“Blijf (niet) bij jezelf”

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

“Blijf (niet) bij jezelf”

Bericht door taigitu » 04 jun 2015, 13:07



“Blijf (niet) bij jezelf”

Vlieg je wel eens uit je slof? Of schiet je wel eens uit je krammen?

Wat denk je dan over jezelf? Ben jij dat dan? Welke voornemens maak je je wel eens na zo een gebeurtenis waarover je niet zo fier was?

Gisteren stond ik in de gang en ik vloog uit tegen een leerling die me onderbrak terwijl ik met een collega sprak …
Mijn dochter had de keukentafel na het ontbijt weer niet opgeruimd. Toen ik haar zag, heb ik haar eens goed de les gespeld. Mijn tirade zal ze niet rap vergeten…

Ik was het niet eens met de situatie, maar ik was ook niet tevreden over mijn reactie. Ik had het idee dat ik niet mezelf was. Hoe kon ik zo stom zijn om zo te reageren.
Je hoort zo vaak: ‘Blijf bij jezelf’. Maar kan je eigenlijk wel anders?
Is datgene wat je jezelf noemt niet altijd van jou?
Hoe kan je leven zonder jezelf? Hoe kan je ‘niet bij jezelf blijven’?
Naar mijn idee kan je niet anders dan bij jezelf blijven.
Maar we beseffen misschien niet altijd even goed bij welk deel of bij welke gedachten we op dit moment willen blijven. Dit houdt in dat je vasthoudt aan dat wat je uit gewoonte of zomaar automatisch doet. Je denkt niet bewust genoeg na over wat je misschien anders of beter kon doen. Je laat de kans schieten om na te denken over wie je eigenlijk wil zijn. Je gedachten waarin je gelooft, hebben immers altijd invloed op je beleving en op je huidig gevoel. En als we niet voldoende nadenken over wat we geloven, schieten we als een pijl uit een boog naar een plek waar we misschien niet willen belanden.

Ook als je bij de gedachten blijft die je bang of verdrietig maken, dan ben je nog steeds bij jezelf, maar het geeft wel een minder comfortabel gevoel. Ben je in staat om vragen te stellen bij die frustrerende gedachten of ervaringen, dan ben je ook nog steeds bij jezelf, maar je creëert al wat meer vrijheid, ruimte en verantwoordelijkheid.
Stel dat je toegeeft aan je angst of aan ideeën die je onder druk van anderen hebt gevolgd. Dan kan het best zijn dat je een ontevreden gevoel hebt over jezelf en bedenkt dat je zo toch niet bent of zo niet wil zijn. Maar ook op die momenten dat we minder fier zijn over onszelf, omdat we ons hebben laten leiden door anderen, zijn we volkomen bij onszelf.

Misschien geloven we te veel dat we ‘echt onszelf’ zijn als we de goede dingen verwezenlijken
. Als we minder fraaie kantjes van onszelf getoond hebben, lijkt het erop alsof dat niet onszelf is.
Je weet nooit of automatische patronen uit het verleden zich zullen herhalen. Het kan gebeuren, maar het kan even goed niet gebeuren. Oude patronen kunnen verdwijnen of weer verschijnen. Dat soort dingen kunnen we niet voorspellen. Het enige wat je weet is wat jouw oordeel is over wat er op dit moment gebeurt. Als je het feit gewoon kan laten zijn zoals het is en het daarbij kunt laten, kun je eerlijk zijn tegenover jezelf en anderen over hoe je iets ervaart. Je kunt zeggen waartoe je je kunt verbinden en waar je je op dit moment niet toe kunt verbinden. En dit hele mentale gebeuren is allemaal in jezelf aanwezig.

Je bent dus altijd jezelf.

Je bent en blijft ook jezelf, welke dwaze of fraaie dingen je ook toont of denkt. Je hebt geen excuses meer om te ontsnappen aan alles wat je denkt of doet. Dat wat je jezelf noemt, is je beste vriend die je niet kan inruilen en die je nooit helemaal kan kennen. Wees daarom mild voor jezelf als je minder fraaie dingen vaststelt.
Het enige wat je kan doen, is volkomen de verantwoordelijkheid nemen voor alles wat je denkt en doet, voor wat je besluit en kiest.
Je bent niet de enige die soms van het ‘ideale zelfbeeldpad’ afdwaalt of een stommiteit begaat. Het behoort allemaal tot jezelf. Het is beter er vrolijk om te lachen, er een punt achter te zetten en je verantwoordelijkheid te nemen de volgende keer te reageren vanuit een groter en bewuster denken.

Gedachteoefening

- Als je het idee hebt dat je jezelf bent, welke kwaliteiten dicht je dan aan jezelf toe?

- Welke kenmerken herken je in jezelf als je zogezegd ‘niet jezelf bent’? Maak je jezelf dan wel eens verwijten?

- We doen allemaal wel eens mee met een roddel. Veroordeel je dan jezelf? Welke besluiten trek je voor jezelf na zulk een moment?

- Waar en wanneer kan je nog meer de verantwoordelijkheid nemen om het beste van jezelf te laten zien?

Mia Janssen - Wekelijkse gedachte
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: “Blijf (niet) bij jezelf”

Bericht door Gast1 » 04 jun 2015, 18:18

Mia Janssen schreef:
Gedachteoefening

A) Als je het idee hebt dat je jezelf bent, welke kwaliteiten dicht je dan aan jezelf toe?

B) Welke kenmerken herken je in jezelf als je zogezegd ‘niet jezelf bent’? Maak je jezelf dan wel eens verwijten?

C) We doen allemaal wel eens mee met een roddel. Veroordeel je dan jezelf? Welke besluiten trek je voor jezelf na zulk een moment?

D) Waar en wanneer kan je nog meer de verantwoordelijkheid nemen om het beste van jezelf te laten zien?
Antwoorden:

A) Geen enkele.

B) Ik ben altijd mezelf en ik maak me geen verwijten.

C) Volgens de definitie roddel ik niet, veroordelen doe ik een ander en mezelf niet en dus trek ik ook geen besluiten voor mezelf.

D) Geen enkel vermoeden ...

gusteman

Re: “Blijf (niet) bij jezelf”

Bericht door gusteman » 04 jun 2015, 23:10

Dit lijken mij vragen aan iemand met een gebrek aan zelfvertrouwen.
Eigenlijk snap ik de bedoeling van deze "denkoefening" niet zo goed.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: “Blijf (niet) bij jezelf”

Bericht door Tammy » 06 jun 2015, 05:35

Gusteman schreef:
Eigenlijk snap ik de bedoeling van deze "denkoefening" niet zo goed.
Ik wel.
Zie mijn reacties in anderen topics over de trend van tegenwoordig naar zoektochten naar jezelf of dat je een leraar nodig hebt enz.
Eens wat er een tijd dat mensen gewoon hun leven leefden.
Men had goede dagen en ook slechte dagen.
Zelfde met gedachtens en gevoelens.
Soms goed en soms minder fraai.

Gewoon hoe een mens is.
Met alles erop en eraan.
Tegenwoordig moeten we alle handelingen die we uitvoeren of wat we denken en voelen analyseren.
Waardoor veel mensen compleet in de knoop raken.


Wees gewoon hoe je bent.
Voor mij is elk uur van de dag anders.
Ook hoe ik me voel of denk.

Zoals de Vesuvio bij Napoli. :mrgreen:

Kalm maar ook fel en alles wat er tussen zit.
Gewoon een mens. :uhhhm:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: “Blijf (niet) bij jezelf”

Bericht door gusteman » 06 jun 2015, 10:32

Als ik het goed begrijp, lieve Tammy, is de bedoeling van deze denkoefening dus dat we niet gewoon onszelf zijn?

Dan blijf ik bij mijn standpunt: ik snap de bedoeling van deze "denkoefening" niet.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: “Blijf (niet) bij jezelf”

Bericht door Tammy » 06 jun 2015, 10:46

Ik snap het ook niet Gusteman. :mrgreen:
Ik lees het artikel en geef mijn mening over het artikel.
Maar ik ga niet bij elke gedachte of handeling nadenken of ik wel mezelf ben.
Ik heb vele vormen van uiten en denken.
Een vat vol en ze horen allemaal bij mij.

Ik ga niet mezelf bij elke handeling analyseren of het anders kan.
Waarom zou ik in vredesnaam.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: “Blijf (niet) bij jezelf”

Bericht door univers » 06 jun 2015, 10:48

Je bent niett de enigste.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie