Schrijvers en eigen "ego"-gebruik

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Schrijvers en eigen "ego"-gebruik

Bericht door oktagon » 01 jun 2016, 14:25

Deze topic is mogelijk niet geheel duidelijk om te verklaren; "ego" heeft een hekel om boeken te lezen,waarin een Ik-vorm voorkomt.
"Ego" heeft altijd het idee dat hij er zelf bij het verhaal in het boek betrokken is; bijna onafhankelijk van het behandelde onderwerp.

Dus rijst de vraag bij hem wat de redenen zijn van een schrijver om de ene keer "Ik "de hoofdrol te laten spelen in het boek en een andere keer -ook bij een andere schrijver, de hoofdrolspeler een derde persoon enkelvoud met willekeurige naam de hoofdrol te laten uitvoeren.

Poogt de schrijver een meegemaakte situatie duidelijk te maken dat hij er persoonlijk dicht bij betrokken was of er een belangrijke rol in heeft gespeeld en dus de hoofdrolspeler "Ik" noemt en mogelijk naar zijn/haar eigen schrijversnaam noemt (mogelijk door een sterkte geldingsdrang) .
Of speelt er een bescheidener geldingsdrang de voorkeur en krijgt de hoofdrolspeler in het boek een eigen naam en wordt verder ook geschreven over een derde persoon enkelvoud als hij,zij of mogelijk het?

Het woord ego is het Latijnse woord voor "zelfbewuste ik" met geen verdere uitleg;met egoistische gedrag komt de zg Ichhaftigkeit te sterk naar voren en alleen Sachlichkeit in uiterste noodzaak. Het woord Sachlichkeit,dat ik vroeger leerde (van het Freudiaanse?) zou ik niet zo direct vertalen naar het woord mededogen dan wel meeleven.Mogelijk is er een uitleg te vinden in de begrippen empathie,antipathie en sympathie.

Het intrigeert hem waarom dit verschijnsel bij hem een rol speelt en "ego" zich pas op latere leeftijd realiseert hoe hij mentaal in elkaar zit,zal wel in zijn genen en levenservaring zitten.

Nb.
In deze topic poogde ik om mijzelf in de 3e persoon enkelvoud te omschijven.
Het boek dat ik las was van een schrijver met engelse naam,die bij de geheime
dienst -Kripo voor Hitlers tijd_ zou hebben gewerkt en een verhaal produceert
over een (neutraal)onderzoek dat hij moest doen in opdracht van de Nazies om uit te
vinden of Duitsers dan wel de Russen de daders waren van de Katyn moorden
op ca. 20.000 Poolse offficieren in 1940. zie: https://www.youtube.com/watch?v=DS_trmkeBYc
De Nazies slaagden erin om de Russen in 1943 internationaal te beschuldigen en hoopten
daarmee bij een overgave van hun in een beter boekje bij de westerse vijand te
komen,hetgeen niet gebeurde.[think] :wink:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman

Re: Schrijvers en eigen "ego"-gebruik

Bericht door gusteman » 02 jun 2016, 00:47

Ik heb even moeten nadenken over hoe ik mijn reactie het beste kon formuleren.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat, zoals ik de tekst lees,
a) waar jij (oktagon) schrijft: "Deze topic is mogelijk niet geheel duidelijk om te verklaren" ik dit alleen maar kan beamen;
b) er uit de tekst niet valt op te maken wie/wat/waar/wanneer wordt bedoeld met "hem" of "ego";
c) jouw (oktagon) onderschrift treffend van toepassing is.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Schrijvers en eigen "ego"-gebruik

Bericht door oktagon » 03 jun 2016, 13:52

Heel toevallig zag ik op Youtube de eigen verdediging van Saddam Hussein en deze verdedigde zijn "eigen ego Saddam Hussein" als zijnde derde persoon enkelvoud;hij had blijkbaar al afscheid genomen van deze wereld: https://www.youtube.com/watch?v=8iUGeYhTMXo en deze : https://www.youtube.com/watch?v=8qPoz1MzaKM
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie