Spreek je uit, waar ben je voor?

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door taigitu » 01 jan 2016, 17:28

Spreek je uit, waar ben je voor in 2016?

Positieve actie op `1 januari 2016: neem jezelf voor om vandaag alleen maar VOOR te zijn.
Bij alles wat je denkt, zegt en doet. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.
En inspireer ook je omgeving. Is iemand ergens tegen?
Vraag dan: “En waar ben jij VOOR?”
Op die manier neem je ook bezwaarmakers, cynici en tegenstemmers mee, want ook zij zijn vast wel ergens VOOR. Of ze vallen stil.

Positief denken zorgt voor een open mind, denken in mogelijkheden, kansen zien voor ontwikkeling.
Vooruitgang is gebaat bij optimisme en positiviteit. Natuurlijk, bezwaren opperen kan nuttig zijn. Risico’s moeten in kaart gebracht. Maar altijd op een constructieve manier. Ook dan kun je VOOR zijn in plaats van TEGEN. Pessimisme kan zelfs nuttig zijn. Onderzoek leert dat pessimisten langer leven dan optimisten. (‘Ik was er al bang voor,’ denkt de ras-pessimist nu?).

De pessimist is beter in het inschatten van risico’s, terwijl een optimist eerder een potentieel gevaar over het hoofd ziet
. Defensief pessimisme is productief, is te lezen in het boek The Positive Power of Negative thinking, gebaseerd op grondig onderzoek. In een ander psychologisch onderzoek wordt de term ‘mental contrasting’ gebruikt: het vermogen om ook obstakels te zien om de juiste uitdagingen aan te gaan en tijdverspilling te vermijden. Belangrijkste is dat optimisten en pessimisten ver kunnen komen als ze samenwerken. Hoe is de mens ooit gaan vliegen? Dankzij een enorme berg optimisme. Waarom is burgerluchtvaart echt van de grond gekomen? Omdat er pessimisten constructief meewerken aan de veiligheid van vliegtuigen.

Veel grote projecten beginnen met optimisme. Menig bouwwerk, brug, dijk of wolkenkrabber moet wel door een optimist in gang gezet zijn. Tegelijk is het goed dat iemand met oog voor risico’s zich bemoeit met de afronding. Als alles maar in een constructieve sfeer verloopt waarin mensen in de basis niet tegen zijn, maar VOOR. Aanvullen. Meedenken. Verder bouwen. Maak de wereld positiever, begin bij jezelf. VOOR zijn – het werkt aanstekelijk. En het is belangrijk. Want met mensen die VOOR zijn, komen we verder. Daarom nodigt VOOR iedereen uit om vandaag de hele dag, 1 januari 2016, alleen maar VOOR te zijn.

http://www.goednieuws.com/spreek-je-uit ... -voor.html
Beetje laat het artikel geplaatst en om het dan alleen op 1 januari te doen.
Plak er gewoon dagen aan vast....... en zie hoe het uitpakt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Vitharr » 01 jan 2016, 17:41

Daar ben ik voor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Maris » 01 jan 2016, 20:52

Ik ben er voor om ieder moment opnieuw bij elke uitdaging die zich voordoet, steeds opnieuw te zoeken naar een oplossing. En als de oplossing (nog even) niet te vinden is, dan ben ik ervoor om te aanvaarden wat ik (nog niet en misschien nooit) kan veranderen.

Ik wens jullie allen een 2016 vol wijsheid en liefde in overvloed!
Kost niets, alleen de energie van er VOOR elkaar en onszelf te zijn...

:loveU:
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Zoeker » 01 jan 2016, 20:55

Ik stem neutraal. Ik ben al zo vaak ergens voor geweest, hetgeen automatisch een tegenstem opriep.
Een mooi 2016 voor iedereen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Maris » 01 jan 2016, 21:09

Ik ben er ook voor om te aanvaarden dat iemand anders neutraal of tegen is ;) Alles heeft een reden en van alles kunnen we leren. Leren om elke kant van het leven te leren kennen. Een Leven is te kort om alles persoonlijk te ervaren.....

Ook een mooi 2016 voor jou en je dierbaren Zoeker!
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Zoeker » 01 jan 2016, 21:13

Eigenlijk is een leven steeds maar ergens voor of tegen zijn, Maris.
Pessimisten leven langer dan optimisten. Heb ik even geluk dat ik altijd optimist ben geweest!
Eigenlijk zouden we dus uit solidariteit met die pessimisten juist TEGEN moeten zijn.
Maar dat gaat mij ook even te ver. Dan zal je zien dat iedereen VOOR is en zit ik in mijn uppie weer TEGEN te zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Maris » 01 jan 2016, 21:40

Zoeker schreef:Eigenlijk is een leven steeds maar ergens voor of tegen zijn, Maris.
Pessimisten leven langer dan optimisten. Heb ik even geluk dat ik altijd optimist ben geweest!
Eigenlijk zouden we dus uit solidariteit met die pessimisten juist TEGEN moeten zijn.
Maar dat gaat mij ook even te ver. Dan zal je zien dat iedereen VOOR is en zit ik in mijn uppie weer TEGEN te zijn.
LOL

Ik ben een optimist, die zich af en toe als pessimist kan gedragen. Ik hoef niet lang te leven en heb ontdekt, dat positivisme zich idd ook tegen me (ons) kan keren. Het gaat volgens mij ook niet om, om lang te leven, maar om zo lang mogelijk in vrede te leven. Met onszelf en met elkaar.

Het probleem schuilt er imo in, dat verzet tegen (ontkennen van) dat wat IS en wat 'is geweest' zinloos is.

In je uppie (of met een groepie) ergens tegen zijn, veroorzaakt nog al eens afgescheidenheid, wat uiteindelijk vaak de oorzaak kan zijn van ruzie en/of oorlog...

Verschillen van mening geeft niet: als we ons maar niet volledig met onze mening, of anderen met hun mening, identificeren.

Ik ben er voor om mensen ruimer te zien, dan hun mening.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Vitharr » 01 jan 2016, 21:46

In the end, it doesn't matter how many breaths you take,
but how many moments took your breath away. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Zoeker » 01 jan 2016, 21:47

Maris schreef:
LOL

Ik ben een optimist, die zich af en toe als pessimist kan gedragen. Ik hoef niet lang te leven en heb ontdekt, dat positivisme zich idd ook tegen me (ons) kan keren. Het gaat volgens mij ook niet om, om lang te leven, maar om zo lang mogelijk in vrede te leven. Met onszelf en met elkaar.

Het probleem schuilt er imo in, dat verzet tegen (ontkennen van) dat wat IS en wat 'is geweest' zinloos is.

In je uppie (of met een groepie) ergens tegen zijn, veroorzaakt nog al eens afgescheidenheid, wat uiteindelijk vaak de oorzaak kan zijn van ruzie en/of oorlog...

Verschillen van mening geeft niet: als we ons maar niet volledig met onze mening, of anderen met hun mening, identificeren.

Ik ben er voor om mensen ruimer te zien, dan hun mening.
Ik vind dat het tijd wordt dat wij optimisten onze excuses aan bieden.
Door ons optimisme schiepen we ruimte voor de pessimisten.
Achteloos verschilden we van mening met ze.
Ons niet realiserend wat voor leed wij veroorzaakten.

Maar ik doe het niet -dat excuses maken-. Want je hebt helemaal gelijk; verzet tegen wat IS en is geweest is zinloos.

Dus ik ben VOOR excuses en tegelijkertijd ook TEGEN.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Maris » 01 jan 2016, 21:55

Zoeker schreef:
Maris schreef:
LOL

Ik ben een optimist, die zich af en toe als pessimist kan gedragen. Ik hoef niet lang te leven en heb ontdekt, dat positivisme zich idd ook tegen me (ons) kan keren. Het gaat volgens mij ook niet om, om lang te leven, maar om zo lang mogelijk in vrede te leven. Met onszelf en met elkaar.

Het probleem schuilt er imo in, dat verzet tegen (ontkennen van) dat wat IS en wat 'is geweest' zinloos is.

In je uppie (of met een groepie) ergens tegen zijn, veroorzaakt nog al eens afgescheidenheid, wat uiteindelijk vaak de oorzaak kan zijn van ruzie en/of oorlog...

Verschillen van mening geeft niet: als we ons maar niet volledig met onze mening, of anderen met hun mening, identificeren.

Ik ben er voor om mensen ruimer te zien, dan hun mening.
Ik vind dat het tijd wordt dat wij optimisten onze excuses aan bieden.
Door ons optimisme schiepen we ruimte voor de pessimisten.
Achteloos verschilden we van mening met ze.
Ons niet realiserend wat voor leed wij veroorzaakten.

Maar ik doe het niet -dat excuses maken-. Want je hebt helemaal gelijk; verzet tegen wat IS en is geweest is zinloos.

Dus ik ben VOOR excuses en tegelijkertijd ook TEGEN.
We scheppen met elkaar alles wat er is: optimisme en pessimisme, orde en chaos, oorlog en vrede.

We zijn lekker complexe wezens die soms ongelofelijk simpel denken en doen;)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Maris » 01 jan 2016, 22:02

Vitharr schreef:In the end, it doesn't matter how many breaths you take,
but how many moments took your breath away. :wink:
Komt een song binnenzingen hier, waarbij ik ff de titel (woorden) van kwijt ben. Komt nog wel:)

Vele ademloze momenten ervaren, die me hebben doen beseffen hoe fijn het is om ademhalend, voelend wezen te mogen zijn....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door taigitu » 01 jan 2016, 22:37

Ik ben VOOR optimisme omdat dat resoneert op een weldadige manier in je lichaam.
Maar ik wil me wel verdiepen in waarom de ander reëel pessimistisch is over iets.
Ik kan alleen minder geduld opbrengen voor mensen die overal de donkere kant van de
dingen/gebeurtenissen zien. Want sommigen voelen zich op de een of andere manier
in die staat prettiger om zo de ander uit zijn positiviteit te halen.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door taigitu » 01 jan 2016, 22:38

Vitharr schreef:In the end, it doesn't matter how many breaths you take,
but how many moments took your breath away. :wink:
Dat is een mooi citaat.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Gast1 » 02 jan 2016, 08:50

taigitu schreef:Ik ben VOOR optimisme omdat dat resoneert op een weldadige manier in je lichaam.
Maar ik wil me wel verdiepen in waarom de ander reëel pessimistisch is over iets.
Ik kan alleen minder geduld opbrengen voor mensen die overal de donkere kant van de
dingen/gebeurtenissen zien. Want sommigen voelen zich op de een of andere manier
in die staat prettiger om zo de ander uit zijn positiviteit te halen.

Afbeelding
Deze beide citaten ook.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Fenna » 02 jan 2016, 09:08

Ben voor.
Mocht het zo zijn dat een optimist korter leeft, dan leef ik liever 10 jaar positief en voel me happy dan dat ik 100 wordt, me aan van alles en nog wat erger en als een zuurpruim door het leven ga.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Gast1 » 02 jan 2016, 12:28

Nogmaals ...

Afbeelding

Ik denk echter nog even verder na of ik wel helemaal voor ben en 'waar ik voor ben'.
Mijn eerste ingeving is van wel.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Spreek je uit, waar ben je voor?

Bericht door Tammy » 05 jan 2016, 04:59

Ik ben allebei.
Een optimist en een pessimist.
Hangt er vanaf waar ik naar kijk.

Als ik kijk naar het leven van mijn dochter en wat ze wilt bereiken ben ik een optimist.
Het gaat haar lukken.
Als ik kijk naar de Nasa missies ben ik een optimist in alle vormen.
Als ik kijk naar de wereld in deze huidige tijd ben ik een grote pessimist.
Zoals wat er nu gebeurt in Europa.
En de rotzooi in het Midden Oosten enz.

En zo kan ik nog wel doorgaan.

Dus ik ben allebei.
Ik kan niet een dag Voor zijn en tegelijkertijd niet Tegen zijn.
Want zo zit het leven en de wereld niet in elkaar.
Als ik dat wel doe dan hou ik mezelf compleet voor de gek.

Maak de wereld positiever, begin bij jezelf. VOOR zijn – het werkt aanstekelijk. En het is belangrijk. Want met mensen die VOOR zijn, komen we verder. Daarom nodigt VOOR iedereen uit om vandaag de hele dag, 1 januari 2016, alleen maar VOOR te zijn.

En dan beland ik weer in dat zonnebloemveld van mij.
Als je alleen maar die mooie bloemen ziet en niet de lelijke ertussen dan komen we helemaal niet verder.

Maar die moet je dan wel willen zien he ? :mrgreen:


Afbeelding


I rest my case.
Have a Sunny day. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie