Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door taigitu » 30 mar 2016, 18:09

Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet
23-3-16

Afbeelding
Domme blondjes? Echt niet.
Een Amerikaans onderzoek maakt korte metten met de stereotypering van domme blondjes. Wie denkt dat de haarkleur garant staat voor niet bijster slimme opmerkingen, zit er namelijk naast. Blondines blijken juist een hoger IQ te hebben, dan brunettes of dames met rood of zwart haar.

Ik denk dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dan blondjes slimmer zijn dan anderen, maar ze zijn zeker niet dommer

Jay Zagorsky
Alle grappen over domme blondjes kunnen de prullenbak in. Uit een studie door de Ohio State University onder 10.878 Amerikanen blijkt namelijk dat vrouwen met als natuurlijke haarkleur blond gemiddeld een hoger IQ hebben dan dames met andere haarkleuren.

Elke proefpersoon onderging een intelligentietest.
Ook werd de proefpersonen gevraagd naar hun natuurlijke haarkleur.

Hoewel de grappen over domme blondjes onschuldig lijken, kan het wel degelijk gevolgen hebben.
Dat stelt Jay Zagorsky, één van de onderzoekers aan de Ohio State University.
,,Onderzoek toont aan dat de stereotypen wel degelijk impact hebben op het krijgen van
een baan, het maken van promotie en andere sociale ervaringen", zegt hij tegen het Australische News.com. ,,Deze studie levert overtuigend bewijs dat er geen discriminatie van blondines op basis van hun haarkleur zou moeten zijn."

Slimmer
De studie wees uit dat het gemiddelde IQ van blondjes eigenlijk zelfs iets hoger ligt. ,,Maar deze vaststelling is statistisch niet significant", aldus Zagorsky. ,,Ik denk dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat blondjes slimmer zijn dan anderen, maar ze zijn zeker niet dommer."

Blonde vrouwen bleken een gemiddeld IQ van 103,2 te hebben. Vrouwen met bruin haar schreven een gemiddeld IQ van 102,7 op hun naam, roodharigen gingen voor 101,2 en dames met een zwarte haardos voor 100,5. De resultaten voor blonde mannen zijn vergelijkbaar, ook zij hebben een IQ dat ongeveer gelijk is aan mannen met andere haarkleuren.

Klein voordeel
Volgens de wetenschappers is niet vast te stellen dat er sprake is van een genetische relatie tussen haarkleur en intelligentie. Zagorsky vond wel een andere reden die de iets hogere intelligentie kan verklaren: de blondines groeiden op in een woning met meer leesmateriaal dan de vrouwen met een andere haarkleur. ,,Ze hebben daarmee een klein voordeel. Het kan zijn dat ze meer kans hadden om op te groeien in woningen met meer intellectuele stimulatie."

Hij kon het niet laten om te vermelden dat de resultaten suggereren dat ongeveer 3,5 procent van de vrouwen loog over hun natuurlijke haarkleur. Ze claimden van nature blond te zijn, terwijl dat niet zo was.

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/ ... niet.dhtml
Dan denk ik ...... leuk, dat is dan rechtgezet.
Als ik naar de foto kijk vind ik die weer behoorlijk suggestief.
Maar ja, het zal moeten wennen.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door univers » 30 mar 2016, 18:25

Er is niets mis mee met die foto.
Hoe kan het groeien zonder steeltje. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door Gast1 » 30 mar 2016, 18:51

taigitu schreef:Dan denk ik ...... leuk, dat is dan rechtgezet.
Bij een man gaat dat gemakkelijker (grapje taigitu) en ik hoop dat je daarom kunt glimlachen :wink:

gusteman

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door gusteman » 31 mar 2016, 01:46

Wat is dit nou voor onzin (en daarmee doel ik niet op de conclusie, namelijk dat "blondjes zeker niet dommer zijn dan vrouwen met een andere haarkleur")?

Wie stelt nu zulk een artikel samen?
Uit een studie door de Ohio State University onder 10.878 Amerikanen blijkt namelijk dat vrouwen met als natuurlijke haarkleur blond gemiddeld een hoger IQ hebben dan dames met andere haarkleuren.
Ze hadden toch op zijn minst kunnen vermelden hoe de verhoudingen waren? Zoals het er nu staat kan er een onevenwicht zijn geweest in de aantallen.
Hij kon het niet laten om te vermelden dat de resultaten suggereren dat ongeveer 3,5 procent van de vrouwen loog over hun natuurlijke haarkleur. Ze claimden van nature blond te zijn, terwijl dat niet zo was.
Hoezo "de resultaten suggereren"?

Suggereren betekent dat "iets zou kunnen zijn". Hier staat klaar en duidelijk (als de cijfers correct zijn natuurlijk) dat ongeveer 3,5 procent loog over de haarkleur.
Dan weet je dat de gepubliceerde gegevens niet kloppen, dat is geen suggestie.

Dit artikel rammelt aan alle kanten.

Gelukkig heb ik dergelijke flut artikelen niet nodig om te weten dat blondjes niet dom zijn: mijn echtgenote is van nature blond en heeft een IQ van 136. ;P!

Een boeiend voorbeeld is wel Sharon Stone: die scoort 154 op een IQ test en is toch niet te beroerd om wulpse dames te portretteren in films, rollen die omschreven worden als denigrerend voor de vrouw.
Vrij controversiële situatie wordt hiermee gecreëerd want je kan hierbij de vraag stellen: als iemand die qua intelligentie tot de genieën behoort er geen problemen mee heeft om een stereotype rol van "de vrouw als seksobject" neer te zetten, in hoeverre is dat stereotype beeld dan ook werkelijkheid?
Want in de film Basic Instinct vertolkt Sharon Stone absoluut geen "sexobject" maar wel een heel geslepen dame die haar natuurlijke troeven gebruikt om mannen te kunnen overheersen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door Tammy » 31 mar 2016, 04:23

Ik ben het eens met Gusteman, dit onderzoek slaat nergens op.
Ik geloof er niks van dat IQ en haarkleur iets met elkaar te maken heeft.
Of dat blondines die waren onderzocht meer leesvoer hadden .
10.878 mensen onderzoeken lijkt veel, maar is het niet op de wereldbevolking.

Sharon Stone is een geweldige actrice en haar rol had voor mij niks met haar haarkleur te maken.
Daar heb ik geen seconde aan gedacht.
Ik zag een hele sterke vrouw in die film, ook zeer geraffineerd.
Voor mijn part had ze ook zwart haar kunnen hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door Vitharr » 31 mar 2016, 09:26

Maar de grootste vergissing zit in het uitgangspunt. Met 'blondjes' wordt niet persé gedoeld op vrouwen met een natuurlijke haarkleur namelijk.

Weet iemand hier misschien nog wat een 'Anita' is? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door Gast1 » 31 mar 2016, 10:08

Tammy schreef:Ik ben het eens met Gusteman, dit onderzoek slaat nergens op.
Ik ook ;P!

gusteman

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door gusteman » 31 mar 2016, 12:19

Vitharr schreef:Weet iemand hier misschien nog wat een 'Anita' is?
Neen, beste Vitharr, dat doet bij mij geen belletje rinkelen.

Maar je hebt me nu natuurlijk ontzettend nieuwsgierig gemaakt [jaja]

Ik dacht meteen aan Anita Meyer, enerzijds omwille van de naam en ook omdat je erbij had geschreven of iemand "het nog weet", wat erop wijst dat het gaat over info die niet van recente datum is.

Als het inderdaad over die persoon gaat dan betreft het toch een echt "Hollands" fenomeen en vraag ik mij af hoe je dan het verband legt naar een onderzoek dat in de VS werd uitgevoerd naar het archetype "dom blondje". [think]

Zoals gezegd dus: uiterst nieuwsgierig. [jaja] [jaja]

Gast1

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door Gast1 » 31 mar 2016, 12:39

Heu ... ik heb even bij 'blonde Anita' gekeken ... :shock: :shock: :shock:

gusteman

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door gusteman » 31 mar 2016, 14:19

Gast1 schreef:Heu ... ik heb even bij 'blonde Anita' gekeken ...
Heb ik niet gedaan, beste Gast1, maar ik kan me een vrij duidelijk beeld vormen van de webpagina's welke je werden "aangeboden".
Niet echt een aanrader :mrgreen:


Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door Vitharr » 31 mar 2016, 16:22

gusteman schreef:
Vitharr schreef:Weet iemand hier misschien nog wat een 'Anita' is?
Neen, beste Vitharr, dat doet bij mij geen belletje rinkelen.

Maar je hebt me nu natuurlijk ontzettend nieuwsgierig gemaakt [jaja]

Ik dacht meteen aan Anita Meyer, enerzijds omwille van de naam en ook omdat je erbij had geschreven of iemand "het nog weet", wat erop wijst dat het gaat over info die niet van recente datum is.

Als het inderdaad over die persoon gaat dan betreft het toch een echt "Hollands" fenomeen en vraag ik mij af hoe je dan het verband legt naar een onderzoek dat in de VS werd uitgevoerd naar het archetype "dom blondje". [think]

Zoals gezegd dus: uiterst nieuwsgierig. [jaja] [jaja]
Anita, en de mannelijke tegenhanger Sjonnie, is een Nederlandse benaming voor een bepaald type mens. In Vlaanderen gebruikte men 'Marina' voor een soortgelijk doel. In Amerika gebruikt men het bredere 'airhead' of onflatteuze 'bimbo' ook wel.

In de jaren '90 was de Anita in NL duidelijk herkenbaar aan het trainingspak, de Citta en het hoog geblondeerde haar met kuif. (Denk Tatiana uit Flodder) Zonder Citta en in andere kledij was de Anita ook in de states een bekende verschijning.

Typerend was dat de drang om het haar te blonderen bij vrouwen met een lager IQ hoger lag dan bij vrouwen met een hoger IQ. Vermoedelijk heeft dat iets met volgzaamheid aan de subcultuur te maken die aanzienlijk minder aantrekkelijk was voor dames met een hoger IQ.

Deze Anita's voldeden vaak aan het stereotype dom blondje. Het is overigens niet ongewoon dat ze daar nog enige trots uit putten ook. Het betrof namelijk vooral een afzetcultuur.

Aan het gamma van TV programma's te zien bestaat het Anita fenomeen in gewijzigde vorm nog steeds. Zo werd het geëtaleerd in het Amerikaanse Jersey Shore, het Engelse Geordie Shore en het Nederlandse Oh oh Cherso.

Vandaar mijn opmerking dat het vooroordeel/stereotype niet gebonden is aan de natuurlijke haarkleur, maar aan de actuele verschijningsvorm van het wezen in kwestie. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door gusteman » 31 mar 2016, 19:18

Vitharr schreef:Het is overigens niet ongewoon dat ze daar nog enige trots uit putten ook. Het betrof namelijk vooral een afzetcultuur.
Niet ongewoon ..... zo kan je het stellen, ja.
Persoonlijk vind ik het nog altijd een uiting van een zeker gebrek aan euhh ..... intelligentie, beter weet ik het niet uit te drukken.

En ja, de "Johnny's en Marina's" komen mij bekender voor dan "Anita" en "Sjonnie". Trouwens dank voor de verduidelijking, beste Vitharr.
Af en toe komt er hier nog eens eentje door (de jongere versie dan) met zo'n "boem-karretje" (een auto voorzien van een waanzinnig zware geluidsinstallatie).
Doet me trouwens denken aan een anekdote: ik heb vroeger, samen met een vriend, een tijdlang verkoop en verhuur van klank- en lichtsystemen gedaan.
Op een dag kwam er zo'n "Johnny" aan zetten met een Seat Ibiza en hij wou in zijn koffer twee joekels van speakers geïnstalleerd hebben.
Ik had echt geen zin om me daarmee bezig te houden, voor je het weet komen al die lulletjes langs, dus heb ik een praatje met hem aangeknoopt.
Hij moest en zou die speakers in zijn karretje hebben tot ik hem er op wees dat hij dan zijn achterbank zou moeten opofferen. Dat had hij er graag voor over tot ik hem duidelijk maakte dat hij misschien wel met zijn karretje indruk zou maken op de meiden (de "Marina's dus) maar dat hij in zijn autootje geen ruimte meer zou hebben om ook echt iets "constructief" te doen met die meiden ... en dat zijn vrienden dat gedeelte dan wel op zich zouden nemen.
En toen gebeurde iets wonderlijks: ik kon zien aan zijn ogen dat die twee hersencellen onder zijn schedeldak met elkaar begonnen te communiceren. Een moment om nooit te vergeten.
Uiteindelijk heeft hij maar afgezien van die installatie en genoegen genomen met speakers die wel in dat koffertje pasten.
Iets minder goed voor de omzetcijfers maar de uitdrukking op die snoet was dat ruimschoots waard. :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door univers » 31 mar 2016, 23:32

:post: :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door Tammy » 01 apr 2016, 05:09

Gusteman schreef:
En toen gebeurde iets wonderlijks: ik kon zien aan zijn ogen dat die twee hersencellen onder zijn schedeldak met elkaar begonnen te communiceren. Een moment om nooit te vergeten.
Geweldig geschreven. :hahaha: :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Onderzoekers: Blondjes zijn helemaal zo dom niet

Bericht door Gast1 » 01 apr 2016, 07:20

:rolfl: :rolfl:

Hahahaha ... inderdaad!
Mooi geschreven Guus, ik heb genoten.

Plaats reactie