12 kenmerken van emotionele intelligentie

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gast1

Re: 12 kenmerken van emotionele intelligentie

Bericht door Gast1 » 22 sep 2015, 11:58

Wellicht omdat je het niet begrijpt? :wink:
Grapje Uni, soms druk ik me gewoon totaal 'verkeerd' uit ...
taigitu schreef:Hieronder kun je een gratis EQ test doen. Aan de hand van 40 stellingen krijg je een EQ score met een korte uitleg, gevolgd door een algemene uitleg over emotionele intelligentie.

Voor de test: https://www.123test.nl/eq-test/
Misschien grappig om te doen.[/quote] Ik deed de test, maar dat kon je wel raden.
Dit is mijn 'score';
Totaalscore

In het algemeen is je emotionele intelligentie hoog. Dat wil zeggen dat je op een uitstekende manier om weet te gaan met de emoties van jezelf en anderen.
Emotionele intelligentie bestaat echter uit 5 aspecten. Hieronder kun je zien hoe je op elk van deze aspecten scoort en of je misschien toch nog ergens een zwakke plek hebt.

Intrapersoonlijke eigenschappen

Je hebt uitstekende intrapersoonlijke eigenschappen. Dat wil zeggen, je bent je bewust van jezelf en je gevoelens en functioneert als een zelfstandig individu.
Omdat je op zo'n eerlijke en respectvolle manier met jezelf omgaat, kun je, aan het eind van de dag, jezelf recht aankijken in de spiegel.
Dat wil niet zeggen dat je nooit fouten maakt. Ook jij bent maar een mens. Dankzij je zelfbewustzijn is echter de kans groot dat je van fouten leert en ze niet herhaalt.

Interpersoonlijke eigenschappen

Je hebt uitstekende interpersoonlijke eigenschappen. Je bent heel goed in staat om bevredigende sociale contacten aan te gaan en te onderhouden.
Je weet hoe je moet communiceren en samenwerken en voelt je in gezelschap als een vis in het water.
De kans is groot dat je een aantal innige vriendschappen en relaties hebt. Heel goed, want een gedegen sociaal netwerk is één van de belangrijkste geluksmakers die er is.

Aanpassingsvermogen

Je hebt een groot aanpassingsvermogen. Je reageert snel en adequaat op veranderende omstandigheden en onverwachte problemen.
De reden: je staat met beide benen op de grond, bent flexibel en pakt problemen actief aan.
Je aanpassingsvermogen zorgt ervoor dat je niet in zeven sloten tegelijk loopt, en dat je, in je relaties met anderen, uitstekend in staat bent om je aan te passen en compromissen te sluiten.

Stressmanagement

Je bent heel stressbestendig. Je staat sterk in je schoenen en houd, bij tegenslagen, het hoofd koel. Je laat je niet meeslepen door angst en houdt het overzicht.
Daardoor kun je hele goede beslissingen nemen: je weegt af welke oplossing, op zowel de korte als de lange termijn, het verstandigste is.
Omdat je bovendien een doorzetter bent, breng je projecten bijna altijd tot een goed einde, of ze nu stressvol zijn of niet.

Stemming

Je verkeert (bijna) altijd in een goede stemming. Je voelt je gelukkig en hebt plezier in het leven.
De toekomst zie je rooskleurig tegemoet.
Geloof je zo sterk in je eigen geluk als jij dan veroorzaakt dat een positieve, zelfvervullende voorspelling: je gaat je zó gedragen dat je gelukzalige verwachtingen uitkomen.
Zo zullen anderen, door je positieve stemming, graag bij je zijn, waardoor de kans op goede relaties groot is.

Zaken die voor een hoog EQ van belang zijn:

Ken je gevoelens en gebruik ze om beslissingen te maken waarmee je kunt leven.
Heb je gevoelens onder controle. Laat je niet door depressies en zorgen verlammen en laat angst je gedrag niet bepalen.
Houd bij tegenslag vol en gebruik je impulsen of je doelen na te streven.
Wees empathisch. Begrijp andermans gevoelens zonder dat ze deze expliciet tegen je uiten.
Ga met de gevoelens die binnen een relatie optreden zorgzaam en harmonieus om. Wees bijvoorbeeld in staat om algemene onuitgesproken gevoelens te verwoorden.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: 12 kenmerken van emotionele intelligentie

Bericht door entropy » 22 sep 2015, 12:39

Je score op de EQ test

Totaalscore
In het algemeen is je emotionele intelligentie gemiddeld. Dat wil zeggen dat je vrij goed om kunt gaan met de emoties van jezelf en anderen. Emotionele intelligentie bestaat uit 5 aspecten. Hieronder kun je zien hoe je op elk van deze aspecten scoort en waar eventueel zwakke plekken zitten.

Intrapersoonlijke eigenschappen
Je hebt gemiddelde intrapersoonlijke eigenschappen. Dat wil zeggen, je bent je redelijk bewust van jezelf en je gevoelens en staat behoorlijk goed op eigen benen. Soms nog kun je het moeilijk vinden om jezelf en je gevoelens te accepteren. Het kan zijn dat je te hoge eisen stelt aan jezelf, of je teveel laat intimideren door andere mensen. Het kan dan helpen om je te beseffen dat je prima bent zoals je bent en dat mensen met een grote mond niet beter zijn dan jij.

Interpersoonlijke eigenschappen
Je hebt gemiddelde interpersoonlijke eigenschappen. Dat wil zeggen, je bent behoorlijk goed in staat om sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. Soms kan het echter gebeuren dat je anderen niet goed aanvoelt of onbedoeld de verkeerde signalen afgeeft. De kans is groot dat je op zo'n moment niet goed in je vel zit. Zorg je goed voor jezelf en voel je je lekker, dan voel je je ook happy bij anderen.

Aanpassingsvermogen
Je hebt een gemiddeld aanpassingsvermogen. Je reageert behoorlijk snel en adequaat op veranderende omstandigheden en onverwachte problemen. Soms kun je echter aan jezelf twijfelen of bang zijn dat je het niet aan kunt. Je kunt dan een foute inschatting maken of problemen voor je uitschuiven. Op zich is dat helemaal niet erg, iedereen doet dat wel eens. Op zo'n moment kan het helpen om wat meer in je eigen kracht te geloven: de kans is groot dat je een stuk sterker bent dan je denkt.

Stressmanagement
Je bent redelijk stressbestendig. Zit het tegen dan laat je je niet snel ontmoedigen of meeslepen door angst. Soms kun je echter het overzicht verliezen. Het kan dan helpen om het hoofd koel te houden en oog te hebben voor het grotere geheel. Bedenk je bijvoorbeeld hoe het zou zijn om hier over 10 jaar op terug te kijken. Misschien lijkt je probleem van nu dan wel een onbenulligheid.

Stemming
Meestal is je stemming goed. Je voelt je redelijk tevreden en gelukkig met je leven. Soms kan er echter van binnen iets knagen. Het kan zijn dat er iets ontbreekt in je leven: liefde of een leuke baan. Misschien ook zit je gevoel van onvrede van binnen. Het lukt je niet om echt gelukkig te zijn met wat je hebt. Het kan dan zijn dat je te hoge eisen stelt aan jezelf of het leven.

Zaken die voor een hoog EQ van belang zijn
* Ken je gevoelens en gebruik ze om beslissingen te maken waarmee je kunt leven.
* Heb je gevoelens onder controle. Laat je niet door depressies en zorgen verlammen en laat angst je gedrag niet bepalen.
* Houd bij tegenslag vol en gebruik je impulsen of je doelen na te streven.
* Wees empathisch. Begrijp andermans gevoelens zonder dat ze deze expliciet tegen je uiten.
* Ga met de gevoelens die binnen een relatie optreden zorgzaam en harmonieus om. Wees bijvoorbeeld in staat om algemene onuitgesproken gevoelens te verwoorden.

---

Jan gemiddeld :mrgreen:

gusteman

Re: 12 kenmerken van emotionele intelligentie

Bericht door gusteman » 22 sep 2015, 15:24

taigitu schreef:Misschien grappig om te doen.
Alhoewel ik zo mijn bedenkingen heb het fenomeen "emotionele intelligentie" (op zich al een contradictio in terminis) heb ik de test door genomen, in navolging van Gast1 en Entropy. Kan voor sommigen interessant zijn als vergelijkend materiaal.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik, bij het lezen van de vragen, regelmatig heb vastgesteld dat ik pakweg dertig jaar geleden anders zou hebben geantwoord.
Tevens ben ik de mening toegedaan dat de antwoorden op de vragen veeleer een idee geven van het eigen zelfbeeld van diegene die de vragen beantwoordt dan dat zij een werkelijk inzicht bieden in de emotionele vaardigheden van die persoon.
Totaalscore

In het algemeen is je emotionele intelligentie hoog. Dat wil zeggen dat je op een uitstekende manier om weet te gaan met de emoties van jezelf en anderen. Emotionele intelligentie bestaat echter uit 5 aspecten. Hieronder kun je zien hoe je op elk van deze aspecten scoort en of je misschien toch nog ergens een zwakke plek hebt.

Intrapersoonlijke eigenschappen

Je hebt uitstekende intrapersoonlijke eigenschappen. Dat wil zeggen, je bent je bewust van jezelf en je gevoelens en functioneert als een zelfstandig individu. Omdat je op zo'n eerlijke en respectvolle manier met jezelf omgaat, kun je, aan het eind van de dag, jezelf recht aankijken in de spiegel. Dat wil niet zeggen dat je nooit fouten maakt. Ook jij bent maar een mens. Dankzij je zelfbewustzijn is echter de kans groot dat je van fouten leert en ze niet herhaalt.

Interpersoonlijke eigenschappen

Je hebt uitstekende interpersoonlijke eigenschappen. Je bent heel goed in staat om bevredigende sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. Je weet hoe je moet communiceren en samenwerken en voelt je in gezelschap als een vis in het water. De kans is groot dat je een aantal innige vriendschappen en relaties hebt. Heel goed, want een gedegen sociaal netwerk is één van de belangrijkste geluksmakers die er is.

Aanpassingsvermogen

Je hebt een groot aanpassingsvermogen. Je reageert snel en adequaat op veranderende omstandigheden en onverwachte problemen. De reden: je staat met beide benen op de grond, bent flexibel en pakt problemen actief aan. Je aanpassingsvermogen zorgt ervoor dat je niet in zeven sloten tegelijk loopt, en dat je, in je relaties met anderen, uitstekend in staat bent om je aan te passen en compromissen te sluiten.

Stressmanagement

Je bent heel stressbestendig. Je staat sterk in je schoenen en houd, bij tegenslagen, het hoofd koel. Je laat je niet meeslepen door angst en houdt het overzicht. Daardoor kun je hele goede beslissingen nemen: je weegt af welke oplossing, op zowel de korte als de lange termijn, het verstandigste is. Omdat je bovendien een doorzetter bent, breng je projecten bijna altijd tot een goed einde, of ze nu stressvol zijn of niet.

Stemming

Je verkeert (bijna) altijd in een goede stemming. Je voelt je gelukkig en hebt plezier in het leven. De toekomst zie je rooskleurig tegemoet. Geloof je zo sterk in je eigen geluk als jij dan veroorzaakt dat een positieve, zelfvervullende voorspelling: je gaat je zó gedragen dat je gelukzalige verwachtingen uitkomen. Zo zullen anderen, door je positieve stemming, graag bij je zijn, waardoor de kans op goede relaties groot is.

Zaken die voor een hoog EQ van belang zijn

Ken je gevoelens en gebruik ze om beslissingen te maken waarmee je kunt leven.
Heb je gevoelens onder controle. Laat je niet door depressies en zorgen verlammen en laat angst je gedrag niet bepalen.
Houd bij tegenslag vol en gebruik je impulsen of je doelen na te streven.
Wees empathisch. Begrijp andermans gevoelens zonder dat ze deze expliciet tegen je uiten.
Ga met de gevoelens die binnen een relatie optreden zorgzaam en harmonieus om. Wees bijvoorbeeld in staat om algemene onuitgesproken gevoelens te verwoorden.
Opmerking:
in de derde laatste zin staat te lezen:

Houd bij tegenslag vol en gebruik je impulsen of je doelen na te streven.

Ik veronderstel dat hier een taalfoutje staat en dat bedoeld werd:

Houd bij tegenslag vol en gebruik je impulsen om je doelen na te streven.

- - - - - - - - - -

Edit:
in de tweede zin staat te lezen Alhoewel ik zo mijn bedenkingen heb het fenomeen "emotionele intelligentie" ...

Dat moet natuurlijk zijn Alhoewel ik zo mijn bedenkingen heb bij het fenomeen "emotionele intelligentie" ...

gusteman

Re: 12 kenmerken van emotionele intelligentie

Bericht door gusteman » 22 sep 2015, 15:56

Ik wou nog even inpikken op mijn opmerking in de voorgaande reactie:
gusteman schreef:Tevens ben ik de mening toegedaan dat de antwoorden op de vragen veeleer een idee geven van het eigen zelfbeeld van diegene die de vragen beantwoordt dan dat zij een werkelijk inzicht bieden in de emotionele vaardigheden van die persoon.
Ik heb de test drie keer uitgevoerd en kom telkens weer tot de conclusie dat de uitslagen geen inzicht bieden in iemands emotionele vaardigheden.
Zo zullen de antwoorden enorm verschillen wanneer de persoon die ze geeft een verlegen iemand is dan wel een narcist.
De verlegen persoon zal zichzelf onderwaarderen daar waar de narcist zal overwaarderen.
Je kan er dus alle kanten mee op.

Gast1

Re: 12 kenmerken van emotionele intelligentie

Bericht door Gast1 » 22 sep 2015, 16:28

:grin:
gusteman schreef: Opmerking:
in de derde laatste zin staat te lezen:

Houd bij tegenslag vol en gebruik je impulsen of je doelen na te streven.

Ik veronderstel dat hier een taalfoutje staat en dat bedoeld werd:

Houd bij tegenslag vol en gebruik je impulsen om je doelen na te streven.

- - - - - - - - - -

Edit:
in de tweede zin staat te lezen Alhoewel ik zo mijn bedenkingen heb het fenomeen "emotionele intelligentie" ...

Dat moet natuurlijk zijn Alhoewel ik zo mijn bedenkingen heb bij het fenomeen "emotionele intelligentie" ...
Hihihi ... Jij bent wel héél scherp zeg.
Leerzaam ;P!
Doet weer goed om hier te zijn. :chicken:

gusteman

Re: 12 kenmerken van emotionele intelligentie

Bericht door gusteman » 22 sep 2015, 18:25

Gast1 schreef:Hihihi ... Jij bent wel héél scherp zeg.
Niet scherp genoeg, beste Gast1, anders zou ik dergelijke stomme fouten niet maken.
Het gebeurt me wel vaker hoor, ik lees en herlees een opgemaakt bericht, ik plaats het en het staat er nog maar pas of ik zie een fout in de grammatica.
Ik denk dat dit komt door de opmaak in de weergave van de berichtpagina, daar staan alle HTML tags in code en niet in grafische vorm.
Dat brengt mee dat je sowieso niet in staat bent om "diagonaal" te lezen dus is het ook minder makkelijk om taalfouten te herkennen.
Gast1 schreef:Doet weer goed om hier te zijn. :chicken:
Doet weer goed om je hier terug te zien ook. :wink:

Plaats reactie