Geef marketing geen kans: counter persuasion tactics (CPT)

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Geef marketing geen kans: counter persuasion tactics (CPT)

Bericht door Paulus » 06 apr 2015, 00:26

Geef marketing geen kans: counter persuasion tactics (CPT)

Producten waar we in retrospect niets aan hebben. Een auto die eigenlijk te duur was. Je kind dat helemaal opgaat in de nieuwste verzamelrage. De vakantie die toch niet helemaal was wat je ervan verwacht had. Is het een probleem als we (veel) geld en energie spenderen aan zaken die achteraf tegenvallen? Dat hangt ervan af. Als we doelbewust een aanschaf deden en er op het moment blij mee waren: nee. Maar als we zaken gekocht hebben op basis van valse beïnvloedingstechnieken of gedrag hebben vertoond dat voor ons of onze kinderen schadelijk kan zijn: ja!

Probleem? Probleem!

Beïnvloeding is overal om ons heen. We worden de hele dag door beïnvloed, door onze vrienden, advertenties, bekendheden, verkopers en ook door onszelf. We leven in een wereld waarin keuzevrijheid een inspanning wordt in plaats van een recht. Volwassenen kunnen - tot op zekere hoogte - rationaliseren en het effect van de beïnvloedingstechnieken beperken. Maar hoe zit het met onze kinderen? Die lijken een makkelijke prooi voor marketeers. Denk bijvoorbeeld ook aan McDonald's die Happy Meals serveert samen met speelgoed en andere kindgerelateerde incentives.

Deze beïnvloedingspogingen kunnen erg sterk zijn. Zo sterk dat ze oncomfortabel aan kunnen voelen en lijken op een vorm van dwang. Dan rijst de vraag: wat zijn de beste wapens tegen deze technieken? Ik noem deze wapens: counter persuasion tactics of CPT’s.

Het hele artikel vind je hier
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gast1

Re: Geef marketing geen kans: counter persuasion tactics (CPT)

Bericht door Gast1 » 06 apr 2015, 09:06

Ik sta er zelf van te kijken :shock: ... maar ik heb het hele stuk in één keer gelezen!
Dank je wel Paulus.
Meestal 'heb ik wel wat te zeuren', maar ik ben het in elk opzicht met het artikel van Mischa Coster eens!
Wauw.

Ik ben zelf een commercieel medewerker (accountmanager, technisch adviseur, vertegenwoordiger) en ik ben bekend met de 'verkooptechnieken'.
De prospects waar ik het liefst mee te doen heb, zijn de prospects die "nee "nee "nee zeggen.
Prospects die twijfelen zijn een 'eitje' voor mij.

Momenteel maakt mijn werkgever mij nu mee, zoals ze het eigenlijk graag willen zien, maar waar ze nu niet blij mee zijn.
Ik ben in staat om mij heel goed zelf te verkopen (en dat met heel goede argumenten), terwijl enkele teamleiders van mij daaraan twijfelden.
Ik krijg 'mijn gelijk' door bezwaarschriftencommissies, het bestuur van mijn werkgever én mijn rechtsbijstand.

Laat ik het echter niet over mezelf hebben.
Ik ben bijvoorbeeld bekend met de term 'trechteren' ...

Ik 'trechter' eigenlijk al mijn hele leven, zonder bekend te zijn met deze term.
Althans, dat kwam pas veel later tijdens een opleiding 'commercie'.
Ik scheen een 'natuurtalent' te zijn en dat werd me bevestigd tijdens een onderzoek bij psychotechniek in Utrecht, een jaar of 25 geleden.

Ook hier op het forum 'trechter' ik heel regelmatig en ik weet dat dat niet prettig over kan komen.
Het kan heel confronterend zijn, terwijl het nooit mijn bedoeling is om iemand te kwetsen.
Sorry, ik wijk af.

De commercie maakt de maatschappij ziek en horendol.
Slecht weinig is écht nodig, maar dat is 'slecht' voor de economie en dus ook slecht voor ons.

Plaats reactie