En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gast1

En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Gast1 » 03 feb 2017, 18:15

Blijkbaar ben ik -zo is door 'wetenschapsmensen' vastgesteld- een brononderzoeker in het team.
Blijkbaar 'pas ik in dat hokje' het meest en inderdaad, ik kan me er iets bij voorstellen.
Blijkbaar is mijn valkuil ...
  • dat ik 'te snel afgeleid' ben ... en dat klopt wel.
    dat ik niks afmaak en dat klopt allerminst, ik maak altijd alles af. Iets niet afmaken is ondenkbaar bij mij.
    dat ik overenthousiast ben ... [jaja]
    dat ik nonchalant ben ... "nee
    dat ik snel verveeld ben ... [think] "nee
Tja, voor het overige kan ik me er wel in vinden.

En jullie dan? *klik*

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Vitharr » 03 feb 2017, 18:52

Belbin ziet meestal een plant in mij. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door gusteman » 03 feb 2017, 20:00

Ik heb de online teamvragenlijst ingevuld en volgens het resultaat ben ik

16% plant

15% bedrijfsman

15% monitor

Leuk, maarreuhh ..... dat brengt mij op 46% "definieerbaar gedrag" waaruit volgt dat 54% van mijn gedrag dan ook weer niet definieerbaar is.

Daar kan ik vrede mee nemen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Vitharr » 03 feb 2017, 21:59

gusteman schreef:Ik heb de online teamvragenlijst ingevuld en volgens het resultaat ben ik

16% plant

15% bedrijfsman

15% monitor

Leuk, maarreuhh ..... dat brengt mij op 46% "definieerbaar gedrag" waaruit volgt dat 54% van mijn gedrag dan ook weer niet definieerbaar is.

Daar kan ik vrede mee nemen :mrgreen:
Hmm... Met zo'n uitslag maak je me nieuwsgierig gusteman. (dit komt uit mijn vakgebied namelijk) Jammer dat je score voor de overige 6 teamrollen niet bekend is. In jouw geval weet je nu eigenlijk nog niets.

Ik scoor zelf al jaren overduidelijk plant zonder dat de bijbehorende beschrijving helemaal correct is. Ik ben namelijk geen solist, maar onafhankelijk. En mijn creatieve oplossing is adaptatie. Ik sta erom bekend me moeiteloos aan te passen aan eender welk team om dat team vervolgens naar harmonie met de gestelde doelen te leiden. Omdat de test zonder doelstelling gemaakt wordt legt hij mijn kernwaarden bloot. En die lijken het meest op de plant.

In jouw geval is de overige 54% wel definieerbaar maar niet vermeld. Dat betekent dat deze 54% verdeeld zit over de overige 6 rollen. Het zou dus bijvoorbeeld kunnen dat er nog 2 rollen zijn waar je 14% voor scoort en met de overige 4 rollen heel weinig hebt. Pas met dit soort kennis is jouw profiel compleet. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Gast1 » 04 feb 2017, 08:28

gusteman schreef:Ik heb de online teamvragenlijst ingevuld en volgens het resultaat ben ik

16% plant

15% bedrijfsman

15% monitor

Leuk, maarreuhh ..... dat brengt mij op 46% "definieerbaar gedrag" waaruit volgt dat 54% van mijn gedrag dan ook weer niet definieerbaar is.

Daar kan ik vrede mee nemen :mrgreen:
:post: ... inzake het invullen van de lijst. :wink:

Ik heb hetzelfde gedaan, ruim 4 jaar nadat ik door de wetenschap in het vakje 'brononderzoeker' werd gestopt.
These are the results:

19% monitor

17% groepswerker

15% brononderzoeker

Uw talenten liggen hiermee respectievelijk in het kritisch en objectief analyseren van ideeën en concepten, het creëren van gezamenlijkheid en verbondenheid in uw team en het leggen van contacten binnen en buiten uw team.

Maar de valkuil van de monitor is dat ik te koel en te afstandelijk ben.
Ik meen het daar beslist niet mee eens te zijn :-|

De valkuil van de groepswerker is dat ik conflicten uit de weg ga, spanningen wegpraat en wegloop voor confrontaties.
Ook daar meen het daar beslist niet mee eens te zijn, hoewel ik beslist wél spanningen weg 'probeer' te praten.
Een confrontatie en conflict ga ik indien nodig, zonder meer en zonder enige twijfel aan. :mrgreen:

Er blijft maar één passend hokje over voor mij, en dat hokje is niet in Belbin en verder ook nergens te vinden.
Dat hokje van mij dient nog omschreven te worden, net als alle andere ruim 7 miljard hokjes ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Fenna » 06 feb 2017, 10:57

Ik zou een plant zijn volgens Belbin.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Vitharr » 06 feb 2017, 11:19

Fenna schreef:Ik zou een plant zijn volgens Belbin.
He he, eindelijk nog een plant. En een vrouwtje ook nog. Dan kunnen we elkaar bestuiven en gaan woekeren! :mrgreen:

Maar het verbaast me niet echt. Dit soort forums trekt planten en brononderzoekers aan. En daar wordt dan ook meteen een fundamentele fout in de Belbin redenatie blootgelegd. Planten zijn geen solisten, planten worden geïsoleerd door hun omgeving. Een plant leert daardoor vertrouwen op zijn eigen oordeel en vaart zijn eigen koers. Maar een plant vindt het prettig om met andere planten van gedachten te wisselen.

Toch is Belbin griezelig accuraat. Ik heb een soort ingebouwde Belbin en sinds ik de Belbinrollen ken kan ik redelijk goed inschatten welke rol iemand inneemt onder bepaalde omstandigheden. Ik los daarmee problemen in teams heel doeltreffend op door alleen maar uit te balanceren.

Belbin is dan ook meer dan 'in hokjes stoppen'. Het draait om dynamiek. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Vitharr » 06 feb 2017, 12:49

Tijdens zijn voorzitterschap van de ITRU werd Belbin in de jaren zestig gevraagd om onderzoek te doen aan het Henley Management College, dat toen nog Administrative Staff College heette. Dit werk, dat de basis vormde voor zijn klassieke boek Management Teams uit 1981, kostte enkele jaren en na de publicatie duurde het een tijd tot het belang ervan werd erkend. Omdat hij belangstelling had voor zowel het functioneren van groepsgedrag als voor individueel gedrag, maar er niet al een bepaalde theorie op nahield, vroeg hij drie wetenschappers met volkomen verschillende invalshoeken om met hem samen te werken in een onderzoek naar effectiviteit van managementteams: Bill Hartston, wiskundige en internationaal schaakmeester, Jeanne Fisher, een antropoloog die Keniaanse stammen had bestudeerd, en Roger Mottram, een organisatiepsycholoog. Samen begonnen de vier een onderzoek dat zeven jaar zou duren, naar effectiviteit van managementteams. Het onderzoeksteam van Belbin organiseerde per jaar drie managementgames, waarbij telkens acht teams een rollenspel speelden, gebaseerd op een bepaalde bedrijfssituatie. Per spel werden alle deelnemers van tevoren gevraagd een aantal psychologische tests in te vullen, waaronder persoonlijkheidsvragenlijsten en intelligentietests. Tijdens het spel werden de teams vervolgens geobserveerd en werden alle gedragingen (bijdragen van de individuele teamleden) via gedragsobservatiemethoden gecategoriseerd. De resultaten van dit onderzoek stelden Belbin na verloop van tijd in staat om aan het begin van een managementgame voorspellingen te doen over welk team zou gaan winnen en hier bij de samenstelling van de teams invloed op uit te oefenen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Meredith_Belbin
Jim Collins (Good to Great) noemt dit; 'getting the right people on the bus'. Belbin heeft het ook op zijn eigen team toegepast door de juiste disciplines toe te passen.

Er zitten echter meerdere dimensies verbonden aan succes in deze context. Belbin erkent als eerste het individuele karakter van de mens. Hij deelt dit op in 9 hoofdtakken die wij zelf ook waar kunnen nemen. Zo zijn sommige mensen overduidelijk dominant bijvoorbeeld.

Formering van een team wordt meestal vooraf gegaan door een doelstelling. Op basis van deze doelstelling leidt men vereiste disciplines af. Vervolgens suggereert Belbin dat het zinvol is om bij het kiezen van vertegenwoordigers van die disciplines rekening te houden met de rol die ze in het team in zullen nemen. Een introverte vertegenwoordiger van de meest cruciale discipline zal ondergesneeuwd worden terwijl hij in bijvoorbeeld de rol van veiligheidsadviseur vaak weer een hekkensluitende rol in zal nemen en hiermee op de meest efficiënte manier borgt dat elke uiteindelijk genomen beslissing kritisch is geanalyseerd. Dat heeft weer alles met flow van doen.

In tegenstelling tot wat men vaak denkt is een groep welwillende, intelligente mensen samenbrengen geen garantie voor een succesvol teamresultaat.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Gast1 » 06 feb 2017, 16:07

Saai, maar ik kan niet anders: :post:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door MetalPig » 06 feb 2017, 16:18

Het zal waarschijnlijk niemand verbazen dat ik een Monitor ben; analyserend en objectief.

"Uw talenten liggen hiermee respectievelijk in het kritisch en objectief analyseren van ideeën en concepten, het brengen van creatieve en vernieuwende impulsen in uw team en het praktisch en doelmatig uitwerken van ideeën en concepten."

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door univers » 06 feb 2017, 17:03

monitor 17%

Vormer 15%

Plant 15%

Bedrijfsman 15%

brononderzoeker 11%

groepswerker 13%

zorgdrager 11%

voorzitter 4%

Klopt niet is 101%
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Gast1 » 06 feb 2017, 18:39

Fenna schreef:Ik zou een plant zijn volgens Belbin.
Afbeelding

Afbeelding ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door univers » 06 feb 2017, 20:13

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Fenna » 06 feb 2017, 20:16

:hahaha:
Mooi Gast1. ;P!
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: En bij welke teamrol behoor jij het meest? Belbin!

Bericht door Tammy » 08 feb 2017, 12:17

Ik ben:

Bedrijfsman 16%

Plant : 15%

Monitor 15%

MetalPig, jouw score verbaasd mij niet inderdaad. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie