Angst

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Angst

Bericht door taigitu » 10 aug 2015, 12:13

“Ik ben niet mijn angst. Er is slechts angst in mij.”

Angst, twijfel, boosheid zijn emoties die eigen zijn aan ons mens-zijn.
De evolutie heeft ervoor gezorgd dat we die emoties hebben.
En gelukkig maar, want angst is een levensreddende emotie.
Hoewel we in onze 21ste eeuw toch niet iedere dag van ons leven beroofd worden,
leven veel mensen in grote angst. Merkwaardig toch!

Wat we in onze 21ste eeuw misschien te weinig doen, is nadenken over hoe we met onze
angst kunnen omgaan. We hoeven geen speelbal of slachtoffer te zijn van onze angst.
We hebben als mens de keuze om er op een creatieve manier mee om te gaan.

Heeft de angst me helemaal in zijn greep
of kijk ik naar de angst die nu aanwezig is in mij?
Dat is een wereld van verschil.

Als je bang bent, is de enige constructieve aanpak dat je je angst erkent, beseft dat je op
dat moment niet in staat bent goede besluiten te nemen, en gaat doordenken in plaats van
ervoor te vluchten. Het zou je gewoonweg niet lukken, want de angst duikt plots weer in
een andere vorm op. Het is als een gif dat zich doorheen je geest en je lichaam verspreidt.
De meest bevrijdende manier is erover doordenken en je angst accepteren.
Er helemaal doorheen gaan.

Gedachteoefening
Hier volgen vijf eenvoudige stappen die je daarbij kunnen helpen:

Je angst herkennen.
De tekenen dat er angst bij je opkomt onderkennen want ze doen zich in verschillende vormen voor: oppervlakkig ademhalen, een bonzend hart, nervositeit, ongedurigheid, aanvalsgedachten, woede, een krop in je keel, een benepen gevoel in je maag.
Erkennen dat de oplossing die je ego je wil doen geloven, door angst wordt ingegeven en je geen rust en vrede zal schenken. Het ego is ontzettend hardnekkig en creatief. Hij wil ons doen geloven in allerlei illusies die te maken hebben met ‘een idee van tekort’.

Je angst aanvaarden.
Ze mag er zijn! Je bent er niet bang van! In het oosten zegt men: ‘Je armen er volledig omheen slaan.’ Tegen jezelf zeggen: ‘Ik mag bang zijn en er is angst in mij.’ Probeer niet de angst te doen verdwijnen of ze weg te drukken. Wees lief voor jezelf en probeer erachter te komen waarom de angst in je opkomt.

Jezelf voorhouden:
‘Ik hoef momenteel niet te beslissen. Ik kan wachten tot mijn angst geweken is.’
Beseffen dat jij niet helemaal die angst bent. Angst is slechts een deel van jou. Als je zegt: ‘Ik ben bang’ dan identificeer je je volledig met de angst.

In plaats daarvan kan je ook zeggen:
‘Er is angst in mij, maar dat is niet mijn identiteit.’

De wekelijkse gedachte
Wat wij ervaren is in werkelijkheid onze geestestoestand
naar buiten geprojecteerd op een scherm genaamd “de wereld”.
Het ego projecteert films van angst, conflict en oorlog.
Liefde projecteert films die verenigen en verbinden.

GERALD G. JAMPOLSKY
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Angst

Bericht door gusteman » 10 aug 2015, 14:09

Interessant ..... maar slechts heel beperkt toepasbaar.
Zo zal je aan het onderkennen van je angst weinig baat hebben wanneer je in een wagen zit waarvan de bestuurder aan hoge snelheid langs ravijnen scheurt in een afdaling.
Je zal er ook geen baat bij hebben wanneer je een dierbare bent verloren in de crash van MH17 en je aan de chek-in balie op het vliegveld plots bang wordt om in dat vliegtuig te stappen.
Net zomin zal het een militair helpen wanneer die voor het eerst in een compound in Afghanistan zit en er een mortieraanval komt.
En wat met een vrijwillige brandweerman die voor het eerst een brandend gebouw in moet? Of uitgestuurd wordt om lichaamsresten te verzamelen nadat iemand zich voor een trein heeft geworpen?

Er bestaan zo veel vormen van angst dat er geen universeel middeltje bestaat om er doorheen te komen.

Het belangrijkste is:
a) beseffen dat je bang bent
b) uitvinden wat het precies is wat die angst veroorzaakt
c) voor jezelf uitmaken of de angst al dan niet gerechtvaardigd is
d) je kansen afwegen en daarnaar handelen.

Wanneer een gevechtsvliegtuig is neergestort en de piloot is daarbij omgekomen dan worden meteen alle andere piloten de lucht in gestuurd, voordat de angst werkelijk kan toeslaan en "bezit nemen" van die mensen.
Hetzelfde gebeurt trouwens bij zowat alle risicovolle beroepen: de confrontatie met de angst is een allereerste vereiste om die te kunnen overwinnen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Angst

Bericht door Tammy » 11 aug 2015, 05:11

Wat wij ervaren is in werkelijkheid onze geestestoestand
naar buiten geprojecteerd op een scherm genaamd “de wereld”.
Het ego projecteert films van angst, conflict en oorlog.
Liefde projecteert films die verenigen en verbinden.

GERALD G. JAMPOLSKY
Geef mij maar de benadering van Gusteman.
Die zegt namelijk precies zoals het echt is.
Ik vind mensen zoals in dit geval Gerald of anderen schrijvers over dit soort zaken mensen die compleet buiten de werkelijkheid staan.
Het is allemaal heel leuk dat praten over ego en dat liefde alles oplost , maar in mijn ogen is het gewoon een schijnwereld.
Ik bedoel dus niet Taigitu maar de auteurs van dergelijke verhalen.

Wat Gusteman schrijft is de realiteit.
Niet alles is op te lossen met liefde en je ego weg te poetsen.
Het leven zit heel anders in elkaar.
En mensen die hele nare en afschuwelijke dingen hebben meegemaakt weten dat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Angst

Bericht door Gast1 » 11 aug 2015, 09:35

Ja, inderdaad Tammy.
Gusteman benadert het heel goed en ook ik zie het zo, maar ...
Gusteman schreef ook dat er vele vormen van angst zijn, zie:
Er bestaan zo veel vormen van angst dat er geen universeel middeltje bestaat om er doorheen te komen.
... en daar gaat het om, want dit is wat Gerald G Jampolsky schreef:
Hoewel we in onze 21ste eeuw toch niet iedere dag van ons leven beroofd worden, leven veel mensen in grote angst.
Een poos geleden heb ik hier op het forum geschreven dat ik geen angst, twijfel of boosheid ken(de?).
Toen mijn dochter en haar vriend met het vliegtuig naar Gran Canaria vertrok en er op Schiphol een forse storm was waarbij vliegtuigen niet goed durfden te landen en waarbij 50 vluchten werden geschrapt,
kende ik wel zeker angst.
Ik leef echter niet in angst. Twijfelen doe ik regelmatig, maar in bepaalde opzichten beslist niet.
Toen ik laatst met mijn dochter en vrouw naar het Loo ging om daar een expositie van Sisi (Elisabeth Amalie Eugenie in Beieren) te bezoeken, was er 'een dame' uitermate hard aan het praten.
Ze verkeerde in gezelschap.
Ik zag dat het anderen stoorde en zelf was ik een beetje verbaasd. Het was een dame om te zien, maar haar harde lachen was beschamend.
De dame leek een dame, maar was het niet en toen maakte mijn dochter een opmerking naar mij over haar gedrag.
Ik liep naar de 'dame' toen en zei haar het volgende: "Kunt u een beetje minder hard kakelen en enig respect tonen?"
Blijkbaar verstond ze mij niet goed, waarbij haar gezelschap nu ook wat dichterbij kwam.
Ik herhaalde mijn opmerking en legde een duidelijke klemtoon op het woordje 'kakelen', waarbij ik er ook enkele 10-tallen decibellen toevoegde.
Ze zei me: "Goed dat u mij daar op wijst." waarop ik weer heel duidelijk zei: "Ik deed het dan ook met plezier en liefde."
Ook nu weer op een heel duidelijke en vrij harde toon.
Daarna hebben we helemaal niets meer gehoord, zelfs geen fluisteren.
Het zou kunnen zijn dat ik even boos was, maar dat ging weer heel gemakkelijk weg.

Welnu, het gaat om het grote plaatje.
Angsten voor bijvoorbeeld aanslagen hier in Nederland of angst om kanker te krijgen, angst dat je dierbaren iets overkomt en angsten dat je niet meer uit de put komt of in de put raakt.
Tammy schreef:Ik vind mensen zoals in dit geval Gerald of anderen schrijvers over dit soort zaken mensen die compleet buiten de werkelijkheid staan.
Het is allemaal heel leuk dat praten over ego en dat liefde alles oplost, maar in mijn ogen is het gewoon een schijnwereld.
Ik bedoel dus niet Taigitu maar de auteurs van dergelijke verhalen.

Niet alles is op te lossen met liefde en je ego weg te poetsen.
Het leven zit heel anders in elkaar.
En mensen die hele nare en afschuwelijke dingen hebben meegemaakt weten dat.
Als Gerald buiten de 'werkelijkheid' staat, sta ik ook buiten de 'werkelijkheid'.
Alles is op te lossen met liefde en je ego hoeft niet helemaal weggepoetst te worden.
Gerald bedoelt het anders inzake dat 'ego'.

Helaas zit het leven inderdaad ook anders in elkaar. Juist dit is de schijnwereld.
Wijzelf hebben deze schijnwereld gecreëerd, waarbij juist ego's bepalen wat er dient te gebeuren en veelal laten wij het toe.
Sterker nog, we willen het graag dat ego's van alles bepalen.
We zijn met z'n allen zo hypocriet als een ... heu ... deur?

Een grote neppe wereld ...
De schijnwereld is werkelijkheid.
Dus liefde en dat liefde alles oplost, is inderdaad helaas geen werkelijkheid.

Ik heb er voor gekozen om 'buiten die werkelijkheid' te leven.
Eigenlijk heb ik er niet voor gekozen.
Ik kan niet anders dan in liefde te leven, zelfs in mijn huidige situatie.
Zou ik deze liefde niet hebben, dan zou ik deze situatie niet 'overleven' ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Angst

Bericht door Zoeker » 11 aug 2015, 12:18

Angst is uiteindelijk te herleiden tot doods-angst. We noemen het doodsangst, maar kunnen het beter ego-angst noemen. De angst dat het ik verdwijnt. En natuurlijk de angst dat het ik moet lijden.

Tegenovergesteld aan ego staat liefde. Liefde heeft de merkwaardige eigenschap dat die niet kan verdwijnen.
Ook als ik dood ben, dement ben of weet ik veel wat ben zal liefde zijn.

Liefde roept nooit angst op. Ook niet de angst dat een geliefde zal verdwijnen, want je bent immers liefde. Ook als die geliefde is verdwenen ben je nog steeds die liefde.

Maar bovenstaande is niet iets wat je rationeel kan leren. Het klinkt vrij eenvoudig zoals ik het opschrijf, maar dat is het niet.

En of ik zelf vrij van angst ben? Niet helemaal denk ik. Als ik vanavond in het bos door een beer achterna wordt gezeten komt het ik ook weer boven en begin ik te rennen. Primaire overlevingsinstincten zullen blijven en die zijn ook nuttig. Maar de angst voor de dood is er niet in mij. Ergo: er is meer een verlangen naar de dood.
Maar ik zit helaas nog even vast aan het aardse bestaan.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Angst

Bericht door univers » 11 aug 2015, 12:52

En of ik zelf vrij van angst ben? Niet helemaal denk ik. Als ik vanavond in het bos door een beer achterna wordt gezeten komt het ik ook weer boven en begin ik te rennen.
Daar ga je al de fout in, je moet blijven staan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Angst

Bericht door Gast1 » 11 aug 2015, 13:34

Zoeker schreef:Wijze woorden.
Ook ik ben zeker niet bevreesd voor de dood.
Of er echter een 'verlangen' is naar de dood weet ik niet.
Ik denk het niet (direct) omdat als ik er naar zou verlangen, dit ook in de hand kan werken.
De dood is voor mij zeer zeker een vorm van 'bevrijding', een bevrijding van mijn ik.
Van mijn 'gevangen' liefde.
Volgens mij heb ik eerder ook van jou gelezen dat je liefde bent.
Ik denk dat dat zo is ... herstel, ik weet dat dat zo is, zoals ook ik liefde ben.
Liefde verlangt echter niet en liefde kiest niet, liefde is.
Als je liefde bent, verlang je dus niet ...
Je liefde in je momentele wezen is op een bepaalde wijze 'gevangen' in je ik.
Deze liefde komt vrij direct na de dood en lost op in alle andere vormen van liefde.
Liefde die zich aan alles 'bindt' ... totdat ze ook daar weer oplost.
Misschien is 'oplossen' een verkeert gekozen woord.
Liefde is omnipotent en 'wandelt' van wezen naar wezen, van materie naar materie ...
Er is geen helaas, er is alleen maar een is, een zijn, een liefde.
Liefde zou alleen maar omarmt kunnen worden, maar 'helaas' kan dat niet iedereen. :wink:

<edit1: taalfoutje>
<edit2: bijvoeglijk naamwoord toegevoegd>
Laatst gewijzigd door Gast1 op 11 aug 2015, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Angst

Bericht door Gast1 » 11 aug 2015, 13:35

univers schreef:
En of ik zelf vrij van angst ben? Niet helemaal denk ik. Als ik vanavond in het bos door een beer achterna wordt gezeten komt het ik ook weer boven en begin ik te rennen.
Daar ga je al de fout in, je moet blijven staan.
[joker]

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Angst

Bericht door Zoeker » 11 aug 2015, 13:44

Gast1 schreef: Liefde verlangt echter niet en liefde kiest niet, liefde is.
Als je liefde bent, verlang je dus niet ...
Klopt. Dus als er verlangen is naar de dood, dan kan alleen ik dat doen.
Maar er is geen vrees voor 'in de hand werken' bij mij.
Het gaat om bewust zijn van diezelfde liefde.
Gevoelsmatig ligt die in de dood.
En die 'ik' zit hier maar een beetje in die schijnwerkelijkheid.

Het klinkt misschien een beetje depressief, maar zo voel ik mij niet.
Het enige wat 'ik' kan doen is liefde zijn in de schijnwerkelijkheid.
Maar dat omschakelproces is vermoeiend.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Angst

Bericht door Gast1 » 11 aug 2015, 14:08

Ik begrijp je, maar ik blijf lastig ...
Als je liefde bent, dan kan deze liefde niet verlangen omdat deze liefde ook in je ego vertegenwoordigd is.
Zoals ik als schreef, is liefde omnipotent.
Zelfs als je denkt bewust liefde te zijn, je bent niet anders dan liefde.
Je kunt niet liefde zijn als je al liefde bent.
Zelfs in de schijnwerkelijkheid.
De werkelijkheid is dat je liefde bent en dat is dan weer geen schijnwerkelijkheid.

gusteman

Re: Angst

Bericht door gusteman » 11 aug 2015, 14:47

univers schreef:
En of ik zelf vrij van angst ben? Niet helemaal denk ik. Als ik vanavond in het bos door een beer achterna wordt gezeten komt het ik ook weer boven en begin ik te rennen.
Daar ga je al de fout in, je moet blijven staan.
Eventjes off-topic
Het blijven staan biedt alleen kansen wanneer de beer nog geen aanval heeft ingezet. Eens hij (meestal zelfs een zij) iemand achterna zit zal het niet meer helpen om te blijven staan.
Terug on-topic
Angst is zelden een goede raadgever.

gusteman

Re: Angst

Bericht door gusteman » 11 aug 2015, 15:02

Gast1 schreef:Ik begrijp je, maar ik blijf lastig ...
Als je liefde bent, dan kan deze liefde niet verlangen omdat deze liefde ook in je ego vertegenwoordigd is.
Zoals ik als schreef, is liefde omnipotent.
Zelfs als je denkt bewust liefde te zijn, je bent niet anders dan liefde.
Je kunt niet liefde zijn als je al liefde bent.
Zelfs in de schijnwerkelijkheid.
De werkelijkheid is dat je liefde bent en dat is dan weer geen schijnwerkelijkheid.
:post:
Zoeker schreef:Het enige wat 'ik' kan doen is liefde zijn in de schijnwerkelijkheid.
Maar dat omschakelproces is vermoeiend.
Ik heb nooit begrepen waar die noodzaak vandaan komt om het steeds weer te hebben over een "schijnwerkelijkheid".
De werkelijkheid is gewoon wat ze is, met of zonder liefde, met of zonder ego, dit alles in legio aantal variaties.
De verschillen vind je enkel in de perceptie, de manier waarop mensen, ieder voor zich, omgaan met die werkelijkheid.
Mij lijkt het alsof het creëren van een schijnwerkelijkheid zijn oorsprong vindt in het aan het individu bieden van een excuus om niet realistisch te moeten omgaan met de werkelijkheid, volgens het denkpatroon
"Als ik er van uit ga dat er een (andere) echte werkelijkheid is dan kan ik mij losmaken van deze echte werkelijkheid en die benoemen als schijnwerkelijkheid. Op die manier hoef ik mij niet mede verantwoordelijk te voelen en kan ik mijn geweten sussen."
Dit zelfde denkproces vinden we ook terug bij theorieën allerhande waar alles wat fout loopt op de planeet en zelfs in het universum wordt toegeschreven aan "duistere machten", "het kwade", de "duivel", enzovoort.

Gast1

Re: Angst

Bericht door Gast1 » 11 aug 2015, 15:03

Heel even los van die beer of leeuw die je achterna zit, de parachute die niet open gaat tijdens de val, of de serieverkrachter die voor je ogen de dochter voor de ogen van de Vader gaat verkrachten en daarna vermoorden.
Die angsten zijn hartstikke natuurlijk, hoewel ik boven alles de parachute verkies die niet open gaat tijdens de val.

Bertrand Russell (Engels filosoof, wiskundige en Nobelprijswinnaar literatuur (1950) 1872-1970) schreef of zei eens:
Angst is de belangrijkste bron van bijgeloof en één van de belangrijkste bronnen van wreedheid. Angst overwinnen is het begin van wijsheid.
Corrie ten Boom (Nederlands-Amerikaans verzetsstrijdster en autobiografisch schrijfster 1892-1983) schreef of zei eens:
Angst verandert niets aan het verdriet van gisteren en lost de problemen van morgen niet op. Het enige dat angst doet is je vandaag verlammen.

Gast1

Re: Angst

Bericht door Gast1 » 11 aug 2015, 15:23

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Ik begrijp je, maar ik blijf lastig ...
Als je liefde bent, dan kan deze liefde niet verlangen omdat deze liefde ook in je ego vertegenwoordigd is.
Zoals ik als schreef, is liefde omnipotent.
Zelfs als je denkt bewust liefde te zijn, je bent niet anders dan liefde.
Je kunt niet liefde zijn als je al liefde bent.
Zelfs in de schijnwerkelijkheid.
De werkelijkheid is dat je liefde bent en dat is dan weer geen schijnwerkelijkheid.
:post:
;P!

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Angst

Bericht door Zoeker » 11 aug 2015, 15:37

Gast1 schreef:Ik begrijp je, maar ik blijf lastig ...
Als je liefde bent, dan kan deze liefde niet verlangen omdat deze liefde ook in je ego vertegenwoordigd is.
Zoals ik als schreef, is liefde omnipotent.
Zelfs als je denkt bewust liefde te zijn, je bent niet anders dan liefde.
Je kunt niet liefde zijn als je al liefde bent.
Zelfs in de schijnwerkelijkheid.
De werkelijkheid is dat je liefde bent en dat is dan weer geen schijnwerkelijkheid.

Pff…reactie weer eens verdwenen in cyberspace.


Wat bedoel je eigenlijk met deze zin: "Zelfs als je denkt bewust liefde te zijn, je bent niet anders dan liefde."?

Zijn en 'bent' is hetzelfde in mijn optiek.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Angst

Bericht door Zoeker » 11 aug 2015, 15:43

gusteman schreef:Ik heb nooit begrepen waar die noodzaak vandaan komt om het steeds weer te hebben over een "schijnwerkelijkheid".
De werkelijkheid is gewoon wat ze is, met of zonder liefde, met of zonder ego, dit alles in legio aantal variaties.
De verschillen vind je enkel in de perceptie, de manier waarop mensen, ieder voor zich, omgaan met die werkelijkheid.

Het is geen noodzaak, het is een vaststelling. Ego kent perceptie en perceptie schotelt een schijnwerkelijkheid voor. Zo eenvoudig is het eigenlijk. Je schrijft het zelf ook al.

Maar dit kan je niet begrijpen met je denken, maar wel met je 'zijn'. Je kan er hele verhalen aan vast knopen of theorieen op loslaten, maar dan zal je het niet begrijpen. Dat komt omdat liefde geen concept is. Doch ego (het denken) ziet liefde wel als een concept. Dat concept is dan : Ik hou van jou.

Maar liefde is geen werkwoord. Liefde is geen activiteit.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Angst

Bericht door Gast1 » 11 aug 2015, 17:20

Zoeker schreef:Wat bedoel je eigenlijk met deze zin: "Zelfs als je denkt bewust liefde te zijn, je bent niet anders dan liefde."?
Zijn en 'bent' is hetzelfde in mijn optiek.
In mijn optiek ook.
Het zit 'm niet in deze woordjes met slechts een enkele betekenis in onzer beide percepties.
Het zit 'm in 'als je denkt bewust liefde te zijn'.

Je bent liefde, je hoeft niet te denken en ook niet bewust te denken ... je bent ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Angst

Bericht door Zoeker » 11 aug 2015, 17:30

O, bedoel je het zo. Dat klopt. Denken dat je liefde bent, heeft geen nut.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Angst

Bericht door Gast1 » 11 aug 2015, 17:35

Zoeker schreef:O, bedoel je het zo. Dat klopt. Denken dat je liefde bent, heeft geen nut.
Juist, je bent liefde, je hoeft het niet te denken maar er is niets op tegen om het wel te denken.
Zoeker schreef:Maar liefde is geen werkwoord. Liefde is geen activiteit.
Hmmm ...
Is 'het zijn' dan ook geen activiteit?
Is chemie dan ook geen activiteit?
Is energie dan ook geen activiteit?

Volgens mij is er alleen maar activiteit.
Strikt genomen bestaat er geen 'statische toestand'.
Alles is dynamisch, alles trilt en alles is energie, ook liefde.
Sterker nog, het is de sterkste energie en activiteit die er bestaat.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Angst

Bericht door Zoeker » 11 aug 2015, 17:42

Gast1 schreef: Is 'het zijn' dan ook geen activiteit?

Nee.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie