De kunst om fouten te mogen maken

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De kunst om fouten te mogen maken

Bericht door taigitu » 25 mei 2016, 12:04

De kunst om fouten te mogen maken
Nederlands ondertiteld door de twee horizontale streepjes, rechts onder, aan te klikken.

We doen alles om te voorkomen dat we fouten maken. Maar wat als we daarmee fout zitten? 'Wrongologist' Kathryn Schulz voert een dwingend pleidooi om onze feilbaarheid niet alleen te kunnen toegeven, maar haar ook te verwelkomen. Haar toespraak zet me aan het denken over De Dag Des Oordeels.

Vandaag (22 mei 2011) zijn er wereldwijd veel mensen een illusie armer. Ze waren ervan overtuigd dat 21 mei 2011, 18:00 uur lokale tijd, de geschiedenis in zou gaan als De Dag Des Oordeels. Voor 22 mei en verder hadden ze geen plannen gemaakt, geen studie gekozen, geen vakantie geboekt, en hun spaargeld uitgegeven.

Natuurrampen zouden de aarde overspoelen. De gelovigen zouden opgenomen worden in het hiernamaals. Jaren hadden ze erop gewacht. En eindelijk was het zover. Maar er gebeurde helemaal niets.

Zo zit een mens in elkaar. Als je ergens van overtuigd bent, dan geloof je erin en ga je er 200% voor. Overtuiging heeft niets te maken met logica. Overtuiging is het gevoel dat je het bij het rechte eind hebt. Daar is niets mis mee, behalve als je je niet realiseert dat je fout zit.

Wat helpt is om de dingen vanuit een groter perspectief te zien (de "helicopterview"). Als je een verhaal hoort, geloof het niet meteen. Als mensen ruzie hebben, trek niet meteen partij. Luister eerst naar de andere kant van het verhaal. Op de begane grond heb je geen overzicht, maar in de helicopter "boven het verhaal" wel.

Vraag: Is het erg om fouten te maken?

http://debomendoorhetbosch.blogspot.nl/ ... .html#more
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: De kunst om fouten te mogen maken

Bericht door gusteman » 25 mei 2016, 13:54

Eerst even dit
Vandaag (22 mei 2011) zijn er wereldwijd veel mensen een illusie armer. Ze waren ervan overtuigd dat 21 mei 2011, 18:00 uur lokale tijd, de geschiedenis in zou gaan als De Dag Des Oordeels. Voor 22 mei en verder hadden ze geen plannen gemaakt, geen studie gekozen, geen vakantie geboekt, en hun spaargeld uitgegeven.
Blijkbaar ben ik de "touch" wat kwijtgeraakt: ik had er geen flauw benul van dat er weer een "eindtijdmoment" op de kalender stond. :shock:
Dat van december 2012 heb ik van dichtbij gevolgd: wat in wezen voor tienduizenden mensen zo goed als rampzalig is geëindigd, net doordat de voorspelde rampen nooit hebben plaats gevonden.
En alhoewel daar wel een grappig kantje aan is (een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen) zien wij nu dus ook weer hoe desinformatie nog maar eens in staat is geweest het leven van duizenden naar de knoppen te helpen.

Wanneer zullen mensen het eens leren om niet zomaar alles te geloven, gewoon omdat het zo "logisch" klinkt.

Maar nu on topic:
Vraag: Is het erg om fouten te maken?
Persoonlijk vind ik dit een overbodige, zelfs ronduit lullige vraag.
Want het enige antwoord wat onmiddellijk in mij opkomt is: waarom zou het erg zijn om fouten te maken?

Fout ZIJN, dàt is een andere zaak, dat kan een stevige discussie opleveren.

Maar fouten maken is een wezenlijk onderdeel van de niet-perfecte mens. Het hoort er gewoon bij.
Zoiets stel je niet in vraag.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De kunst om fouten te mogen maken

Bericht door taigitu » 26 mei 2016, 08:51

gusteman schreef:Eerst even dit
Vandaag (22 mei 2011) zijn er wereldwijd veel mensen een illusie armer. Ze waren ervan overtuigd dat 21 mei 2011, 18:00 uur lokale tijd, de geschiedenis in zou gaan als De Dag Des Oordeels. Voor 22 mei en verder hadden ze geen plannen gemaakt, geen studie gekozen, geen vakantie geboekt, en hun spaargeld uitgegeven.
Blijkbaar ben ik de "touch" wat kwijtgeraakt: ik had er geen flauw benul van dat er weer een "eindtijdmoment" op de kalender stond. :shock:
Dat van december 2012 heb ik van dichtbij gevolgd: wat in wezen voor tienduizenden mensen zo goed als rampzalig is geëindigd, net doordat de voorspelde rampen nooit hebben plaats gevonden.
En alhoewel daar wel een grappig kantje aan is (een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen) zien wij nu dus ook weer hoe desinformatie nog maar eens in staat is geweest het leven van duizenden naar de knoppen te helpen.

Wanneer zullen mensen het eens leren om niet zomaar alles te geloven, gewoon omdat het zo "logisch" klinkt.
Het einde der tijden wordt regelmatig geroepen en de mensen die om die roeper heen leven geloven dat vaak. Zo zijn er over de hele wereld personen of sektes die deze aankondigingen doen. Zelfs als blijkt dat het niet gebeurd dan roepen 'Foutje' en zijn zo brutaal om later dit opnieuw te roepen.
Dit soort fouten vind ik toch erg bezwaarlijk, zelfs schadelijk voor de mensen die angstig worden.
Einde van de wereld begint al op 21 mei

Door Fred Buddingh op 16 mei 2011 om 15:17, in de categorie Amerika, Bizar en Conspiracy.

Vergeet het einde van de wereld, zoals voorspeld door de Maya’s, in 2012. De Dag des oordeels is al binnen enkele dagen en wel op 21 mei. Op deze datum zal God zijn zieltjes verzamelen, waarna er vijf maanden van chaos volgen. Tenslotte zal de aarde op 21 oktober in stof uiteen vallen.

Het bewijs voor deze datum zou gegeven worden in de Bijbel. Zo staat te lezen dat God aan Noach (die van de ark) vertelde dat de wereld na zeven dagen zou vergaan. Omdat voor de Bijbel geldt dat een dag ook gelijk is aan 1000 jaar, zou dat kunnen betekenen dat de aarde 7000 jaar na de zondevloed zou vergaan.

De datum van de zondvloed is vastgesteld op 4990 voor Christus. Als je bij die datum 7000 jaar optelt, plus één jaar voor het jaar ’0′, kom je uit op het jaar 2011.

In de Verenigde Staten wordt het idee vooral ondersteund door de 89-jarige Harold Camping. De eigenaar van de christelijke radiozender Family radio plaatste duizenden reclameborden om ongelovigen Amerikanen te waarschuwen. Dat hij in 1994 ook al voorspelde dat de aarde zou vergaan, doet er volgens hem niet toe, dit keer weet hij het zeker: “21 mei is de dag.”

http://hoax.blog.nl/nieuws/2011/05/16/e ... -op-21-mei
gusteman schreef:Maar nu on topic:
Vraag: Is het erg om fouten te maken?
Persoonlijk vind ik dit een overbodige, zelfs ronduit lullige vraag.
Want het enige antwoord wat onmiddellijk in mij opkomt is: waarom zou het erg zijn om fouten te maken?

Fout ZIJN, dàt is een andere zaak, dat kan een stevige discussie opleveren.

Maar fouten maken is een wezenlijk onderdeel van de niet-perfecte mens. Het hoort er gewoon bij.
Zoiets stel je niet in vraag.
De term 'fout zijn' doet me denken aan mensen in de 2e wereldoorlog die met de vijand heulden, NSB. Bij zo een beoordeling, van wat fout is, is het moeilijk. Want van welke waarheid ging die NSB-er uit. Hoeveel mensen worden niet ingepakt door 'Leiders' en geloven in de juistheid van die persoon. Daarnaast zijn er oportunisten die alleen hun eigen gewin zien en dus in die fout gaan.
Het kan beide kanten op, zie wat de Amerikanen in eerste instantie aanvoerden als excuus....... kernwapens. En hoe pakte het verder uit.

Er zijn daarom , voor mij, verschillende categorieën waar het fouten maken betreft.
En fouten maken is inherent aan de mens. Belangrijk is de intentie bij wat je doet.
Mocht je handelen of niet handelen onbedoeld schade veroorzaken aan/voor anderen dan
zie ik dat niet direct als een fout. Maar meer als ongelukkige omstandigheden........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De kunst om fouten te mogen maken

Bericht door taigitu » 26 mei 2016, 08:51

dubbele post
Laatst gewijzigd door taigitu op 26 mei 2016, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie