39 Lessen die het leven my leerde en de teller blijft lopen

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

39 Lessen die het leven my leerde en de teller blijft lopen

Bericht door taigitu » 16 feb 2016, 10:21

39 Lessen Die Het Leven Mij Leerde (en de teller blijft lopen)

Afgelopen maand was ik jarig.
Ik werd voor de 12e keer 28 :)
Om dit te vieren deel ik met jullie 39 levenslessen.
Voor elk jaar één.

Gezondheid

1. Je gedachten heb je zelf onder controle.
Niemand bepaalt voor jou wat je denkt.
Als iemand je manipuleert, dan heb je zelf eerst (onbewust) toestemming gegeven.
Heb je negatieve gedachten? Je kunt ermee afrekenen.

2. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedachten.
Dit is een gevolg van punt 1.
Je kunt nooit iemand anders de schuld geven van wat jij denkt.

3. Je kunt jezelf ziek denken.
Geest en lichaam zijn één geheel. Als je geest in negatieve vergiftigde gedachtepatronen denkt, dan kan dit doorslaan in je lichaam. Het begint met vage pijnen en onbenoembare klachten. Het tegenovergestelde is gelukkig ook waar. Je helpt je gezondheid enorm met goede gezonde gedachtepatronen.

4. Elimineer negatieve informatiestromen.
Voor je ergens gedachten over kunt hebben moet de informatie eerst van buitenaf in je hoofd terecht komen. Bewaak dus goed wat je ziet, leest, hoort, en beleeft. Je hersenen kunnen alleen positieve gedachten terug geven als de eerder opgenomen informatie positief was.

5. Het verleden bestaat alleen in je eigen gedachten.
Wat je ook hebt meegemaakt, het verleden bestaat niet meer. Je hebt het overleefd. Het enige wat bleef zijn herinneringen, neuronen-verbindingen in je hersenen. En die kun je aanpassen! Dat doen we van nature al dag en nacht. Nieuwe informatie creëert nieuwe verbindingen, en ongebruikte verbindingen verdwijnen alsof ze nooit bestonden. Je kunt van het verleden leren, en de gedachten daarna loslaten. Je leeft vandaag!

6. Je bent zo oud als dat je je voelt.
Je mentale leeftijd heeft niets te maken met je lichamelijke leeftijd. Niet je uiterlijk, maar je manier van denken bepaalt je leeftijd. Er zijn mensen van 70 die het een mooie leeftijd vinden om te starten met bergbeklimmen (zie Hulda Crooks 70 jaar. Het einde of het begin? )

Relaties

7. Het gaat je niets aan wat anderen van je denken.
En dat is een hele opluchting. Atlas droeg de hele wereld op zijn schouders. Maar je kunt niet continue iedereen "pleasen", zodat ze positieve gedachten over jou hebben. Dan ondermijn je jezelf, je dromen, je gezondheid, en je geluk. Uiteindelijk heeft niemand iets aan je. Jij bent alleen verantwoordelijk voor je eigen gedachten. En anderen voor zichzelf.

8. Grote mensen praten over dromen, ideeën, en de toekomst.
Middelmatige mensen praten over dingen die gebeuren. Kleine mensen praten over anderen, zichzelf, en het verleden. Roddelen is dom en dodelijk. Praten over gebeurtenissen is oppervlakkig. Alleen praten over dromen, ideeën, en de toekomst zorgt ervoor dat je verder komt.

9. Jij bent het gemiddelde van je vrienden.
Met je vrienden deel je je normen en waarden. Je vormt elkaar. Waar je mee omgaat, daar wordt je mee besmet. Kies je vrienden dus zorgvuldig. Wil je verandering in je leven? Neem andere vrienden!

10. Maak een sterke scheiding tussen vrienden en kennissen.
Vrienden mogen je corrigeren. Vrienden houden je scherp. Dat zijn er maar een hand vol. Kennissen kunnen iedereen zijn. Kennissen mogen je adviseren, maar hebben niets over je te vertellen.

11. Geef alleen autoriteit aan leiders die dat verdienen.
Een goede leider neemt geen macht, maar krijgt het. Een goede leider is dienstbaar en heeft iets groters voor ogen dan alleen zichzelf. Een goede leider maakt nieuwe leiders, geen volgers. En een goede leider geeft leiding aan zichzelf. Belangrijk: Als je geen leiding geeft aan jezelf, dan zal een ander over je beslissen. Per definitie iemand die geen autoriteit verdiend. Dat kost je je dromen en je geluk.

12. Je leven is te kort om het door anderen te laten leven.
Maak je eigen keuzes, en probeer niet iedereen tevreden te stellen. Iedereen heeft een eigen mening, en je staat altijd wel op iemands tenen. Als jij een schoon geweten hebt, dan zit je op de goede weg.

13. Stel een vraag als je niet (meer) weet wat je moet zeggen.

Mensen zijn blij als je interesse in hen toont. En jouw wereld wordt groter.

14. Vampieren bestaan echt.
Bram Stoker putte bij het schrijven van Dracula niet alleen uit zijn fantasie. Hij observeerde zijn omgeving en zag energie vampieren. Klagende mensen die het tot een kunst verheffen om medelijden te wekken. Ze willen je aandacht en energie, maar ze willen geen oplossing. Blijf uit hun buurt! Ze zuigen je leeg en danken je af, op zoek naar het volgende slachtoffer.

15. Als mensen niet meer op hetzelfde pad lopen, laat ze dan los.
Je leeft en je groeit. En soms groei je uit elkaar. Accepteer dat. Vrienden en kennissen kies je niet persé voor het leven. Zit je niet meer op één lijn? Laat elkaar los. Waarom zou je elkaar vermoeien en uitputten met onbegrip? Je kunt je energie en tijd beter besteden aan mensen waarmee je wel op één lijn zit.

Persoonlijke Ontwikkeling

16. Verandering is de enige zekerheid. Je kunt golven niet tegenhouden, maar je kunt wel leren surfen.
Voor wie het nog niet is opgevallen: In dit millennium geldt niet meer het recht van de sterkste, maar degene die flexibel met veranderingen kan mee gaan.

17. Tijd is emotie.
Iedereen heeft evenveel tijd in een dag. Als je iets belangrijk genoeg vindt, dan vind je er tijd voor. Als je dingen doet waar je hart ligt, dan verdwijnt de tijd. "Druk druk druk" is een signaal dat je verkeerde keuzes maakt, en dat je zaken niet op orde zijn. Een klok is een rondtikkend mechanisme dat niet gelijk loopt met het universum.

18. Er bestaan geen fouten, alleen resultaten.

Heb je iets gedaan en bevalt het resultaat je niet? Leer ervan en doe het de volgende keer anders, totdat je het gewenste resultaat krijgt. Zonder fouten leer je niets. Mensen die van zichzelf geen fouten mogen maken, worden passief. Dat is pas dom.

19. Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.
De valkuil voor mensen die wel andere resultaten willen, maar niet hun denken en gedrag willen veranderen.

20. Het maakt niet uit wat er gebeurt.
Het gaat om de betekenis die je eraan geeft.
Elke gebeurtenis is neutraal in zichzelf. Liefde: Voor de één geluk, voor de ander pijn. Een auto: Voor de één onmisbaar, voor de ander milieuvervuiling. Sterven: Voor de één bevrijding, voor de ander traumatisch. We koppelen zelf emoties aan gebeurtenissen. En we kunnen zelf de emoties kiezen. Niet de gebeurtenissen, maar onze emoties bepalen hoe we de wereld beleven.

21. De zon schijnt altijd.
Ook als er wolken voor zitten.
Als je lang genoeg naar iets kijkt, dan vind je altijd mooie dingen.

22. De kaart is niet het gebied.
Een landkaart is een vage afspiegeling van de wereld. De diversiteit van de wereld is niet te bevatten. Het wereldbeeld in ons hoofd is een vage afspiegeling van de werkelijke wereld. Trek geen conclusies, en vel geen oordelen over de wereld, als je alleen de landkaart kent.

23. Door anderen te helpen vergeet je je eigen angst en onzekerheid.
Tegelijkertijd voeg je waarde toe en doe je ervaring op om je waarde te laten groeien. (zie ook het hoofdstuk verderop over Geld)

24. De reis is belangrijker dan de eindbestemming.
De eindbestemming halen is iets voor de toekomst. En die kan tegen vallen. Concentreer je op de eerstvolgende stap en alles wat je onderweg mee maakt. Blijf in het moment. Dat geeft 100% garantie dat de reist slaagt.

25. Grote reizen worden volbracht in kleine stappen.

Je kunt als een berg tegen iets opzien. Je moed zakt bij voorbaat in je schoenen. Concentreer je op de eerstvolgende stap en leer van wat je onderweg mee maakt. Je kunt niet in 1 stap naar de top. Maar de eerstvolgende stap is altijd mogelijk.

26. Multi-tasking bestaat niet.
Je kunt maar één ding tegelijk. Het lijkt alsof je meerdere dingen tegelijk kunt, maar het is niets anders dan snel schakelen tussen afzonderlijke activiteiten. Hoe meer je "tegelijkertijd" doet, des te minder je af krijgt. Zonder focus gebeurt er niets. Er ontstaat alleen vuur als zonlicht (energie) geconcentreerd wordt met een vergrootglas (focus).

27. Regels en wetten zijn er voor de mens.

Niet andersom. Dan heet het slavernij.

28. Als iemand anders iets kan, dan kun je het leren.
Als je zegt dat iets onmogelijk is, loop dan niet in de weg bij degenen die het aan het doen zijn.

29. Ik zag nooit op een grafsteen:
Had ik maar wat vaker op kantoor geweest.

30. Wat vandaag niet kan, kan morgen wel.

10 jaar geleden droomde ik van een eigen huis met groentetuin in het bos. Dat was toen nog niet haalbaar. Nu woon ik er. Er waren veel stappen voor nodig. Het punt is: Neem elke dag een stap in de richting van je droom.

31. Wat ik morgen kan, hangt af van wat ik vandaag doe.

Als ik vandaag geen stap neem, zal ik morgen niet verder zijn dan vandaag.

32. Mensen kunnen de wereld rondreizen, zonder ooit buiten hun hoofd te komen.

Je wordt niet wijzer van wereldreizen. Je wordt wel wijzer door dingen met andere ogen te bekijken. Dat maakt je wereld groter. Je gaat de wereld pas snappen als je uit je eigen hoofd komt.

33. Niets is goed of fout. Je geeft er zelf de betekenis aan.
Je besef van goed en kwaad wordt bepaald door je normen en waarden. Ze veranderen door de tijd, en ze zijn voor iedereen anders. Wat in jouw ogen fout is, is in de ogen van een ander goed. Voordat je een oordeel velt over iemand, probeer eerst zijn normen en waarden te begrijpen.

34. Kijk naar de goede dingen.
Je focus bepaalt hoe jij de wereld beleeft. Het wereldnieuws en de media worden gefilterd en zijn niet objectief. Weet dat rampen en kwaadaardigheid bestaan, maar kijk naar het goede! Onderzoek alles, en behoudt het goede. (Zie ook punt 4: Elimineer negatieve informatiestromen).

35. Je brein is bedoeld om oplossingen te bedenken.

Niet om dingen te onthouden. Hoe minder je brein hoeft te onthouden, hoe beter de oplossingen zullen zijn. Getting Things Done (GTD) is een goede methode om rust en ruimte in je hoofd te krijgen, niets te vergeten, en je denkkracht optimaal te benutten in je dagelijks leven.

Geld

36. Toegang is belangrijker dan bezit.

Als je dat nog niet wist, let dan de komende jaren op mensen die geen last hebben van de economische crisis!

37. Ervaringen brengen meer geluk dan cadeaus.
Aan het einde van je leven gaan (goede) ervaringen met je mee.
Je bezit laat je achter.

38. Je inkomen is direct gekoppeld aan de waarde die je toevoegt.
Waarde toevoegen en Anderen helpen zijn synoniem. Geld stroomt naar waar waarde wordt gecreëerd. Mensen betalen voor dingen die waarde toevoegen aan hun leven (kijk maar naar jezelf :)). Als je een hoger inkomen wilt, kijk dan hoe je meer waarde kunt toevoegen (begin bijvoorbeeld een studie!).

39. Armoede gaat niet over geld of bezit, maar over een arme denkwijze.
Er is meer geld in omloop dan ooit tevoren. Als het jouw kant niet opstroomt, ga dan in termen van overvloed denken in plaats van schaarste.
Vraag: Welke levenslessen heb jij aan deze lijst toe te voegen?

http://debomendoorhetbosch.blogspot.nl/ ... .html#more
Dat mijn eerste verantwoordelijkheid, voor mijn geestelijke en lichamelijke gezondheid, ik zelf ben. En dat dit in bovenstaande opsomming terug te vinden is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 39 Lessen die het leven my leerde en de teller blijft lopen

Bericht door taigitu » 21 feb 2016, 15:56

Afbeelding


Troep is goed!
29 • 08 • 2013 Categorie: Inspiratie

Uit onderzoek van de Universiteit van Minnesota blijkt dat werken in een opgeruimde
omgeving je creativiteit beperkt!

Zoals de onderzoekers schrijven:
“Disorderly environments seem to inspire breaking free of tradition, which can produce fresh insights. …….
Orderly environments, in contrast, encourage convention and playing it safe.

Ik ga direct ophouden met opruimen!
Aha, weer een nieuwe les.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie