Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door taigitu » 11 jan 2015, 13:58

Omgaan met schaduwkanten

Afbeelding

Veel van onze angsten hebben een basis in onze vroege kindertijd. Als we ouder worden, willen we veel niet meer weten, we willen de pijn vergeten, opnieuw fris beginnen. Maar ligt dat allemaal zo eenvoudig?Verdrongen kwetsuren kunnen een vreemde uitweg zoeken in wat we dan schaduwkanten noemen. In de afgelopen tien jaar nam het volume van mensen die gebruik maakten van geestelijke gezondheidszorg met gemiddeld 6,5 procent per jaar toe. De kosten daarvan stegen dramatisch naar een miljardenbudget. Je kunt rustig zeggen dat men zo bang is om ongezond te zijn, dat die angst op zichzelf al tot ziekte leidt. Bange mensen passen zich erg veel aan, bang als ze zijn voor kritiek. Bang om ergens niet meer bij te horen.

Het risico is dan dat je niet meer jezelf durft te zijn, dat je eigenlijk wordt wat anderen van je maken. Je gaat misschien zelfs leven naar wat anderen van je zeggen. We zeggen dan dat je jezelf een projectie van andermans beelden laat aanpraten. Je doet jezelf bijvoorbeeld veel beter voor dan je in wezen bent. Er zijn ook mensen die zichzelf onderdanig, dienstbaar of simpeltjes voordoen, maar daarmee eveneens anderen een rookgordijn voorhouden, omdat ze veel dominanter zijn dan ze zelf leuk of wenselijk vinden.

Schijnheilig
Als je van jezelf weet dat je schijnheilig bent, is dat natuurlijk niet fraai maar je weet het tenminste. Het wordt ingewikkelder als je al je slechte eigenschappen zo verstopt, dat je er niet eens zelf meer bewust van bent. Een ander, je partner bijvoorbeeld of een kind, moet je dan soms nadrukkelijk wijzen op bepaald onaangenaam gedrag en je dwingen te gaan zoeken naar de achterliggende oorzaken daarvoor. Misschien wil je dan eindelijk aan een geliefde of iemand anders, die je vertrouwt, iets kwijt over je motieven om iets op die bepaalde manier te doen of te laten. Er zijn ook mensen die zichzelf onderdanig, dienend en simpel voordoen, maar ook daarmee anderen een rookgordijn voorhouden, omdat ze veel dominanter zijn dan ze zelf leuk of wenselijk vinden. Een schaduwkant ontstaat meestal in je kindertijd. Het kan gaan om een zogenaamd slechte eigenschap of onhebbelijkheid, die je ouders al vroeg opmerken en afstraffen. Je durft er niet verder mee te experimenteren, omdat je er afkeuring en beperkingen op bent gaan verwachten. Onbewust wil dat weggestopte deel zichzelf toch manifesteren omdat de ziel wil uitvinden hoe het betreffende proces getransformeerd kan worden. Het kan eveneens gaan om een zogenaamd goede eigenschap, die tussen andere ‘ goede eigenschappen verdwaald raakt. Je blijkt bijvoorbeeld leuk te scoren met je leuke clownoptredens maar je tekeningen vindt niemand bijzonder. Dus je raakt je tekendoos nooit meer aan. Jammer.

Het krabbenemmerprincipe
Het kan ook zijn dat je in je onzekerheid over jezelf helemaal het gedrag en/of de manier van kijken van een van je ouders bent gaan imiteren. Een opvallende kwaliteit kan eveneens negatieve aandacht oproepen. Je ouders vinden je bijvoorbeeld een poehaprinses of een opscheppertje, ze ergeren zich aan jouw geldingsdrang maar misschien wel uit verkapte jaloezie. Dat is het krabbenemmerprincipe: de andere krabben in de emmer trekken degene die probeert te ontsnappen naar beneden. Het kan zijn dat je vaardigheid niet paste in het gezin waar je opgroeide. Je kon bijvoorbeeld eigenlijk wel een beetje gitaar spelen, maar je oudere broers waren vioolvirtuozen en toen ben jij maar iets anders gaan doen. Of je paranormale inzichten maakten de hele familie zo aan het schrikken dat jij van schrik dat hele gebied voortaan hebt afgesloten. Helaas, ooit, ergens, wil die energie zich laten kennen. En dus? Word je ziek, krijg je onverklaarbare pijnen, raak je opgefokt van dingen zonder dat je het waarom begrijpt. Een schaduwkant dringt zich niet zelden aan je op door middel van ‘ongewenste gedachten. Des te meer jij je laat regeren door je verkramping, perfectionisme, morele of kerkelijke dogmas of beleefdheid, hoe meer last je van je zelfonderdrukking krijgt. Dat kan later zich tonen als dementeren, Alzheimer, reuma en vergelijkbare narigheid. Veel mensen proberen ook hun schaduw te verdoven met alcohol, drugs, roken en obsessief eten of tv kijken. Beter niks doen, passief rond hangen, dat ene vreselijke te gaan doen. ‘Pleasing, het alsmaar plezieren van de ander, is eveneens een knappe manier om niet naar je eigen behoeften, neigingen of passies te luisteren. Hé, jij vindt je eigen passie fout? O jee. En dan ga je dus een half leven besteden aan het bestrijden van zon vergelijkbare hinderlijke hartstocht in je partner of kind?

Blinde vlekken
Schaduwkanten hebben een sterke relatie met blinde vlekken. Een veel voorkomende schaduwkant is ergernis over bepaald gedrag van een van je ouders (soms een broer of zuster). Jij gaat er alles aan doen om dus niet op je vader of moeder te gaan lijken. Juist daardoor krijg je het moeilijk om hun gedrag beter te kunnen begrijpen en te vergeven, want jij drukt weg dat je eigenlijk ook een beetje puntje, puntje () bent, net als hij of zij. Ondertussen ben je eigenlijk onnatuurlijk bezig. Je bent juist niet jezelf omdat je krampachtig niet een ander wilt zijn. Jammer want als je zo afzet tegen een bepaalde ouder dan kun je vaak diens ‘goede eigenschappen evenmin tot bloei brengen. Een schaduwkant is in de horoscoop terug te vinden onder allerlei aspecten, meestal onder vierkanten, opposities en inconjuncten. Als je ermee geconfronteerd wordt, reageer je meestal ongelovig (IK?). Zo ken je jezelf niet, zo wil je ook niet zijn, de ander zal wel met een projectie van zichzelf bezig zijn naar jou (Kijk jij eens eerst lekker naar jezelf!). Pas als je vaker zon kritiek hebt gekregen, kan er een kwartje door gaan vallen. Juist partners zijn de aangewezen spiegels. Ze hebben je lief en maken het je daarom zo moeilijk. Je komt er achter hoe enorm je liefde kan zijn en een tijdje later hoe afgrijselijk je teleurstelling en haat. Dank je wel, gehate, geliefde ex!

Astrologische talenten en handicaps

Schaduwkanten kunnen juist kwaliteiten worden als je ze erkent, lief hebt, vergeeft en ze in de juiste context plaatst. Handicaps en talenten kunnen elkaar in één karakter mooi aanvullen. Een zekere gierigheid kan (astrologisch gezien een Saturnusaspect bijvoorbeeld) heel nuttig en beschermend werken naast een te joviale vrijgevigheid (een Jupiter-eigenschap) of een vertroebelde kijk op de realiteit, illusiedenken of grootheidswaan (Neptunusproblemen). Twee ‘ slechte neigingen kunnen elkaar dus in een ongewone balans houden. Een overdreven mentaal gevoel voor Steenbok-rechtvaardigheid kan op die manier een onhandige Schorpioenemotie als jaloezie in bedwang houden. Een conservatieve doe-maargewoon- dan-doe-je al-gek-genoeg houding (Stier-aspecten) kunnen een neiging tot gevaarlijke experimenten (Uranus-afflicties) misschien net voldoende intomen. Een andere kant van de medaille is er ook: als je jezelf steeds moet dwingen (of je omgeving dwingt dat af) om een bepaalde schaduwkant (verbale of fysieke drift of andere agressie) te beheersen, dan kan daar ook uiteindelijk een zeker beschavingsinstrument uit ontstaan. En dan is iedereen weer blij met die vooruitgang.

Spiritueel omgaan met je schaduw
Spiritueel omgaan met je schaduwkanten betekent voor mij, dat je een poging doet om je bestaan op aarde te koppelen aan bewustwording. Dat je probeert te werken en te leven vanuit het besef van een karmische opdracht. Op aarde zijn houdt dan in, dat alles wat je overkomt een leerervaring is. Dat alles precies goed is en bovendien dat jij het onbewust zelf zo naar je toe getrokken hebt. Soms jij als individu, soms jij als lid van een karmische groep (als Nederlander, als Hagenaar, als lid van een bepaalde familie enz.) Soms heeft zon groep een voortrekker nodig, een pionier. Het zwarte schaap in de familie is dan essentieel voor de bewustzijnsontwikkeling van de hele clan. Een herwaardering van de schaduw en waarom die schaduw nou juist zich hier en nu zich manifesteert, kan een transformatie van de hele groep op gang brengen. Zelfkennis is hier de sleutel. Een orakel (Tarotkaarten, I Tjing, Runen, een horoscoop of iets anders) met betrekking tot je blinde vlek kan je daar veel steun in bieden. Hoe minder je het antwoord begrijpt, hoe waarschijnlijker het is dat je helemaal goed zit bij het onderzoeken van je verborgen, verdrongen kinderpijnen, ontmoedigingsfrustraties en compensatiemanoeuvres. En onthoud: wie geen pijn heeft, gaat niet naar de dokter. Pijn is fijn, bloed moet en au is goed. Dan kan de pus immers uit de wond. En dan kan de schaduw in het licht worden gebracht.

Peter den Haring
bedrijfskundige, coach, astroloog en hypnotherapeut
uit: OHM Vani april/juni 2010
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door univers » 11 jan 2015, 14:59

Er zit een hoop waarheden in. :post: üfo1:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door Susan » 12 jan 2015, 17:27

Mooi deze benadering zo te lezen in samenhang met astrologie, :grin:
wat al jarenlang een liefhebberij van mij is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door taigitu » 13 jan 2015, 10:58

Ik vind dit een heel mooi artikel waar ik helemaal achter kan staan.
Ik heb de nodige 'soul-searching' achter de rug en al doende met de dingen die het leven
op mijn pad zet, zal dat af en toe nodig blijven. Orakels zijn inderdaad handig. De
I Tjing heeft mij veel dingen duidelijk gemaakt en de astrologie heeft mij het nodige geleerd.
Ook van de orakels en de astrologie zal ik gebruikt blijven maken. Ze kunnen je net even
dat inzicht geven op het moment dat het nodig is. Of even de aandacht verleggen naar
waar die hoort.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door Fenna » 13 jan 2015, 12:47

Vind dit heel herkenbaar.
Ik heb alleen zoveel shit in mijn jeugd voor mijn kiezen gekregen dat ik niet durf te graven.
Het lijkt de laatste jaren steeds vaker dat ik het niet meer kan tegenhouden en zit ik vaker in een depressie dan mij lief is.
Het valt mij op dat ik veelal iedereen wil pleasen en mijzelf daarbij op een tweede plan zet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door Susan » 13 jan 2015, 12:59

taigitu schreef:Ik vind dit een heel mooi artikel waar ik helemaal achter kan staan.
Ik heb de nodige 'soul-searching' achter de rug en al doende met de dingen die het leven
op mijn pad zet, zal dat af en toe nodig blijven. Orakels zijn inderdaad handig. De
I Tjing heeft mij veel dingen duidelijk gemaakt en de astrologie heeft mij het nodige geleerd.
Ook van de orakels en de astrologie zal ik gebruikt blijven maken. Ze kunnen je net even
dat inzicht geven op het moment dat het nodig is. Of even de aandacht verleggen naar
waar die hoort.
Zeker, dat is een blijvend onderdeel ook voor mij in m'n leven.
Dat heeft me heel veel inzichten gegeven over/in mij zelf, geleerd anderen beter te
begrijpen, meer duidelijkheid in allerlei situaties enz. Tevens in mooie gelukkige
momenten, gelijkmatig verlopende tijden evengoed, als met name in woelige onoverzichtelijke
tijden, waar we niet zelf direct de hand in hebben, er ook niets anders opzit dan
'het' te laten gebeuren, dan kunnen het ware ruggesteuntjes zijn.
Ook om 'bij de les te blijven' indien we de weg even kwijt dreigen te raken,
door oa moedeloosheid wat toe kan slaan indien er wat veel tegelijk op ons
levensbordje wordt opgestapeld en over gaat lopen.

Jammer daarom dat dit alles,oa astrologie etc als onzin bestempeld word en orakels
nog steeds door velen als 'voorspellings' kaarten van de toekomst worden gezien...
terwijl dat nooit voorspeld kán worden ('k zou het niet eens willen!) de toekomst
creëren we nog altijd zelf, dat kan niemand anders voor ons doen...
Gelukkig kunnen en mogen we altijd op onze intuïtie afgaan, al of niet bewust, in
het maken van keuses in ons eigen leven, óf niets kiezen he, is ook een keuze.
De beste leerschool is het leven zelf, en wij zelf zijn onze beste leermeester, al
kunnen 'wegwijzers' wel helpen in allerlei vormen, we zullen het zelf moeten klaren.
Vandaar dat ik nooit cursussen oid heb willen volgen, wou beslist niet beïnvloed
worden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door Susan » 13 jan 2015, 13:07

Fenna schreef:Vind dit heel herkenbaar.
Ik heb alleen zoveel shit in mijn jeugd voor mijn kiezen gekregen dat ik niet durf te graven.
Het lijkt de laatste jaren steeds vaker dat ik het niet meer kan tegenhouden en zit ik vaker in een depressie dan mij lief is.
Het valt mij op dat ik veelal iedereen wil pleasen en mijzelf daarbij op een tweede plan zet.
Kan je de hand geven Fenna,
wat ik echter geleerd heb is met mijn innerlijk gekwetst kind aan het werk te gaan.
Wat een ongelooflijke verandering teweeg bracht, waardoor de zwaarte van vroegere
zaken veel lichter werd, en niet m'n leven van nu nog beinvloed.
Voor mij zelf heb leren kiezen ook! Niet anderen altijd maar 'voor'laten gaan...enz
Wat géén egoïsme inhoud hoor :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door Fenna » 13 jan 2015, 15:21

Susan ik heb je een PB gestuurd.
Ik ben benieuwd hoe jij het hebt aangepakt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door taigitu » 13 jan 2015, 15:31

Dit is voor velen een tijd waarin je je schaduwkanten ontmoet en je de gelegenheid krijgt ze te leren kennen. We zijn gewend ons liever af te keren van die schaduw: van pijn, angst of zwaarte. Ons liever te richten op vreugde, schoonheid en succes. Ons vooral te verbinden met het licht of het lichte in onszelf. Toch dwingt het leven ons af en toe om tot inkeer te komen. Naar binnen te keren, daar de donkere kanten in onszelf en te zien wat er leeft….

Manuel:
Verbind je ook met de schaduw.
Daar ligt voeding: de vrucht van vernieuwing en ontwikkeling.
Los blijven van angst en pijn maakt dat je het vruchtbare afsluit. Het geïsoleerde deel in jou werkt onderhuids door en heeft indirect meer effect op jouw leven dan je denkt.
Het maakt gaandeweg vlak, mat en somber. Je verliest binding met je ware aard, je kracht en je vervreemdt meer en meer van jezelf.

Jouw ziel zal aan je deur kloppen. En je steeds weer vragen je toe te buigen naar de schaduw. Er jouw licht op te schijnen, zodat je het op waarde kan schatten.
Zie wat werkelijk speelt onder de oppervlakte. Accepteer de tijdelijke stilte die hiermee gepaard gaat. Je hebt het nodig tot inkeer te komen: klaar om de stap naar binnen te zetten.
De schaduw wil gezien worden…het wil er zijn. Mag er zijn. Teveel afleiding stagneert het proces van zien en helen.

De angst ervoor laat je vluchten, maakt dat je je aanpast en doet wat de wereld van je vraagt.
Maar de wereld vraagt om mensen die bereid zijn de schaduw in zichzelf in het licht te zetten.
Als je contact maakt met die schaduw voel je ook de wijsheid die erachter ligt.
Onderschat dit proces niet. Het is groots en het gaat erom wezenlijk te leven wie je bent. Wees je bewust van het licht en de schaduw in jou.

Als je voelt dat je je in een periode van inkeer bevindt, heb dan eerbied voor dit proces. Het brengt je terug naar de essentie van je bestaan. Het vinden van je oorspronkelijke kracht en grootsheid. Daar in te gaan staan, ondanks angsten die je parten spelen. Het spel van licht en donker, wat nu eenmaal hoort bij het leven op aarde.

Versta je schaduw van binnenuit.
Daal af in de spelonken ervan en ontsteek daar jouw licht. Het jaagt je mogelijk schrik aan, maakt je huiverig, maar als je er jouw licht schijnt ga je begrijpen waarom het bestaat.
Ervaar werkelijk wat zich in de tijd van stilte aandient. Loop er niet van weg. Proef ervan en ervaar de kracht erachter. Ontvang het geschenk en vecht er niet langer mee. Onderzoek het en wikkel de banden van angst en verzet af. Vind de schat aan wijsheid die erin schuilgaat.

De zwaarte wijst jou erop dat je iets over het hoofd ziet.
Dat een essentieel deel van jou meer zorg en aandacht nodig heeft. Het zorgt dat je je blik op jezelf richt en je minder laat afleiden door de wereld om je heen. Het zorgt dat je weer voeling krijgt met wat leeft in jou. Ver en diep weggestopt…
Het maakt je gewaar van de stille aanwezigheid van je ziel. Jouw ziel, de drager van levenslust, vitaliteit en passie. Het geeft kleur aan jou, aan je leven.

Je vindt het niet buiten je.
Binnenin jou ligt het kostbare wat gevonden wil worden. Wat uitgepakt wil worden om nieuw en kleurrijk leven te geven aan een grijs en aangepast bestaan.
Accepteer deze weg van verstilling en verdieping en laat je verwachtingen erover varen. Laat gaan. Laat je meenemen door de wind van je ziel, de wind die waait door de tijd heen.

Die wind stuwt je voort op je pad en waait soms wat steviger, dan een rukwind of wind stiller. Die wind te voelen, te ervaren, maar niet te zien…zoals gidsen en engelen vaak niet te zien zijn. Maar daarom bestaat het nog wel. Voel maar. Voel het begrip, de glimlach, de liefde voor jou als mens. Voel hoe wezenlijk die liefde is en laat het door alle donkere gebieden van je lichaam stromen.
En wees je bewust van je eigen innerlijk gevelde oordeel. Veel van de zwaarte en je worstelingen zijn terug te voeren op de angst om groot te zijn, om anders te zijn of de angst om afgewezen te worden op wie je bent.

Maar je bent goed zoals je bent. Jij mag het op jouw manier doen.
Laat de lading los die ligt op het vrijelijk uiten van wie je bent in het dagelijks leven.
En weet: een stap dichter naar het licht en je angst laat van zich spreken. Geloof de angst niet, maar steek het een hand toe.

Ga juist datgene aan waar je het meest bang voor bent. Daar liggen mogelijkheden tot groei en ontwikkeling. Reik naar de diepte, durf erin mee te bewegen. Je raakt niets kwijt. Het levert je meer op.

Ware antwoorden vind je in jezelf.
Wees niet bang. Wees gerust. Tijd doet zijn werk. Blijf trouw aan jezelf. Verloochen jezelf niet langer. Blijf voelen waar je jezelf tekort doet…wat nodig is om te verstevigen in jouw groei.

Gun jezelf daarom de tijd van inkeer, hoe lang het ook duurt. Eer jezelf en voel wat nodig is, wat jou voedt en draagt in dit immense proces.

Wees de mens waarin de ziel mag wonen, waarin de ziel zichtbaar wordt en haar straling mensen ‘s harten verwarmt.

Liefde is het antwoord.
De liefde wil in tijden van inkeer weer recht van spreken krijgen. Zij wil doordringen tot de kern. Het antwoord van inkeer is liefde….
Bron: http://www.bureauhartwerk.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door Gast1 » 14 jan 2015, 08:59

Prachtige topic en een prima openingspost, alsook het stuk wat ik hierboven heb gelezen.
Kritisch als dat ik ben, heb ik er niets in kunnen ontdekken wat in mijn perceptie niet klopt.
Met wijsheid geschreven.
Beide stukken zouden zonder meer in het topic 'grenzeloos inzicht' kunnen passen.
Ik plaats aldaar een linkje met een verwijzing hier naar toe.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door Zoeker » 14 jan 2015, 23:45

Fenna schreef:Vind dit heel herkenbaar.
Ik heb alleen zoveel shit in mijn jeugd voor mijn kiezen gekregen dat ik niet durf te graven.
Het lijkt de laatste jaren steeds vaker dat ik het niet meer kan tegenhouden en zit ik vaker in een depressie dan mij lief is.
Het valt mij op dat ik veelal iedereen wil pleasen en mijzelf daarbij op een tweede plan zet.

Je houdt het op een gegeven moment niet meer tegen.
En dan ontwaakt het in-zicht. Je gaat stoppen met tegenhouden.
Vandaag kan zomaar die dag zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Spiritueel omgaan met schaduwkanten

Bericht door univers » 14 jan 2015, 23:56

En dan ontwaakt het in-zicht. Je gaat stoppen met tegenhouden.
Dat heb ik al lang geleden achter me gelaten, er valt niets tegen te houden, hoe je je best er ook voor doet.

Alles komt op zijn beloop.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie