Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gast1

Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Gast1 » 19 jun 2015, 16:07

In het topic "Welk nummer luister je nu?" ben ik weer eens behoorlijk off-topic gegaan.
Bij het zien én beluisteren van een clip van drs. P. 'kwam er iets terug bij mij'.
Terwijl ik al van alles mee heb gemaakt in mijn leven met allerlei mensen, door mijn eigen toedoen en door toedoen van anderen, heb ik werkelijk geen afkeer van die mensen of enig gevoel van rancune of wat dan ook.
Niets, allemaal en helemaal weg, al lang geleden. Ik heb het dus wel 'gekend'.
Zelfs mensen die ik nu 'ken' en die mij van allerlei onterechte zaken betichten, veroorzaken geen weerzin of afkeer bij mij.
Eerder integendeel zelfs.
Er zijn mensen die wel 'iets veroorzaakten' zoals ene Hans Teeuwen of Paul de Leeuw of Youp van het Hek,
maar ik heb geaccepteerd dat er mensen zijn zoals ze zich manifesteren.
Feitelijk doen ze dat alleen maar omdat er een publiek is die dat vraagt.
Maar bij het zien van een oude clip van drs P. gebeurde er iets bij mij.
Ik kan de vinger niet op de juiste plek leggen bij mij en ik heb even wat teksten ontvoerd, waar ze niet thuis hoorden.
Gast1 schreef:
taigitu schreef:Drs. P is overleden op 95 jarige leeftijd.
Ik heb hem vroeger zien optreden, een aparte man met verhalende tot absurde teksten.
Maar in die tijd zeker zeer leuk.
Ja, hij is overleden en ik heb gewacht, totdat iemand er iets over zou gaan plaatsen.
Ik heb inmiddels ook nogal wat recensies gelezen en ik geloof dat ik heel sterk 'afwijk' van de meeste meningen.

... Al vanaf het begin en precies bij het nummer wat je hier plaatste, walgde ik van dit gruwelijke en curieuze uitwas van het menselijke specimen.

Altijd heb ik een heel vervelend gevoel gehad bij deze man en bij bijna alles wat hij zei.
Akelig ventje die drs. P.
Weg ermee ...
Er ontstond een discussie tussen mij en taigitu:
Gast1 schreef:
taigitu schreef: Maar ik ben nieuwsgierig wat er bij jou resoneerde op wat Drs. P vertelde of zong wat je zo doet reageren. Zelfs nu nog, want je had het kunnen negeren.
Wát er resoneerde is mij onbekend taigitu, maar alleen al bij het zien van de man voelde ik al meteen iets heel onprettigs.
Ik weet dat nog heel goed, al is dat zelfs mogelijk meer dan 40 jaar geleden.
Toen hij begon te praten verergerde zich dat en toen hij begon te zingen, vooral precies dat nummer wat je daar plaatste, wist ik dat mijn gevoel klopte.
Een weerzin van hier tot Tokio.
Ik heb er toen zelfs niet van kunnen slapen ...

Je hebt een 'gevoelige knop' ingedrukt bij mij en ik kan niet ontdekken waar hier de oorzaak ligt.
Ik had het inderdaad kunnen negeren, maar vroeg me af of ik die 'aversie' nog steeds had daar ik inmiddels anders in het leven sta.
Ik heb na zijn overlijden dus een redelijk aantal liedjes van hem beluisterd en heb over hem gelezen.
Zelfs gezocht of ik iets negatiefs over hem kon ontdekken.

Daar schrok ik een beetje van, want de afkeer was er dus nog steeds.
'Iets' in me werd weer wakker.
Iets waarvan ik werkelijk dacht dat het weg was.
Raar is het, dat ik dat bijvoorbeeld niet met Hitler heb ...
Ik weet niet wat het is ...

Heel bijzonder ...
Ik begrijp het werkelijk niet ...
Dit was de laatste post van mij:
taigitu schreef:Maar een vervelend gevoel kan ook zijn omdat je 'een teveel' of een 'te kort' hebt van wat de ander je laat zien of voelen. Daar zijn we ons niet altijd van bewust.
Als bijvoorbeeld iemand zich heel vrij en gemakkelijk in een groep mensen beweegt en jij je er aan ergert, het zelfs misschien brutaal of ongepast vindt,
kan de oorzaak zijn dat je dat zelf niet goed durf om wat voor reden dan ook.
Onderliggend kan het je wens zijn om diezelfde vrijheid te ervaren....... het te durven.
Ik ben zo iemand die zich heel vrij voelt en zelfs amicaal gedraagt (volgens anderen) en geniet in dezen een enorme vrijheid.
Door mijn beroep heb ik heel veel contacten met allerlei mensen en ik praat net zo gemakkelijk met bijvoorbeeld een minister of koningin als met een bouwvakker.
Iedereen is immers 'gelijkwaardig' en zo heb ik altijd in het leven gestaan, hoewel ik daar in mijn puberteit wel weer een beetje moeite mee had, daar mij geleerd was om tegen bepaalde mensen 'op' te kijken.
taigitu schreef:Juist omdat je bij de eerste blik op drs. P. je al weerzien voelde, denk ik aan hoe jij bezig bent met je eigen verschijning en hoe 'drs. P zich kleed presenteerde. Als ik je reactie zo lees maakt dat bij jou in deze verschil.
En deze reactie "Ik denk dat 't 'm meer zit in de afkeer van mensen die 'spotten' met het leven in het algemeen. Maar bij drs. P. speelt er meer en het zou me niet verbazen als hij zaken heeft gedaan die het daglicht niet verdragen kunnen"...... Je kent de hele man niet, alleen zijn teksten en zijn verschijning staan je niet aan. Dat je daar zo'n verhaal/oordeel aan plakt vind ik raar.
Ik kan me dat voorstellen taigitu, edoch ik 'plak' er geen oordeel aan. Ik schreef dat het mij niet zou verbazen.
Verder maakt het ook niet zoveel uit hoe hij zich kleedde, ik kreeg bij het zien van de man een gevoel, wat versterkt werd door zijn praten en nog meer zijn 'zingen' en de daarbij horende teksten.
Ik weet werkelijk niet wat het is, maar ik heb het geloof ik nog niet eerder zo beleefd, dat ik van iemand een 'afkeer' heb, een ander woord is misschien beter, maar ik heb het niet voorhanden.
Yep, de biografie had ik ook al opgezocht. Niets in te ontdekken.
taigitu schreef:Ik begrijp het niet. Liedjes waar je zo van walgt en van degenen die ze zingen, of het nu komisch is zoals van drs. P, of satirische liedjes zoals Youp over het konijn, die ga je opnieuw beluisteren........ ?
Zoals ik al schreef taigitu, ik vroeg me af of ik dat 'gevoel' ook nu nog heb. Bij Youp is het weg, maar bij drs. P. niet.
Ik probeer mezelf te begrijpen, begrijp je?
taigitu schreef:En als je dan schrijft over de personen die dieren afschieten en alles daar omheen, zou je het liedje van Youp juist moeten waarderen.
Hij vertelt in dat liedje dat het konijn eerst het knuffeldier van de familie is en zeker van het kind, en dat de vader het geen probleem vind hetzelfde knuffeldier met kerst op de tafel te hebben en er van te smullen. Hij heeft voor een stuk bewustwording gezorgd over hoe we omgaan met dieren, waar we eerst liefdevol mee omgaan en daarna opeten.
Ik kreeg een dubbel gevoel bij dat liedje en dat is de functie van satire. Het zet je aan tot nadenken.
En dat nadenken doe ik en dat dubbel gevoel had ik dus ook.
Ik kan er niet mee omgaan, hoewel ik geen enkel aflevering van 'Farce Majeure' en Kees van Kooten en Wim de Bie heb overgeslagen.
Ik heb heel veel 'zelfonderzoek' gedaan, maar in dezen weet ik niet waar het vandaan komt.
Ik 'gruwel' ook vaak van Paul de Leeuw, hoewel hij ook een mooie kant heeft.
Verder ben ik benieuwd naar wat je hier schreef:
taigitu schreef: ... denk ik aan hoe jij bezig bent met je eigen verschijning ...
Hoe ben ik daar dan mee bezig?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Vitharr » 19 jun 2015, 20:00

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Zoeker » 19 jun 2015, 20:01

Merkwaardig dat het je zo bezig houdt, Gast1. Ik denk dat iedereen wel publieke figuren kent die niet zo goed 'voelen'.
Maar bij mij gaat er dan altijd van binnen een knop om. Eigenlijk ken ik niemand die afschuw bij me opwekt.
Ik ken alleen publieke figuren die wel prettig aan voelen. De rest is gewoon een restgroep.

En Drs. P. vond ik een geweldige woordkunstenaar. Verder vond ik niks van hem.

Maar een paar jaar terug bezocht ik iemand waar ik in een ver verleden mee overhoop heb gelegen.
In dat verleden waren gevoelens als aversie, antipathie, weerzin en zo nog in mij aanwezig.
Hoewel ik daar tegenwoordig geen last meer van heb, merkte ik dat die oude rancune als een conditionering in mij opgeslagen lag.
De oude rancune werd door mij opgemerkt.

Dus ik denk dat het in jouw geval ook gewoon een conditionering is waar je verder niets mee hoeft.
Wat drs P. betreft dan. Mochten er nieuwe gevallen van rancune in je voordoen dat is dat wel zorgwekkend.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Vitharr » 19 jun 2015, 20:13

Zorgen wekken is even zorgwekkend als rancune ...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door univers » 19 jun 2015, 20:25

Is het geen nare ervaring uit je jeugd ?
Doet hij je soms aan iemand herinneringen ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door taigitu » 20 jun 2015, 11:02

Gast1 schreef:
taigitu schreef:Maar een vervelend gevoel kan ook zijn omdat je 'een teveel' of een 'te kort' hebt van wat de ander je laat zien of voelen. Daar zijn we ons niet altijd van bewust.
Als bijvoorbeeld iemand zich heel vrij en gemakkelijk in een groep mensen beweegt en jij je er aan ergert, het zelfs misschien brutaal of ongepast vindt,
kan de oorzaak zijn dat je dat zelf niet goed durf om wat voor reden dan ook.
Onderliggend kan het je wens zijn om diezelfde vrijheid te ervaren....... het te durven.
Ik ben zo iemand die zich heel vrij voelt en zelfs amicaal gedraagt (volgens anderen) en geniet in dezen een enorme vrijheid.
Ik weet dat jij je vrij voelt onder mensen. Dit voorbeeld sloeg ook niet op jou, maar diende om duidelijk te maken hoe en waarom je geraakt kan worden door iets van vroeger, wat opgeslagen ligt in je onderbewustzijn, en wat zich dan manifesteert in een gevoel wat je niet kan duiden waarom je het voelt.
Gast1 schreef:
... Al vanaf het begin en precies bij het nummer wat je hier plaatste, walgde ik van dit gruwelijke en curieuze uitwas van het menselijke specimen.

Altijd heb ik een heel vervelend gevoel gehad bij deze man en bij bijna alles wat hij zei.
Akelig ventje die drs. P.
Weg ermee ...

Ik had 'de weerzin' echter al bij het zien van drs. P.
Dat kreeg een nog sterker karakter toen hij begon te praten en toen hij later ging zingen en houterig dansen, was 'de weerzin' compleet.

Verder ben ik benieuwd naar wat je hier schreef:
taigitu schreef: ... denk ik aan hoe jij bezig bent met je eigen verschijning ...
Hoe ben ik daar dan mee bezig?
Het verwonderde me dat je al zo sterk reageerde en in zulke termen alleen al op het uiterlijk van de man. Deze presentatie van hem met de Russische bontmuts hoorde bij het optreden. En voeg daarbij de stem (geen Callas) van de man en zijn houterigheid ........... Het is satire en je zag de artiest, niet de mens op het toneel..
Wat ik bedoelde over jouw verschijning is dat je jezelf hier op het forum in beeld zet als precies het tegenovergestelde aan Drs. P. Hij de clowneske man en jij de trotse bodybuilder. Wie weet waar je op resoneert bij Drs. P. wat deze negativiteit bij je oproept. Want wat je voelt is van jou.
Maar zoals ik eerder schreef; je zal er zelf mee moeten stoeien om het duidelijk te krijgen voor jezelf. Ik kan alleen aangeven wat het bij mij oproept, en dat is van mij.
En je kan het ook loslaten en de discussie als afgerond beschouwen. Dan vult het zich te zijner tijd zelf in, of niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Gast1 » 20 jun 2015, 12:41

taigitu schreef:Het verwonderde me dat je al zo sterk reageerde en in zulke termen alleen al op het uiterlijk van de man.
Deze presentatie van hem met de Russische bontmuts hoorde bij het optreden.
En voeg daarbij de stem (geen Callas) van de man en zijn houterigheid ...........
Het is satire en je zag de artiest, niet de mens op het toneel..
Wat ik bedoelde over jouw verschijning is dat je jezelf hier op het forum in beeld zet als precies het tegenovergestelde aan Drs. P. Hij de clowneske man en jij de trotse bodybuilder.
Wie weet waar je op resoneert bij Drs. P. wat deze negativiteit bij je oproept. Want wat je voelt is van jou.
Maar zoals ik eerder schreef; je zal er zelf mee moeten stoeien om het duidelijk te krijgen voor jezelf. Ik kan alleen aangeven wat het bij mij oproept, en dat is van mij.
En je kan het ook loslaten en de discussie als afgerond beschouwen.
Dan vult het zich te zijner tijd zelf in, of niet.
Dat laatste zou kunnen taigitu, maar ... ik kan het niet laten.
Ik heb inmiddels al heel veel begrepen en dit 'wil' (je leest het goed) ik ook begrijpen.
Verder vind ik dat ik wederom onduidelijk ben geweest.
Het is vooral 'de uitstraling' van de man wat de in het onderwerp genoemde onderwerpen deed oproepen bij mij.
Ik schrijf bewust 'deed' omdat het nu lijkt af te zwakken bij mij.
Dat van die muts en het houterige en klungelige gedoe is secundair, maar het paste wel bij het gevoel wat ik had.

Tja, ik kan me inderdaad ook voorstellen als ik een foto toon (en vooral in sommige poses) dat er dan ook wat gebeurd bij anderen.
Ook dat is interessant om over na te denken (voor mij én de ander).

Ik lees het woordje 'trots' net als in het andere topic: "Iraanse vrouwen gooien hun hoofddoek af", heel even"
Strafbaar en dus heel moedig: Iraanse vrouwen gooien hun hoofddoek af.

Sinds 1979 zijn vrouwen in Iran verplicht om hun haar in het openbaar te bedekken met een 'hijab'.
Vorig jaar werden zo'n 3,6 miljoen vrouwen op de vingers getikt, beboet of zelfs gearresteerd omdat ze 'ongepast gekleed' waren.
Masih Alinejad, een Iraanse journaliste in de VS vecht voor deze vrouwen en hun recht op vrijheid.
De activiste startte de Facebookgroep 'Mijn Verborgen Vrijheid' op, waarop ze een foto plaatste van zichzelf met en zonder hoofddoek.
Veel Iraanse vrouwen volgen nu haar voorbeeld en gooien als protest hun eigen hoofddoek af. Trots tonen ze hun prachtige haar, hun 'verborgen vrijheid'.
"Iran ben ik en mijn moeder. Mijn moeder wil bewust een hoofddoek dragen. Ik niet. Iran zou voor ons beiden moeten zijn", stelt Masih.
Haar groep heeft al meer dan 800.000 volgers en verschillende Iraanse (en ook niet-Iraanse) vrouwen gooien in haar navolging als protest hun hoofddoek af.
Een moedig statement, want als vrouw je haar tonen in het openbaar is in Iran nog altijd een strafbaar misdrijf.
Ook vrouwen die bewust en welwillend de hijab dragen, steunen de vrouwen. "Ik geloof in de hijab, maar ik haat de verplichting ervan", klinkt het bij velen. "Laat vrouwen toch vrij kiezen."
Zouden ze trots of blij zijn?
Zouden ze zich misschien eindelijk vrij voelen?
Ik weet nog dat Claus zijn stropdas af wiep en daar ook een statement mee maakte, of die poster van de PSP destijds:

Afbeelding

Beschouw mij als de Iraanse vrouwen of Claus.
Het is slechts het uiterlijk van de schijnbare patser wat je ziet, terwijl de mens van binnen werkelijk nog geen vlieg kapot slaat.

Als ik mijn auto mooi gewassen heb, ben ik niet trots, maar blij, zoals ik ook blij ben met mijn lijf.
Hulde aan de man of vrouw, zoals bijvoorbeeld Nicholas James (Nick) Vujicic of Susan Boyle, waar ik veel meer respect voor heb dan voor mezelf.

Gast1

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Gast1 » 20 jun 2015, 20:08

Ik ben dol op cadeautjes en was het toch bijna vergeten.
Ik ga het bekijken Vitharr! ;P!

Gast1

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Gast1 » 21 jun 2015, 11:59

Verdorie Vitharr :grin:

Dat is inderdaad een écht cadeautje.
Er gebeuren op dit moment 'vreemde dingen' en ik 'moet' nu naar een afspraak.
Ik kom er op terug!!

Fijne zondag iedereen!

Gast1

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Gast1 » 22 jun 2015, 10:35

Gisteren schreef ik al dat er 'vreemde dingen' gebeuren ...
Mijn aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ... is weg inzake drs. P.
Eerder wist ik niet dat ik dat 'nog in mij' had, het stak even de kop op en nu is het als sneeuw voor de zon weg.
Dat was het gisteren al, maar ik wachtte vandaag even af ...
Opmerkelijk.

Het cadeautje van Vitharr laat ik even bezinken en ga het nóg een keer lezen ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Vitharr » 22 jun 2015, 13:15

Het houdt je wel bezig he. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Gast1 » 22 jun 2015, 13:36

Je bent steeds bij me ... :rolleys:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door univers » 22 jun 2015, 14:39

Je bent steeds bij me
Afbeelding

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Vitharr » 22 jun 2015, 16:33

Typisch. Zo'n 2 maanden geleden stond dat kinderboek bij Bol.com op m'n advieslijst. Het achtervolgt me! :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aversie, antipathie, weerzin, afschuw en zo ...

Bericht door Tammy » 23 jun 2015, 05:46

Door dit forum is er geen ontsnappen meer aan Vitharr. :hahaha: :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie