Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door taigitu » 09 feb 2016, 09:42

Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Iedere smartphone-eigenaar zal het wel herkennen: het soms dwangmatig checken van je telefoon. Zou er iemand nog een berichtje hebben gestuurd? Heb ik nog een like ontvangen? Of kijk ik, uit verveling, of er toevallig nog iets gebeurd is in de wereld? Smartphones hebben een flinke plaats binnen onze maatschappij ingenomen. Hier en daar wordt er geroepen dat er een smartphone-etiquette moet komen, omdat het continue gebruik van de telefoons onbeleefd zou zijn. In verschillende cafés is zelfs al een smartphoneverbod ingesteld.

Of smartphones je wel of niet sociaal maken laat ik even in het midden. Waar ik het wel over ga hebben zijn onze beweegredenen om onze telefoons zo vaak te gebruiken. Want WRM zit iedereen tegenwoordig zo veel naar zijn of haar schermpje te staren.

Dopamine
Het steeds maar meer willen van iets heeft te maken met het stofje dopamine in onze hersenen. Dopamine heeft in principe te maken met alle verslavingen, want het heeft de controle over bevrediging. Ook heeft het stofje te maken met het verkrijgen van deze bevrediging. Door dopamine word je namelijk ook gemotiveerd om hiernaar op zoek te gaan. Een voorbeeld van gedrag dat door dopamine veroorzaakt wordt, is het mee willen doen aan een gesprek. Een antwoord of reactie op iets wat jij zegt, functioneert dan als een soort beloning. Door de dopamine ervaar je dit als plezierig en wil je het gesprek voortzetten.

Smartphones: ultieme dopaminemachines
Het mooie van een smartphone is dat deze uitermate geschikt is om bevrediging te ontvangen. Je hebt deze kleine vierkante vriend immers altijd bij de hand. Alleen een druk op unlock laat al zien of je zo’n bevredigende like, reactie, whatsappje of nieuwsbericht hebt ontvangen. Pushberichten maken het je natuurlijk al helemaal makkelijk. Ook omdat op smartphones iedereen overal bereikbaar is, zal je sneller een reactie op iets wat jij zegt ontvangen. En dat alles met minimale moeite. Bij ontvangst van zo’n bevredigend antwoord of plezierige like kom je in een soort cirkel van dopamine terecht, waardoor je alleen maar meer wilt.

Je weet ook nooit wanneer je een bevredigend e-mailtje, Whatsappbericht of Facebookupdate te zien zal krijgen, dus blijf je maar checken. Dopamine wordt ook extra gestimuleerd door onverwachte gebeurtenissen. Je bent dus in principe altijd op zoek naar en aan het wachten op een bevredigende actie op je telefoon.

In principe is de smartphone voor ons dus de perfecte dopaminemachine. Op een makkelijke manier ontvang je continu beloningen. Bovendien is het ook een platform voor andere verslavingen, zoals gokken of gamen. Dit kan je makkelijk onderweg even op je telefoontje doen.

Stress
Daarnaast denken we ook allemaal dat we dat ding echt hard nodig hebben. Sterker nog: dat we er afhankelijk van zijn. Smartphoneverslaving, onofficieel omgedoopt tot nomophobia, is een probleem aan het worden. Een onderzoek heeft uitgewezen dat 53 procent van de Britten al zenuwachtig wordt bij de gedachte aan verlies van hun telefoon, een lege accu of het niet hebben van bereik. Ongeveer negen procent voelt zich zelfs gestrest zonder hun telefoon. Door gewenning is onbereikbaarheid blijkbaar iets om bang voor te zijn.

De gevolgen van veel smartphonegebruik op de lange termijn zijn nog niet bekend. Smartphones bestaan immers nog niet zo lang. De grote vraag is dus of deze ‘verslaving’ daadwerkelijk ongezond te noemen is. Maar voordat je voortaan een blame it on the dopamine dropt wanneer je weer eens op je telefoon aan het kijken bent (terwijl je iets anders moet doen), bedenk dan dat je uiteindelijk alles zelf in de hand hebt. Door simpelweg de dopaminecirkel te doorbreken, bijvoorbeeld door pushberichten uit te zetten, kun je het heft al in eigen hand nemen.

http://www.wrmmagazine.nl/waarom-zit-ie ... martphone/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Witte wel » 09 feb 2016, 14:46

Het betreft hier een aanname en geen bewezen feit. Er staat nergens in het artikel een verwijzing naar een onderzoek of resultaat daarvan dus betreft het geen exacte waarheid maar een mogelijkheid waar men eigenlijk niet veel mee kan.
Meer in het verwachtingspatroon waarom de smartphone obsessievelijk toegepast wordt ligt de min of meer opgedrongen individualisering van de bevolking en de subliminale dwangmatigheid een dergelijk instrument te moeten gebruiken als communicatiemiddel. Whatsapp is bijna niet meer weg te denken als communicatiemiddel onder de mensen en ook de behoeftige noodzakelijkheid de gehele dag het internet te moeten bezoeken valt hieronder. Het is geen noodzakelijkheid maar een opgedrongen must om deze wijze toe te moeten passen. Iemand die enkel een telefoon toepast en geen smartphone, wordt gezien als vreemd.
Er is dan echter geen sprake meer van verslaving maar een kuddedier effect en dat heeft totaal niets met dopamine effecten te maken. Het lijkt op eenzelfde patroon maar is het verre van dat.
Bedroevend is dit gebruik te zien van de smartphone in onze samenleving, je ziet het dagelijks overal. Zowel op straat als ook in de auto en op het werk. Bij elke file of verkeerslicht grijpt een grote groep mensen naar de smartphone. In de bus zitten mensen als zombies stil op hun smartphone te turen en zijn onbereikbaar voor welk ander contact. Omdat iedereen het doet wordt het niet meer als kuddegedrag of afwijking gezien. Om daar nu dopamine productie aan te kleven zonder enig wetenschappelijk bewijs gaat nergens over.
Er zit een industrie aan het gebruik van smartphones verbonden en deze industrie zal alles toepassen om nog meer gewin hieruit te halen. Daar is de oorzaak van het smartphone gebruik te vinden. Door subliminaal te stimuleren en het onmisbaar maken van dit communicatiemiddel te propageren duikt het volk massaal in het schermpje van de smartphone.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door gusteman » 12 feb 2016, 07:19

Leuk, want zowel het door Taigitu geplaatste artikel als de reactie van Witte Wel hebben het "juist", in feite vullen ze elkaar aan waardoor een minder enge visie ontstaat.

Wat Witte Wel schrijft klopt inderdaad: smartphones worden aan de consument opgedrongen en die consument is dan weer idioot genoeg om zich te laten vangen door alle beloftes en voorspiegelingen. Alhoewel er natuurlijk meer dan genoeg gebruikers zullen zijn die dit apparaat zuiver functioneel gebruiken, het gros laat zich meeslepen door de verschillende hypes die kunstmatig worden gecreëerd.

En hierbij speelt de dopamine waar het in het artikel op WRM om draait dan wel weer een rol: deze neurotransmitter zorgt ervoor dat een gevoel van welbehagen wordt opgewekt, waarbij de gebruiker bevestiging verkrijgt van de keuze om het apparaat te gebruiken.

Meteen ook bevestiging dat de beloften (middels doorgedreven publicitaire "boodschappen") van de producent inderdaad worden waar gemaakt, waardoor het gebruik wordt gestimuleerd (dus ook de aanmaak van dopamine) en de vicieuze cirkel is gecreëerd: de gebruiker nadert het stadium van afhankelijkheid en de producent ziet zich verzekerd van een afzetmarkt.

Om dit te voorkomen volstaat het om een zekere scepsis te bewaren ten overstaan van publiciteit en de potentieel nefaste gevolgen ervan op de argeloze consument.
Misschien ook een onderwerp wat zou kunnen mee opgenomen worden in de lespakketten basis onderwijs?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Fenna » 12 feb 2016, 09:11

:post: Witte wel en Gusteman.
gusteman schreef:Misschien ook een onderwerp wat zou kunnen mee opgenomen worden in de lespakketten basis onderwijs?
Ben hier ook een groot voorstander van.
Het zou in het middelbaar onderwijs zeker een vervolg moeten krijgen om dat daar de grootste doelgroep zit.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door univers » 12 feb 2016, 09:13

Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone
Omdat hij trilt ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door gusteman » 12 feb 2016, 10:09

univers schreef:
Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone
Omdat hij trilt ? :mrgreen:
Wie weet ..... maar op een smartphone gaan zitten is sowieso niet goed voor het schermpje, dus niet echt een aanrader. :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door univers » 12 feb 2016, 10:37

maar op een smartphone gaan zitten is sowieso niet goed voor het schermpje,
Beslaat het schermpje dan ?

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door herman50 » 12 feb 2016, 10:42

als een van de ouwe stempel vraag ik me af , wat hebben wij dan gedaan in die zelfde tijden, geen smartfone oid ,, misschien hadden we wel werk en geen tijd ervoor ,, als ik ze nu zie lopen rijden ,zónder op of om te kijken , denk ik wel eens wie is er nou aan het gek worden ik of de ´rest´,, je bent toch niet verplicht een smartfone te kopen ? ,ohh omdat een ander er een heeft moet ik er ook een anders val ik uit de boot .... oja :shock: ,,
Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door herman50 » 12 feb 2016, 10:43

univers schreef:
maar op een smartphone gaan zitten is sowieso niet goed voor het schermpje,
Beslaat het schermpje dan ?

Afbeelding
:hahaha: ....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Tammy » 13 feb 2016, 04:32

Ach ja de smartphone............

Ik heb er ook eentje, een Blackberry.
In de wereld van Apple ben ik een uitzondering lijkt het wel.
Vind ik nog leuk ook. :mrgreen:

Ik heb vaker over dat zombiegedrag geschreven hier op het forum.
Ik erger me er kapot aan.
Kuddegedrag inderdaad.

Als ik een film aan het kijken ben of in gesprek ben en ik hoor dat ik een berichtje heb blijft de telefoon waar hij is.
Want ik bepaal namelijk wanneer ik kijk.
Niet het piepje wat ik dan hoor.

Het is werkelijk te idioot voor woorden hoe mensen bezig zijn met dat schermpje, de hele dag door en overal.
Het is lachwekkend en tegelijkertijd zwaar irritant.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door herman50 » 13 feb 2016, 07:08

mooi gezegd, want door die dingen gaat ook het persoonlijk contact naar z´n grootje, niemand heeft meer oor / oog voor een ander allern dat scherm-pje-. :post:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door univers » 13 feb 2016, 10:17

niemand heeft meer oor / oog voor een ander allern dat scherm-pje-.
Lekker rustig, heb je geen geouwehoer ook aan je hoofd. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Vitharr » 13 feb 2016, 10:28

Tammy schreef:Ach ja de smartphone............

Ik heb er ook eentje, een Blackberry.
In de wereld van Apple ben ik een uitzondering lijkt het wel.
Vind ik nog leuk ook. :mrgreen:
Nou, dan heb ik goed nieuws voor je, want je bent nog een grotere uitzondering dan je denkt. :mrgreen:

Smartphoneland kent 4 hoofdgroepen. Windows telefoons, Android telefoons, Apple en BlackBerry. Windows was voor het gepeupelte. De mens die de indruk wilde wekken dat hij/zij ontwikkelder was ging voor android. Apple was voor (gadget)nerds en BlackBerry voor yuppen/hipsters.

Ik ben helemaal achterlijk want in 2010 ging ik voor mijn eerste smartphone, een Nokia E72. Uiterlijk van een BlackBerry, geen Android of Windows, maar een compleet eigen OS waar nauwelijks apps voor gemaakt werden maar wel voorzien van een officepakket wat echt compleet compatible was met windows PC's.

Ik heb hem nog maar moet binnenkort aan een andere omdat mijn hoesje kapot is en niet meer verkrijgbaar is. Ik moet namelijk perse een broekclip hebben. :mrgreen:

Ik heb deze telefoon bewust gekocht vanwege de mogelijkheden en ik heb alles wel een keer gebruikt, of beter gezegd, nodig gehad. In de periode dat ik dit ding kocht zat ik vol in het projectleven en daar bleek het een onschatbare aanvulling op mijn leven te zijn. Na een serieuze configuratie van het apparaat is het een verlengstuk van mezelf geworden.

Wanneer ik het fabrieksterrein op liep maakte het geval verbinding met het bedrijfsnetwerk en synchroniseerde hij mijn mail en agenda. Ik hoefde dus niet eerst naar mijn kantoor maar kon direct naar de mensen zelf toe. Ik nam een bakje koffie en keek even snel of ik nieuwe afspraken, of belangrijke mails had en was dus al bij voor ik mijn eerste menselijke contact had.

Op de geheugenkaart stonden alle projectgegevens. Vragen konden dus overal snel beantwoord worden. Ook gebruikte ik het geval om presentaties mee te geven. Via bluetooth verbond de telefoon zich met de PC in de vergaderzaal en ik kon de hele presentatie bedienen vanaf diezelfde telefoon. Op mijn kantoor koppelde ik op dezelfde wijze voor dataoverdracht, maar ook voor mijn eigen muziek.

Visitekaartjes van connecties hoef ik enkel te fotograferen. De telefoon weet precies wat waar hoort en maakt automatisch een nieuw contact aan waar hij alle gegevens zelf invult. Dit werd dan weer gesynchroniseerd met mijn kantoor PC. Zelfs hele teksten kon ik op deze manier inlezen want er zit ook een wonderlijke scanfunctie op. En als ik het wenste dan las mijn telefoon gewoon hele documenten door zodat we daar groepsgewijs kennis van konden nemen.

Mijn contacten waren gegroepeerd en iedere groep had zijn eigen ringtone. Ook sprak mijn telefoon de naam van de beller uit. Zodoende wist ik wie me belde en of het telefoontje prioriteit had of niet. 's nachts schakelde mijn telefoon de ringtones van (on)bekenden uit en liet enkel gesprekken door die ik zelf op voorhand toestond. Dit betrof mijn vader voor noodgevallen en het werk voor storingen.

's Ochtends maakte de telefoon me wakker met Seven of Nine uit Star Trek. 'Get out of bed. Resistance is futile. Wake up and assimilate the day'. En voor mijn comfort werd dat van zacht steeds iets harder.

Ik heb deze telefoon zelfs als mediaplayer gebruikt waarbij ik films streamde zonder touwtjes. Als ik doelloos door een bos wilde zwerven (wandelen heet dat geloof ik?) dan sloeg ik de gps coördinaten van mijn auto op en als ik het wandelen beu was zette ik mijn gps kompas aan, wat me dan snel weer terugbracht.

In 2012 strandde ik met een vriendin van me op een lekke band. Het vervelende was dat we voor het reservewiel andere bouten nodig hadden en die had de garage om de een of andere reden weggegooid. Helaas komt de ANWB je dan NIET helpen en dan wordt het even lastig. Mijn Nokia liet me zien welke boutmaten we nodig hadden en ook op welke auto's die voorkwamen. Vervolgens keek ik met de gps naar garages in de buurt en daarna belden we even met de dichtstbijzijnde. Die had de bouten liggen en met de gps navigatie wandelden we de 1,4 km er naartoe en losten het probleem op ruimschoots binnen de tijdspanne die wachten op de ANWB had gekost.

De clou is hier dat mijn bewuste keuze en de zorgvuldige configuratie ervoor zorgden dat ik nauwelijks op dat ding hoefde te staren. Maar dopamine speelt bij mij zeker een rol. Ik hou van functionele automatisering, en ik vind dit nog steeds een geslaagd project. ;P!

Zijn opvolger ligt reeds klaar. En het is letterlijk zijn opvolger. In 2012 kocht ik namelijk de nieuwe versie met touchscreen. Dat hoesje met broekclip is nog net zo nieuw als die telefoon. Per 1-5 begin ik in een nieuwe functie en moet ik buiten kantooruren weer bereikbaar zijn. Volgens het hoofd van de automatiseringsafdeling hoorde daar toch echt een nieuwere telefoon bij. Ik ben het met hem eens en ben zeer benieuwd naar zijn gezicht als hij mijn frisse exemplaar uit 2012 straks gaat zien. :mrgreen:

Een smartphone op zich is geen probleem. Artikelen als in het OT ontstaan wanneer SMARTphones in handen komen van STUPID people. Handige, praktische telefoons delven dan het onderspit tegen nutteloze gadgets en zo bloedt vooruitgang tegenwoordig vaak dood. :wink:

Helaas is daar nog geen app voor uitgevonden. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Gast1 » 13 feb 2016, 10:38

Tammy schreef:Ach ja de smartphone............

Ik heb er ook eentje, een Blackberry.
In de wereld van Apple ben ik een uitzondering lijkt het wel.
Dan ben ik een nog grotere uitzondering.
Ik heb geen smartfone en zit niet op facebook (mijn Moeder zegt altijd 'feestboek').
Wel ben ik een participant op LinkedIn ... voor zolang als dat het nog gaat duren.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Tammy » 14 feb 2016, 06:53

Vitharr schreef:
's Ochtends maakte de telefoon me wakker met Seven of Nine uit Star Trek. 'Get out of bed. Resistance is futile. Wake up and assimilate the day'. En voor mijn comfort werd dat van zacht steeds iets harder.
Wat ben je toch een enige kerel Vitharr. [joker]

Ik begon lang geleden ook met een Nokia met klepje. :mrgreen:
Ik haat touchscreen dus mijn Samsung 360 hing ik na 3 maanden aan de wilgen.
Nou ja..................smeet hem bijna door het raam.............

BlackBerry Bold kwam met toetsenbordje, geweldig voor mij. ;P!
En met de kerst kreeg ik van mijn man een BlackBerry Classic.
De Bold was nog prima maar ik zei een keer dat de volgende de Classic zou worden.
Batterij werd wat ouder en iets groter schermpje voor mijn ietwat oude oogjes zou fijn zijn .................hij kocht het meteen als verassing voor mij, lief he ?
Hij zei dat mijn complete verbazing en verbijstering op mijn gezicht nu al legendarisch is voor hem. :mrgreen:

Ik gebruik mijn smartphone niet zo uitgebreid als jij Vitharr.
Ik kan er heel veel mee maar gebruik eigenlijk heel weinig mogelijkheden.
Mij gaat het om het toetsenbordje.

Voor Apple ben ik allergisch aangezien ze na een aantal jaren expres de updates verminderen zodat je een nieuwe moet kopen.
Ik zie dat bij Apple gebruikers gebeuren, waaronder mijn man, pure minachting naar hun klanten toe.
Ik pas daarvoor.

Hieronder een leuk introductiefilmpje hoe de wereld BlackBerry gebruikers zien.
Heel klassiek dus.
Maar ik ben ook een klassiek fossiel en ben daar blij mee. :rolfl:

Once upon a time was er een Coca Cola flesje.................. :hahaha:



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door gouwepeer » 14 feb 2016, 10:47

Een smartphone is voor velen tegenwoordig een verlengstuk van het leven. Het scherm moet continu worden bekeken. Stel je voor dat je een bericht pas na 5 seconden ziet....
Via mobiel internet heb je de hele wereld in je hand. Je kan alles ter wereld zien terwijl je over straat loopt, fietst of tijdens het auto rijden. Dat je dan net die ene auto die van rechts komt niet op tijd op merkt is dan ook maar een detail.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Tammy » 14 feb 2016, 11:38

Dat heb je goed geschreven Gouwepeer.
Het is te gek voor woorden tegenwoordig.

De manier waarop Vitharr zijn mobiel gebruikt zakelijk vind ik wel mooi.
Ik zou niet weten hoe het moet als ik zijn baan had.
Keek mijn ogen uit wat hij schreef.
Dan ben ik echt niks met mijn mobiel, gebruik denk ik maar 2 procent van wat een BlackBerry kan. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Vitharr » 14 feb 2016, 12:35

Tammy schreef:De manier waarop Vitharr zijn mobiel gebruikt zakelijk vind ik wel mooi.
Ik zou niet weten hoe het moet als ik zijn baan had.
Keek mijn ogen uit wat hij schreef.
Dan ben ik echt niks met mijn mobiel, gebruik denk ik maar 2 procent van wat een BlackBerry kan. :mrgreen:
Ach Tam, ik ben een soort 'dwangmatige verbeteraar' en vind automatisering gewoon fantastisch. Ik ben echter niet statusgericht en daarom geen gadgetfreak.

Voor ik dat projectwerk indook was ik Proces Operator. Aan het begin van de wacht pakte je een bakje koffie en ging je eerst een sociaal praatje met je collega's houden. Toen ik echter dat projectwerk ging doen kwam ik in een kantooromgeving terecht. Als je daar 's ochtends binnenkwam was het 'morgen' en vervolgens zat iedereen gefrustreerd naar zijn beeldscherm te kijken.

Rond die tijd bestonden de PDA's nog. (persoonlijke digitale assistent. Smartphones waar je niet mee kon bellen. :mrgreen: ) Ik zag daar potentie in maar tegelijkertijd kwam de smartphone net op. Een BlackBerry had ik ook werkend gekregen maar de Nokia was net iets makkelijker omdat hij gemaakt was om samen te werken met de gangbare Microsoft software. Dus werd het een Nokia.

Achteraf heb ik regelmatig gemopperd dat ik geen BlackBerry had genomen. Buitenom de BlackBerry had alleen mijn Nokia de zogenaamde 'push e-mail'. Dat houdt in dat emails automatisch binnengehaald worden op je telefoon als er een nieuwe is. Voor de BlackBerry was daar een speciaal telefoonabonnement voor, maar de rest moest periodiek checken wat veel (toen nog heel dure) data kostte. Die functie kon ik dus helaas niet gebruiken.

Ik heb dat opgelost door mijn telefoon zo te configureren dat hij op het bedrijfsnetwerk iedere 5 minuten even controleerde op mail. Buiten de poort hoefde ik niet zo up-to-date te zijn. :wink:

Zakelijk bekeken was de Nokia de beste telefoon in die tijd. Maar Nokia had het kuddegedrag wat onderschat. Met het specifieke OS waren andere apps niet compatible. Dat was eigenlijk ook de bedoeling want Nokia had verwacht dat hun telefoons de markt zouden gaan domineren en dan werden er dus vooral apps voor de specifieke Nokia software geschreven wat de concurrenten een enorme dreun had opgeleverd. Maar omdat de gemiddelde consument Angry Birds en WordFeud belangrijker vond dan functionaliteit ging die zet van Nokia dus helaas de mist in. :wink:

Tegenwoordig is er dan ook een compleet nieuwe wetenschap. Niet het beste apparaat is gewenst, maar het meest gehypete. (denk maar aan wat je over Apple zei.) :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom zit iedereen altijd op zijn smartphone?

Bericht door Tammy » 15 feb 2016, 16:26

En toch vind ik het knap Vitharr hoeveel jij uit je mobiel haalt.
Ja tegenwoordig kijkt men liever naar de hypes om achteraan te hollen.
In dit geval Apple.

Mensen blijven kudde dieren he ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie