Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door taigitu » 19 jan 2016, 09:29

De manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je gezondheid

BRITISH PSYCHOLOGICAL SOCIETY

Nieuw onderzoek suggereert dat het niet alleen de hoeveelheid e-mails is die stress veroorzaakt; het zijn onze goede bedoelingen en controledrang die voor problemen zorgen.

Dit zijn een paar van de hoofdzaken die donderdag 7 januari 2016 gepresenteerd werden door dr. Richard MacKinnon van het Future Work Centre tijdens het jaarlijkse congres van het Britse Psychological Society's Division of Occupational Psychology in Nottingham.

Het team van het Future Work Centre vroeg bijna 2.000 werkende mensen werkzaam in diverse beroepen, sectoren en functies in Engeland over hun ervaringen met de behandeling van e-mail. De onderzoekers probeerden erachter te komen of factoren als technologie, gedrag, demografie en persoonlijkheid een rol speelden bij het ondervinden van "e-mail stress".

De uitkomst suggereert dat veel mensen een paar slechte gewoontes hebben ontwikkeld als het om het managen van e-mails gaat. Bijna de helft van de groep krijgt automatische pushberichten in hun inbox en 62% heeft de hele dag zicht op hun inbox. Degenen die 's morgens vroeg en 's avonds laat hun e-mails bekijken denken dat dit al beter is, maar zij zouden juist de situatie verslechteren, omdat de studie laat zien dat deze gewoonte in verband staat met hogere stress niveaus en druk.

Dr. Richard Mac Kinnon zegt: "Ons onderzoek laat zien dat e-mail een tweezijdig zwaard is. Terwijl het een waardevol communicatiemiddel kan zijn, is het duidelijk ook een bron van stress en frustratie voor velen van ons. De mensen die meldden dat het zeer handig was voor hen hadden ook de hoogste niveaus email-stress! Maar de gewoontes die we ontwikkelen, de emotionele reacties die we hebben op de berichten en de ongeschreven organisatorische etikette rond e-mail, vormen bij elkaar een giftige bron van stress die een negatieve impact kan hebben op onze productiviteit en welzijn."

"Ondanks het feit dat organisaties een poging doen om richtlijnen en procedures op te stellen om de negatieve impact van e-mail te beperken, is het duidelijk dat de algemeenheid ervan niet effectief is. Mensen zijn verschillend, zowel in termen van hoe zij stress ervaren als waar zij werken. Wat voor sommigen goed werkt hoeft voor anderen niet te werken. We hebben een paar tips bedacht om van sommige slechte gewoontes af te komen."

Aan de vroege ochtend en late avond e-mail checkers: leg je mobiel / tablet / laptop weg. Is het werkelijk nodig om je e-mail te bekijken? Wat dacht je ervan om je dag in te delen en prioriteiten te stellen, voordat de prioriteiten van anderen je inbox uitpuilen? Overweeg om je push berichten uit te zetten of je e-mail app bepaalde uren per dag uit te zetten en zo controle te krijgen over wanneer je e-mails ontvangt.

Je kunt het volledige onderzoeksrapport lezen op http://www.futureworkcentre.com/wp-cont ... report.pdf

Vertaling: Ellen Lam
http://www.leefbewust.com/2016/nieuws/i ... email.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door gusteman » 19 jan 2016, 20:16

Persoonlijk ken ik geen email "gewoonte".
Soms kijk ik elke dag een keer of twee, soms kijk ik twee weken lang niet naar mijn IN box.
Zoals nu: ik heb al sinds vorige week woensdag mijn mailbox niet bekeken.
Denk dat er zo'n 250 tot 300 mails zullen staan wachten om verwijderd te worden.
En misschien, heel misschien, zitten er één of twee tussen die de moeite zijn om eens te lezen en eventueel te bewaren.

En misschien, heel misschien, kijk ik er straks eens naar ..... of morgen ..... of volgende week :mrgreen:

Carpe Diem :uhhhm:

gusteman

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door gusteman » 19 jan 2016, 20:18

Persoonlijk ken ik geen email "gewoonte".
Soms kijk ik elke dag een keer of twee, soms kijk ik twee weken lang niet naar mijn IN box.
Zoals nu: ik heb al sinds vorige week woensdag mijn mailbox niet bekeken.
Denk dat er zo'n 250 tot 300 mails zullen staan wachten om verwijderd te worden.
En misschien, heel misschien, zitten er één of twee tussen die de moeite zijn om eens te lezen en eventueel te bewaren.

En misschien, heel misschien, kijk ik er straks eens naar ..... of morgen ..... of volgende week :mrgreen:

Carpe Diem :uhhhm:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door taigitu » 19 jan 2016, 20:39

Ik heb wel een computergewoonte. Elke morgen start ik mijn computer op en wens mijn kinderen een goede morgen via de ICQ. Dat krijg kort of langer daarna een goedemorgen terug. Die gewoonte is ontstaan nadat ik een hartinfarct kreeg in Engeland en toen ik thuiskwam en mijn oudste zoon wilde overnachten bij me voor het geval dat..... Daar ben ik niet op in gegaan en zo ontstond de 'ochtendgroet en ook een 'welterustengroet'. Dat stelde hun gerust , en ook voor mij is het een leuk begin van de dag.
Verder kijk ik of er verder iets interessants te lezen valt, en zo niet, zit ik niet dagelijks te mailen of op het forum.
Maar ik ben wel blij met het systeem computer waar ik in het verleden niet aan wilde.
Ik tikte veel teksten op een schrijfmachine en was daar ook tevreden mee. Maar met een paar computernerds als zonen ontkwam ik daar niet aan en ben er blij mee omdat het veel meer mogelijkheden biedt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door entropy » 19 jan 2016, 21:11

Als email een bron van stress kan zijn, kan ik wel grotere bronnen van stress in mijn leven verzinnen...

Gast1

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door Gast1 » 20 jan 2016, 08:13

Volgens mij gaat het daar hier niet om entropy, toch?

Taigitu, je ontroerd me ...

Afbeelding

Ook ik heb een computergewoonte en dat zal menig forumlid of meelezer zeker opgevallen zijn.
Dat is begonnen in 2008, daar ik een heel bijzondere beleving heb gehad in 2007 te Rome.
Door te schrijven (typen) begon ik te begrijpen.
Door de reacties en het commentaar begon ik nog meer te begrijpen en ik begon mezelf zelfs steeds beter te begrijpen.
Het werd een 'verslaving' en het forum (de pc) verwerd voor mij tot een dagboek.
Er waren intervalletjes van 'rust' en eind 2012 kreeg ik enorme problemen op mijn werk.
Vanaf die tijd 'moest' ik wel elke dag kijken, daar ik berichten kon verwachten.
Dus keek ik automatisch ook naar andere berichten, het forum, het nieuws, weer, actualiteiten en ik ging nóg meer fotograferen en bepaalde foto's doorsturen naar organisaties.
Hihihi ... ik werd een beetje beroemd in de regio en allerlei artikeltjes verschenen in publicaties en kranten.

Ik denk dat ik elke dag ongeveer twee tot drie uurtjes (bij wat minder interessant weer) aan de pc zit.
In de 'mooi weer periode(n)' beperkt zich dat behoorlijk.

De laatste tijd is het ook een beetje de verveling (omdat ik me niet goed op kan pakken om andere dingen te ondernemen) :oops:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door univers » 20 jan 2016, 08:29

De laatste tijd is het ook een beetje de verveling (omdat ik me niet goed op kan pakken om andere dingen te ondernemen) :oops:
Je laat toch niet het hoofd hangen ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door Gast1 » 20 jan 2016, 09:29

Hahaha, nee hoor.
Integendeel zelfs ...

Ik sta in de startblokken om ...

Afbeelding

... en ben dus inderdaad 'gefocust' ... wetende dat dit eigenlijk niet zo goed is.

Maar laten we maar zeggen 'dat dat er bij hoort' ... :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door taigitu » 20 jan 2016, 11:54

entropy schreef:Als email een bron van stress kan zijn, kan ik wel grotere bronnen van stress in mijn leven verzinnen...
Ik begrijp wat je bedoelt Entropy.
Het artikel hierboven gaat over het gebeuren op de werkvloer maar is tevens van toepassing in je privéleven. Zakelijk zal je meestal moeten reageren op e-mail omdat het tot je werk behoort en dat kan stressvol zijn omdat je het niet kan negeren. Je kan deze e-mails niet (tijdelijk) negeren omdat het past in de lijn van je werkzaamheden.

Privé kan er de verslaving in van het lezen van e-mail in sluipen. Het is een mooie manier om in contact te zijn met diverse mensen en allerlei nieuwtjes kan uitwisselen.
Maar je hoort ook van mensen, die bijvoorbeeld op Facebook zitten, dat het niet meer leuk is omdat er mensen kunnen zijn die je vervelende mailtjes sturen.
Het is bekend dat er jonge mensen zijn die uit wanhoop zichzelf ernstige dingen aandoen,
omdat ze de berichten blijven lezen ondanks dat het ze geestelijk kapot maakt.
Het is dus belangrijk hoe je omgaat met het beheer van je e-mails want het moet wel gezond blijven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door Gast1 » 20 jan 2016, 12:34

Ik denk dat de meeste mensen helemaal niet in de gaten hebben hoe gevaarlijk Facebook wel niet is.
Zelf heb ik het ervaren bij Hyves, waar ik enkel foto's en gedichten plaatste.
Ook schreef ik wel eens over vrede en liefde en plaatste er mooie clips.
Ik heb er haat en jaloezie leren kennen, nadat mijn Hyves geleid had tot een prachtige familiereünie.
Ik leerde familieleden kennen die ik nog nooit had gesproken en Hyves heeft in dat opzicht wel een bepaalde waarde gehad.

Ik sta er versteld van wat mensen er allemaal schrijven over hun privé-zaken.
Ik sta er van te kijken dat er legio mensen zijn op Facebook, die daardoor veel anderen 'in de gaten' houden.
Eigenlijk, op de keper beschouwd, sta ik er helemaal niet van te kijken ...

gusteman

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door gusteman » 20 jan 2016, 13:51

Gast1 schreef:Eigenlijk, op de keper beschouwd, sta ik er helemaal niet van te kijken ...
Zo is dat, beste Gast1.

Wat je op Facebook ziet is wat je vroeger zag in de stamkroeg om de hoek, daar was een vaak gehoorde kwinkslag ook "je hoeft niet over jezelf te praten hoor, dat doen wij wel als je weg bent" :mrgreen:

Facebook in een notendop dus. :wink:

Gast1

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door Gast1 » 20 jan 2016, 13:56

Dag Gusteman :wink:

Ik zie een wezenlijk verschil tussen de stamkroeg en Facebook en ik denk dat ik dat niet uit hoef te leggen.
Overigens heb ik er even niet de 'puf' voor (en dat ligt niet aan jou of iemand anders).

Gast1 dient zijn batterij eens flink op te laden zodat de zwarte panter in mij toe kan slaan.
Niet hier op het forum trouwens (stel maar geen vragen).
Hij is al wakker maar om écht toe te slaan moet even flink wat energie tanken.

Het verschil tussen Facebook en de stamkroeg uit te leggen, laat ik even graag aan iemand anders over. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door univers » 20 jan 2016, 14:44

In de stamkroeg houd je in ieder geval een kater aan over. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door herman50 » 22 jan 2016, 07:34

kan bij vervelende berichten op Faceboek volgens mij ook wel ..... maar bezint re ge begint ,,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door Vitharr » 23 jan 2016, 10:47

Ik vind het een beetje een wazig onderzoek met vreemde tips voor werkgerelateerde email. [think]

De meeste email verstuurde en ontving ik toen ik een soort 'spin in web' functie had. Email vond ik een geschenk, maar ik wist inmiddels ook al dat niet iedereen hetzelfde tegen email aan kijkt.

Als ik je bel wil ik je direct spreken, als ik je sms of app wil ik iets mededelen of op een later tijdstip met je spreken. En mail is voor uitgebreidere communicatie in mijn geval.

Ik was troubleshooter en dat vereist focus. Ik heb dat tot een extreme kunstvorm gemaakt hoor ik wel eens. Ik kan me volledig focussen op een probleem en ben dan niet in staat om ineens andere kennis tevoorschijn te toveren.

Het kan voorkomen dat me ineens iets te binnen schiet over een andere kwestie en als dat belangrijk is dan bel ik. Als het minder belangrijk is dan sms ik. En bevindingen die ik tijdens mijn onderzoek op heb gedaan verwoord ik in een mail die ik verstuur naar iedereen die daar belang bij heeft. Verwacht ik een reactie dan is de mail aan jou gericht. Is het enkel ter kennisgeving dan sta je in de cc lijst.

Mijn zakelijke mailboxen zijn gestructureerd. Project A gaat in map A en project B gaat in map B. Alle mails komen binnen in de map 'ongelezen emails' waar ik de ruis er uit filter. Ik doe dat op ieder moment dat het uitkomt.

Prive check ik mijn mail als ik 's ochtends uit bed kom. Daarna check ik het forum en daarna blader ik even door Google nieuws. Op mijn werk pak ik koffie en kijk wat er sinds gistermiddag is binnen gekomen zodat ik volledig op de hoogte ben.

Levert dat stress op? Nou, nee, integendeel. Tenminste, niet bij mij, maar wel bij mensen die mijn gebruiksaanwijzing niet kennen. :mrgreen:

Als ik een gesprek met iemand heb dan kan je bellen tot je een ons weegt. Alleen als ik na het telefoontje direct een sms krijg reageer ik door te kijken en dan verwacht ik informatie waaruit ik op kan maken of ik direct moet reageren of niet. Mijn telefoon spreekt ook de naam van de beller uit dus ik weet wie er belt. Ik laat me dus niet overvallen, want daar krijg ik nou net stress van. :grin:

Dankzij deze methodiek heb ik bijzonder efficiënte collectieven. Alle informatie wordt gedeeld met iedereen waarvoor het belangrijk is dus ik hoef naderhand niets uit te leggen, en andersom werkt dat ook zo. Sterker nog, het leverde me nog privétijd op omdat anderen antwoord konden geven op vragen aan de hand van kennis die eerder gedeeld was.

Stroomt er later een nieuw persoon in dan kan hij zich middels de correspondentie snel inlezen en is hij binnen een uur compleet op de hoogte van de koers en hoe die tot stand gekomen is. Dat schijnt vrij uniek te zijn. :wink:

Ooit heeft men 1 persoon in mijn team geduwd die inderdaad soms onbereikbaar was. Het gevolg was dat ze cruciale vergaderingen mistte en daardoor een handicap werd voor het project.

Of mail op je werk belastend is of niet hangt m.i. af van je bereidheid om de moeite te nemen je mailprogramma goed te configureren. Niet van de mails zelf. :wink:

Voor de duidelijkheid moet ik nog wel even toevoegen dat ik vanuit een dagdienst positie beslissingen moest nemen voor een 24/7 productie-unit.

Ik hou dus van een doordachte mailcultuur op werkgebied.

Dat het ook een stuk minder kan zie je bij Amerikaanse productiebedrijven. Computerwerk is voor dagdienstpersoneel onderdeel van de taak maar productiemanagers beschouwen het voor productiemedewerkers als 'niets doen'. Voor hen wordt het dan wel stressvol want ze worden door de ene partij geacht door een stortvloed van mails heen te werken, maar als je baas ziet dat je dat doet wordt je gestraft.

'Doordacht' is dus heel erg belangrijk. Het is niet de mail of het lezen er van wat stress veroorzaakt, maar de manier waarop ermee omgegaan wordt door de verschillende afdelingen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Manier waarop je je e-mails beheert kan slecht zijn voor je

Bericht door gusteman » 23 jan 2016, 12:22

Vitharr schreef:'Doordacht' is dus heel erg belangrijk. Het is niet de mail of het lezen er van wat stress veroorzaakt, maar de manier waarop ermee omgegaan wordt door de verschillende afdelingen. :wink:
:post:
:hands:


Plaats reactie