseren en uiteindelijk ging ik mijzelf steeds beter begrijpen.
Ik ging ‘het’ steeds beter begrijpen. Daar hebben diverse forumleden mij bij geholpen en daar ben jij er een van.
Dat weet je wel. Het allerleukste en leerzaamste vond/vind ik, als we het niet geheel met elkaar eens waren/zijn.
Of als we elkaar niet begrepen en elkaar toch respecteerden.
Voor mij behoort dat allemaal nog meer voor ‘het grote begrijpen’ en mijn laatste twee jaren hier op het werk, waar ik dit nu gewoon typ, zijn mijn eerdere inzichten bevestigd en zelfs nóg meer vergroot.
Mijn eerdere schrijfwerk kan ik nu wat meer vereenvoudigen en dus een beetje ‘bijschaven’.
Ik heb even getwijfeld of ik er mee naar buiten ga, in de vorm van een boekwerk.
Toch is dat wat ik nog steeds op het oog heb en daarom (her)schrijf ik nu ook zodat het nog beter begrepen kan worden.
Ook door mijzelf. Maar aan de essentie verandert er niets.

Leuk is om dat digitale boekwerk van Kastanje57 in ogenschouw te nemen.
Het is allemaal niet zo fraai wat ik tot nu toe gelezen heb, maar ik lees toch een soort van ‘met alle liefde’ geschreven.
Zo heb ik dat nu toe ook gedaan en ben van plan om dit weer op te pakken, in alle rust en kalmte.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 25 sep 2014, 10:56

Gast1 schreef:Da’s zeker waar Taigitu. Maar ik ben vooralsnog ‘iets meer’ van plan.
Vanuit een belevenis in 2007 ben ik bepaalde zaken op gaan schrijven.
Door al dat schrijven ben ik mijn van oudsher chaotische ende warrige gedachten(spinsels) gaan kanaliseren en uiteindelijk ging ik mijzelf steeds beter begrijpen.

Mijn eerdere schrijfwerk kan ik nu wat meer vereenvoudigen en dus een beetje ‘bijschaven’.
Ik heb even getwijfeld of ik er mee naar buiten ga, in de vorm van een boekwerk.
Toch is dat wat ik nog steeds op het oog heb en daarom (her)schrijf ik nu ook zodat het nog beter begrepen kan worden.
Als ik het goed begrijp is je uitgangspunt voor je schrijfsels iets anders dan aan het eind
van de dag je momenten opschrijven waarvoor je dankbaar bent.
Want als het een boek wordt zal je daar meer moeten vermelden dan alleen een
dankbaarheidsmoment. Het wordt dan min of meer een verslag van 'de zoektocht van
Gast1 naar .......'?
Mij ging het om wat dankbaarheid voor je doet op fysiek en mentaal niveau en die
momenten even naar boven halen aan het eind van iedere dag, en dat opschrijven
zodat je het later eventueel ook nog eens terug kan lezen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 25 sep 2014, 14:18

Ja, klopt.

Dat laatste is dan ook precies het geval, al jaren.
Wanneer ik mij elke avond in mijn zelfgemaakt solide grenenhouten bed vlij, met een blik op mijn prachtige kinderen tegenover mijn hoofdzijde van het bed en net daarvoor een blik op de ‘Sixtijnse Madonna’ van Rafaello Sanzio boven mijn hoofdzijde van het bed waar ik altijd heel even naar reik, dan ben ik dankbaar. Die dankbaarheid wordt nog groter wanneer ik met mijn voeten de voeten van de Moeder van mijn kinderen aanraak en een ‘voetenvrijpartij’ begin. Heel even raken de lippen van mijn vrouw en ik elkaar aan en het licht gaat uit. Een glimlach komt er op mijn gezicht en ik haal de dingen van de dag tevoorschijn. De glimlachen die ik kreeg, de woorden die ik hier nu naar jou toe typ en mij vanavond weer tegenmoet komen, het gesprek wat ik had met mijn collega en de hartsvriendin die me zojuist belde en veel meer anderen dingen die ik ‘be-leefde’, zoals de zachte tonen van de radio van mijn collega die hier speelt van Radio 4. Ik kan er een heel verhaal van maken en inderdaad een boek over schrijven, maar daar gaat het boek niet over.

Het boek gaat over de ‘zingevingen van de dingen’, de zingeving van het leven an sich, de opzet én bedoeling van alles. De dingen die ik van jou heb geleerd en van anderen en vooral de dingen die ik zelf heb mogen ontdekken in mijn diepste binnenste.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 25 sep 2014, 15:17

Je bent dus nog wel een poosje bezig.....?

Afbeelding

Misschien hebt je wat aan deze site voor je schrijfwerk:
http://www.tekstchirurg.be/category/tip ... stchirurg/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Met alle liefde

Bericht door Gast1 » 25 sep 2014, 16:21

Het is weer lang geleden, maar je verdient 'm.

Met alle liefde ...

Een digitale kus ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Met alle liefde

Bericht door taigitu » 26 sep 2014, 10:21

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie