Kinderen-binnen-een-paar-uur-van-trauma-af

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Kinderen-binnen-een-paar-uur-van-trauma-af

Bericht door Susan » 04 jul 2017, 17:42

Wat ik vandaag zag:

http://nos.nl/artikel/2181358-kinderen- ... -emdr.html

De 9-jarige Esperanza heeft ook veel baat gehad bij de therapie. Ze was getuige van een overval bij haar tante. "Ik heb gezien hoe ze werd geslagen en werd ingewikkeld met tape.
Ik heb me in een hoekje verstopt tot de politie kwam", vertelt ze aan het Jeugdjournaal.

Esperanza kreeg een intensieve EMDR-behandeling. "Dan zeggen ze dat ik het plaatje in mijn hoofd moet zetten en dan gaan ze met hun vingers heen en weer", zegt het meisje. "Die volg ik dan. In het begin was het best raar, maar later was het niet zo raar meer."
Ik ben niet meer zo bangerig.
Esperenza (9) was getuige van een overval
Inmiddels is Esperanza klaar met de therapie. "Ik durf nu weer alleen naar buiten en alleen in een kamer te zijn. Ik schrik ook niet meer zoveel van dingen en ik ben niet meer zo bangerig. En ik hoef niet per se meer bij mijn moeder te zijn."

Ongeveer 16 procent van de kinderen met een traumatische ervaring krijgt last van PTSS. De Roos: "Het is belangrijk dat die klachten vroegtijdig gesignaleerd worden, zodat deze behandeling gestart kan worden."

Lichamelijke klachten
Volgens haar worden klachten snel over het hoofd gezien. "Dan komen ze binnen met eetproblemen, buikpijn of hoofdpijn. Daarbij wordt niet direct gedacht aan PTSS. Logisch, maar het zou wel nagegaan moeten worden."

De Roos hoopt dat EMDR- en schrijftherapie snel worden opgenomen in de Europese behandelprotocollen voor PTSS bij kinderen. "Het wordt al veel toegepast, maar echt goed bewijs dat het werkt was er nog niet en dat hebben we nu wel."

.................................................................................

Klinisch psycholoog en UvA-promovendus Carlijn de Roos:

29 juni 2017
Posttraumatische stress bij kind in een paar uur succesvol te behandelen

Kinderen en jongeren met een post-traumatische stressstoornis (PTSS) kunnen met slechts een paar uur therapie - met EMDR of schrijftherapie - succesvol behandeld worden. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en GGZ Rivierduinen in Leiden, dat op donderdag 29 juni is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Child Psychology and Psychiatry.
PTSS kan ontstaan na een schokkende gebeurtenis zoals een gewelddadige aanslag, een verkeersongeval, seksueel misbruik of fysieke mishandeling. Ook plotseling verlies door een overlijden of moord kan posttraumatische reacties geven. Uit eerder onderzoek is gebleken dat PTSS bij volwassenen effectief kan worden behandeld met Eye Movement Desensitization and Reprocessing-therapie (EMDR) of traumagerichte cognitieve gedragstherapie/imaginaire exposure. Bewijs voor de effectiviteit van EMDR bij kinderen was er echter nog onvoldoende.


Klinisch psycholoog en UvA-promovendus Carlijn de Roos en collega’s vergeleken het effect van EMDR met dat van schrijftherapie (WRITEjunior) bij kinderen en jongeren in de leeftijd van 8 tot 18 jaar die eenmalig getraumatiseerd waren, bijvoorbeeld door een verkeersongeval, verkrachting, fysiek geweld of plotselinge dood van een dierbare. In beide behandelingen wordt een confrontatie aangegaan met de traumatische herinnering, zonder voorbereidende sessies. Bij EMDR wordt de traumatische herinnering geactiveerd, terwijl tegelijkertijd het kind een afleidende taak krijgt aangeboden (oogbewegingen). Bij schrijftherapie maakt het kind samen met de therapeut een verhaal over de gebeurtenis en de gevolgen op de computer, waarbij alle akelige aspecten van de herinnering door het kind worden beschreven. In de laatste sessie deelt het kind het verhaal over wat er met hem/haar gebeurd is met anderen.

Aan een paar uur genoeg
In totaal namen 103 kinderen en jongeren deel aan de studie. Gemiddeld bleken vier sessies voldoende te zijn voor succesvolle behandeling. ‘EMDR en schrijftherapie waren even effectief in het verminderen van posttraumatische stressreacties, angst- en depressieve klachten en gedragsproblemen. Bovendien bleek dat de benodigde behandeltijd kort is en daardoor veel minder kostbaar’ vertelt De Roos. ‘We hebben letterlijk met een stopwatch de duur van de traumabehandelingen geklokt. Hieruit kwam naar voren dat met EMDR het effect significant sneller werd bereikt, gemiddeld in 2 uur en 20 minuten, dan met schrijftherapie met een gemiddelde van 3 uur en 47 minuten. En het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de resultaten blijvend waren, zo wees de follow-upmeting een jaar na behandeling uit.’

Betekenis voor het veld
Ongeveer 16% van de kinderen die zijn blootgesteld aan traumatische gebeurtenissen, ontwikkelt PTSS. De Roos: ‘Kinderen met PTSS die niet worden behandeld, lijden onnodig, ontwikkelen steeds meer problemen en lopen verhoogd risico om opnieuw getraumatiseerd te worden. De uitdaging voor het veld is om zo snel mogelijk symptomen van PTSS te herkennen en direct door te verwijzen voor evidence-based traumabehandeling.’ Het screenen op PTSS zou volgens De Roos in de jeugdzorg standaard voor alle stoornissen moeten plaatsvinden. ‘Als PTSS wordt vastgesteld, kan een kortdurende traumabehandeling leiden tot grote klachtvermindering. Snel ingrijpen en snel behandelen vermindert het lijden van kind en gezin en levert bovendien een enorme kostenbesparing op in de zorg.’

Volgens De Roos is het nu zaak om in vervolgonderzoek te kijken naar de effecten van EMDR en schrijftherapie bij kinderen met PTSS-symptomen na chronisch trauma met complexe problematiek, en bij kinderen onder de 8 jaar.

De Roos voerde het onderzoek uit als onderdeel van haar promotie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Prof. dr. Ad de Jongh, bijzonder hoogleraar Angst- en gedragsstoringen in de tandheelkundige praktijk (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, ACTA), en prof. dr. Paul Emmelkamp, hoogleraar Klinische psychologie (UvA), zijn haar promotoren. Copromotoren zijn dr. Bonne Zijlstra (UvA) en dr. Saskia van der Oord (KU Leuven). De Roos was werkzaam bij GGZ Rivierduinen en is sinds kort klinisch psycholoog bij het Centrum voor trauma en gezin van de Bascule in Amsterdam.

https://www.rivierduinen.nl/nieuws/2017 ... j-kinderen
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Kinderen-binnen-een-paar-uur-van-trauma-af

Bericht door gusteman » 05 jul 2017, 11:56

:post:

Interessante ontwikkeling, zeker gezien de huidige "angst" sfeer rond terreur die regelmatig de kop opsteekt.

Ik miste wel wat uitleg rond EMDR, wat per slot toch de basis voor de bereikte resultaten is, dus hier wat extra verduidelijking over de therapie (meer op de webstek zelf*):
Wikipedia/EMDR schreef:Eye movement desensitization and reprocessing (afgekort EMDR) is een therapeutische behandelmethode die met name toegepast wordt bij mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Deze therapie is ontwikkeld door Francine Shapiro en bestaat sinds eind jaren 80.

Een essentieel element is het telkens wisselen van de aandacht van links naar rechts met oogbewegingen (de therapeut gaat met zijn of haar vingers zo'n 25 cm voor het gezicht van de cliënt heen en weer). Soms worden ook links-rechts geluiden via een koptelefoon toegepast of links-rechts aanrakingen op de knieën ('tappen').

EMDR wordt vaak toegepast om de vastgelopen verwerking van traumatische ervaringen weer op gang te helpen. Er is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit bij met name PTSS. Uit systematische reviews blijkt dat de werkzaamheid van EMDR inmiddels voldoende vaststaat. Er bestaan inmiddels 21 gecontroleerde onderzoeken naar de effectiviteit van EMDR. Dit maakt EMDR op dit moment de meest geëvalueerde behandeling op het gebied van psychisch trauma. Volgens de meest recente richtlijnen van de International Society for Traumatic Stress Studies (ISTSS), de American Psychiatric Association (APA) en de Engelse overheid (NICE) is EMDR, met imaginaire exposure, de 'treatment of choice' voor psychotrauma. Een Nederlandse richtlijncommissie onder auspiciën van het Trimbos-instituut kwam recentelijk met een soortgelijk advies (Landelijke stuurgroep multidisciplinaire richtlijnen in de GGZ (http://www.ggzrichtlijnen.nl): “EMDR één van de meest in aanmerking komende psychologische interventies bij PTSS. De methode is effectief en wordt door zijn aard door veel patiënten en therapeuten als relatief weinig emotioneel belastend ervaren”. Onderzoek naar het nut van de oogbewegingen is in een recente overzichtsstudie eveneens bewezen. Om die reden staat EMDR voor de behandeling van PTSS in de categorie van therapieën met de hoogste effectiviteit.
Grootste struikelblok voor een behandeling bij kinderen blijft dan toch nog altijd het herkennen en correct interpreteren van PTSS symptomen.
In principe zouden hulpverleners er dus moeten van uit gaan dat PTSS zich altijd zal manifesteren na het ervaren van een (om het even welk) gebeuren dat zou kunnen worden gekenmerkt als traumatisch.

---------------------->>>
*Nota: de Wikipedia pagina waaruit het citaat komt werd voor het laatst bijgewerkt op 28 maart jongstleden; het bronartikel (op GGZ Rivierduinen) waarnaar wordt gerefereerd in de post van Susan dateert van 29 juni jongstleden, die informatie is dus van recentere datum.

Plaats reactie