Emoties wat zijn dat?

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 05 sep 2015, 04:51

Heel goed Zoeker :wink:
Susan schreef:
Gast1 schreef:
Susan schreef:Loslaten is géén onderdrukken van de emoties die meespelen of loslaten van jouw leven.
Susan, ik begrijp 'of loslaten van je leven' niet.
Het benieuwd mij hoe ik iets wat beïnvloedbaar is, los kan laten zonder te onderdrukken.
Gast1 jij schreef dat zelf eerder in het volgende:
Ik omarmde mijn emotie en ik hoefde die emotie helemaal niet los te laten, de emotie verdween vanzelf.
Iemand die een emotie loslaat, laat zijn leven los.
Een emotie kan komen en een emotie kan gaan ...
Als je een emotie los laat, kan dat hetzelfde zijn als een emotie verdringen.
En dat begrijp ik nu niet van jou hoe je dat ziet dat je dan ook je leven los laat.
Loslaten is juist niet verdringen of onderdrukken, het is hevig verdriet, zorgen/onrust enz niet het dagelijks leven te laten overheersen zodat het je gaat belemmeren in het aandacht blijven houden voor de andere ook belangrijke dingen van/in het leven.
Je gedachten en het denken niet meer alleen daar mee bezig te laten zijn. Het is geen wegstoppen, maar even ergens anders
'parkeren' noem ik het wel, waar je evengoed er gewoon bij kan om er op bepaalde momenten mee bezig te zijn in het verwerken er van. Het leven gaat juist dan gewoon door.

Mensen die het verdringen willen er niet meer mee geconfronteerd worden, praten en denken er niet meer over, maar de pijn er van blijft onderhuids soms bij sommige mensen door wroeten wat jaren later voor veel ellende kan zorgen.
Aha, ik begrijp je en heb mijn eigen geschreven zin nog even rood gearceerd en onderstreept.
Misschien kan ik nu dit moment gebruiken als 'opwarming' voor wat ik dadelijk ga doen.
Ik schreef immers ook:

"Het benieuwd mij hoe ik iets wat beïnvloedbaar is, los kan laten zonder te onderdrukken."

Sorry lieverd, je hebt mij geen antwoord gegeven, want "parkeren" is een soort 'tijdelijk' verdringen, in feite zoek je afleiding van dat waar je mee bezig bent.
De emotie als metafoor is de auto. Daar rij je in en die kun je even parkeren, waarna je er later toch in verder zal moeten om de rit af te maken naar de bestemming.
Zelfs als de auto (emotie) even kapot is, repareer ik hem (de emotie) zelf of laat hem repareren (hulpinstellingen) ...
Over die hulpinstellingen heb ik een bepaalde mening, maar het is strategisch niet verstandig om er hier in het openbaar, in mijn situatie op in te gaan.
Bergijpt-u? :wink:

Je zou nu kunnen zeggen dat ik volledig beïnvloed wordt door mij emoties.
Ik omarm ze ten volle :grin:
Mijn emoties hebben mij doen besluiten deze nacht op te gaan staan en te gaan werken aan dat wat ik niet anders kan.
Ik verdring deze emotie dus absoluut niet en laat ze volledig toe.
Dat is van groot belang voor mijn (onze= mijn familie) toekomst.
Loslaten is onmogelijk, proberen los te laten is verdringen, proberen los te laten is 'beheersen'.
Controle is ook een vorm van beheersen.
Je beheersen is zelfs al een minder goed teken, je 'gedragen' op een bepaald moment is een vorm van beheersen, maar het zal er toch 'uit' moeten.
Jaja ... moeten. Anders heb je je opgesloten in je emoties en die kunnen je 'opvreten' en dat is wat ik dan ook bedoel.
Iemand die een emotie loslaat, laat zijn leven los.

Zou ik dat wat ik nu gaan doen, loslaten ... dat ziet het er niet goed uit.
Omdat het beïnvloedbaar is.
Zelfs het verleden is beïnvloedbaar, maar dat wordt nu een te lange discussie.
Ik wil me op andere zaken focussen, omdat ik gisteren mijn advocaat iets toe heb gezegd wat vandaag 'af' moet.
Van mijzelf overigens.
Daar heb je dat woordje weer, soms 'moeten' we inderdaad.
Soms moeten we zelfs vooral niet loslaten en opgeven.
Soms hebben we zelfs, hoe sterk we ook zijn (en dat ben ik op elk gebied) heel even hulp nodig van anderen, zo ook ik.
En die hulp krijg ik en daardoor kan ik (veel beter) door.

Ik ga aan de slag en zal tussendoor af-en-toe opnieuw in slaap vallen.
Af-en-toe zal ik even kijken op het forum, maar daarna ga ik verder met mijn emoties.

Ik leef ... enne ...

:loveU:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Susan » 05 sep 2015, 07:34

Zoeker schreef:Ik vond in de door mij aangehaalde quote een moedeloosheid spreken. Alsof er niets aan te doen zou zijn.
(we kunnen dan niets anders doen dan de dingen laten gebeuren zoal ze zich voordoen.)
(Loslaten zie ik ook als ons over geven aan hoe dingen op ons pad komen, waar we zelf niet de hand in kunnen hebben)

Je hebt het hier over verwerkingsprocessen. Dat houdt in dat degene die het overkomt zijn gevoelens wel kan verdoven met medicijnen of drank, maar dat maakt de afstand tot het verwerkingsproces alleen maar groter.
Deze thread gaat over emoties. Iedereen heeft ze en iedereen kan zich er in verdiepen en er over nadenken.
Emoties hebben je wat te vertellen! Het niet durven/willen aangaan van de emoties is nou juist de apathie.
Maar die is er na jaren van medicijngebruik ook nog steeds.
Dat heb jij dan zo geinterpreteerd die moedeloosheid,want ik bedoelde helemaal
niet dat er niets aan te doen zou zijn.
Je zegt het zelf al, wat ik dus ook bedoelde,soms kan je niet anders dan bepaalde
dingen laten gebeuren.
De rest herhaal je nog eens over medicijnen en drank enz, dat onderschrijf ik, en natuurlijk hebben emoties ons wat te vertellen, het liefst ook zonder medicijn gebruik dat verwerken.
Maar ik ga niet mezelf nog eens herhalen, want ik had er ook duidelijk bij gezegt dat in bepaalde
gevallen alleen met behulp van medicijnen iets doorbroken kan worden.
(van daaruit kunnen ze weer hun gevoel/emoties toe laten, dan pas er mee aan de slag gaan)
En dan is soms maar heel kort medicatie nodig als opstap.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Susan » 05 sep 2015, 07:45

Gast1 schreef:Aha, ik begrijp je en heb mijn eigen geschreven zin nog even rood gearceerd en onderstreept.
Misschien kan ik nu dit moment gebruiken als 'opwarming' voor wat ik dadelijk ga doen.
Ik schreef immers ook:

"Het benieuwd mij hoe ik iets wat beïnvloedbaar is, los kan laten zonder te onderdrukken."

Sorry lieverd, je hebt mij geen antwoord gegeven, want "parkeren" is een soort 'tijdelijk' verdringen, in feite zoek je afleiding van dat waar je mee bezig bent.
De emotie als metafoor is de auto. Daar rij je in en die kun je even parkeren, waarna je er later toch in verder zal moeten om de rit af te maken naar de bestemming.
Zelfs als de auto (emotie) even kapot is, repareer ik hem (de emotie) zelf of laat hem repareren (hulpinstellingen) ...
Over die hulpinstellingen heb ik een bepaalde mening, maar het is strategisch niet verstandig om er hier in het openbaar, in mijn situatie op in te gaan.
Bergijpt-u? :wink:

Je zou nu kunnen zeggen dat ik volledig beïnvloed wordt door mij emoties.
Ik omarm ze ten volle :grin:
Ook dit had ik vannacht al gelezen en nu nog eens, iets wakkerder :grin:
Gast1 je hebt me niet begrepen, plus je denkt er ook anders over wat uiteraard prima is
al ben ik het er niet mee eens, maar ik kan het ook niet anders/duidelijker uitleggen.
(kan ook niet meteen verder reageren, omdat ik weg ga en er nog iets anders mee speelt)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 05 sep 2015, 08:06

Klaar!
Dat wat ik gedaan heb, is klaar.
Al mijn emoties hebben mij geholpen om dat voor te bereiden wat nodig was.
Het was mooi om te beleven wat ze deden met mij tijdens het typen van 11 kantjes.Een hele geschiedenis van ruim
Je zou hier een schitterende film van kunnen maken én het is heel actueel, 'pesten' ...
Omdat ik mijn emoties altijd toegelaten heb, ben ik sterk geworden.
Tijdens die kracht waren er echter ook zwakkere momenten en jawel, ik mocht het zelfs beleven dat ik even geen kracht meer had. :grin:

Radeloosheid overviel mij, maar nog erger ... ik dreigde mijzelf te verliezen.
Ik heb wel eens geschreven dat ik altijd dank en nooit iets vraag.
Maar op 3 september heb ik voor het slapen gaan 'gevraagd' aan de Kosmische Kracht.
Ik heb een enkele dierbare gevraagd om mij energie te geven/sturen, mensen die volledig open staan voor 'er is meer' en weten 'dat er meer is'.
Intens.
Ja, een hoogtepunt van intensiteit wat enorm veel energie kost.
Het sloopte me.
Maar op diezelfde 3 september, toen ik al gevraagd had aan een enkele dierbare, voelde ik om 19:30 uur al energie binnenkomen ...

Wauw zeg ...

Vandaag nog een paar keer nalezen en dan kan ik vanavond opsturen.
Dan laat ik mijn emoties niet los ... Ze verdwijnen vanzelf, als sneeuw voor de zon.
En zo kan het gaan sneeuwen en zo kan het gaan dooien.
De sneeuw die er ligt, ligt er, gepredestineerd om weer te verdwijnen ...

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 05 sep 2015, 08:10

Susan schreef:Ook dit had ik vannacht al gelezen en nu nog eens, iets wakkerder :grin:
Gast1 je hebt me niet begrepen, plus je denkt er ook anders over wat uiteraard prima is
al ben ik het er niet mee eens, maar ik kan het ook niet anders/duidelijker uitleggen.
(kan ook niet meteen verder reageren, omdat ik weg ga en er nog iets anders mee speelt)
Jawel, ik begrijp je wel ...
Maar ik leg het anders uit.
Als we elkaar weer zien, praten we er over en dan begrijp je mij ook vast en zeker beter, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Hoe bedoel je, dat je 'weg gaat' ... ??

Je laat me schrikken ... :shock: :shock: :shock:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door taigitu » 05 sep 2015, 12:45

Zelfhulp - Zelf thuis je psychische klachten oplossen

Tijdens consulten stemmen we de behandeling helemaal af op het zo snel mogelijk oplossen van je klachten. Daarnaast geef ik je tijdens het consult ook algemene adviezen hoe je negatieve emoties zelf kunt oplossen. Hieronder lees je er een aantal.

Werkwijze: geef je emotie een cijfer, pas methodiek toe, geef weer een cijfer, en merk de verandering.

Geef je innerlijke rust een cijfer tussen 0-10.
10 is volledige innerlijke rust en 0 is sterke onrust of negatieve emotie. Pas dan één van de onderstaande methodieken toe. Geef direct daarna je emotie weer een cijfer en merk direct het effect ervan. Pas de gekozen methodiek meerdere keren per dag toe en doe dat gedurende 3 weken. Geef steeds je emoties een cijfer. Als je je ervaringen tijdens deze 3 weken opschrijft merk je heel concreet de verbeteringen. Je kunt ook merken welke van de hieronder beschreven technieken voor jou het beste werkt.
Datgene waar je aandacht naartoe gaat dat groeit

Dit is inzicht nummer 1!
Gaat je aandacht voortdurend naar je klachten of emoties dan voed je ze en worden ze erger. Richt je je aandacht zoveel mogelijk op de gewenste situatie of emoties (innerlijke rust, geluk, harmonie, etc.) dan voed je juist die gewenste situatie en kom je daar een stapje dichterbij. Hieronder staan adviezen hoe je de emoties of klachten los kunt laten zodat je je kunt richten op de gewenste situatie.
Ontspan bij de emotie en kijk er rustig naar, accepteren

Als je niets doet duurt een emotie op z’n hevigst slechts 15 seconden. Daarna neemt de intensiteit af.
Als je je verzet tegen die emotie dan is inzicht nummer 1 van toepassing, dan voed je de emotie en verleng je de duur ervan. Dus ontspan bij de emotie, doe alsof je een Buddha op een eilandje bent en kijk hoe de emotie of de oorzaken ervan op een bootje langsdrijven. Benoem de emotie: bv ‘gevoel’ of ‘denken’ of ‘ruzie’, meer niet. Ga niet ‘in’ de emotie of klacht. Als je dit geconcentreerd en ontspannen kunt volhouden dan zul je merken dat er vanzelf nieuwe plezieriger emoties of gedachten opkomen. De volgende stap is acceptatie. Het is zoals het is, je kunt er meestal niets meer aan doen. Acceptatie betekent niet dat je het maar goed vind. Het is ook belangrijk dat je je verlangen dat het anders was accepteert en de weerstand die je wellicht voelt. Merk hoe het daarna rustiger wordt. Er komt weer ruimte.

Affirmatie om emoties gezond te verwerken
Als je een emotie of klacht niet accepteert of afwijst (je ervaart grote weerstand, je wilt dit niet!), dan wijs je in feite een stukje van jezelf af. Je accepteert jezelf niet zoals je (in deze situatie) bent en daar word je niet vrolijker van. Op de volgende manier kun je emoties ‘gezond’ verwerken: Zeg de volgende affirmatie liefst hardop, tegelijkertijd pas je de oor reflextherapie toe (zie tip 4): ‘Ik accepteer mezelf en houdt van mezelf met deze emotie of klacht (benoem je klacht/emotie), ik accepteer al deze emoties en ben er dankbaar voor (ja, echt, want ze maken je bewust van iets dat aandacht behoeft) ik ontspan en ik kies er nu voor om al deze emoties nu volledig en permanent los te laten en vervang deze emoties door diepe innerlijke rust en vrede voor altijd!’ Hoe specifieker je de emotie benoemt hoe beter het werkt: dus zeg bijvoorbeeld "boosheid op….(vul in)".

Tonglen: negatieve emoties inademen via je hart
Je hart is de grootste transformerende kracht die je in je hebt. Stel je voor dat alle negatieve emoties, of de negatieve situatie als een grijze wolk voor je samenpakt. Nu adem je deze grijze wolk via je hart in. Je ademt ook weer uit via je hart. Doe dit zeven keer. Geef na elke keer je emotie een cijfer. Merk hoe de negatieve emoties afnemen.

De oorreflextherapie geeft innerlijke rust en ontspanning
De oorreflextherapie kun je gemakkelijk zelf toepassen: je masseert je oren beginnend bij de aanhechting bovenaan vervolgens rol je het randje van je oren van binnen naar buiten toe. Zo masseer je langzaam van voren naar boven en naar achteren en dan naar onderen. Dan het oorlelletje helemaal en op de aanhechting met je hoofd langzaam weer naar boven. Je masseert ook in het oor. De oorreflextherapie kun je apart doen of in combinatie met bovenbeschreven affirmatie. Achtergrond: in de oren zitten acupressuurpunten van alle meridianen. Door je oren te masseren breng je de energiestroom op gang in de meridianen. Aangezien elke meridiaan ook is verbonden met emoties los je zo ook blokkades op en breng je jezelf weer in balans.

De wisselende vuistslag
Tik ontspannen met de linkervuist in de rechterhandpalm. Zorg dat de huidplooi aan de zijkant bij de aanhechting van je pink aan je hand, in contact komt met je handpalm. Wissel na drie tot zes slagen om. Wissel minimaal dertig keer, zo snel als je kunt. Blijf ontspannen. Hierdoor vindt er een energetische verandering plaats in je lichaam: je haalt mogelijk dieper adem en het lijkt alsof je alerter bent geworden. Dat klopt ook. De dunne darm-meridiaan die je hiermee activeert is direct verbonden met het hart en corrigeert emotionele stress. Hiermee kun je de emotionele stress opheffen. Deze techniek kun je combineren met positieve affirmaties. Zo kun je affirmaties ‘inprogrammeren’. Bijvoorbeeld de affirmatie onder tip 3.

Blijf geconcentreerd in het hier en nu
Los problemen die zich in het hier en nu voordoen op dat moment op. Schep zoveel mogelijk harmonie in het hier en nu. Wees daar dankbaar voor. Kijk niet vooruit naar toekomstige problemen of achteruit naar dingen die gebeurd zijn. Door in het nu te leven zorg je het beste voor je toekomst!

http://www.hilversumpsycholoog.nl/zelfhulp#.Veq_KJdiOu9
Ik las een poosje terug het citaat "Een emotie duurt 9 seconden, daarna is het keuze".
Daar ben ik over na gaan denken en kijken hoe ik zelf reageer op diverse emoties.
Als ik schrik (emotie) dan duurt dat inderdaad maar heel even en dan spannen mijn spieren zich even aan. Als ik door heb dat er niets is om bang van te zijn of iets dergelijks reageert mijn lichaam door weer in de modus te gaan waarin ik eerder verkeerde.
Zou ik schrikken van wel iets om bang van te zijn is het goed dat ik maar even verstijf om daarna in actie kom die nodig is in die situatie. Ik handel dan voorbij de emotie van schrik.
HOE je omgaat met een situatie die als eerste emotie binnenkomt wordt vertaalt in je lichaam door allerlei andere emoties/reacties, die raken aan eerdere(?) gelijkwaardige situaties. Dat het a.h.w. stapelt op vorige situaties die nog niet helemaal verwerkt zijn. Hoe langer situaties duren, niet verwerkt worden, bestaat de mogelijkheid dat het lichaam gaat protesteren in pijn (alarmsignaal van het lichaam) omdat de energiebanen worden geblokkeerd, en kan men ziek worden.
Zo kennen we de gezegdes als 'ik wordt doodziek van die ellende', 'het ligt als een steen op mijn maag'. Signalen dat de stress van een situatie te lang duurt.
Een teken dat je moet kiezen ........ misschien helpt dan één van de methodes hierboven wel.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 05 sep 2015, 13:28

taigitu schreef:Ik las een poosje terug het citaat "Een emotie duurt 9 seconden, daarna is het keuze".
Dat zou best wel eens kunnen, maar het is ook afhankelijk wat die emotie is en waar ze vandaan komt.
Zo kan ik me een emotie van minder dan een seconde voorstellen en een emotie van dagen, misschien wel weken.
Hangt ook af hoe sterk die emotie is ...
Gemiddeld genomen echter, denk ik dat het wel klopt.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Zoeker » 05 sep 2015, 14:18

Emoties die weken duren? Dat zal dan bij vlagen toch zijn, Pierre?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

gusteman

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door gusteman » 05 sep 2015, 14:38

taigitu schreef:Als ik schrik (emotie) dan duurt dat inderdaad maar heel even en dan spannen mijn spieren zich even aan. Als ik door heb dat er niets is om bang van te zijn of iets dergelijks reageert mijn lichaam door weer in de modus te gaan waarin ik eerder verkeerde.
Zou ik schrikken van wel iets om bang van te zijn is het goed dat ik maar even verstijf om daarna in actie kom die nodig is in die situatie. Ik handel dan voorbij de emotie van schrik.
HOE je omgaat met een situatie die als eerste emotie binnenkomt wordt vertaalt in je lichaam door allerlei andere emoties/reacties, die raken aan eerdere(?) gelijkwaardige situaties. Dat het a.h.w. stapelt op vorige situaties die nog niet helemaal verwerkt zijn. Hoe langer situaties duren, niet verwerkt worden, bestaat de mogelijkheid dat het lichaam gaat protesteren in pijn (alarmsignaal van het lichaam) omdat de energiebanen worden geblokkeerd, en kan men ziek worden.
Bij een schrikreactie komen de amygdala (kliertjes in de hersenen) in actie. Zij werken als een soort filter om te bepalen of iets je al dan niet schrik aanjaagt. Hiervoor gebruiken zij je kennis (ervaringen) die je hebt opgedaan.
Indien de amygdala een situatie "herkennen" als gevaarlijk zullen zij de hypothalamus en hypofyse activeren. Die op hun beurt scheiden stress hormonen af (cortisol, endorfinen, adrenaline en afgeleiden)) die in je bloedbaan terecht komen.
Het simpele vaststellen dat er geen reden tot angst is zal je lichaam niet terug brengen in de staat van voorheen, in tegendeel zelfs. de aanwezigheid van die hormonen zorgt er voor dat je lichaam in een stress toestand is gekomen. Die moet verwijderd worden door de hormonen "op te gebruiken", je dient dus in actie te komen. Dit kan gaan van het knijpen in een balletje (bij lichte vormen) tot het leveren van zware inspanningen. het niet wegwerken van de hormonen leidt tot een opeenstapeling in je bloedbaan wat op termijn dan weer leidt tot zwaardere vormen van stress en zelfs depressies.
Het heeft niks te maken met het in goede banen leiden van je emoties: er bevinden zich stoffen in je bloed (en die veroorzaken bepaalde gevoelens) die er zo snel mogelijk terug uit moeten.
Voor wie er aan twijfelt: tientallen onderzoeken hebben aangetoond dat mensen bij wie de amygdala niet meer of slechts gedeeltelijk werkt veel minder tot geen last hebben van stress, angst, agressie en dies meer. Wat vrij logisch is ook, bij die mensen worden de stress hormonen niet meer (of slechts gedeeltelijk) geactiveerd. :wink:

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 05 sep 2015, 17:07

Zoeker schreef:Emoties die weken duren? Dat zal dan bij vlagen toch zijn, Pierre?
[jaja] [jaja]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Susan » 05 sep 2015, 18:40

Gast1 schreef:
Susan schreef:Ook dit had ik vannacht al gelezen en nu nog eens, iets wakkerder :grin:
Gast1 je hebt me niet begrepen, plus je denkt er ook anders over wat uiteraard prima is
al ben ik het er niet mee eens, maar ik kan het ook niet anders/duidelijker uitleggen.
(kan ook niet meteen verder reageren, omdat ik weg ga en er nog iets anders mee speelt)
Jawel, ik begrijp je wel ...
Maar ik leg het anders uit.
Als we elkaar weer zien, praten we er over en dan begrijp je mij ook vast en zeker beter, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Oké, goed dat je mij wel begrijpt, is prima verder hoor Gast1, óók al mocht het zo zijn,
dat ik jou later dan nog niet goed begrijp wat dit aan gaat :grin:
Hoe bedoel je, dat je 'weg gaat' ... ??
Je laat me schrikken ... :shock: :shock: :shock:
Nee, niet dat ik hier weg ga of zo, dan zou ik het even duidelijk aangeven,
maar er was iets speciaals deze dag. [wave]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 05 sep 2015, 19:12

Mooi ...

Plaats reactie