Positief omgaan met negatieve gedachten: 13 tips

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Positief omgaan met negatieve gedachten: 13 tips

Bericht door taigitu » 02 mei 2015, 04:29

Positief omgaan met negatieve gedachten: 13 tips
- 2 september 2014

Nee, je bent niet de enige die regelmatig wordt meegesleept in een negatieve gedachtenspiraal. Negativiteit is verslavend, en daarom blijven zoveel mensen erin hangen. Hoe kun je jezelf lostrekken van die negativiteit? Wij hebben tips!

Je gedachten bepalen je gevoel

Weet je waar gevoelens vandaan komen? Precies, van gedachten. Jij denkt iets en vervolgens ontstaat er een gevoel. Jij denkt negatieve gedachten en je wordt gevuld met een gevoel van angst. Je denkt leuke gedachten, en plotseling voel je je een stuk beter.

Je wilt je goed voelen. Maar het is zo lastig om je gevoel te veranderen. Het is echter bijzonder makkelijk om je gedachten te veranderen. Door negatieve gedachten liefdevol uit je hoofd te zetten zul je je dus een stuk beter voelen!

Je negatieve gedachten ontgroeien

Negatief denken is makkelijk. Het is voor veel mensen de standaardmodus wanneer er iets vervelends zou kunnen gebeuren. Er kunnen namelijk veel dingen mis gaan in het leven, en hier op voorhand over nadenken geeft soms een gevoel van controle. Het is makkelijk om met negativiteit te reageren, simpelweg omdat je het gewend bent.

Negatief denken is als ongezond eten. Het is makkelijk, het is bevredigend en het voedt je niet. Het geeft je even een goed gevoel, en op de lange termijn een slecht gevoel (en een rimpelige huid).

Het is een gewoonte die je niet dient. Een gewoonte die je, als je je leven echt wilt verrijken, stap voor stap kunt afleren. Want hoe meer positieve gedachten jij toelaat, des te beter je je zult voelen.

Je houdt jezelf niet voor de gek

Positief denken heeft geen positief imago. Het is gekaapt door de Amerikaanse ‘geluksindustrie’, en als oplossing opgegooid voor alle problemen. Veel mensen denken daarnaast dat het sturen van je gedachten betekent dat je de realiteit uit het oog verliest. Dat positieve denkers in een droomwereld leven, en dat hún gedachten wél echt zijn. Ze laten zich leiden door negatieve gedachten, en noemen zichzelf vervolgens ‘realist’.

Realiteit bestaat niet. Realiteit is altijd persoonlijk, altijd gekleurd, altijd anders dan de realiteit van een ander. Ieder mens heeft een andere kijk op het leven. Jij zegt: “Het is verschrikkelijk dat ik ontslagen ben.” Ik zeg: “Het is ook wel fijn. Word je eindelijk gedwongen om iets te zoeken waar je wél gelukkig van wordt!” Wie heeft gelijk? Wat is realiteit?

Goed en slecht zijn relatief. Alles is relatief. Het enige dat je zeker weet is dat het leven onderhevig is aan oorzaak-gevolg. Positief denken maakt je gelukkiger, succesvoller, vrolijker en socialer. Het helpt je makkelijker door het leven te glijden en er meer van te genieten. Het is niet de oplossing voor al je problemen. Het is wel een krachtig gereedschap richting een bewuster leven.

Zo buig je je negatieve gedachten om
Wil je je negatieve gedachten ombuigen in positieve gedachten?
De volgende tips helpen je op weg:

- Gebruik positiviteit voortaan als de standaard reactie. Besluit om in de basis positieve gedachten te denken.
- Laat een belletje rinkelen zodra je in een negatieve spiraal bent beland. Herinner jezelf eraan dat dit niet is wat je wilt, en stop ermee. Richt je aandacht op iets anders.
- Stop negatieve gedachten samen met iemand die je regelmatig ziet. Zoals een collega, je partner of een huisgenoot. Zo kun je elkaar ‘betrappen’ op negativiteit.
- Relativeer. Houd het leven luchtig. Het is zo makkelijk om medelijden met jezelf te krijgen en jezelf aan te stellen. Maak je niet druk. Lach en ga verder.
- Zoek naar een vast moment waarop je voortaan positieve gedachten wilt ervaren. Bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat, terwijl je doucht, tijdens het uitlaten van de hond of je dagelijkse wandeling naar het station. Maak dit korte momenten waarop je je dankbaar en tevreden voelt.
- Je kunt een negatieve spiraal doorbreken door op je ademhaling te richten. Blijf bewust ademhalen totdat je hoofd stil wordt. Dwaal je af? Breng je aandacht zodra je dit beseft dan weer rustig terug naar je ademhaling.
- Zoek naar de positieve kanten van gebeurtenissen die je normaal gesproken als negatief ervaart.
- Laat de concepten ‘goed’ en ‘slecht’ los. Goed en slecht bestaan niet. Er bestaat alleen ‘wenselijk’ en ‘onwenselijk’, of ‘wat ons dient’ en ‘wat ons niet dient’. En deze waarden zijn voor ieder mens anders. Zwart/wit (goed/slecht) denken dient je niet wat mij betreft. Alles heeft twee kanten, soms heeft een gebeurtenis wel twintig kanten. Wie bepaalt wat goed is en wat slecht is?
- Leer de schoonheid te zien in dingen die je normaal gesproken als vervelend, saai, lelijk of onprettig ervaart. Ga ervan uit dat alles schoonheid in zich heeft, en ga ernaar op zoek. Zodra je deze schoonheid vindt heb je geen reden meer om negatief te zijn.
- Besef dat gevoel je niet overkomt. Soms wel, maar meestal niet. Het wordt gevormd door je gedachten. Voel je je niet gelukkig? Verander dan je gedachten.
- Straf jezelf niet als je negatieve gedachten ervaart. Je doet het niet fout. Je bent aan het leren, je groeit! Het is geweldig dat je je eigen gedachten opmerkt, dat is een essentiële stap. Ik kijk ook weleens terug op een avond waarop ik lekker heb zitten zaniken. Dan voel ik me niet fijn, maar ik weet dat ik nog aan het leren ben. Ik weet dat er een tijd zal komen dat ik me niet meer zal laten meeslepen in negatieve gesprekken. Er zal een tijd komen dat ik simpelweg niet meer zeur. Nu nog wel, en dat vind ik niet erg. Er wordt aan gewerkt, dat is wat ik het belangrijkst vind.
- Probeer de negatieve gedachten van andere mensen om te buigen door ze liefdevol te laten zien dat het leven ook best leuk is. Dat er ook positieve kanten zitten aan iedere gebeurtenis.
- Besef dat je problemen kunt hebben en toch positief kunt zijn. Dat je op sterven kunt liggen, en tóch positief kunt zijn. Zodra je echt beseft dat negatief denken je niet dient heb je geen reden meer om eraan mee te doen. Ongeacht de situatie.

Negatieve gedachten zijn niet slecht.
Ze zijn wat ze zijn, en ze helpen je niet om gelukkig te zijn. Door je negatieve gedachten positief te benaderen kun je je gedachtenpatroon veranderen. Door anders te denken zul je anders gaan leven. Met meer vertrouwen, rust, positiviteit en liefde.

Het leven is niet zo ellendig als je brein je soms wil doen geloven. Het leven is wat jij ervan maakt. Tijd dus om er iets moois van te maken.

Bron: So chicken - See more at: http://www.positief-nieuws.com/positief ... l33Lv.dpuf
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie