De misplaatste adelaar

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De misplaatste adelaar

Bericht door taigitu » 18 apr 2016, 11:26

De misplaatste adelaar

Een boer ving eens een jonge adelaar. Thuisgekomen zette hij hem bij zijn kippen en gaf hem kippenvoer te eten.
Vijf jaar later kwam een natuuronderzoeker bij hem op bezoek.
Terwijl ze door de tuin liepen, zei deze: ‘Die vogel is een adelaar, geen kip.’
‘Ja,’ zei de eigenaar, ‘maar ik heb een kip van hem gemaakt.
Het is nu geen adelaar meer.’
‘Het is toch een adelaar,’ zei de natuurliefhebber, ‘en dat zal ik je laten zien.’
De natuurkenner nam de adelaar op, hield hem omhoog en zei met klem:
‘Adelaar, je bent een adelaar, je hoort in de lucht en niet op aarde, strek je vleugels en vlieg!’
Maar toen de adelaar de kippen hun voer zag pikken, wipte hij naar beneden.
De eigenaar zei: ‘Ik zei je toch al dat het een kip is.’
‘Nee,’ zei de natuuronderzoeker, ‘het is een adelaar en dat zal ik bewijzen.’
De volgende morgen nam hij de adelaar mee naar het dak van het huis en zei:
‘Adelaar, je bent een adelaar, strek je vleugels en vlieg.’
Maar weer sprong de adelaar, toen hij de kippen graan zag pikken, naar beneden en begon met hen te eten.
De eigenaar zei: ‘Ik zei je toch al dat het een kip is.’
‘Nee, het is een adelaar en hij heeft nog het hart van een adelaar. Geef hem nog één kans.’
De volgende morgen nam hij de adelaar mee naar een hoge berg. Daar tilde hij de adelaar op en zei tegen hem: ‘Adelaar, je bent een adelaar, je hoort in de lucht, strek je vleugels en vlieg!’ Opeens strekte de adelaar zijn vleugels en met een schreeuw steeg hij op, al hoger en hoger en keerde niet meer terug.

Uitleg:

De mogelijk thema’s:

• Authenticiteit: een mens is wie hij is, maar verloochent dit vaak zonder dit zich zelfs maar bewust te zijn.

• Zolang een mens niet toont wie hij in essentie is, zal de wereld om hem heen ook op die wijze op hem reageren (‘als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’).

• Het belang van afstand nemen en bezinning: soms is er iemand anders (met meer afstand) nodig om je te helpen weer zicht te krijgen op wie je zelf bent.

• Soms is er een ‘freefall’ nodig of het verlaten van je eigen omgeving, om weer feeling te krijgen met wie je in essentie bent.

• En ook, als het gaat om authenticiteit: ‘kippen’ zijn niet meer of minder dan ‘adelaars’.

En:

Suggesties voor inzetbaarheid werkgerelateerd:

• Als je als manager, leidinggevende zicht hebt op de individuele kwaliteiten van je team, kan je deze gerichter inzetten in dienst van het bedrijf. Het zogenaamde ‘dienend leiderschap’ staat garant voor gemotiveerde medewerkers met ruimte voor groei en ontwikkeling. Dit in tegenstelling tot de eigenaar die de adelaar in de rol van een kip tracht te duwen.

• Als medewerker kun je de moed hebben om je te onderscheiden van een ander en je eigen-heid en je persoonlijke kwaliteiten inzetten in dienst van het grote geheel. Dan zal je veel voldoening en groei ervaren in het werk dat je doet.

Relaties en samenleven, samenwerken:

• Om in te zien hoe belangrijk het is de ander te tonen wie je bent in plaats van de wereld er de schuld van te geven dat je je kwaliteiten niet kan ontwikkelen en je wensen niet uitkomen.

• Om te ontdekken hoe je je conformeert en aanpast aan anderen in verhouding tot de mate waarin je aan de ander laat zien wie je bent en waar je voor staat.

• Hoe hoog is je ’kipgehalte’ en hoe hoog is je ‘adelaargehalte’. Wat levert het je op?

http://zinnigeverhalen.nl/nl/verhalen-b ... rtikel-23/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door Gast1 » 18 apr 2016, 12:06

Dit is wijsheid ...

gusteman

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door gusteman » 18 apr 2016, 12:26

Inderdaad een heel zinnig verhaal. :post:

En aangezien dit onder "psychologie" staat veronderstel ik dat er mag over "doorgeboomd" worden.

Persoonlijk springen bij mij twee zinnetjes in het oog
... als het gaat om authenticiteit: ‘kippen’ zijn niet meer of minder dan ‘adelaars’ .....

... Hoe hoog is je ’kipgehalte’ en hoe hoog is je ‘adelaargehalte’?
In de eerste zin wordt de nadruk gelegd op het "gelijkheidsbeginsel" terwijl de andere zin eerder zoekt naar de verscheidenheid, de onderlinge verschillen.
Waaruit blijkt dat het gelijkheidsbeginsel meteen al een paradigma doet ontstaan.

Interessant discussiepuntje. :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door taigitu » 18 apr 2016, 12:42

gusteman schreef: Persoonlijk springen bij mij twee zinnetjes in het oog
... als het gaat om authenticiteit: ‘kippen’ zijn niet meer of minder dan ‘adelaars’ .....

... Hoe hoog is je ’kipgehalte’ en hoe hoog is je ‘adelaargehalte’?
In de eerste zin wordt de nadruk gelegd op het "gelijkheidsbeginsel" terwijl de andere zin eerder zoekt naar de verscheidenheid, de onderlinge verschillen.
Waaruit blijkt dat het gelijkheidsbeginsel meteen al een paradigma doet ontstaan.

Interessant discussiepuntje. :wink:
Hoe of wat bedoel je precies met die zin over gelijksheidsbeginsel en paradigma te zeggen?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door gusteman » 18 apr 2016, 14:15

taigitu schreef:Hoe of wat bedoel je precies met die zin over gelijkheidsbeginsel en paradigma te zeggen?
Gegeven: zowel A als B zijn individuen.

Stelling 1: A is niet meer of niet minder dan B.
Waaruit volgt: A is gelijk aan B.

Stelling 2: Iedereen bezit zowel A eigenschappen als B eigenschappen, maar de verhoudingen verschillen van individu tot individu.
Waaruit volgt: A is niet gelijk aan B.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door Vitharr » 18 apr 2016, 16:10

Dat lijkt me een spreektaalverstruikeling. Als A=Appels en B=Peren dan zijn A en B gelijk waar het de categorisering 'vrucht' betekent, maar zelfs een blinde kan constateren dat A niet gelijk is aan B wanneer de vormfactor betrokken wordt.

De kip is niet gelijk aan de adelaar maar wel gelijkwaardig. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door taigitu » 18 apr 2016, 16:51

Gusteman schreef:
In de eerste zin wordt de nadruk gelegd op het "gelijkheidsbeginsel" terwijl de andere zin eerder zoekt naar de verscheidenheid, de onderlinge verschillen.
Waaruit blijkt dat het gelijkheidsbeginsel meteen al een paradigma doet ontstaan.

Interessant discussiepuntje. :wink:
Het gaat hier over de verandering/aanpassing van een adelaar, een roofvogel, die in gedrag zo is veranderd dat hij tussen kippen leeft.
Als de boer zegt 'hij is een kip' dan is dat de zienswijze (paradigma) van de boer.
Als de natuurkenner zegt 'het is toch een adelaar' dan doelt hij op de authenticiteit van de adelaar, de basis van de adelaar.

De boer bedient zich van een zienswijze waarbij hij de kip beoordeeld op gedrag.
De natuurkenner bedient zich van de wetenschappelijke vorm en de natuurlijke basis van de adelaar.
Citaat:
... als het gaat om authenticiteit: ‘kippen’ zijn niet meer of minder dan ‘adelaars’ .....
... Hoe hoog is je ’kipgehalte’ en hoe hoog is je ‘adelaargehalte’?
Bij de authenticiteit van kip of adelaar (de kern/basis van het dier op zich) is de één niet meer of minder dan de ander.

De vraag die wordt gesteld is "hoe hoog is je kipgehalte en hoe hoog is je adelaarsgehalte. Wat levert het je op?"

Ik heb eerder al eens een uitspraak neergezet van Albert Schweizer die zei:
'Alles wat je doet', doe je uit egoïsme. En dan het woord 'egoïsme' niet met de negatieve lading die er gewoonlijk als eerste aan gegeven wordt.
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... =60&t=8581

In de vraag 'wat levert je het op' geldt voor de adelaar dat hij rustig kon leven en geen gevaar liep tussen die kudde kippen.... Er werd dagelijks voer gestrooid en dat was best makkelijk. Dus met zijn blik gericht op die 'hemel' gaf hij niet toe aan zijn authenticiteit en vloog hij niet weg toen dit mogelijk was, maar koos hij voor de kippen en eten. Maar op de berg, zonder uitzicht op de 'hemel' van de boer, was de keuze gehoor geven aan zijn authenticiteit en weg te vliegen. Hij werd er door de omstandigheden door 'gedwongen'.....

De vraag hier is eigenlijk wat laat je in je leven toe wat niet bij je hoort maar door een behoefte of 'er niet onderuit kunnen' toch toelaat of doet. En dan heb ik het niet over geen belasting betalen en dergelijke. (grapje)
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door Gast1 » 18 apr 2016, 17:39

gusteman schreef:In de eerste zin wordt de nadruk gelegd op het "gelijkheidsbeginsel" terwijl de andere zin eerder zoekt naar de verscheidenheid, de onderlinge verschillen.
Waaruit blijkt dat het gelijkheidsbeginsel meteen al een paradigma doet ontstaan.

Interessant discussiepuntje. :wink:
Dit is superleuk! :grin:
Ik dacht na het lezen; "Nee, laat mij dat nou eens niet doen (kritisch bekijken)."
Frappant te lezen wat je hier schrijft Guus, want ook deze (jouw) gedachte passeerde mijn gedachten waarna ik me corrigeerde.
En dat vond ik later weer terug in de opmerking van Vitharr ... beiden zijn gelijkwaardig.
Er is geen 'waardeverschil'.

Leuk om dat topic van egoïsme nog eens aan te halen taigitu.
Ik heb het nog even nagelezen en inderdaad, alles wat je doet, doe je uit egoïsme.
Wat hebben we er over geboomd. :grin:

Maar teug naar het openingstopic.
Het betreft hier (wat mij betreft) heel duidelijk een metafoor.
En het lijkt mij dat je niet te diep in zou moeten gaan op dat wat er geschreven is.
Het gaat er om of je de 'boodschap', de essentie begrijpt.
Toch?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door Vitharr » 18 apr 2016, 21:14

Gast1 schreef:Het gaat er om of je de 'boodschap', de essentie begrijpt.
Toch?
Ik vind wat Taigitu schreef een mooie uitleg. En in dat licht bezien gaat het er meer in of er een boodschap voor jezelf in zit. Soms draait het om de boodschap van de zender, soms om die van de ontvanger. Dit vind ik nu zo'n mooi voorbeeld van een boodschap die steeds een andere betekenis voor iemand kan hebben. :wink:

Met de beste bedoelingen ben ik ooit aangezien voor een pinguïn en over de rand van de klif geduwd. Godzijdank bleek ik toen te kunnen vliegen.

(Ik moet ineens terugdenken aan een nieuwsbericht op tv van jaren geleden. Er was melding gemaakt van een gewonde zwaluw. Een vogelexpert kwam ter plaatse en vertelde lachend dat dit soort zwaluw niet van de grond op kan stijgen maar als je hem in de lucht gooit zou hij zo wegvliegen. De man wil het demonstreren en mikt de zwaluw omhoog, en het arme beestje komt linea recta terug naar beneden gevallen... )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door univers » 18 apr 2016, 22:53

Met de beste bedoelingen ben ik ooit aangezien voor een pinguïn en over de rand van de klif geduwd. Godzijdank bleek ik toen te kunnen vliegen.
Ben je niet de kluts kwijt? :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door Vitharr » 19 apr 2016, 01:50

univers schreef:Ben je niet de kluts kwijt? :mrgreen:
:rolfl:

Toen zeer zeker wel, nu volgens mij niet meer zo. :mrgreen:

Maar serieus, mijn verhaal vertoont overeenkomsten met het OT maar ook belangrijke verschillen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: De misplaatste adelaar

Bericht door Gast1 » 19 apr 2016, 07:41

Vitharr schreef:
Gast1 schreef:Het gaat er om of je de 'boodschap', de essentie begrijpt.
Toch?
Ik vind wat Taigitu schreef een mooie uitleg. En in dat licht bezien gaat het er meer in of er een boodschap voor jezelf in zit.
Soms draait het om de boodschap van de zender, soms om die van de ontvanger.
Dit vind ik nu zo'n mooi voorbeeld van een boodschap die steeds een andere betekenis voor iemand kan hebben. :wink:
En precies zo, ziet Gast1 dat ook ;P!

Plaats reactie