Mysterie & Wetenschap Forum

Waar mysterie en wetenschap elkaar kruisen...
Het is nu 23 Mei 2017, 18:48
Bekijk onbeantwoorde berichten | Bekijk actieve onderwerpen

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zt ]

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2017, 10:35 
Forumbeheerster

Afbeelding
Hoofdpersoon Clay Jensen (gespeeld door Dylan Minnette) en Hannah Baker (Katherine Langford).

Ik open deze topic hier in plaats van bij Media omdat ik het een ernstig onderwerp vind.

Er is een discussie gaande in de wereld of deze Netflix serie genaamd 13 Reasons Why tieners aan kan zetten om zelfmoord te plegen.
Ik heb het over tieners die al met die gedachten rondlopen.
Verleden maand heb ik deze serie gezien op Netflix die uit 13 delen bestaat.
Dat was voordat er een discussie was in verschillende landen.

De serie gaat over een meisje die zelfmoord gaat plegen door pesterijen op school.

Hier een kleine beschrijving:

Citaat:
13 Reasons Why (gestileerd geschreven als Th1rteen R3asons Why) is een Amerikaanse tienerdrama-serie van Netflix uit 2017, gebaseerd op de gelijknamige young-adultroman van Jay Asher.

Het eerste seizoen kwam uit op 31 maart 2017 op Netflix. In deze serie wordt het verhaal van Hannah Baker, een meisje dat net zelfmoord heeft gepleegd, onder de loep genomen. De mensen die haar hebben gekwetst krijgen een doosje met dertien cassettebandjes toegestuurd. Op deze bandjes vertelt ze de redenen van haar zelfmoord.

De serie telt één seizoen, met 13 afleveringen.

Bron: Wikipedia.

Er is nu een discussie gaande of deze serie niet te gevaarlijk is, men is bang dat tieners alsnog zelfmoord gaan plegen na het zien van deze serie.
De zelfmoord scene was iets wat ik indringend vond.
Ik bedoel daarmee de rauwheid hoe het is gefilmd.
Hieronder plaats ik een bericht waarin de zorgen worden geuit over deze serie.

Wie heeft het ook gezien en wat vinden jullie ervan ?

Is deze serie gevaarlijk voor tieners ?
Of helpt het ze om die laatste stap toch maar niet te maken ?

Ik denk beide, deze serie zal ik nooit vergeten.
Normaal kijk ik niet naar tienerseries, maar dit is anders.
Een moeilijk onderwerp die helaas bestaat.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Naar boven
 Profiel  

Titel: Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2017, 10:38 
Forumbeheerster

Nieuw-Zeelandse tieners moeten 13 Reasons Why met ouders kijken.

Tieners in Nieuw-Zeeland mogen sinds deze week alleen naar de veelbesproken Netflix-kaskraker 13 Reasons Why kijken in het gezelschap van een volwassene. Het land kampt met hoge zelfdodingcijfers en wil jongeren beschermen tegen de expliciete beelden van de serie.

Het Nieuw-Zeelandse Office of Films and Literature Classification maakte speciaal voor de 13-delige reeks, die razend populair is onder jongeren, de nieuwe categorie RP18 aan. Dat houdt in dat tieners onder de 18 jaar alleen de serie mogen bekijken onder begeleiding van een volwassene. Netflix moet voor alle aflevering een waarschuwing geven over de inhoud, wat voorheen alleen moest bij de laatste twee afleveringen.

De maatregel komt voort uit bezorgdheid over het effect van de controversiële serie, waarin onomwonden wordt getoond hoe de 17-jarig Hannah Baker zelfmoord pleegt. Nieuw-Zeeland heeft van alle Oeso-landen een van de hoogste zelfdodingcijfers onder jongeren (gemiddeld twee jonge zelfdodingen per week) en vreest voor imitatiegedrag. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is dat nu al de oorzaak van ongeveer vijf procent van alle zelfdodingen onder jongeren.

Eerder waarschuwden onder meer Nederlandse psychologen al voor het copycateffect. ,,Het is wetenschappelijk aangetoond dat een voorbeeld zoals in de serie Thirteen Reasons Why kan leiden tot imitatiegedrag’’, vertelde Ad Kerkhof, hoogleraar suïcidepreventie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Niet voldoende.

In Nieuw-Zeeland bestond voorheen alleen categorie RP16. De autoriteiten vonden dat echter niet langer voldoende. In het land zou zelfdoding namelijk vooral voorkomen bij 16- en 17-jarigen. Voordat de nieuwe maatregel werd ingevoerd, werd zorgvuldig gepraat met hulporganisaties en tieners die de serie al hadden bekeken.

Afbeelding

De Office of Films and Literature Classification erkende dat de serie taboedoorbrekend is door onderwerpen als zelfmoord, seksueel geweld en pesten aan te pakken, maar is bezorgd over de manier waarop de zelfmoord van Hannah Baker werd geportretteerd. ,,De zelfdoding wordt niet alleen expliciet in beeld gebracht, maar het verhaal is zo neergezet dat er voor het meisje geen andere oplossing meer mogelijk lijkt dan de dood’’, is te lezen in een verklaring.

BRON.

Carl Sagan.

Naar boven
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2017, 14:25 
Vriend van de wetenschap

Ik vind het wel goed dat er eens aandacht wordt besteed aan ZM. Onder jongeren in dit geval. Jongeren met ZM gedachten zijn enorm eenzaam. Ik zou graag zien dat het taboe wordt opengebroken. Maar ik vind een serie die voor de sensatie gemaakt is niet het goede middel daarvoor... Integendeel: dat maakt het alleen maar tien keer erger!

ZM moet niet langer als taboe 'weggestopt' worden. Dát is wat het erger maakt, het verzwijgen, het doen alsof het niet bestaat!

Naar boven
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2017, 14:50 
Forumbeheerster

De serie is niet voor de sensatie gemaakt Entropy.
Het is juist bedoeld om het probleem van pesten in beeld te brengen.

Hieronder een link hoe het is gemaakt.

http://youtu.be/MVOCQ90Sxi4

En hier een uitgebreid verslag over de serie hoe het tot stand kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/06/is ... 4-a1553476

Carl Sagan.

Naar boven
 Profiel  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zt ]