Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Bericht door taigitu » 31 mei 2015, 09:14

Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren
27 mei 2015 door MtB

Onbewust bepalen stereotypes hoe goed we iemand begrijpen.
Dat blijkt uit Canadees onderzoek.
Het uiterlijk en de lichaamstaal van de persoon naar wie je luistert, helpen je bij het
verwerken van zijn verhaal. Maar dit is niet altijd het geval, zo blijkt uit Canadees
onderzoek. Wanneer iemand vloeiend Engels spreekt, maar een Aziatisch uiterlijk heeft,
wordt zijn verhaal minder goed begrepen.

Zelfde moedertaal
In het onderzoek luisterden proefpersonen naar twaalf lawaaierige opnames van sprekers
die als moedertaal Canadees-Engels hadden. De helft van hen identificeerde zichzelf als
blank en de ander helft als Chinees. Alle sprekers waren geboren in een stadje ten zuiden
van Vancouver. Tijdens het luisteren kregen de proefpersonen soms een foto te zien van
de spreker. De andere keren kregen ze een afbeelding van drie kruisjes te zien.

De proefpersonen vonden de Chinese Canadezen lastiger te begrijpen, maar alleen
wanneer ze een foto hadden gezien van de spreker. Zonder foto’s begrepen ze de
sprekers ongeveer even goed. Daarnaast vonden de proefpersonen dat de blanke
Canadezen een minder sterk accent hadden, maar ook dit pas wanneer ze een foto van
de sprekers hadden gezien.

Andere verwachtingen
De onderzoekers geven hier twee mogelijke theorieën voor. De eerste is dat de luisteraar
minder moeite doet om de spreker te begrijpen, omdat deze een Chinees uiterlijk heeft.
De tweede theorie is dat de luisteraar een bepaald accent verwacht na het zien van de
foto, maar dit past vervolgens niet bij de Engelssprekende stem die hij hoort.
Dit misverstand zorgt ervoor dat de proefpersoon het verhaal minder goed begrijpt.

Om te kijken welke theorie het beste past, vroegen de onderzoekers aan de
proefpersonen hoeveel mensen met een Aziatische achtergrond ze kennen.
Hieruit bleek dat mensen met meer Aziatische Canadezen in hun vriendenkring een sterker
verschil lieten zien in hoe goed ze de spreker begrepen. Daarom denken de onderzoekers
dat de tweede theorie in dit geval opgaat. De luisteraars verwachtten een niet-Engels
accent, maar dit hadden de sprekers niet. Dit beïnvloedde de begrijpelijkheid van het
verhaal.

Zonder dat je het wilt, beïnvloeden je verwachtingen dus hoe goed je een verhaal
begrijpt. “Het vertelt ons als luisteraars dat we ons bewust moeten zijn van de
stereotypes die we bij ons dragen”, vertelt onderzoeker Jamie Russell in een persbericht.

Bronnen: Journal of the Acoustical Society of America, University of British Columbia via Phys.org

KIJKmagazine.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Bericht door gusteman » 31 mei 2015, 10:23

Interessant artikel, en verhelderend op meer dan één vlak.
Het vaststellen dat stereotypes ons denkpatroon beïnvloeden zou kunnen aangewend worden binnen het segment pedagogie.
Persoonlijk vertelt deze studie mij nog iets meer.

Stereotypes zijn beelden die worden opgebouwd binnen het denkpatroon van de mens.
Dit gebeurt al zolang als de mens bestaat; afgaand op stereotype geluiden en/of beelden kon de mens reeds van in de oertijd bepalen of iets bedreigend of vertrouwd was, wat belangrijk was bij het incalculeren van de overlevingskansen.
Vanuit dit perspectief valt er weinig nieuws te ontdekken in het fenomeen "stereotype".

Daarom vind ik het boeiend om te zien dat dit wordt behandeld binnen een onderzoeksgroep aan een universiteit.
Het geeft mij een beetje het gevoel dat het warm water opnieuw wordt uitgevonden.
Waarbij ik mij dan weer de vraag stel: hebben die mensen geen andere onderwerpen om onderzoek naar te doen?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Bericht door taigitu » 01 jun 2015, 15:30

gusteman schreef: Daarom vind ik het boeiend om te zien dat dit wordt behandeld binnen een onderzoeksgroep aan een universiteit.
Het geeft mij een beetje het gevoel dat het warm water opnieuw wordt uitgevonden.
Waarbij ik mij dan weer de vraag stel: hebben die mensen geen andere onderwerpen om onderzoek naar te doen?
Wat er eigenlijk voor mij uitspringt door er over na te denken, is of ik op iemands stem
alleen zo reageer dat het onder stereotypering valt. Dat ik iemands verhaal minder goed
zou opnemen als die persoon Nederlands zou spreken en een Aziaat zou zijn.
Aan stereotypering doen we allemaal. Het is zo oud als de taal die we gebruiken.
We hebben het over 'mannen, vrouwen, die buitenlanders enz'.
en dan komt er een duiding over die groep. In hoeverre werkt dat wanneer we met één
persoon van doen hebben die ons iets verteld en bijvoorbeeld Chinees/Afrikaans
/Aziatisch van geboorte is en Nederlands spreekt?
Beïnvloed dat onbewust ons gedrag of het in ons opnemen van wat de ander vertelt?

Misschien is deze link hierbij interessant: http://www.scientias.nl/positieve-stere ... otypering/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Bericht door gusteman » 01 jun 2015, 20:16

taigitu schreef: In hoeverre werkt dat wanneer we met één
persoon van doen hebben die ons iets verteld en bijvoorbeeld Chinees/Afrikaans
/Aziatisch van geboorte is en Nederlands spreekt?
Beïnvloed dat onbewust ons gedrag of het in ons opnemen van wat de ander vertelt?
Dat denk ik wel ja, meer nog, ik ben er zelfs van overtuigd dat dit zo is.
Per slot komt het neer op verwachtingen die beantwoorden aan een beeld wat we hebben opgeslagen in ons geheugen en dat is gevormd door stereotypen.
Zo zullen we ook teleurgesteld zijn wanneer we op reis gaan naar Spanje en daar geconfronteerd worden met rotweer; we verwachten gewoon dat het in Spanje altijd lekker warm en zonnig is.
Zo ook verwachten we van mensen met een Aziatisch uiterlijk dat ze een Aziatische taal spreken. Wanneer die dan vloeiend Nederlands spreken zal dit onze houding ten overstaan van hen beïnvloeden.
Of dit in positieve of negatieve zin zal zijn zal voornamelijk afhangen van de waarde die we zelf hechten aan hoe mensen uit een andere cultuur omgaan met het Nederlands.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Bericht door taigitu » 01 jun 2015, 23:09

gusteman schreef:
taigitu schreef: In hoeverre werkt dat wanneer we met één
persoon van doen hebben die ons iets verteld en bijvoorbeeld Chinees/Afrikaans
/Aziatisch van geboorte is en Nederlands spreekt?
Beïnvloed dat onbewust ons gedrag of het in ons opnemen van wat de ander vertelt?
Dat denk ik wel ja, meer nog, ik ben er zelfs van overtuigd dat dit zo is.
Per slot komt het neer op verwachtingen die beantwoorden aan een beeld wat we hebben opgeslagen in ons geheugen en dat is gevormd door stereotypen.
Bij mezelf bemerk ik juist dat ik heel open ben als ik één op één met iemand praat.
Vanaf mijn jonge meisjesjaren heb ik vaak hele gesprekken gehad met mensen die stukken ouder waren dan ik. En in die gesprekken werden me dingen verteld die privé waren en ik eigenlijk te jong voor was, maar die ik reuze interessant vond. En dat is altijd gebleven. Zo kan het gebeuren dat ik op de markt met een oude man in gesprek kom die verteld dat zijn dochter zichzelf het leven benomen heeft en dat hij geen rust kan vinden. We stonden op onze beurt te wachten bij een kraam maar we hebben een hele tijd staan praten over zijn verdriet. Zulke één op één gesprekken, over allerlei onderwerpen, kan ik met mensen van welke origine hebben omdat er geen stereotypering meespeelt. Ik voel juist een prettige vrijheid in zo'n ontmoeting, het is een mens-mens contact.
gusteman schreef: Zo ook verwachten we van mensen met een Aziatisch uiterlijk dat ze een Aziatische taal spreken. Wanneer die dan vloeiend Nederlands spreken zal dit onze houding ten overstaan van hen beïnvloeden.
Of dit in positieve of negatieve zin zal zijn zal voornamelijk afhangen van de waarde die we zelf hechten aan hoe mensen uit een andere cultuur omgaan met het Nederlands.
Ik verwacht niet dat een Aziatische man per se een Aziatische taal spreekt. Ik verwacht eerder, wanneer ik ze hier tegen kom, zij eveneens Nederlands spreken. Wanneer zij zich van een andere taal bedienen heb ik daar ook geen moeite mee. Het kan alleen moeilijker worden om elkaar te begrijpen.
Ik heb 3 kinderen waarvan de jongemannen, een schoonzoon, en de grote vriendenkring erom heen, die allemaal in de IT werken. De voertaal in die groep, buiten het werk, is vaak Engels terwijl ze allemaal Nederlands spreken, ondanks dat er mensen bij zijn uit andere landen. En als ik daar tussen zit ga ik soms automatisch mee in het Engels.
Naar mijn idee zal de stereotypering op een andere taal dan die van jezelf vervlakken en totaal verdwijnen omdat Engels de internationale voertaal aan het worden is.
Dat wordt een 'vreemde' taal, zoals Nederlands, net zo iets als de Friese taal voor de rest van Nederland, een soort dialect in het wereldgebeuren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Bericht door Gast1 » 02 jun 2015, 09:31

Inderdaad, net als bijvoorbeeld ook het Limburgs hier.
Er 'gebeurde' wat met mij toen ik jullie discussie (en het OT) las.
Vooral de woorden 'beïnvloeding' en 'verwachting' bleven een beetje hangen.
En vooral dat is wat mij overkwam de bijna eerste 50 jaren van mijn leven.
Totdat ik 'wakker' werd.
Ik ging naar mezelf luisteren en verwachte niets (meer).
Ik oordeelde ook niet meer over mensen en het veroordelen verdween in de prullenbak van mijn biologische neuraal netwerk.
Een verademing van hier tot Tokio.
Toch lijkt het soms nog heel even tevoorschijn te komen.
Conditionering, maar ik druk het niet weg taigitu.

Sta mij toe hier weer een filmpje te plaatsen wat ik al vaker heb geplaatst en let eens goed op wat er allemaal gebeurd.
Wat je ziet en wat je hoort en waardoor je je laat beïnvloeden.
Kijk 'm eens helemaal af ...
Dit filmpje heeft mij beïnvloed, zoals alles mij beïnvloed.
Misschien is voor beïnvloeding nog wel een ander woord te verzinnen: "Aansporing" ...
Aanmoediging tot actie...

En die actie kan van alles zijn en ik zal niet in herhaling vervallen.
Je kunt al dat wat je ziet en hoort of beter nog 'waarneemt' als een 'boodschap' waarnemen ...

Ooit heb ik een tekst gelezen die grote indruk op mij maakte.
Ik kende de auteur niet maar hij was een liefhebber van Richard Wagner.
Net als ik.

De auteur van de tekst bleek Hitler te zijn.
Er zijn mensen die Wagner niet verkiezen, omdat Hitler iets had met Wagner.
Er zijn mensen die niet spreken met iemand die er uitziet als Hitler en er zijn zelfs mensen die een afkeer hebben van een bepaald lettertype, omdat dit gebruikt werd door nazi's.
Er zijn mensen die niet gaan lezen in een boek omdat er een Latijns kruis op staat en ga zo maar door.
Mijn Moeder vond dat Andrea Bocelli niet meer mooi zingen, nadat bekend werd dat hij ging scheiden van zijn vrouw.
Daarvóór vond ze 'm altijd prachtig zingen.

Ik lees graag teksten (niet te lang) en ik weet niet wie de schrijver is.
Ik communiceer graag met mensen één op één, net als taigitu, waarbij ik ze ook graag wil aanraken.
Je staat ervan te kijken hoeveel mensen ook hier een probleem mee hebben.
Ik praat net zo gemakkelijk met een ongewapende neger, Eskimo, geel- of roodhuid of bleekscheet.

Helaas, op de keper beschouwd, is het zo dat maar heel weinig mensen in staat zijn om écht met elkaar te communiceren, laat staan naar elkaar te luisteren en laat nog meer staan, elkaar te begrijpen.
Daarom ben ik de monniken en nonnen steeds beter gaan begrijpen.

Even terug naar het filmpje van Nick Vujicic ...
Gebeurde er 'iets' toen hij een bepaalde zin uitsprak rond de vierde minuut?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Bericht door taigitu » 02 jun 2015, 14:37

Gast1 schreef: Even terug naar het filmpje van Nick Vujicic ...
Gebeurde er 'iets' toen hij een bepaalde zin uitsprak rond de vierde minuut?
Die video is niet nieuw voor me. Het is mooi zoals hij op een pakkende manier zijn publiek
voorbij de schrik van zijn verschijning kan laten kijken. Het is inspirerend wat hij 'voorleeft'
op deze manier. Het enige wat rond de vierde minuut gezegd werd is dat hij zijn kracht in
Jezus Christus vond en dat een ieder dat op zijn manier vindt...... geen speciaal 'iets' voor
mij. Gbeurde er voor jou dan 'iets' op 4 minuten?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Stereotypering beïnvloedt hoe we luisteren

Bericht door Gast1 » 02 jun 2015, 17:26

Nope, er gebeurde niets bij mij.
Maar eerder (veel eerder) toen ik deze clip plaatste gebeurde er wel iets bij anderen die het jammer vonden dat hij er Jezus bij 'moest' halen.
Dat herinnerde ik mij ...

Plaats reactie