Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door taigitu » 25 okt 2014, 13:05

Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest.

Veel mensen voelen het wel zo.
Dat als je voor jezelf kiest, dat je dan ook per definitie tegen de ander kiest.
Maar dat hoeft toch echt niet zo te zijn?
De ander vat het vaak zo op, maar dat zegt toch echt alleen maar iets over de ander.


De ander ziet het vaak als een afwijzing van zichzelf, maar zo hoeft het absoluut niet bedoeld te zijn.

Voor jezelf kiezen betekent:

- dat je jezelf geen pijn meer laat doen
- dat je je energie alleen nog in zaken wilt steken waar jij voor kiest en achter staat en niet omdat het simpelweg van je verwacht wordt
- dat je ‘ja’ je ‘ja’ is en je ‘nee’ je ‘nee’
- dat je niet meer over je eigen grenzen wilt gaan om anderen te ‘pleasen’
- dat je het allermeest van jezelf houdt en van daaruit ook van anderen kunt houden
- dat je niet meer bereid bent concessies te doen ten koste van jezelf

Deze dingen hebben alleen maar met jezelf te maken en niets met de ander.
Het is niet persoonlijk bedoeld, want het maakt namelijk niet uit wie je tegenover je hebt.

Dit zijn bepaalde basisprincipes die ervoor zorgen dat jij te allen tijden goed voor jezelf zorgt.
Waar en met wie dan ook.

who are you when...Afbeelding



En mocht je het idee hebben dat de ander het niet zal begrijpen als je voor jezelf kiest en je vindt dit erg jammer, dan kun je altijd een poging doen om het uit te leggen om misverstanden te voorkomen.

Zeg dan dat het niet persoonlijk bedoeld is.
Zeg dan dat je alleen voor jezelf kiest en dat dat niet impliceert dat je tegen de ander kiest.
Zeg dan hoe het voor jou voelt op dat moment en misschien er ook bij waarom.
Zeg dan dat het misschien volgende keer weer anders zal zijn, omdat je iedere situatie per geval inschat en van daaruit beslist, afhankelijk van hoe het op dat moment voor je voelt.

En als de ander het dan nog niet kan of wil begrijpen, dan moet je de consequenties maar op de koop toe nemen, want anders kun je nooit voor jezelf kiezen bij deze persoon en zul je nog heel vaak concessies moeten doen en misschien ook nog wel over je grenzen laten gaan, net zolang tot je het niet meer aan kunt en alsnog voor jezelf kiest.

Vraag jezelf dan ook eens af waarom deze persoon het niet kan of wil begrijpen.
Vraag jezelf dan ook eens af hoe belangrijk je die mening van de ander vindt ten opzichte van jouw mening.

Het is niet hard.
Het heeft te maken met lief zijn voor jezelf…..
……. en kiezen voor je geluk.

http://gopala.nl/voor-jezelf-kiezen-bet ... der-kiest/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door Gast1 » 25 okt 2014, 17:45

Heel mooi en zeker waar ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door Zoeker » 25 okt 2014, 18:47

De theorie klinkt mooi….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door univers » 25 okt 2014, 18:57

En de praktijk?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door Zoeker » 25 okt 2014, 19:13

De praktijk moet je maar vragen aan de vrouw die voor haar demente man zorgt.
(ik noem maar eens wat)
Soms valt er niks meer te kiezen voor je zelf, behalve dan wat gestolen uurtjes zo her en der.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door taigitu » 25 okt 2014, 23:05

NEE zeggen is niet altijd even makkelijk. zeker als je het de ander gunt.
Maar zodra je door hebt dat je daardoor op een ander moment beter kan functioneren,
waardoor je wel JA kan zeggen zonder je over je eigen grenzen te gaan, is de keuze
minder moeilijk. Zeker als je zorgt voor één of meerdere personen zijn grenzen belangrijk.
Zodra het zwaar wordt heeft de ander er ook niets aan als het ten koste gaat van je
gezondheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 09:40

Even impulsief als metaforisch vergelijk (?)

De eerste van de EHBO regels is: Let op gevaar. Als EHBO-er moet je in elke noodsituatie eerst nagaan, of je wel veilig EHBO kan verlenen.
Als je bijvoorbeeld onmiddellijk de weg op rent na een verkeersongeluk, is de kans groot dat je zelf ook aangereden wordt. En dat is vervelend.
Voor jezelf, maar ook voor het slachtoffer. Dat kan dan immers niet meer door jou worden geholpen. Kun je niet veilig EHBO toepassen?
Creëer dan eerst een veilige situatie voor jezelf. Bijvoorbeeld door eerst het verkeer tegen te houden.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0786,d.ZWU

Anderzijds kan ik me voorstellen dat ik ook heel impulsief iets zou kunnen doen, waarbij ik éérst aan de ander denk en dan pas aan mijzelf.
Ik zou werkelijk zomaar mijn leven in gevaar kunnen brengen om de ander toch te helpen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door Susan » 26 okt 2014, 09:43

Zie nu pas andere reacties, ga ik straks lezen.
Had dit al vroeg bijna klaar, nu net bijgewerkt afgemaakt:

Was dát maar waar wat hier bovenaan zo mooi beschreven staat,het is ook waar!(vooral op 'papier')zeg
ik met een knipoog er bij.
Het lijkt dubbel misschien wat ik zeg, in de praktijk van alle dag ligt dat voor heel veel mensen, méér dan zichtbaar is beslist niet voor de hand. Men heeft het lang niet altijd voor het kiezen helaas, en hebt het er maar mee te doen wat op het levensbordje gelegt is. Geldt alleen in de ideale omstandigheden, waar men bereid is (én dit ook kán gezien vanuit psychisch en fysiek evenwichtig/gezond zijn)over en weer elkaar echt te accepteren zoals de ander is.

Dit kan mijn inziens alleen indien men heel eerlijk naar zichzelf kijkt, inzicht in zichzelf heeft zoveel mogelijk, alle maskertjes afgedaan heeft, en niet stiekum eigenlijk vanuit eigenbelang deze woorden naar anderen ge-of misbruikt om een ieder die
niet doet wat zij willen zélf op afstand zet.
Daarom heb ik vanuit de jarenlange ervaringen in het dagelijks leven, ergens moeite met de stellige uitspraak die vaak her en der te lezen is:

"Dat als je voor jezelf kiest, dat je dan ook per definitie tegen de ander kiest.
Maar dat hoeft toch echt niet zo te zijn?
De ander vat het vaak zo op, maar dat zegt toch echt alleen maar iets over de ander."

Inderdaad hoef je echt niet tegen de ander te kiezen als je voor jezelf kiest, grenzen stelt.

Echter is het helaas lang niet altijd zo dat men eerlijk met elkaar omgaat, soms bewust, maar soms weten en zien ze het ook niet eens van zichzelf.
Het zegt in mijn optiek dan ook niet altijd echt alléén maar iets over de ander die dit niet kan waarderen en er tegen in gaat. De ander zou namelijk wel eens haarfijn door kunnen hebben hoe mensen dit als kapstok gebruiken om vanuit egoístische motieven ieder op een afstand te houden die hen niet 'terwille' zijn. Anderen manipuleren.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door taigitu » 26 okt 2014, 10:13

Natuurlijk is hier geen zwart/wit stelling van te maken.
Ieder mens is anders en reageert anders door de situatie waarin een keuze moet worden gemaakt en ook wie iets vraagt en graag een JA wil horen.
Ik ga ervan uit dat er momenten in iemands leven voorkomen dat je Nee moet zeggen omdat je de energie of mogelijkheid niet hebt om tegemoet te komen aan de vraag van de ander. Dit uit eigen ervaring en met pijn in mijn hart.
Maar nee-zeggen kan ook nodig zijn om de ander niet zijn les uit handen te nemen. Daar hebben we al eens een discussie over gehad. Dan kies je niet voor jezelf maar juist voor de ander. En dat wordt niet altijd begrepen en kan zeer doen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Voor jezelf kiezen betekent niet dat je tegen de ander kiest

Bericht door Susan » 26 okt 2014, 10:19

Even een aanvulling op mijn eigen reactie, omdat ik er over door zat te denken ondertussen:

Het klopt wél dat het iets over de ander zegt realiseer ik me nu. :grin:
Dat geldt voor beiden, én voor degene die zijn/haar grenzen stelt, én voor de ontvanger, of het nu positief of negatief opgepakt door de ontvanger of uitgezonden word door de zender.

(heb nog niet gelezen wat jij nu schreef taigitu)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie