'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Tammy » 23 aug 2016, 04:36

Afbeelding
Svend Brinkmann.

Interview, Of hij weleens een boek over persoonlijke groei heeft gelezen? Met een armgebaar wijst de Deense psycholoog Svend Brinkmann naar de boekenkast tegen de muur van zijn werkkamer.

Svend Brinkmann (40) is hoogleraar psychologie aan de universiteit van Aalborg in Denemarken. Hij is ook directeur van het Centrum voor Kwalitatieve Studies, dat onderzoek verricht naar ‘psychologische en maatschappelijke fenomenen’. Brinkmann recenseert boeken - van psychologie tot persoonlijke groei - voor Politiken, een van de grootste Deense kranten. Vorig jaar ontving hij de Rosenkjærprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan iemand die wetenschappelijk onderwerpen inzichtelijk maakt voor een breed publiek. Zijn boek, ‘Standvastig: Onder alle omstandigheden jezelf blijven’, was een groot succes in Denemarken en is onlangs in het Nederlands verschenen bij uitgeverij LeV.



Een volle plank, van links naar rechts, is ingeruimd voor de motiverende woorden van coaches als Tony Robbins, de spirituele inzichten van goeroes als Andrew Cohen en de levenslessen van talrijke mensen die hun angsten of depressies te boven zijn gekomen. Ja, dus.

Maar hij las ze niet om persoonlijk te groeien, zegt hij. Hij recenseert ze. Brinkmann heeft wel eens de adviezen opgevolgd om yoga en meditatie te proberen tegen de stress, maar verder heeft hij het niet zo op de zogeheten zelfhulpboeken. "Mijn punt is niet zozeer dat ze niet zouden werken, maar dat ze staan voor een heel beperkte, individualistische benadering van problemen."

Zijn boek over de zelfhulpcultuur is zojuist vertaald. De titel, 'Standvastig: Onder alle omstandigheden jezelf blijven', past uitstekend in het rijtje met zus-en-zoveel wetten voor succes en leven in het nu. Voor de zekerheid heeft zijn uitgever op de kaft gezet: '#1 anti-zelfhulp bestseller'. .

Voor een boek tégen de zelfhulpcultuur staan er aardig wat adviezen in over hoe we ons leven moeten leiden.
"Klopt. Het boek is ten dele een ironische parodie op het zelfhulpgenre, maar de ironie is wel degelijk serieus. Mijn doel is te komen tot een culturele kritiek over het egocentrisme van onze tijd door gebruik te maken van het genre dat dit egocentrisme vertegenwoordigt." .

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Tammy » 23 aug 2016, 04:45

Zeer interessant artikel.
Mijn oog viel erop deze week toen ik de kranten las.
Ik heb niks met zelfhulpboeken/cursussen zoals Mindfullness enz.
Ik heb daar eerder over geschreven.
Maar velen hebben er wel baat bij.

Twee stukjes uit het interview plaats ik hieronder.
Ik vond ze zeer verfrissend .
Kennelijk is er behoefte aan. Wat is het probleem van overdaad?

"Ze prediken een filosofie die draait om jezelf, om je eigen ik. Je moet 'je ware zelf' zijn, 'ontdekken wie je bent' en leren om 'van jezelf te houden'.

Dergelijke boodschappen kunnen gemakkelijk leiden tot narcisme, maar ook tot een blijvende ontevredenheid met wie we zijn. De constante druk om ons als persoon te moeten ontwikkelen en groeien put ons uit en kan zelfs leiden tot angst - ben ik wel goed genoeg? - en depressiviteit: ik kan het niet bijhouden. ln een land als Denemarken lijdt een op de vier of vijf inwoners aan een psychiatrische stoornis." .
Juist, de druk kan voor velen te groot zijn.

U bedoelt: we missen het grotere geheel.

"Inderdaad. De neiging om alles terug te brengen tot onszelf is een extreme vorm van individualisme. Wij moeten breken met die logica door haar volledig op haar kop te zetten. Daarom zeg ik dat je moet stoppen om naar je innerlijke stem te luisteren en eens naar anderen moet luisteren. Dat het niet belangrijk is om jezelf te ontdekken, maar om te ontdekken wie anderen zijn. Dat je niet een coach moet nemen, maar een vriend." .
Vooral die laatste zin over die vriend vind ik prachtig verwoord. [clap]

Je hoeft jezelf niet te ontdekken, je bent jezelf al.
Maar door al die praatgroepen lijkt het alsof dat niet is.

Op het forum en daarbuiten heb ik vaak gelezen en gehoord : mijn conditionering plaagt mij weer of ik heb last van mijn conditionering.
Een collega die Reiki Master was had het daar een keer met mij over.

Die conditionering plaagt jou niet, die heb je gewoon en wat is daar mis mee ?
Daar heb ik vaker over geschreven.
Het antwoord is dan dat het ook niet erg is, maar het feit dat het woord word genoemd betekend dat je er wel aan denkt.
Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Al die goeroe`s met hun programma`s hoe je jezelf het beste kunt leren kennen is voor mij een waste of time.

Jaren geleden was er een Mindfullness bijeenkomst notabene op het werk.
Mensen konden zich daarvoor opgeven, gelukkig was ik op vakantie , maar ik was toch niet gegaan.
Had al genoeg erover gelezen .
1 Collega van mij is uit de klas gelopen.
Ze moest met 1 vinger op haar andere hand een vingerkootje aanraken en aan iets leuks denken.
Als ze dan in haar verdere leven verdrietig zou zijn dan moest ze die handeling herhalen en voelde je je beter...................really ? [doh]

Gelukkig voor de Mindfull teacher zat ik niet in dat klaslokaal.
Want dan had je echt de poppen aan het dansen.
De collega is daarna nog door die leraar behoorlijk negatief benaderd dat hij het belachelijk vond dat ze weg liep.
Hoort wie het zegt he ?

Een huidige collega zit nu ook in een Mindfullness projekt, buiten het werk om.
Ik vroeg of ze er baat bij had.
Ze zei ik denk het wel.
Maar ze keek onzeker, en ik vraag me af of je wel echt jezelf bent en word door zo`n cursus.
Of word je iemand zoals de Mindfullness ideologie wilt dat je word ?
Allemaal hetzelfde denken en voelen, maar elk mens is anders en uniek.

Blijf jezelf, je bent gevormd door de ervaringen in je leven.
En schakel inderdaad een goede vriend in als je tegen een muur oploopt.
Daar bedoel ik niet mensen mee met psychische stoornissen, die moeten hulp halen bij de psychiater.
Maar ik heb het over mensen die naar hun zoektocht naar hun innerlijke IK naar aanleiding van al die zelfhulp boeken en groepen nog verwarder worden.
Maar dat zal niet voor iedereen gelden natuurlijk.

Ben benieuwd wat jullie van deze man vinden. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Susan » 23 aug 2016, 17:55

Ik heb hier het hele stuk gelezen:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofi ... isch.dhtml
Ben het het niet met zijn zienswijze eens.

Niet alle conditioneringen die we als kind door de opvoeding thuis en op scholen enz hebben mee gekregen zijn negeatief.
Maar er kunnen wel degelijk negatieve conditioneringen bij zitten die een kind belemmeren zichzelf te mogen zijn, later niet
meer weten wat en wie ze echt zijn, wat de eigen mening bijv is en wat aangeleerd is. Waar ze vervolgens tot ver in de volwassenheid niet op eigen houtje los van kunnen komen. Dan kan men best door zelfhulpboeken er soms uit komen om inzicht in zichzelf te krijgen. Hier hoeft geen zgn 'goeroe'...aan te pas te komen...alsof het allemaal goeroe's zijn, vreemd.
Even kort:
Conditionering
Mentale- en gedrags-beinvloeding door systematische inprogrammering met een bepaalde informatie; alles wat we in ons leven leren betekent uiteindelijk ook een zekere conditionering.

Conditionerings-bewustheid:
Uit directe innerlijke waarneming je ervan bewust zijn hoe de informatie waarmee je ingeprogrammeerd bent een gedrags, denk, en emotioneel automatisme in je veroorzaakt.
Alsook wanneer, hoe, door wie of wat, en in welke omstandigheden de inprogrammering met het conditionerend effect plaats vond.
Uit Conditioneringsbewustheid kun je een negatief conditioneringseffect corrigeren, verzwakken, en op den duur zelfs te niet doen.
Bijvoorbeeld: wraak- en straf-conditionering door ouders en familie, vrienden, leraren, media, en computerspelletjes.
http://www.universele-beschaving.nl/
En lang niet elke vriend/vriendin is in staat op dat vlak hulp te bieden, ik vind dat erg makkelijk gezegt, net als niet meer naar je innerlijke stem te luisteren, dat kan gewoon samen gaan terwijl je ook naar anderen blijft luisteren. Maar... zelfs al zou men een reguliere psycholoog of psychiater raadplegen, dan kan die evengoed uitleggen waar het vermoedelijk aan schort bij een geblokkeerde clïent, dat het ook door vroegere conditioneringen zou kunnen komen.
Bij deze hulpverleners draait óók alles om jou in eerste instantie, komen daar dan na afloop ook allemaal narcisten vandaan..?
Vreemde gedachtenkronkel vind ik dit.
Jaren geleden was er een Mindfullness bijeenkomst notabene op het werk.
Mensen konden zich daarvoor opgeven, gelukkig was ik op vakantie , maar ik was toch niet gegaan.
Had al genoeg erover gelezen .
1 Collega van mij is uit de klas gelopen.
Ze moest met 1 vinger op haar andere hand een vingerkootje aanraken en aan iets leuks denken.
Als ze dan in haar verdere leven verdrietig zou zijn dan moest ze die handeling herhalen en voelde je je beter...................really ?

Gelukkig voor de Mindfull teacher zat ik niet in dat klaslokaal.
Want dan had je echt de poppen aan het dansen.
De collega is daarna nog door die leraar behoorlijk negatief benaderd dat hij het belachelijk vond dat ze weg liep.
Hoort wie het zegt he ?

Een huidige collega zit nu ook in een Mindfullness projekt, buiten het werk om.
Ik vroeg of ze er baat bij had.
Ze zei ik denk het wel.
Maar ze keek onzeker, en ik vraag me af of je wel echt jezelf bent en word door zo`n cursus.
Of word je iemand zoals de Mindfullness ideologie wilt dat je word ?
Allemaal hetzelfde denken en voelen, maar elk mens is anders en uniek.
Dat de collega onzeker keek, en (nu nog) niet weet of ze er baat bij heeft, zegt natuurlijk niks over de kwaliteit van dat project
de eindresultaten na verloop van tijd, of het bij haar aanslaat of niet ..
Mindfullness is helemaal geen ideologie die 'wil' dat je iets anders wordt dan je bent....
Heeft niets met allemaal hetzelfde te moeten denken en te voelen te maken.
Wat zijn redenen om met Mindfulness te beginnen?
Heb je wel eens last van hoge werkdruk, een druk leven, stress, zorgen, piekeren of soms een dip(je)? Wil je een betere, authentiekere leider of manager zijn? Of wil je gewoon effectiever, krachtiger, meer ontspannen en zelfverzekerder worden? Het zijn allemaal veelvoorkomende redenen voor mensen om met Mindfulness te beginnen. Door Mindfulness leer je anders met je gedachten en emoties om gaan. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen na een 8-weekse Mindfulness training effectiever, fitter, gezonder, stressbestendiger, meer ontspannen, tevredener en gelukkiger zijn. Het werkt door in je privéleven én in je werk, daarom heeft Google al meer dan 1.000 van haar medewerkers getraind in Mindfulness.
Terug naar het overzicht >> veelgestelde-vragen-over-Mindfulness

2. Waarom is Mindfulness nu zo populair?
Mindfulness is nu zo populair omdat het werkt. De effecten van Mindfulness zijn de laatste jaren door veel wetenschappelijke onderzoeken bewezen. Daarnaast is het ook nog eens praktisch, toegankelijk en inpasbaar in elk leven, zelfs (of juist) als je het heel erg druk hebt. Mindfulness is ontdaan van zweverigheid en speciaal doorontwikkeld voor westerse mensen met een vol druk bestaan. Voor veel mensen is Mindfulness levensveranderend, daarom komen steeds meer wereldbekende Tv-persoonlijkheden, filmsterren, artiesten maar ook politici en directeuren van grote bedrijven ermee in het nieuws.

3. Wat is Mindfulness precies?
Mindfulness is aandachtstraining. De oorspronkelijke grondlegger van Mindfulness is de Amerikaan Jon Kabat-Zinn. Hij ontwikkelde in de jaren 70 het 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction programma voor mensen met chronische fysieke en psychische klachten. Hij combineerde daarvoor eeuwenoude kennis uit Yoga en boeddhisme met moderne wetenschap en psychologie. Door de jaren heen is Mindfulness verder ontwikkeld om zo breed mogelijk toegankelijk te worden voor mensen die beter willen kunnen omgaan met de uitdagingen van onze drukke westerse maatschappij. Mindfulness neemt inmiddels een grote vlucht, in de geestelijke gezondheidszorg, in de topsport, het bedrijfsleven en zelfs de politiek.

Door Mindfulness krijg je een andere relatie met je gedachten en emoties. Je leert er een beetje afstand van nemen zodat ze je minder raken en je situaties feitelijker kunt zien. Ook leer je door Mindfulness meer ontspannen met dingen om gaan, zodat je in uitdagende situaties je energie niet verliest maar effectief en krachtig blijft. Door Mindfulness groeit je zelfkennis en krijg je meer contact met jezelf waardoor je bewustere, betere keuzes gaat maken.
In een mooie zin: je krijgt door Mindfulness de vrijheid en de kracht om de dingen in je leven te veranderen die je kunt veranderen, de kalmte om de dingen te accepteren die je niet kunt veranderen en de wijsheid om het verschil ertussen te herkennen.

Hier is meer te lezen: http://www.maxximize.nl/veelgestelde-vr ... ndfulness/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Susan » 23 aug 2016, 17:57

De hele tekst:

Svend Brinkmann
Svend Brinkmann (40) is hoogleraar psychologie aan de universiteit van Aalborg in Denemarken. Hij is ook directeur van het Centrum voor Kwalitatieve Studies, dat onderzoek verricht naar ‘psychologische en maatschappelijke fenomenen’. Brinkmann recenseert boeken - van psychologie tot persoonlijke groei - voor Politiken, een van de grootste Deense kranten. Vorig jaar ontving hij de Rosenkjærprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan iemand die wetenschappelijk onderwerpen inzichtelijk maakt voor een breed publiek. Zijn boek, ‘Standvastig: Onder alle omstandigheden jezelf blijven’, was een groot succes in Denemarken en is onlangs in het Nederlands verschenen bij uitgeverij LeV.
Een volle plank, van links naar rechts, is ingeruimd voor de motiverende woorden van coaches als Tony Robbins, de spirituele inzichten van goeroes als Andrew Cohen en de levenslessen van talrijke mensen die hun angsten of depressies te boven zijn gekomen. Ja, dus.

Maar hij las ze niet om persoonlijk te groeien, zegt hij. Hij recenseert ze. Brinkmann heeft wel eens de adviezen opgevolgd om yoga en meditatie te proberen tegen de stress, maar verder heeft hij het niet zo op de zogeheten zelfhulpboeken. "Mijn punt is niet zozeer dat ze niet zouden werken, maar dat ze staan voor een heel beperkte, individualistische benadering van problemen."

Zijn boek over de zelfhulpcultuur is zojuist vertaald. De titel, 'Standvastig: Onder alle omstandigheden jezelf blijven', past uitstekend in het rijtje met zus-en-zoveel wetten voor succes en leven in het nu. Voor de zekerheid heeft zijn uitgever op de kaft gezet: '#1 anti-zelfhulp bestseller'.

Voor een boek tégen de zelfhulpcultuur staan er aardig wat adviezen in over hoe we ons leven moeten leiden.
"Klopt. Het boek is ten dele een ironische parodie op het zelfhulpgenre, maar de ironie is wel degelijk serieus. Mijn doel is te komen tot een culturele kritiek over het egocentrisme van onze tijd door gebruik te maken van het genre dat dit egocentrisme vertegenwoordigt."

Wat is er mis met boeken over persoonlijke ontwikkeling?
"Nou, de enorme hoeveelheid zelfhulpboeken geeft al aan dat ze niet echt helpen om geluk, gezondheid, succes of rijkdom te brengen. Als er één geslaagd boek tussen zat dat werkelijk werkt, zouden we het daarbij kunnen laten. Toch worden er elk jaar duizenden van zulke boeken geschreven."

Kennelijk is er behoefte aan. Wat is het probleem van overdaad?
"Ze prediken een filosofie die draait om jezelf, om je eigen ik. Je moet 'je ware zelf' zijn, 'ontdekken wie je bent' en leren om 'van jezelf te houden'.

Dergelijke boodschappen kunnen gemakkelijk leiden tot narcisme, maar ook tot een blijvende ontevredenheid met wie we zijn. De constante druk om ons als persoon te moeten ontwikkelen en groeien put ons uit en kan zelfs leiden tot angst - ben ik wel goed genoeg? - en depressiviteit: ik kan het niet bijhouden. ln een land als Denemarken lijdt een op de vier of vijf inwoners aan een psychiatrische stoornis."


© Lisbeth Holten.
Svend Brinkmann
Dat is toch niet de schuld van zelfhulpboeken?
"Nee, zeker niet. Maar die boeken zijn wel een symptoom van een problematische cultuur waarin we proberen te overleven door onszelf op onszelf te richten. Maar een gebrek aan betekenis in je leven vind je niet in jezelf - en al helemaal niet in een snel veranderende samenleving, waarin je wordt geacht voortdurend flexibel te zijn. Dat is gif voor onze mentale gezondheid."

Wat is uw tegengif?
"We zullen onszelf moeten heroriënteren op nieuwe bronnen die ons stabiliteit en betekenis geven in ons leven. Volgens mij vinden we stabiliteit door radicaal te breken met onze afhankelijkheid van ontwikkeling en therapie, en gewoon eens stil te staan. Betekenis vinden we juist buiten onszelf: in onze relaties met anderen en de gemeenschap waartoe we behoren. Mijn tegengif bestaat uit de suggestie dat het wellicht meer zin geeft om eens te reflecteren op de vraag hoe je een goed en fatsoenlijk mens kunt worden, toegewijd aan het welzijn van anderen en de wereld om je heen, dan om je te concentreren op je eigen persoonlijke ontwikkeling en succes."


De neiging om alles terug te brengen tot onszelf is een extreme vorm van individualisme
Maar om anderen te helpen groeien, zoals u voorstelt, is het toch noodzakelijk om eerst voor onszelf te zorgen?
"Daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad wordt in talrijke zelfhulpboeken gesteld dat lezers eerst van zichzelf moeten leren te houden voordat ze van anderen kunnen houden. Ik geloof dat dit een misleidende opvatting van liefde is. Liefde stroomt namelijk naar buiten, naar anderen. Vaak wordt gebruikgemaakt van een specifieke vergelijking: in het vliegtuig wordt ons verteld eerst het zuurstofmasker bij jezelf vast te maken voordat je je kinderen helpt. Het is een bedrieglijke metafoor. Een betere vergelijking is om je een hele hoop mannen en vrouwen voor te stellen in een vliegtuig die als een bezetene in hun zuurstofmasker aan het ademen zijn - misschien onder de noemer van mindfulness of meditatie - terwijl het vliegtuig snel naar beneden raast en niemand even van zijn plek opstaat om eens te controleren of er eigenlijk wel een piloot in de cockpit zit."

Waarom is die metafoor zoveel treffender?
"Deze metafoor wijst op het feit dat we de grotere, meer structurele, maatschappelijke of politieke kwesties - verbeeld als het neerstortende vliegtuig - geen aandacht meer geven en hebben teruggebracht tot zaken van psychologie en persoonlijke ontwikkeling. Je ziet dat ook bij organisaties. In Denemarken krijgen werknemers die overspannen raken ontspanningsoefeningen als mindfulness aangeboden. Daarmee behandelen we slechts een symptoom, want wellicht is er een fundamenteel probleem dat in het bedrijf zit en onopgelost blijft."

U bedoelt: we missen het grotere geheel.
"Inderdaad. De neiging om alles terug te brengen tot onszelf is een extreme vorm van individualisme. Wij moeten breken met die logica door haar volledig op haar kop te zetten. Daarom zeg ik dat je moet stoppen om naar je innerlijke stem te luisteren en eens naar anderen moet luisteren. Dat het niet belangrijk is om jezelf te ontdekken, maar om te ontdekken wie anderen zijn. Dat je niet een coach moet nemen, maar een vriend."


Stop met luisteren naar je innerlijke stem. Luister eens naar anderen
In uw boek hekelt u de positieve toon van de zelfhulpboeken waarin elke tegenslag een kans is om er sterker uit te komen.
"Ja, er is een wijdverspreide dwang om over alles maar positief te zijn. Sommige critici spreken terecht van een 'tirannie van de positiviteit'. Ze wijzen op het feit dat een legitieme, kritische stem vandaag vaak in de kiem wordt gesmoord."

Maar er is juist een overvloed aan slecht nieuws over de toestand in de wereld. Is een beetje optimisme niet een gezonde strategie?
"Nee, integendeel. Positief denken is niet verstandig en niet rationeel. Het maakt ons slechts blind voor reële problemen. Als ons niet is toegestaan om negatief en kritisch te zijn, hoe kunnen we dan ooit begrijpen wat er werkelijk speelt? Intussen is het hoofd van onze staatsomroep een groot voorstander van 'positieve journalistiek', dus elk journaal sluit af met een lichtvoetig onderwerp, om kijkers een beetje op te vrolijken, voordat het weerbericht komt."

Kom, zo erg is dat nu toch ook niet?
"De sterke neiging om mensen op te dragen positief te denken, grenst aan een soort waanzin. In Denemarken moeten onderwijzers vooral goed gedrag belonen en kritiek mag alleen opbeurend zijn, verpakt in positieve woorden. In Deense organisaties wordt het weinig geaccepteerd als je zou klagen over het management en moet je je vooral voortdurend willen ontwikkelen en leren flexibel te zijn. Managers moedigen je aan om over problemen te praten in termen van uitdagingen en kansen. Dat klinkt in theorie heel aardig, maar werkt het echt? In feite worden problemen en moeilijkheden dus gebagatelliseerd en in een mooi jasje verpakt. Zo neem je problemen en de mensen die ze agenderen toch niet serieus?"


In een religie zoeken we de betekenis van het leven buiten onszelf, in de zelfhulpindustrie zoek je die in jezelf
U pleit voor de levensfilosofie van de stoïcijnen. Wat hebben we daar vandaag aan?
"Het stoïcisme was een Griekse en Romeinse levensfilosofie die op een bepaalde manier lijkt op de moderne zelfhulptechnieken, maar op een andere manier een heel andere boodschap hebben. Voor de stoïcijnen was er maar één verplichting, namelijk om rationeel en koel te reflecteren op wat je ethische taken zijn. De stoïcijnen waren zich ook meer bewust van het feit dat onze menselijkheid is verbonden aan ons besef van onze sterfelijkheid. Memento mori is het sleutelbegrip: bedenk dat je zult sterven. Want dat besef geeft het leven een diepere laag en kan je in staat stellen om te waarderen dat er nu eenmaal veel beperkingen in ons leven die we niet allemaal kunnen veranderen."

Zo'n boodschap levert waarschijnlijk geen bestseller op.
"Nee, dan kun je beter schrijven, zoals goeroe Tony Robbins deed, dat je succes moet opvatten als 'doen wat je wilt, wanneer je wilt en hoeveel je maar wilt'. Lezers worden gevleid als auteurs als hij stellen dat ze als kleine goden zijn. Maar wie bewust nadenkt over de negatieve en tragische aspecten van het leven, ontdekt dat ze reëel zijn en beseft de oppervlakkigheid van dat positief denken."

U schrijft: 'Gods plaats als het centrum van het universum is ingenomen door het ego.' Is zelfhulp de nieuwe religie?
"Misschien wel. De cultus van zelfhulpboeken is in elk geval bezig religie te vervangen. Maar er is een belangrijk verschil tussen de twee: in een religie zoeken we de betekenis van het leven buiten onszelf, in de zelfhulpindustrie zoek je die in jezelf. We worden aangesproken alsof we goddelijk zijn en de Waarheid in onszelf kunnen vinden. Dat zie ik als een gevaarlijke manier om jezelf los te weken van sociale verplichtingen naar anderen toe. Religie daarentegen - en ik zeg dit, terwijl ik zelf niet religieus ben - kan je juist verbinden met iets groters, iets buiten jou om."


Misschien is het voor het eerst in de geschiedenis wel juist progressief om een tikkeltje conservatief te zijn
Zelfhulp omschrijft u als 'een literatuur voor voeten en niet voor wortels'. U noemt het nuttig om wortels te ontwikkelen.
"Zodat we eens kunnen stilstaan, ja, en niet voortdurend veranderlijk zijn."

Groeien we dan niet vast? Is dat niet heel conservatief?
"Nee, in een wereld waarin de samenleving zo snel voortraast en waarin 'al het vaststaande verdampt', om de oude Marx te citeren, is het juist progressief om wortel te schieten. Wortels stellen ons in staat om stevig en onbuigzaam te staan, om een moreel verantwoord leven te leiden. Misschien is het voor het eerst in de geschiedenis wel juist progressief om een tikkeltje conservatief te zijn."

Hoe bedoelt u dat?
"Een halve eeuw geleden was het progressief en emanciperend om je los te worstelen van alle traditionele banden om te werken aan zelfrealisatie, om helemaal 'jezelf' te willen zijn. Dat was destijds een verzet tegen het systeem. Maar nu leven we in een laatmoderne, kapitalistische consumentenmaatschappij, waarin die ontworsteling is ingekapseld. Het hele systeem is afhankelijk van mensen die zichzelf voortdurend willen ontwikkelen en verbeteren, en waarin hun hoogstpersoonlijke verlangens en voorkeuren centraal staan.

Daarom denk ik dat het vandaag juist progressief is om stevig te staan in plaats van onze zwaktes te erkennen, om onbuigzaam te zijn in plaats van eeuwig flexibel, om stil te staan bij het verleden in plaats van de toekomst, en om persoonlijke ontwikkeling af te wijzen ten faveure van de zorg voor anderen."

http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofi ... isch.dhtml
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Tammy » 23 aug 2016, 18:14

Voor alle duidelijkheid Susan, het woord narcist komt niet van mij.
Zo denk ik het ook niet.
Maar sommige stukken wat hij zegt vond ik verfrissend.
Die heb ik ook geplaatst.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door gusteman » 23 aug 2016, 18:24

Ik kan me goed vinden in het standpunt dat een teveel aan zelfreflectie ongezond is.
Daar hebben we trouwens een mooi Nederlands woord voor: navelstaren.

Het komt toch telkens weer op hetzelfde neer: mensen lezen iets over een bepaald fenomeen, gaan bij zichzelf kijken of er ook merkbare "symptomen' aanwezig zijn en besluiten dan dat zij 'lijden' aan één of ander euvel.
Terwijl hun vaststellingen gebaseerd zijn op onvolledige of gebrekkige informatie en dergelijke denkpistes leiden altijd tot verwrongen conclusies.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Tammy » 23 aug 2016, 18:36

Jij verwoord het veel beter dan ik Gusteman. :grin:
En daar heeft die man het ook over, alleen hij gaat veel verder dan ik want narcisme is wel iets anders .
Dat is een heel akelig iets wat al voor Mindfullness bestond.
Maar sommige zaken wat hij verteld kan ik mij in vinden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door gusteman » 23 aug 2016, 19:54

Tammy schreef:... narcisme is wel iets anders .
Dat is een heel akelig iets ...
Nu ja, lieve Tammy, narcisme heeft vooral de afgelopen jaren een heel vieze bijsmaak gekregen, niet in het minst omdat het vaak wordt gekoppeld aan psychopaat gedrag.
Narcisme kan ook heel onschuldig zijn.
Neem bijvoorbeeld iemand die niet langs een spiegel(-end oppervlak) kan doorlopen zonder even een blik te werpen en te genieten van wat wordt weerspiegeld. Dat is OOK narcisme, maar niemand ondervindt daar hinder van.
Narcisme is ook de drijvende kracht achter nieuwslezers, bodybuilders, acteurs en actrices, artiesten van alle slag, kortom iedereen die ervan geniet in de belangstelling te staan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Susan » 23 aug 2016, 20:55

Tammy schreef:Voor alle duidelijkheid Susan, het woord narcist komt niet van mij.
Zo denk ik het ook niet.
Is helemaal goed Tammy :grin: zo las ik jouw tekst ook niet hoor dat het van jou zelf kwam. "nee
Misschien had ik het er even bij moeten vermelden dat ik met de zin over
narcisme puur op de titel van dit topic en uitlating in de tekst van die man doelde.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Susan » 23 aug 2016, 20:57

gusteman schreef:
Tammy schreef:... narcisme is wel iets anders .
Dat is een heel akelig iets ...
Nu ja, lieve Tammy, narcisme heeft vooral de afgelopen jaren een heel vieze bijsmaak gekregen, niet in het minst omdat het vaak wordt gekoppeld aan psychopaat gedrag.
Narcisme kan ook heel onschuldig zijn.
Neem bijvoorbeeld iemand die niet langs een spiegel(-end oppervlak) kan doorlopen zonder even een blik te werpen en te genieten van wat wordt weerspiegeld. Dat is OOK narcisme, maar niemand ondervindt daar hinder van.
Narcisme is ook de drijvende kracht achter nieuwslezers, bodybuilders, acteurs en actrices, artiesten van alle slag, kortom iedereen die ervan geniet in de belangstelling te staan.
:shock:
Dat is wel heel kort door de bocht hoor Gusteman

Narcisme is een Freudiaanse term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de eigen persoonlijkheid (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist.

Narcisme
Narcistische persoonlijkheidsstoornis is de officiële naam

Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft opgeblazen gevoelens van eigen belangrijkheid en is steeds op zoek naar bewondering van anderen. Daarbij hebben mensen met deze stoornis een gebrek aan inlevingsvermogen in anderen.

Iemand met narcistische trekken heeft niet meteen een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Bij iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn de narcistische neigingen en gedragingen extreem. Een narcistische persoonlijkheidsstoornis kan per persoon anders tot uiting komen.

Lees hier de kenmerken van iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis:

De diagnose narcistische persoonlijkheidsstoornis moet gesteld worden door een psychiater of psycholoog. De stoornis begint in de vroege volwassenheid en komt tot uiting via minstens vijf van de volgende kenmerken:

De persoon heeft een opgeblazen gevoel van eigen belangrijkheid. Iemand overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties of talent en verwacht als superieur behandeld te worden, ook als de prestaties hiertoe geen aanleiding geven.
De persoon is geobsedeerd door fantasieën over onbeperkte successen, macht, genialiteit, schoonheid of ideale liefde.
De persoon ziet zichzelf als uniek of ‘heel speciaal’. De persoon verwacht alleen begrepen te kunnen worden door, of om te horen gaan met andere heel speciale mensen of mensen (of instellingen) met een hoge status.
De persoon verlangt naar extreme bewondering.
De persoon heeft een gevoel bijzondere rechten te hebben. Hiermee wordt bedoeld dat iemand een onredelijke verwachting heeft van een uitzonderlijk welwillende behandeling van anderen. Of iemand verwacht dat een ander automatisch meegaat met zijn of haar verwachtingen.
De persoon maakt misbruik van anderen om zijn of haar eigen doelen te bereiken.
De persoon heeft een gebrek aan empathie; hij of zij is niet bereid de gevoelens en behoeften van anderen te erkennen of zich daarin te verplaatsen.
De persoon is vaak jaloers op anderen of denkt dat anderen jaloers zijn op hem of haar.
De persoon is arrogant of toont hooghartig gedrag.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door gusteman » 24 aug 2016, 01:36

Susan schreef:Dat is wel heel kort door de bocht hoor Gusteman
Hoezo, heel kort door de bocht?

Ik schreef
  • Neem bijvoorbeeld iemand die niet langs een spiegel(-end oppervlak) kan doorlopen zonder even een blik te werpen en te genieten van wat wordt weerspiegeld. Dat is OOK narcisme, maar niemand ondervindt daar hinder van.
    Narcisme is ook de drijvende kracht achter nieuwslezers, bodybuilders, acteurs en actrices, artiesten van alle slag, kortom iedereen die ervan geniet in de belangstelling te staan.
en jij schreef (ik veronderstel toch dat je de tekst zelf hebt opgesteld en niet gekopieerd want je hebt er geen bronvermelding bij gegeven)
  • Iemand met narcistische trekken heeft niet meteen een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Bij iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn de narcistische neigingen en gedragingen extreem.
Eigenlijk onderschrijf jij zelfs wat ik schreef want ik had het dus duidelijk wel over gedrag wat niet extreem is maar wel narcistische trekjes vertoont.
En waar narcistische trekjes zich manifesteren heb je te maken met narcisme ... en is dat nu niet net de term welke ik gebruikte?.

Freud heeft de term narcisme ontleend aan de Grieks-mythologische figuur Narcissus maar dat verhaal hoef ik er toch niet bij te vertellen veronderstel ik?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Tammy » 24 aug 2016, 05:30

Ik dacht al dat je wist dat het woord niet de mijne was Susan, maar voor de zekerheid heb ik het vermeld. :grin:

Gusteman en Susan , narcistische trekjes zijn inderdaad anders dan een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Dat laatste is heel akelig en kan voor veel leed zorgen bij de mensen die dicht naast zo`n persoon staat.
Ik ken iemand die daarmee te maken heeft met zo`n persoon.
Het is een heel ingrijpend iets en de kunst is om je niet te laten intimideren.
Dat is heel moeilijk zeker als het iemand is die dicht bij je staat te denken aan familie bijvoorbeeld.

Een persoon die een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft , heeft vaak zelf niet in de gaten dat hij of zij dat heeft.
De aanvallen die zo`n persoon uitvoert in zijn gedragingen en uitspraken zijn echt verschrikkelijk.
Ze zijn heel goed in manipulatie, op een hele akelige manier.
Je moet sterk in je schoenen staan om die personen de baas te kunnen blijven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door univers » 24 aug 2016, 09:21

Je moet sterk in je schoenen staan om die personen de baas te kunnen blijven.
Hoeft niet, gewoon negeren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door gusteman » 24 aug 2016, 10:00

univers schreef:Hoeft niet, gewoon negeren.
Dat is niet altijd haalbaar, beste univers, en ook niet echt een aanrader.

Dat heeft de geschiedenis ons geleerd: ik denk hierbij aan figuren zoals (ja, weeral, inderdaad) Hitler, Stalin, Mao enzovoort.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door taigitu » 24 aug 2016, 10:55

Ik zie niet in waarom, zoals de titel vermeld, ik of ieder ander zelf helpboeken zou moeten mijden. Het is wel nodig dat je niet klakkeloos iets of iemand gaat navolgen waarvan je buikgevoel je zegt er eens goed naar te kijken en er over na te denken.
Het gaat tenslotte over jouw leven en dat is uniek. Herken je raakvlakken in wat je leest kan het zijn dat het boek je ideetjes aan de hand kan doen.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er ervaringen zijn opgetekend door mensen en die zichzelf hebben kunnen helpen en daarover schrijven. Er zijn meerdere mensen die ik waardeer voor de manier waarop ze mij duidelijkheid hebben gegeven hoe en en ander werkt, zoals een Jiddu Krishnamurti. En zo zijn er meer. Een goed boek om mezelf beter te leren kennen was voor mij de I Tjing, alhoewel het boek onder de Chinese wijsbegeerte valt, het is toch een mooi zelfhelpboek, hoewel het hier als orakelboek bekend staat. Het leert je o.a. oorzaak en gevolg als een natuurlijke wetmatigheid, waar je zelf ook onder valt. En dat het negatieve in elk positieve in aanleg aanwezig is, en andersom. Het Ying-Yang principe.

Zo ben ik meer voor een zelfhelpboek als naar een goeroe te gaan. Een boek kan je in een hoek gooien maar bij een goeroe wordt dat moeilijk. Er wordt in een groep op je ingepraat en beïnvloedt want hoe meer zielen hoe groter het ego kan worden/zijn van die persoon. Hoe sterk sta je dan als je met een probleem worstelt en daar denkt een oplossing te vinden en het niet goed voelt.

Het narcisme zit in ons allemaal.
Ik zie het als aangeboren omdat het vanuit de oervorm van de mens, mede het overleven betekende. Grappig.... zo hebben we ook nog een restantje van onze staart (het stuitje) dat we blijkbaar ooit ook gehad hebben. Daarvan kan je alleen last krijgen als je op een beschadigd stuitje wil gaan zitten...... Maar de aanleg is nog steeds aanwezig.......
En zo zijn alle andere emoties aanwezig in aanleg en bepalen o.a. ervaringen in je leven in hoeverre die emoties waarneembaar dominant zijn en een last kunnen zijn voor zowel de persoon als de omgeving. Dus ook narcisme wat je in onschuldige vormen terug ziet bij kleine kinderen.
Socio-biologen beweren dat narcisme natuurlijk is voor iedereen, omdat eigenliefde natuurlijk is. Dat is de reden waarom alle kinderen narcistisch zijn. In de volwassenheid, worden ze minder narcistisch omdat hun onzekerheid afneemt door concrete resultaten en successen. Een zekere mate van gezonde eigenliefde blijft in de volwassenheid. Het is wanneer narcisme bij volwassenen buitensporig is dat psychologen vinden dat het een teken van een pathologie is - die van de narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS).

Narcisten zijn voortdurend bezig met:
hun imago;
het geven van kritiek op anderen;
hoe enorm goed ze in hun werk zijn;
zelf-destructief en destructief gedrag;
het creëren van een vals wereldbeeld;
de liefde te kopen;
hun conflicten, liegen en bedriegen;
hun successen, en hoeveel mensen daar wel niet van profiteren;
hun seks, alcohol of andere verslavingsproblemen
het gebruiken van onethische manipulatie technieken;
het spelen van psychische spelletjes
het creëren van emotionele verwarring
het afgunstig zijn op anderen;
hoe onaantastbaar en machtig ze zijn;
hoe ze hun sluwheid kunnen inzetten om anderen te gebruiken
hoe getalenteerd en geniaal ze zijn;
hoe ontzettend belangrijk hun werk is;
hoe super dankbaar je moet zijn voor hun gunsten;
hoe vanzelfsprekend het is dat ze een speciale behandeling krijgen;

In feite, is de narcistische persoonlijkheidsstoornis meer dan een mentale ziekte. Wat begint met de ervaringen uit de kindertijd, is nu met vrije wil nog steeds van kracht. NPS is een morele stoornis, omdat het immoreel is om te liegen en te gebruiken, te exploiteren, schuld, pijn en verdriet bij anderen te veroorzaken.

Lees meer: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... cisme.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Susan » 24 aug 2016, 11:32

gusteman schreef:
Susan schreef:Dat is wel heel kort door de bocht hoor Gusteman
Hoezo, heel kort door de bocht?

Ik schreef
  • Neem bijvoorbeeld iemand die niet langs een spiegel(-end oppervlak) kan doorlopen zonder even een blik te werpen en te genieten van wat wordt weerspiegeld. Dat is OOK narcisme, maar niemand ondervindt daar hinder van.
    Narcisme is ook de drijvende kracht achter nieuwslezers, bodybuilders, acteurs en actrices, artiesten van alle slag, kortom iedereen die ervan geniet in de belangstelling te staan.
Dat zou een narcistische trek kunnen zijn, je kan niet zonder meer die mensen een etiketje opplakken dat het narcisme is.
Zoals al eerder in tekst is aangegeven, de officiele naam van narcisme is narcistische persoonlijkheidsstoornis.
I'k miste hier bij deze groep mensen die je noemde dan ook het volgende: dat het zo zou kunnen zijn dat bij sommigen narcisme de drijvende kracht is, en je ook niet noemde dat het narcistische trekjes zijn, jij schreeft dat het narcisme is.
Dan zou iedereen in de categorie nieuwslezers, bodybuilders, acteurs en actrices, artiesten enz dus narcist zijn zoals je het er neer gezet had.
en jij schreef (ik veronderstel toch dat je de tekst zelf hebt opgesteld en niet gekopieerd want je hebt er geen bronvermelding bij gegeven)
  • Iemand met narcistische trekken heeft niet meteen een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Bij iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn de narcistische neigingen en gedragingen extreem.
Nee hoor dit was niet mijn eigen opgestelde tekst,
kijk hier kwam het vandaan: http://www.psychischegezondheid.nl/acti ... html?tab=2

ik had het er later nog bij willen vermelden omdat ik de site perongeluk weggeklikt had,
en dat ben ik vergeten.Dat is alles,'k heb ook niet de behoefte om net te doen of overgenomen
teksten of delen van verschillende schrijvers gecombineerd te plaatsen alsof het mijn eigen schrijfsels zijn...Dan vermeld ik het er altijd bij.
( dit zei jij ook niet Gusteman, zijn mijn eigen toevoegingen) :grin:
Eigenlijk onderschrijf jij zelfs wat ik schreef want ik had het dus duidelijk wel over gedrag wat niet extreem is maar wel narcistische trekjes vertoont.
En waar narcistische trekjes zich manifesteren heb je te maken met narcisme ... en is dat nu niet net de term welke ik gebruikte?.
Nee, narcisme is de naam die gebruikt word in de psychiatrie indien iemand een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft.
Nogmaals, bij narcistische trekjes hebben we niet meteen ook te maken met narcisme, want dat is dus géén narcisme ofwel narcistische persoonlijkheidsstoornis zoals het officieel heet.
Freud heeft de term narcisme ontleend aan de Grieks-mythologische figuur Narcissus maar dat verhaal hoef ik er toch niet bij te vertellen veronderstel ik?
Ja dat weet ik, hoef je er idd niet bij te vertellen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Susan » 24 aug 2016, 12:07

taigitu schreef:
Ik zie niet in waarom, zoals de titel vermeld, ik of ieder ander zelf helpboeken zou moeten mijden. Het is wel nodig dat je niet klakkeloos iets of iemand gaat navolgen waarvan je buikgevoel je zegt er eens goed naar te kijken en er over na te denken.
Het gaat tenslotte over jouw leven en dat is uniek. Herken je raakvlakken in wat je leest kan het zijn dat het boek je ideetjes aan de hand kan doen.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er ervaringen zijn opgetekend door mensen en die zichzelf hebben kunnen helpen en daarover schrijven. Er zijn meerdere mensen die ik waardeer voor de manier waarop ze mij duidelijkheid hebben gegeven hoe en en ander werkt, zoals een Jiddu Krishnamurti. En zo zijn er meer. Een goed boek om mezelf beter te leren kennen was voor mij de I Tjing, alhoewel het boek onder de Chinese wijsbegeerte valt, het is toch een mooi zelfhelpboek, hoewel het hier als orakelboek bekend staat. Het leert je o.a. oorzaak en gevolg als een natuurlijke wetmatigheid, waar je zelf ook onder valt. En dat het negatieve in elk positieve in aanleg aanwezig is, en andersom. Het Ying-Yang principe.

Zo ben ik meer voor een zelfhelpboek als naar een goeroe te gaan. Een boek kan je in een hoek gooien maar bij een goeroe wordt dat moeilijk. Er wordt in een groep op je ingepraat en beïnvloedt want hoe meer zielen hoe groter het ego kan worden/zijn van die persoon. Hoe sterk sta je dan als je met een probleem worstelt en daar denkt een oplossing te vinden en het niet goed voelt.
Ja, mee eens, zo zie ik dat ook.
De reden dat ik niets van deze site overneem is dat dit er duidelijk
bij vermeld werd:

Auteursrecht
De op InfoNu gepubliceerde inhoud en werken zijn auteursrechtelijk beschermd. Elk gebruik van deze werken (met uitzondering van persoonlijk gebruik zonder verspreiding of andere wettelijke beperking) behoeft voorafgaande schriftelijke toestemming van de infoteur (auteur op InfoNu). Voor overige inhoud is toestemming van InfoNu nodig.

Dit geldt voor verveelvoudiging, bewerking, vertaling, opslag, openbaarmaking, verwerking of weergave van de inhoud op websites, fora, in databases of andere elektronische media en systemen. Ongeoorloofde verveelvoudiging of weergave van afzonderlijke delen van de inhoud of complete pagina's is niet. Schade als gevolg van ongeoorloofd gebruik zal op de inbreukmaker verhaald worden. Slechts vervaardiging van kopieën en downloads voor persoonlijk en privé gebruik van inhoud op InfoNu zonder verdere verspreiding met derden is toegestaan.

Of geldt dit niet voor het gebruik op een forum?
Ik weet het niet precies en plaats er dan voor de zekerheid niets van.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door Tammy » 24 aug 2016, 14:19

Het beste is om een klein gedeelte te plaatsen van artikelen en de rest kan men lezen via de bronvermelding.
Het blijft een beetje een grijs gebied.


Vanaf hier weer ontopic. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door gusteman » 24 aug 2016, 21:03

OffTopic
Susan schreef:Of geldt dit niet voor het gebruik op een forum?
Ik weet het niet precies en plaats er dan voor de zekerheid niets van.
Het staat er nochtans klaar en duidelijk hoor, beste Susan:
  • Dit geldt voor verveelvoudiging, bewerking, vertaling, opslag, openbaarmaking, verwerking of weergave van de inhoud op websites, fora, in databases of andere elektronische media en systemen.
Juridisch gesproken heb je dus een achterpoortje: wanneer je een gedeelte van of een gehele tekst overneemt van die website en je plaatst hem op één enkel forum heb je geen inbreuk gepleegd op hun disclaimer, zij verwijzen namelijk naar 'fora' wat inhoudt dat het strafbaar wordt van zodra je het plaatst op meer dan één forum.

OnTopic

Susan schreef:Dat zou een narcistische trek kunnen zijn, je kan niet zonder meer die mensen een etiketje opplakken dat het narcisme is.
Zoals al eerder in tekst is aangegeven, de officiële naam van narcisme is narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Ik miste hier bij deze groep mensen die je noemde dan ook het volgende: dat het zo zou kunnen zijn dat bij sommigen narcisme de drijvende kracht is, en je ook niet noemde dat het narcistische trekjes zijn, jij schreef dat het narcisme is.
Dan zou iedereen in de categorie nieuwslezers, bodybuilders, acteurs en actrices, artiesten enz dus narcist zijn zoals je het er neer gezet had.
. . . . .
Nee, narcisme is de naam die gebruikt wordt in de psychiatrie indien iemand een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft.
Nogmaals, bij narcistische trekjes hebben we niet meteen ook te maken met narcisme, want dat is dus géén narcisme ofwel narcistische persoonlijkheidsstoornis zoals het officieel heet.
Als ik je goed begrijp mag de term 'narcisme" dus enkel gebruikt worden wanneer we het hebben over mensen die een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben?

Nu ja, fair enough, daar kan ik mee leven.
Ik laat hierbij dus aan de psychiaters het alleenrecht op het gebruik van deze term; ik kan ook niet anders handelen aangezien alleen een psychiater met voldoende mate van betrouwbaarheid kan bepalen of iemand lijdt aan narcisme.

Tenzij natuurlijk de term 'narcisme' in de omgangstaal kan gebruikt worden zonder daarbij te moeten voldoen aan strikte deontologische regels binnen het vakgebied psychiatrie ..... en dan zou mijn tekst dus toch correct geweest zijn. :shock:
[think] :search: [think] :roll: Pfffttt, ik weet het niet meer

Dus speel ik maar op zeker en maak meteen van de gelegenheid gebruik om mijn verontschuldigingen aan te bieden en een rechtzetting mee te geven:

In mijn reactie van dinsdag 23 augustus 2016 om 19:54 heb ik verkeerdelijk de term 'narcisme' gebruikt daar waar dit had moeten zijn 'narcistische trekjes'.
Ik verzoek de lezers om dit dan ook zo te lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch'

Bericht door univers » 24 aug 2016, 22:21

:hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie