De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Bericht door taigitu » 25 feb 2015, 13:04

De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Als kind leefde Tony Parsons in een soort magische wereld, waarin de ervaring van eenheid hem omsloten hield in het wonder van wat is. Met het verstrijken der jaren trad hij de wereld van afgescheidenheid en behoefte binnen. Totdat hij plotseling weer het 'open geheim' van de eenheid ervoer, 'overspoeld worden door een liefde en een totaal begrip die volstrekt onvoorstelbaar zijn.' Tijdens een wandeling in een park hield hij, als individu, op te bestaan. Er kwam een stilte en aanwezigheid over alles en iedereen en de persoon Tony Parsons was verdwenen. Dit alles gebeurde in een fractie van een seconde die eeuwig scheen te duren. Er was alleen maar eenheid met alles en iedereen en die eenheid betekende vrijheid. Hij realiseerde zich dat die eenheid de essentie van het menselijke bestaan is en dat de zoeker en het gezochte in wezen hetzelfde zijn.
Door deze ervaring kwam de auteur tot het inzicht dat onze ideeën over verlichting en onze krampachtige spirituele inspanningen ons juist van de ervaring van die eenheid kunnen afhouden. Hij noemt dit de oorspronkelijke menselijke staat.
Je hoeft nergens heen en je hoeft niet anders te worden of te veranderen om vrij te zijn. Vrijheid is niet door welke inspanning dan ook te bereiken.
Het open geheim is dat we niet hoeven te zoeken, we hoeven slechts te zijn en te accepteren wat er is. Dat is vrijheid. 'Het open geheim' is het eerste boek van Tony Parsons, oorspronkelijk uitgegeven in 1995 en in 2005 opnieuw vertaald.
Wanneer ik weet wat ik ben, ontdek ik dat ik niet het bestaan ben, ik ben de aanwezigheid die het bestaan mogelijk maakt.
Of het bestaan bloeit op in die aanwezigheid, of het weerkaatst mijn gevoel van afgescheidenheid.


Het verschil tussen opbloeiende aanwezigheid of afgescheidenheid ligt in het omgaan met jouw ego en of je kunt denken in termen van en-en.
Je bent de mogelijkheid om het Hogere uit te drukken, maar je kunt het met jouw ego ook blokkeren.

http://psychologie-nu.blogspot.nl/2013/ ... at-is.html
De ervaring van Tony Parsons komt overeen met de ervaring die ik zelf heb gehad.
Het heeft me de verbondenheid met alles laten voelen waardoor ik het gevoel van
afgescheidenheid, van mensen en de omgeving waarin ik mij bevind, vrijwel verdwenen is.
Toch vraagt het wel een bewust aanwezig zijn om die verbondenheid te ervaren tijdens
de gewone dingen van het dagelijkse leven.
De verbinding kan wel worden verstoord wanneer er iets voorvalt wat totaal tegen dat
gevoel van eenheid in gaat. Maar dat hoeft geen permanente verstoring te zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

realdreamers

Re: De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Bericht door realdreamers » 25 feb 2015, 13:10

Het doet me ook denken aan et verhaal van Jill Bolte Taylor , waarin ze een herseninfarct kreeg en waarbij de linkerhersenhelft helemaal uitviel, en dus ook de Dominantie van de linkerhersenhelft en de rechterhersenhelft nam het over en ze kwam terecht in een zalige vrede.

Jill Bolte Taylor's stroke of insight
https://www.youtube.com/watch?v=UyyjU8fzEYU

En als je haar boek leest wordt het allemaal nog veel duidelijker:

Afbeelding



Zo wordt het ook steeds duidelijker dat onze linkerhersenhelft extreem krankzinnig en idioot is.

Met onze rechterhersenhelft maken we ook contact met andere dimensies. (uiteraard!)

Gast1

Re: De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Bericht door Gast1 » 25 feb 2015, 16:42

Prachtig topic taigitu en inderdaad, ook voor mij heel herkenbaar.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Bericht door Vitharr » 25 feb 2015, 18:27

Ik heb hier zelf ook ervaring mee. Maar wel hele vreemde van tijd tot tijd. Ik zou bijna zeggen dat ik in afgezwakte vormen van deze ervaring een eenheid vormde met levenloze materie. En dat deed ik zelf achteraf heel bewust.

Ik heb me in situaties bevonden waarin ik tegen mijn grenzen aan begon te lopen. Normaliter denkt een mens dan 'kon ik maar ..' maar omdat ik ergens het rotsvaste besef had dat alles kan werd het bij mij 'ik wil ...'. En dan kwam ik pas veel later achter dat ik op een wel hele vreemde manier dus inderdaad had gedaan wat ik wou.

Ik ken de ervaring dus zoals hij beschreven wordt. Maar ook in een kleinere variant met het duidelijke besef dat iets 'binnen' of 'buiten' die verbinding viel. Alsof je met je ene been hier bent en met je andere ergens anders.

Mijn 'wezen' heeft dan ook de onhebbelijke neiging om me niet 'op te tillen' na een dergelijke ervaring, maar om die te assimileren in mijn ervaring als stoffelijk schepsel. Daarom wordt ik denk ik ook steeds vreemder...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Bericht door Zoeker » 25 feb 2015, 18:35

Vitharr schreef: Daarom wordt ik denk ik ook steeds vreemder...

Dat gaat de goeie kant op. Uiteindelijk wordt 'je ' een vreemde van jezelf.
Moet je jezelf steeds weer voorstellen aan jezelf….

Geen wonder dat ik je nooit begrijp, je bent gewoon jezelf niet meer.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Bericht door univers » 25 feb 2015, 19:08

Daarom wordt ik denk ik ook steeds vreemder...
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De oorspronkelijke menselijke staat is een open geheim

Bericht door Vitharr » 26 feb 2015, 09:06

Zoeker schreef:
Vitharr schreef: Daarom wordt ik denk ik ook steeds vreemder...

Dat gaat de goeie kant op. Uiteindelijk wordt 'je ' een vreemde van jezelf.
Moet je jezelf steeds weer voorstellen aan jezelf….

Geen wonder dat ik je nooit begrijp, je bent gewoon jezelf niet meer.
:mrgreen: ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie