Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door Tammy » 17 sep 2016, 02:07

Afbeelding

Opnieuw blijkt een beroemd psychologisch experiment bij nader inzien gebakken lucht. Dat is het lot van tweederde van de herhaalde proeven. Volgens de Volkskrant loopt een heel wetenschapsgebied op deze manier leeg.

Voor wie dacht dat een mens gelukkiger wordt door te glimlachen: uit een grootscheepse herhaling van een experiment blijkt: 'he-le-maal niets', zegt onderzoeksleider Eric-Jan Wagenmakers (UvA).

Het glimlach-effect werd in 1988 beschreven door de Duitse psycholoog Fritz Strack. Hij liet vrijwilligers een potlood tussen de tanden klemmen zodat hun mond een glimlach vormt en betoogde dat ze cartoons als grappiger beoordelen dan iemand die de pen tussen de lippen houdt en daarmee een pruilgezicht trekt.

Stracks studie werd al 1.440 keer door collega's geciteerd en wordt nog steeds als hulpmiddeltje gebruikt door sommige therapeuten.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door Tammy » 17 sep 2016, 02:18

Afbeelding

In het vorige bericht stond dat er een artikel over de leegloop van een heel wetenschapsgebied in de Volkskrant stond.

Klik HIER om dat artikel te lezen.

>>>>>>>>>>>>>>>

Hier een stukje uit de Volkskrant:
De studie werd de hoeksteen van de 'gezichtsfeedback-hypothese', de gedachte dat een emotionele gelaatsuitdrukking de stemming kan bepalen. Stracks studie werd al 1.440 keer door collega's geciteerd en wordt nog steeds als hulpmiddeltje gebruikt door sommige therapeuten.
Ik zou graag willen weten bij welke therapie deze 'gezichtsfeedback-hypothese' word toegepast.
Ik kan dat nergens vinden in het artikel.

De psychologie is schoon schip aan het maken, nadat in het vakgebied een reeks wantoestanden aan het licht kwam - met als opvallendste de jarenlange fraude van sociaal-psycholoog Diederik Stapel. Sindsdien is men diverse sleutelexperimenten ter controle aan het herhalen. Vorige maand trok onderzoeksfinancier NWO daarvoor nog 3 miljoen euro uit.

Gevolg is dat de ene na de andere klassieker sneuvelt. Wie denkt aan ouderdom, gaat bij nader inzien toch niet langzamer lopen. Het 'knuffelhormoon' oxytocine in de neus sprayen blijkt geen effect te hebben op vertrouwen. Toen psychologen vorig jaar honderd studies overdeden, bleek dat liefst tweederde in de herhaling andere uitkomsten gaf.
Dit vind ik toch wel erg zeg. :-|
Hoe is het mogelijk dat dit soort experimenten eerst worden goedgekeurd.
Onderzoeken met een rietje in je mond ?
En dat word dan toegepast op mensen die psychische problemen hebben en naar de psychiater gaan ? :shock:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door univers » 17 sep 2016, 09:40

Hij had het in zijn reet moeten stoppen.
Kijken hoe die dan lacht.
En dan de vraag, wie is er nu gestoord?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door gusteman » 17 sep 2016, 12:54

Tammy schreef:En dat word dan toegepast op mensen die psychische problemen hebben en naar de psychiater gaan ? :shock:
Psychiatrie is nog steeds geen 'exacte' wetenschap, en zal dat ook nooit worden vrees ik.

Ik schreef zes jaar geleden hier op dit forum al dat er evenveel psychologische profielen bestaan als er individuen zijn.

De psychoanalyse bestaat voornamelijk uit natte vinger werk en het aanvoeren van argumenten die op elkaar aansluiten zodat een geloofwaardige analyse kan verkregen worden.
Hierbij gaat het er niet om of de analyse correct is, maar veeleer dat de analyse correct 'lijkt te zijn'.
Dit fenomeen komt het best tot uiting bij assisen processen waarbij zowel aanklager als verdediging hoogopgeleide psychoanalysten op de zaak zetten, waarbij telkens weer volledig tegenstrijdige conclusies worden getrokken.

Tot zover de betrouwbaarheid van psychoanalyse. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door Tammy » 17 sep 2016, 23:27

Je hebt weer een kleurrijk antwoord gegeven Univers. :mrgreen:

Verhip ja Gusteman, dat schreef je toen, wat vliegt de tijd zeg. :shock:
Psychiatrie is een moeilijk medisch gebied want elk mens is anders.
Vandaar misschien de vele onderzoeken en kijken welke het beste is.

Maar dat lachonderzoek vind ik wel zo simpel, eigenlijk in mijn ogen een schande dat dat werd goedgekeurd.
.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door taigitu » 18 sep 2016, 16:22

Met mijn reactie wil ik niets bewijzen nog onderschrijven over deze lachstudie.
Maar ik heb wel een paar dingen op te merken, dingen waarmee ik het breder wil trekken
en ik dit niet helemaal af kan doen als flauwekul.
Allereerst het verschil in de uitkomst in deze twee berichten.
1. Helemaal niets
2. 2/3 andere uitkomst dan het initiële onderzoek.

Dan ga ik ervan uit dat 1/3 wel toch(?) overeen kwam met het initiële onderzoek.

Alleen de foto waarop wordt getoond hoe je het potlood in je mond moet nemen is fout
voor zover ik weet. Met de punt het potlood in een soort tuitmond nemen heeft geen
enkel effect volgens mij, tenzij misschien wel een pruillipje wil of sip kijken wil......?
De juiste manier is het potlood dwars in de mond nemen.
Op die manier dwing je je mond in zo'n positie dat je (lach)spieren onder druk worden
gezet als een soort van massage/pressuur. Het sluit voor mij aan bij acupressuur of
acupunctuur waarbij acupunctuurpunten worden beïnvloed.
Dus als je een potlood tussen je kaken klemt ........ raak je in ieder geval wel je lachspier.

Afbeelding
Op deze foto staan een aantal acupunctuurpunten maar er zijn er meer op het gezicht.
Lees meer: http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen ... -mensheid/

Afbeelding
De lachspier (Musculus risorius) gekleurd aangegegeven.
Zie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... sorius.png
Uit de openingstopic:
Voor wie dacht dat een mens gelukkiger wordt door te glimlachen: uit een grootscheepse herhaling van een experiment blijkt: 'he-le-maal niets', zegt onderzoeksleider Eric-Jan Wagenmakers (UvA).
Zet een glimlach op en je voelt je direct beter valt te lezen in menig zelfhulpboek. Het advies is gebaseerd op een experiment uit 1988 dat nu op grote schaal is overgedaan. Helaas blijkt het glimlach-effect niet te bestaan.

De Duitse psycholoog Fritz Strack liet destijds 92 proefpersonen een potlood tussen de tanden klemmen om zo een glimlach te produceren. Zij beoordeelden cartoons als grappiger dan de groep die een pen tussen de lippen hield en zo een pruilgezicht trok.

De studie werd gezien als hét bewijs dat je gezichtsuitdrukking je stemming kan bepalen. Het experiment werd 1.440 keer geciteerd door collega’s en het idee wordt ook soms door therapeuten gebruikt.

Maar er klopt niets van. 17 laboratoria in de VS, Canada en Europa hebben het onderzoek opnieuw gedaan en zij vonden geen enkel effect. “Niemand vindt iets. En bij elkaar opgeteld vinden we ook niets”, zegt onderzoeksleider Eric-Jan Wagenmakers (UvA) in de Volkskrant.

Vorig jaar deden psychologen maar liefst honderd studies over. In twee derde van de gevallen kwamen er andere resultaten uit dan in het initiële onderzoek. Op die manier zijn al vele klassiekers gesneuveld. Zo gaat wie denkt aan ouderdom niet automatisch langzamer lopen en heeft het geen nut om ‘knuffelhormoon’ oxytocine in de neus te spuiten.

http://www.welingelichtekringen.nl/wete ... ijker.html
En dan is hier ook nog dit bericht:........
Het proberen waard: dit trucje doet je hoofdpijn verdwijnen

Bonzende hoofdpijn kan je hele dag verpesten.
Voor je naar een pijnstiller grijpt, raadt een expert dit trucje aan: klem gedurende een korte periode een potlood tussen je tanden. Dit zou helpen verkrampte spieren te ontspannen.

De Britse dokter Jane Leonard zegt dat het trucje werkt bij spanningshoofdpijn, een aandoening die ontstaat als gevolg van (emotionele) stress, angst en vermoeidheid. Hierdoor gaan de spieren in het gezicht, de nek, kaak en schedel spasmen vertonen. Patiënten denken vaak dat de oorzaak van de pijn rond de slapen ligt. Dit is het gevolg van gezichtsspieren die over de slapen lopen en breder uitlopen over de schedel. Maar eigenlijk vertrekken ze aan de kaken en daar ligt ook de oorzaak van het probleem. Deze spasmen zijn namelijk een gevolg van tandenknarsen tijdens de slaap en van temporomandibulaire dysfunctie (TMD), stoornissen van het bewegingsapparaat van het kauworgaan.

Klikkende kaken
Door een potlood tussen je tanden te houden, kun je de verkrampte kaakspier helpen te ontspannen. De kaak is een van de meest complexe gewrichten in het lichaam. Elk probleem dat de spieren, ligamenten, kraakbeen en de beenderen verhindert naar behoren te werken kan leiden tot TMD. Dit uit zich in pijn en het klikken van het gewricht als je je mond opent of sluit. Ongeveer een kwart van de mensen krijgt ooit in zijn leven te maken met deze aandoening. Het probleem loopt helemaal uit de hand wanneer het gewricht ontstoken raakt. Ook kan er met de jaren artrose aan het gewricht ontstaan, hierdoor kunnen stukjes van het kraakbeen breken.

Mogelijke oorzaken
De oorzaak van deze problemen kan een kwetsuur tijdens de jeugd zijn, waarvan de gevolgen pas veel later de kop op steken. Eerdere studies hebben hoofdpijn ook al in verband gebracht met druk op de nek, dat probleem neemt toe door een slechte houding. Als je voorover buigt dan kunnen er spierknopen, een lokale verkramping van de spier, ontstaan. Hierdoor produceert het lichaam chemische stoffen die de zenuwen gevoeliger maken voor pijn. Experts zeggen dat 80 procent van alle spanningshoofdpijn, de meest voorkomende vorm van hoofdpijn, veroorzaakt wordt door spieren in de nek.
(Door: Ellen Provoost)
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/150/Pijn ... jnen.dhtml
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door Tammy » 19 sep 2016, 05:01

Taigitu, dat van die hoofdpijn en het potlood , daar kan ik me dus wel iets bij voorstellen dat dat helpt.
Dat vind ik dus wel interessant om te lezen.
En ik denk dat dat ook kan helpen .
Maar wie weet helpt het anderen mensen wel die lachmethode.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door herman50 » 19 sep 2016, 10:22

zal wel als zwartkijker worden beticht, maar wat heeft dat-1e- geintje gekost én het vervolg/herhaling onderzoek ,, is dat mondhoeken omhoog , maw wat een geklooi óf naar beneden maw ,,hoe krijgen ze het voor elkaar,,
zou zeggen , ga eens met beide benen op de grond staan en vraag je dan af is er zoveel te lachen ?? nog een fijne dag,, Herman

Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door Vitharr » 19 sep 2016, 19:35

Tammy schreef:[In het vorige bericht stond dat er een artikel over de leegloop van een heel wetenschapsgebied in de Volkskrant stond.
En uit de manier waarop dat beschreven staat kun je direct opmaken dat het artikel niet zo heel erg zorgvuldig geschreven is. :wink:
Tammy schreef:Ik zou graag willen weten bij welke therapie deze 'gezichtsfeedback-hypothese' word toegepast.
Ik kan dat nergens vinden in het artikel.
Psychologie is niet 1 van mijn sterkste punten maar ik heb even voor je gegoogeld en zoals ik hierboven al aangaf verdient het artikel ook geen schoonheidsprijs. Vooral hier is het erg:
Opnieuw blijkt een beroemd psychologisch experiment bij nader inzien gebakken lucht. Dat is het lot van tweederde van de herhaalde proeven. Volgens de Volkskrant loopt een heel wetenschapsgebied op deze manier leeg.
De eerste zin slaat op het genoemde experiment, de tweede zin slaat op een onbekend aantal experimenten in het vakgebied waarvan niet te zeggen is of ze met hetzelfde onderwerp te maken hebben. De tweede zin maakt echter de derde onmogelijk. :shock:

Wetenschap is een bepaalde methodiek. Die begint (in vogelvlucht) met een hypothese. De hypothese test men met proeven. Wil het wetenschap zijn dan wordt ook de wetenschappelijke methode van toepassing. 1 experiment is dan niet genoeg. De wetenschappelijke methode vereist namelijk herhaalbaarheid van de experimenten waarbij dezelfde resultaten geboekt worden. Als dat allemaal is gelukt veranderd de hypothese in een theorie.

Wat ik uit het artikel op kan maken is dat bij het herhalen van experimenten niet dezelfde resultaten geboekt worden. Dan lijkt hier de fout gemaakt te zijn om op basis van 1 proef conclusies te trekken en dat is geen wetenschap. Het vervolgen van de proeven met eerder genoemd resultaat is dat dan weer wel.

Dus, even voor de duidelijkheid, de oorspronkelijke proef betrof pseudowetenschap en nu is blijkbaar goede wetenschap toegepast.

Terug naar de vraag van Tam wordt de gezichtsfeedback-hypothese op best veel gebieden toegepast. Maar die hypothese is veel breder dan de proef waar naar verwezen wordt.

Wat de proef betreft, dat is zo te zien een heel vreemd experiment geweest. Totaal onwetenschappelijk ook. Groep A hield een stift tussen de tanden, Groep B tussen de lippen. Groep A classificeerde cartoons als leuker. Dit zou bijvoorbeeld evengoed kunnen komen doordat het onprettiger is om een stift tussen je lippen te houden dan tussen je tanden.

Wat je wil weten is hoe de experimentele objecten zich verhouden tot de norm. Maar dan moet je ook testen ten opzichte van de norm. :wink:

Afbeelding
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Psychologische lachstudie blijkt gebakken lucht

Bericht door Tammy » 20 sep 2016, 04:10

Herman50, ook ik vroeg me af hoeveel geld dit kost zulke proeven. [think]
Vitharr, dank voor je uiteenzetting. :grin:
Het blijft raar voor mij om te zien hoe men dit soort studies doet.

Ik ben wel wat bekend met Psychologie, hoe en wat doet niet ter zake.
Maar ik weet dat mensen die het psychisch moeilijk hebben dit soort fratsen van in mijn ogen onbenullige studies niet ten goede komt.
Zij zijn gebaat bij een degelijke therapie.
Maar ook dat is een grijs gebied, want elk mens is anders.
Maar een potlood tussen je lippen zetten maakt de wereld er voor die mensen echt niet vrolijker op.
Hij word alleen maar donkerder denk ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie