Emoties wat zijn dat?

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Emoties wat zijn dat?

Bericht door taigitu » 02 sep 2015, 14:45

Emoties

Emoties wat zijn dat?

Mensen definiëren emoties op verschillende manieren. Sommigen maken een onderscheid tussen emoties en gevoelens, dat een gevoel het antwoord is van de emotie en dat de emotie de situatie of ervaring omvat. Emoties werken op vele niveaus. Ze hebben zowel een fysiek aspect als een psychologisch aspect. Emoties werken in elk deel van een persoon (voelen en handelen), ze beïnvloeden vele aspecten van een persoon en de persoon beïnvloed vele aspecten van de emoties.

Emoties zijn waarschuwingssystemen van mensen, over wat er nu echt gaande is, emoties zijn onze meest betrouwbare indicatoren van hoe de dingen gaan in ons leven. Emoties helpen ons op het juiste spoor te blijven door ervoor te zorgen dat we geleid worden door meer dan de mentale verstandelijke vermogens van het denken, waarnemen, redeneren en geheugen.

Waarom moeite met emoties
Emoties beheersen je denken, je gedrag en je acties. Emoties beïnvloeden je fysieke lichaam net zoveel als je lichaam je gevoelens en je denken beïnvloeden. Mensen die hun emoties negeren, afwijzen, onderdrukken of juist hun emoties uiten stellen zich bloot aan lichamelijke ziekte. Emoties die niet worden gevoeld en losgelaten maar begraven worden in het lichaam of in de aura kan leiden tot ernstige ziekte. Negatieve emoties zoals angst, bezorgdheid, negativiteit, frustratie en depressie veroorzaken chemische reacties in het lichaam, deze chemische stoffen die vrijkomen zijn heel anders dan wanneer je je positief voelt, blij, tevreden, geliefd of geaccepteerd.

Je geloof systeem - je overtuigingen
Veel van ons gedrag ligt ten grondslag van ons geloofssysteem. Dit systeem binnen ons filtert wat we zien en horen, beïnvloed ons hoe we ons gedragen in het dagelijks leven. Er zijn vele andere elementen die ons leven beïnvloeden, met inbegrip van vorige levens met hun kern kwesties, zijn we in dit leven gekomen voor de oplossing, maar ons geloofssysteem in dit leven heeft een grote invloed op wat we denken en doen.

Jouw geloof systeem beïnvloedt je waarnemingen, hoe je interpreteert wat je ziet, hoort of voelt. Bijvoorbeeld, een persoon die verheven wordt door een boze man of vrouw, zal in de toekomst mensen bekijken met de overtuiging dat boosheid slecht is of dat het iets is om te vrezen. Een ander voorbeeld is dat als iemand heel intelligent is maar nooit is aangemoedigd of geëerd voor zijn intelligentie gelooft dat hij dom is.

Het kost veel werk om naar jezelf te kijken en je beperkende overtuigingen te identificeren die je leven op een negatieve manier beïnvloeden. Echter wetende dat je overtuigingen je een deugdelijke basis voor emotionele vrijheid geven.
Andere mensen, plaatsen en dingen kunnen niet veranderen wat "JIJ" voelt

De enige persoon die kan veranderen wat je voelt is jij, is jezelf. Een nieuwe relatie, een nieuw huis, een nieuwe auto, een nieuwe baan, deze dingen kunnen je even afleiden van je gevoelens maar geen enkele andere persoon, geen materieel bezit, geen activiteit kan verwijderen, loslaten of wijzigen hoe je je voelt.

Hoe vaak hoor je mensen dingen zeggen zoals "als ik genoeg geld heb, zal ik niet meer bang zijn" alleen om er achter te komen dat er nooit genoeg geld zal zijn om te stoppen met bang zijn. Of "als ik in een veilige relatie heb zal ik me niet meer eenzaam voelen", om er achter te komen dat ze nog steeds eenzaam zijn, ongeacht hun relatie. We moeten begrijpen dat we onze gevoelens meenemen, waar we ook gaan. Een nieuwe jurk, een nieuw huis, een nieuwe baan, geen van deze dingen veranderen hoe we ons voelen. Onze gevoelens blijven binnen ons totdat we ze loslaten.

Twee fundamentele emoties - Liefde en Angst
Er zijn volgens helderziende paragnosten slechts twee fundamentele emoties die we allemaal ervaren, liefde en angst. Alle andere emoties zijn variaties van deze twee emoties. Gedachten en gedrag komen beide voort uit liefde of uit angst. Woede, controle, verdriet, depressie, ontoereikendheid, verwarring, pijn, eenzaamheid, schuld, schaamte, enz, het zijn allemaal op angst gebaseerde emoties. Emoties zoals vreugde, geluk, zorg, vertrouwen, mededogen, waarheid, tevredenheid, voldoening, enz, deze zijn op liefde gebaseerde emoties.

Er zijn verschillende gradaties van intensiteit van beide soorten emoties, sommige zijn mild, andere matig en weer andere zijn sterk in intensiteit. Bijvoorbeeld, woede in een milde vorm kan worden gevoeld als afschuw of ontzetting, op een gematigd niveau als beledigend of geïrriteerd en op een intens niveau als woede of haat. En de emotie die altijd ten grondslag ligt aan woede is angst.

Lichamelijke effecten van emoties
Emoties hebben een direct effect op hoe ons lichaam werkt. Angst gebaseerde emoties stimuleren de vrijlating van een set chemicaliën, terwijl liefde gebaseerde emoties een hele andere set van chemicaliën loslaten. Als de op angst gebaseerde emoties langdurig of chronisch zijn dan beschadigen ze de chemische systemen, het immuunsysteem, het endocriene systeem en elk ander systeem in je lichaam. Ons immuunsysteem verzwakt en diverse ziekten dienen zich aan.

Je kan je emoties niet beheersen
Je kan je emoties niet veranderen of beheersen. Je kan leren om je emoties waar te nemen, maar je kan ze niet beheersen.

Denk aan die mensen die ogenschijnlijk normaal lijken te functioneren en dan op een zeker moment exploderen in woede op iets dat betrekkelijk onbeduidend en onschuldig lijkt. Dat is een teken van iemand die probeert om zijn emoties te beheersen of te onderdrukken, maar zijn onderdrukte emoties zijn ontsnapt.

Hoe meer iemand probeert om zijn emoties te beheersen, des te meer weerstand hij ondervindt, en de meer angstige mensen ondervinden het tenslotte als verlies van emotionele controle. Het is een vicieuze cirkel.

Het is belangrijk om politiek correct te zijn. En dat betekent niet uitdagend of oneens met wat de gemiddelde persoon denkt. Het betekent niet uiten van negatieve emoties in het openbaar. Je emoties tonen in het openbaar is een groot teken van zwakte. Mensen voelen zich ongemakkelijk met mensen die sterke emoties uiten. We zijn een samenleving die is geleerd om zijn emoties te verbergen, om ons te schamen of om bang te zijn voor onze emoties. Ongeacht of we zijn geboren met onze emoties of dat we met onze emoties moeten leven. Dit betekent dat we onze emoties moeten leren kennen, met ze te zijn, en ze los te laten.

Emoties en emotionele mishandeling
Emotionele mishandeling is een vorm van geweld in relaties. Emotionele mishandeling is net zo geweldadig en ernstig als lichamelijke mishandeling maar wordt vaak genegeerd of geminimaliseerd omdat fysiek geweld afwezig is. Emotionele mishandeling kan één of elk van de volgende elementen bevatten, het kan afwijzing zijn van een persoon op zijn waarde, iemand vernederen in welk opzicht dan ook is emotionele mishandeling, belachelijk maken, bespotten en beledigend gedrag. Terroriseren of isoleren van een persoon is diep beldedigend en gebeurt vaak bij kinderen, volwassenen en bij ouderen. Iemand uitbuiten is verkeerd. Het ontkennen van iemand anders zijn emotionele reactie is beledigend. De "stille behandeling" is een wrede manier van het controleren van mensen en situaties. Waar controle is, is geen liefde, alleen maar angst.

Als je leeft in een situatie met emotioneel misbruik zoek dan hulp, ofwel bij een professional of één van de vele nuttige organisaties die aanwezig zijn in de meeste gemeenschappen.

Hoe we emoties onderdrukken
Als we een ervaring hebben gehad die we pijnlijk of moeilijk vinden en we kunnen niet met de pijn omgaan of we zijn er bang voor, ontkennen we vaak deze emotie doordat we het druk hebben, we sporten meer, we drinken of eten een beetje meer, of we doen alsof het nooit gebeurt is. Als we dat doen dan voelen we de emotie niet en dit resulteert in wat onderdrukking genoemd wordt, onderdrukte of begraven emoties. Deze gevoelens blijven in onze spieren, gewrichtsbanden, maag, middenrif, aura's, enz, bestaan. Deze emoties blijven begraven in ons totdat we deze emoties naar de oppervlakte brengen, ze te voelen ze te herkennen en ze dus los te laten. Emoties die al heel lang begraven zijn, zijn de emoties die kunnen leiden tot lichamelijke ziekte.

Hieronder staan een paar voorbeelden van de methoden die mensen gebruiken
om te voorkomen dat zij hun emoties voelen.


* Het negeren van je gevoelens
* Doen alsof er niets is gebeurt
* Overeten
* Het eten van voedingsmiddelen die geladen zijn met suiker en vet
* Overmatig alcohol drinken
* Overmatig gebruik van recreatieve drugs
* Met behulp van medicijnen zoals tranquillizers of pro*zac
* Dwangmatigheid beoefenen
* Elk type van dwangmatig gedrag
* Overmatige seks met of zonder partner
* Altijd bezig zijn zodat je niet hoeft te voelen
* Constant analyseren
* Overmatig lezen of tv kijken
* Extreem werken
* Het houden van oppervlakkige gesprekken
* Boze emoties begraven onder het masker van vrede en liefde

Symptomen van onderdrukte emoties
Het kost veel energie om emoties te onderdrukken en begraven te houden. Als je je emoties blijft begraven voor een langere periode van tijd verlaag je je trillingen en lagere trillingen leiden tot ziekte en een versneld verouderingsproces. Begraven emoties creëren vermoeidheid en depressie.

Hieronder staan een paar belangrijke symptomen van begraven en onderdrukte emoties.

* Vermoeidheid
* Depressie zonder aanwijsbare oorzaak
* Praten over problemen / belangen in plaats van persoonlijke zaken en gevoelens
* Doen alsof het niets uitmaakt terwijl het binnenin wel uitmaakt
* Zelden praten over je gevoelens
* Over je toeren raken door kleine incidenten
* Rondlopen met een knoop in je maag of een beklemmend gevoel in je keel
* Je voelt woede niet op het moment dat er iets gebeurt maar een paar dagen later
* In relaties, gerichte discussies over kinderen / geld in plaats van te praten over jezelf
* Moeite met praten over jezelf
* Onrustige persoonlijke relaties met familie, vrienden, kennissen
* Een gebrek aan ambitie of motivatie
* Lusteloos, een wat maakt het uit karakter
* Moeilijk om jezelf en anderen te accepteren
* Lachend aan de buitenkant terwijl huilend van binnen

Effecten van Onderdrukte of Begraven Emoties
Onderdrukte of begraven emoties kunnen grote problemen in het fysieke lichaam en energetische systemen veroorzaken. Ze beïnvloeden al je relaties en vooral je vermogen om spiritueel te groeien en op een hoger niveau van bewustzijn te komen.

Onderdrukte emoties op lange termijn kan leiden tot ernstige ziekten zoals kanker, artritis, chronische vermoeidheid en vele andere gezondheidsproblemen veroorzaken. Aangezien onderdrukte emoties kunnen rusten, hetzij in je lichaam of aura kunnen ze gaten veroorzaken in je aura waardoor er energie weglekt en vermoeidheid plaatsvindt, een gevoel van kwetsbaarheid en een laag zelfvertrouwen.

Als je onderdrukte emoties hebt, je gedrag en reacties op gebeurtenissen in het heden zijn ook je gedrag en reacties op gebeurtenissen uit het verleden. Dit heeft een negatief effect op alle relaties in je leven. Je kan in het heden niet volledig aanwezig zijn met mensen waarvan je houdt totdat je je emoties uit het verleden hebt losgelaten. Je onderdrukte je emoties omdat ze te pijnlijk en te moeilijk waren om ze te beheersen, je reacties op gebeurtenissen van vandaag worden beïnvloed door deze pijn en de pijn die begraven was in je lichaam.

Het kost veel energie om emoties te begraven en om ze begraven te houden. Er is niet veel energie over voor andere activiteiten als je je energie blijft gebruiken om die emoties te onderdrukken. Van nature willen begraven emoties naar de oppervlakte komen zodat je bewust van hen wordt, hen te voelen (ervaren) en los te laten. Je werkt heel hard om ze onderdrukt te houden.

Ons daadwerkelijke doel op moeder aarde is om ons bewustzijn constant te verhogen en te leven op een meer spirituele en op liefde gebaseerd leven. Hoe hoger het bewustzijn van iemand is, hoe hoger de mate van spiritualiteit in zijn of haar leven. Hoe hoger de spiritualiteit hoe dichter we zijn bij wat we horen te zijn, een volledig geïntegreerde en liefdevol mens. Je kan niet verschuiven naar hogere niveaus van bewustzijn zolang je nog grote negatieve emoties in je hebt begraven.

Auteur: Mary Kuru - http://www.mkprojects.com
Vertaling: Helderziende Paragnosten
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Zoeker » 02 sep 2015, 17:21

Er zijn volgens helderziende paragnosten slechts twee fundamentele emoties die we allemaal ervaren, liefde en angst.
Liefde lijkt mij geen emotie.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Zoeker » 02 sep 2015, 17:27

Je kan je emoties niet veranderen of beheersen. Je kan leren om je emoties waar te nemen, maar je kan ze niet beheersen.
Dit lijkt mij in tegenstelling tot de alinea "Hoe we emoties onderdrukken"
Onderdrukken is een vorm van beheersen. Louter waarnemen is trouwens ook een vorm van beheersen.
Want wie louter waarneemt die ziet dat je emoties hebt, maar ze niet bent.
Dus hoef je er ook niet zo veel mee. En sterven ze langzaam uit.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door taigitu » 02 sep 2015, 17:32

Zoeker schreef:
Er zijn volgens helderziende paragnosten slechts twee fundamentele emoties die we allemaal ervaren, liefde en angst.
Liefde lijkt mij geen emotie.
Liefde is in mijn optiek wèl een emotie.
Wat zou het anders moeten zijn?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door taigitu » 02 sep 2015, 17:47

Zoeker schreef:
Je kan je emoties niet veranderen of beheersen. Je kan leren om je emoties waar te nemen, maar je kan ze niet beheersen.
Dit lijkt mij in tegenstelling tot de alinea "Hoe we emoties onderdrukken"
Onderdrukken is een vorm van beheersen. Louter waarnemen is trouwens ook een vorm van beheersen.
Want wie louter waarneemt die ziet dat je emoties hebt, maar ze niet bent.
Dus hoef je er ook niet zo veel mee. En sterven ze langzaam uit.
Was het maar zo simpel dan scheelde dat heel veel ellende op de wereld.
Je zal met hetgeen wat een emotie je laat voelen toch iets moeten doen.
En met alleen er naar kijken mag voor jou werken, maar werken aan wat je waar neemt
in/aan die emotie en daar de juiste waarde aan verbinden is het begin van het loslaten.
Onderdruk je je emotie dan bestaat de mogelijkheid dat het gaat 'etteren' in je lichaam
met alle gevolgen van dien. Onverwerkte emoties kunnen jaren later als een
gezondheidsprobleem naar de oppervlakte komen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Zoeker » 02 sep 2015, 18:43

taigitu schreef: Was het maar zo simpel dan scheelde dat heel veel ellende op de wereld.
Je zal met hetgeen wat een emotie je laat voelen toch iets moeten doen.
En met alleen er naar kijken mag voor jou werken, maar werken aan wat je waar neemt
in/aan die emotie en daar de juiste waarde aan verbinden is het begin van het loslaten.
Onderdruk je je emotie dan bestaat de mogelijkheid dat het gaat 'etteren' in je lichaam
met alle gevolgen van dien. Onverwerkte emoties kunnen jaren later als een
gezondheidsprobleem naar de oppervlakte komen.

Zou het voor mij echt anders zijn dan voor andere mensen?
Zou ik anders zijn dan de anderen?
Voordat je iets kan loslaten zul je het innig dienen te omarmen.
En dat doe je door simpelweg de emoties waar te nemen.
Dan kan gezien worden dat de emoties ik-gericht zijn.

Ik kan mij ook niet zo vinden in de teneur van het artikel.
Onderdrukken is niet goed, maar promoten dat hoeft nou ook weer niet.
Emoties zijn niet goed of slecht. Je kan ze waarnemen en er over nadenken.
En eventueel kan je er nog een boom over opzetten met iemand.

Dat onverwerkte emoties enorm (gezondheids)problemen geven is zeker zo.
Maar laten we er voor waken om te stellen dat je er altijd 'wat mee moet'.
Verwelkom ze gewoon en dan vertrekken ze ook weer uit zichzelf.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Zoeker » 02 sep 2015, 18:46

taigitu schreef:

Liefde is in mijn optiek wèl een emotie.
Wat zou het anders moeten zijn?

Verbondenheid.

Maar ik zat later te denken dat deze paragnosten wellicht nog erg vanuit het 'ik' denken.
En bij liefde denken aan gevoelens voor een schattige baby of dier of zoiets.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door taigitu » 02 sep 2015, 19:00

Zoeker schreef:
taigitu schreef: Liefde is in mijn optiek wèl een emotie.
Wat zou het anders moeten zijn?
Verbondenheid.

Maar ik zat later te denken dat deze paragnosten wellicht nog erg vanuit het 'ik' denken.
En bij liefde denken aan gevoelens voor een schattige baby of dier of zoiets.
Verbondenheid
Webdefinities
emotioneel contact met een ander
http://nl.wiktionary.org/wiki/verbondenheid
Sorry, maar zowel liefde als verbondenheid zijn emoties.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door taigitu » 02 sep 2015, 19:02

Laat Je Emoties Los In 5 Stappen

Je hebt vast wel eens gehoord van de angst om iets te missen. Maar heb je ook wel eens gehoord van de angst om los te laten?

Respect yourself and walk away from anaything that doesn't serve you

Ik groeide op met een vader met een oorlogsverleden.
Zijn communicatievoorkeur was in stilte zwijgen en alle personlijke vragen vermijden met een luchtige opmerking of een glimlach. Zijn masker, één ter zelf bescherming, heb ik als kind en tiener een- en overgenomen als de enige effectieve manier om met emoties om te gaan.

Pas aan het begin van mijn twintiger jaren ontdekte ik dat de emotionele afwezigheid van mijn vader me parten speelde, maar ook dat ik dezelfde strategieën hanteerde. Tijdens mijn tweede workshop in persoonlijke ontwikkeling kon ik dat onder ogen zien en werd ik geconfronteerd met de boosheid, verdriet en pijn die hieronder schuil ging.

Al die jaren heb ik rondgelopen met emoties die ik niet ventileerde; die ik binnenhield en met man en macht onder de duim hield. ‘Ik moet sterk zijn’ was mijn overtuiging. En dit was de uitwerking.

Hoewel ik in de jaren die volgden dit dilemma overwonnen had, bleef de overtuiging ‘Ik moet sterk zijn’. Het was een deel van mijn identiteit geworden, en daarmee besefte ik tot voor kort dat ik vasthield aan de pijn uit mijn verleden – niet alleen die van mijn vader, maar ook die van de tientallen operaties en behandelingen die ik door de decennia heen heb moeten ondergaan.

Het probleem was niet dat ik kampte met emotionele bagage; iedereen heeft bagage, maar dat het mij definieerde als persoon. Ik wist niet wie ik zou moeten zijn. en toen viel het kwartje. Ik moest diep graven om te ontdekken wie ik wilde zijn als persoon en vervolgens daarop handelen.

Nadat ik identificeerde dat ik vasthield aan het verleden ontdekte ik dat ‘loslaten’ gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Het kost tijd, bereidheid en inzet om er aan te werken en hieraan zit geen vaste tijdslijn. Maar het is zeer zeker mogelijk

Dit is het 5-staps programma dat ik gebruikte.

Afbeelding

1. Schrijf een eerlijke lijst van de gedachten, overtuigingen en gedragingen die je naar beneden halen
Pak een pen en een notitieblok, zoek een rustige plek op en neem 30-40 minuten om je gedachten op papier te zetten. Het is belangrijk om eerlijk naar jezelf te zijn. Maak je lijst zonder oordeel; neem er enkel notie van.

2. Reflecteer op elk item en identificeer de bron van de gedachte of overtuiging
Reis terug in de tijd en zie waar je deze items of bagage hebt opgepakt. Ervaar je angst voor intimiteit omdat een partner je ooit bedrogen heeft? Heb je een zware dobber aan vakanties omdat je ouders te veel dronken? Erken de pijnlijke herinneringen, maar blijf er niet in vastzitten. Schrijf ze op en ga door met de volgende satp.

3. Vind tenminste één positieve in elke pijnlijke ervaring
Zoek naar het zilveren lijntje om elke donkere wolk. Bijvoorbeeld: mijn vader was misschien niet de meest spraakzame persoon die er bestond, maar hij leerde me wel hoe ik liefde kon laten zien – iets dat ik tot op de dag van vandaag nog steeds erg hoog heb staan.

Op zoek gaan naar het goede uit je verleden helpt je om je kracht terug te claimen in je leven. Je bent dan niet langer een slachtoffer. Laat je verleden los en creëer een nieuwe toekomst. Jij bepaalt wat je uit die ervaring meeneemt.

4. Creëer positieve affirmaties die verandering ondersteunen en negatieve gedachten tegengaan
Neem de positieven van stap 3 en zet ze om in affirmaties of intenties. Bijvoorbeeld: “Ik spreek mijn gedachten op een liefdevolle en zorgzame manier’ of ‘Ik toon mijn kwetsbaarheid bij de mensen die me dierbaar zijn’. Dit legt de nadruk op je toekomstige positieve gedrag en bevrijd je van je verleden. Maak de affirmaties tastbaar: zet een reminder op je telefoon, schrijf ze op PostIts or plak ze op de koelkast.

5. Oefen geduld en Mindfulness
Het kost tijd om gewoontes te veranderen, zeker als ze geworteld zijn in gevoelens van diepe pijn of angst. Check regelmatig met jezelf door je gedachten op te schrijven of door te mediteren. Als je jezelf betrapt op oude bagage, erken ze dan en laat het dan voorzichtig los door te focussen op de affirmaties en meditaties. Door negatieve gedachten te vervangen voor positieve help je om je oude bagage voorgoed kwijt te raken.

We hebben allemaal ontelbare mogelijkheden om te kiezen voor een gelukkig leven. Ieder van ons heeft te maken met pijnHet is onderdeel van wat ons maakt tot wie we zijn. Toch is het hoe je er mee omgaat.

Ik vond deze tekst in een nummer Bruce Srpingsteen en vind het erg toepasselijk als het aankomt op identiteit en pijn:

“You can find your identity in the damage that’s been done to you. You find your identity in your wounds, in your scars, in the places where you’ve been beat up and you turn them into a medal. We all wear the things we’ve survived with some honour, but the real honor is in also transcending them.


Door tijd te nemen en de bagage te identificeren en een bewuste keuze te make nom deze los te laten bevrijden we onszelf om het leven op een diepere, betekenisvolle manier te ervaren.

http://www.robertvanderwolk.nl/laat-je- ... 5-stappen/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door gusteman » 02 sep 2015, 20:35

Wat mij vooral opvalt bij "amateur-psychologen" is hoe ze er in slagen om tegenstrijdigheden op elkaar te stapelen, verborgen in ogenschijnlijk diep doordachte hersenspinsels.
Zo staat in de openingspost te lezen
Mary Kuru schreef:Je geloof systeem - je overtuigingen
Veel van ons gedrag ligt ten grondslag van ons geloofssysteem. Dit systeem binnen ons filtert wat we zien en horen, beïnvloed ons hoe we ons gedragen in het dagelijks leven. Er zijn vele andere elementen die ons leven beïnvloeden, met inbegrip van vorige levens met hun kern kwesties, zijn we in dit leven gekomen voor de oplossing, maar ons geloofssysteem in dit leven heeft een grote invloed op wat we denken en doen.
De eerste onderlijnde zin stelt dat de grondslag van ons geloofssysteem te vinden is in ons gedrag.

Waaruit volgt dat het geloofssysteem het gevolg is van het gedrag.

In de twee andere onderlijnde zinnen staat dan weer dat het geloofssysteem het gedrag beïnvloedt.

Waaruit volgt dat het gedrag het gevolg is van het geloofssysteem.

Wat is het nu?
Is het gedrag het gevolg van het geloof ..... of is het geloof het gevolg van het gedrag?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Zoeker » 02 sep 2015, 21:22

gusteman schreef: Wat is het nu?
Is het gedrag het gevolg van het geloof ..... of is het geloof het gevolg van het gedrag?

Beiden. Het is een selffulfilling prophecy. Een door jezelf geschapen vicieuze cirkel.
Op emotioneel gebied is dit goed te zien.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door univers » 02 sep 2015, 21:27

selffulfilling prophecy
Is het juiste woord. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 03 sep 2015, 07:22

Zoeker schreef:
taigitu schreef:Liefde is in mijn optiek wèl een emotie.
Wat zou het anders moeten zijn?
Verbondenheid.

Maar ik zat later te denken dat deze paragnosten wellicht nog erg vanuit het 'ik' denken.
En bij liefde denken aan gevoelens voor een schattige baby of dier of zoiets.
Ik zie het exact eender en ben het met jouw andere posten ook eens, maar er zijn mensen die hartstikke vasthouden aan hun paradigma.
Ik 'barst' van de emoties, maar wellicht ook van fantasie en concludeer steeds vaker, dat ik mezelf wat wijs maak.
Dat roept een bepaalde bijzondere emotie op.
Wellicht dat daar een of andere 'wet' voor is, maar de laatste paar weken is zich een deur aan het openen bij mij, die tot nu toe dicht was.
Niet gesloten en niet geketend, alleen maar dicht.
De wind blaast deze deur nu zachtjes open en ik word op een andere wijze 'wakker' ...

Een andere deur begint zich te sluiten, de deur van een illusoire dromer ...
Jammer, want ik droomde zo graag ...

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 03 sep 2015, 07:44

Robert van der Wolk schreef:Laat Je Emoties Los In 5 Stappen
Ik denk er niet aan.
Emotie is een geschenk en dat geschenk maakt mij mens.
Mijn emotie zou ik niet willen missen en nooit loslaten.
Mensen die dit wel doen of willen, weten niet hoe ze met hun emoties om kunnen gaan.
Alweer een hele litanie wat van Robert van der Wolk opgevolgd dient te- of kan worden.
Je doet maar Robert van der Wolk en het zal wel weer allemaal verdedigd gaan worden door de poster.
Ik omarm mijn emoties maar de droom dooft en uiteindelijk blijft er maar één ding over in dit leven ...

Ik snap natuurlijk heel goed dat dat voor een ander anders kan zijn.
Maar dan nog ...
Schijnbaar negatieve emoties brengen altijd iets heel moois:
Boosheid kan gezag brengen,
Angst alertheid en stress levendigheid.

Emoties intensiveren het leven, laat je ze los, dan laat je het leven los ...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 03 sep 2015, 08:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 03 sep 2015, 07:54

Zoeker schreef:
gusteman schreef: Wat is het nu?
Is het gedrag het gevolg van het geloof ..... of is het geloof het gevolg van het gedrag?
Beiden. Het is een selffulfilling prophecy. Een door jezelf geschapen vicieuze cirkel.
Precies. Voorbeeldje: Heeft 'God' de mens geschapen of heeft de mens god geschapen? Antwoord: Beiden. Het is een selffulfilling prophecy. God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen en de mens heeft god naar zijn evenbeeld geschapen.
Een door jezelf geschapen vicieuze cirkel. Illusoire fictie, misschien dubbelop maar dat beklemtoond wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Zoeker » 03 sep 2015, 09:27

Gast1 schreef:Ik zie het exact eender en ben het met jouw andere posten ook eens, maar er zijn mensen die hartstikke vasthouden aan hun paradigma.
Ik 'barst' van de emoties, maar wellicht ook van fantasie en concludeer steeds vaker, dat ik mezelf wat wijs maak.
Dat roept een bepaalde bijzondere emotie op.
Wellicht dat daar een of andere 'wet' voor is, maar de laatste paar weken is zich een deur aan het openen bij mij, die tot nu toe dicht was.
Niet gesloten en niet geketend, alleen maar dicht.
De wind blaast deze deur nu zachtjes open en ik word op een andere wijze 'wakker' ...

Toch denk ik dat er genoeg mensen zijn die liefde als een emotie zien.
Maar dat is voorwaardelijke liefde. Het geeft een prettig gevoel.
Doch als de voorwaarden in beeld komen, dan zijn de emoties zomaar voorbij….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Vitharr » 03 sep 2015, 09:49

Zoeker schreef:Toch denk ik dat er genoeg mensen zijn die liefde als een emotie zien.
Ik vind dat ook volkomen logisch en het is bij mijn weten niet fout. Het is immers de naam die aan die emotie gegeven is. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Susan » 03 sep 2015, 10:10

Gast1 schreef:
Robert van der Wolk schreef:Laat Je Emoties Los In 5 Stappen
Ik denk er niet aan.
Emotie is een geschenk en dat geschenk maakt mij mens.
Mijn emotie zou ik niet willen missen en nooit loslaten.
Mensen die dit wel doen of willen, weten niet hoe ze met hun emoties om kunnen gaan.
Alweer een hele litanie wat van Robert van der Wolk opgevolgd dient te- of kan worden.
Je doet maar Robert van der Wolk en het zal wel weer allemaal verdedigd gaan worden door de poster.
Ik omarm mijn emoties maar de droom dooft en uiteindelijk blijft er maar één ding over in dit leven ...

Ik snap natuurlijk heel goed dat dat voor een ander anders kan zijn.
Maar dan nog ...
Schijnbaar negatieve emoties brengen altijd iets heel moois:
Boosheid kan gezag brengen,
Angst alertheid en stress levendigheid.

Emoties intensiveren het leven, laat je ze los, dan laat je het leven los ...
Pierre, ik ben het met wat je hier zei eens, maar maak je hier tevens
ook geen vergissing over wat er hier in dit topic bedoeld wordt met los laten van.. ?
Loslaten betekent toch niet je emoties te laten 'verdwijnen, en/of
wegmoffelen, negeren/ontkennen en/of niet meer te tonen?.
Loslaten kan er voor zorgen dat mensen weer het 'leven zien zitten', de draad weer op kunnen pakken. Dit kan zo goed werken bij mensen die geen kant meer op kunnen, doordat ze
zo overmand worden door bepaalde emoties (natuurlijk met name in nare verdrietige zaken)
en dat dat nu de godganse dag hun leven zo beinvloed of beheerst, dat ze de rest om
zich heen niet meer 'zien', geen ruimte meer hebben om daar ook aandacht
voor te blijven houden, of nog iets positiefs ergens in te zien, laat staan te voelen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door taigitu » 03 sep 2015, 11:20

Susan schreef: Dit kan zo goed werken bij mensen die geen kant meer op kunnen, doordat ze
zo overmand worden door bepaalde emoties (natuurlijk met name in nare verdrietige zaken)
en dat dat nu de godganse dag hun leven zo beinvloed of beheerst, dat ze de rest om
zich heen niet meer 'zien', geen ruimte meer hebben om daar ook aandacht
voor te blijven houden, of nog iets positiefs ergens in te zien, laat staan te voelen.
Zo is het inderdaad bedoeld Susan.
Zouden we geen emoties meer voelen dan zijn we als zombies.
Emoties die we niet verwerken en ons daardoor beperken in ons doen en laten,
of ons levensvreugde ontnemen zullen we los moet halen uit ons systeem.
En dat kan je proberen met de 5 regels die worden aangereikt......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Emoties wat zijn dat?

Bericht door Gast1 » 03 sep 2015, 12:11

Zoeker schreef:Toch denk ik dat er genoeg mensen zijn die liefde als een emotie zien.
Maar dat is voorwaardelijke liefde. Het geeft een prettig gevoel.
Juist. De mensen 'pakken de definitie' zoals ze geschreven staat:
"Liefde betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander; ook voor een dier, zaak of voorwerp."
Liefde wordt hier gebruikt als werkwoord; 'lief hebben', 'liefde geven' en 'liefde ontvangen'.
Liefde zoals wij het bedoelen gaat echter veel verder dan dat.
We schreven het beiden al, liefde is chemie, connectie, affiniteit en verbondenheid in de meest brede zin van het woord.
Het is een onbegrepen fenomeen ...
Het deurtje wat bij mij steeds verder opengaat, is het groeiende besef dat het geen zin heeft om het uit te leggen, omdat het niet begrepen wordt.
Ik begin de kartuizers steeds beter te begrijpen ...

Plaats reactie