Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Susan » 17 jul 2017, 22:47

taigitu schreef:
Het ging mij niet zo zeer of iemand eerlijk is in zijn reactie.
Mijn opmerking daar over sloeg ook alleen op datgene waar ik meteen ook aan dacht, omdat het er wel eens op lijkt
dat sommigen alleen letten op fouten in citaten en in reacties van anderen en minder op de inhoud van het topic waar het om gaat.
Maar als mij de titel al triggerde....? Dat was voor mij de eerste rode vlag, het klopt niet.
En dat terwijl enkelen juist zo zit te hameren over de juiste waarde van de
woorden? Hoe je het schrijft en hoe ze bedoeld zijn.....
Zo zie ik ook de laatste tijd discussies verzanden. De nadruk ligt dan op wat de ander
schrijft en hoe en wat iemand in een reactie schrijft, en waarbij ze elkander blijven 'corrigeren'.
Als ik dit topic had aangemerkt als een experimentje dan was het zeker met veel meer
aandacht gelezen. Want we willen toch niet dat de ander wel iets 'fouts' opmerkt wat je zelf niet in de tekst opviel?
Men zal het dan idd met meer aandacht gaan lezen, maar volgens mij zal niet iedereen dat doen om de reden die je hier beschrijft in jouw laatste zin.
Zo ben ik daar zelf ieder geval niet mee bezig, als een ander wél 'fouten' in een geplaatste tekst opmerkt en ik niet, nou, dan is dat zo, ik kan daar misschien iets van leren en soms ook wel dingen die in een tekst staan dan anders gaan zien/lezen.
Op fouten wijzen en/of kritiek ergens op hebben is beslist niet erg, (of het nu op een tekst is of op een ander zijn reactie of op mijn eigen reactie maakt niet uit) het ligt er wel aan met welke intenties én in welke bewoordingen dat gedaan word. Als het daarbij ook nog eens steeds offtopic is, wat vaak gebeurd en niets meer met het onderwerp te maken heeft, dan haak ik af.
Laatst gewijzigd door Susan op 17 jul 2017, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Susan » 17 jul 2017, 22:47

weer dubbel .... :shock:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Susan » 17 jul 2017, 23:03

Gast1 schreef:
Susan schreef:Volgens mij zullen die mensen ook dan puur reageren als er alleen bij staat dat het een experiment is, want dat is verder zónder de beïnvloeding van de mening door de topic opener.
Wanneer mensen lezen dat 'het een experiment is', dan gebeurd er psychisch iets ...
Dat weet ik Gast1, ze zullen oplettender gaan lezen, wat jij 'op hun hoede zijn' noemde.
Toch denk ik dat mensen die integer en eerlijk zijn dan evengoed puur kunnen reageren...misschien is puur in dit verband
dan niet helemaal het juiste woord... [think]
Met puur bedoel ik dat ze ten alle tijde eerlijk hun eigen mening geven ongeacht wat anderen daar van vinden, of op wie zijn/haar topic ze reageren.
Deze mensen zullen er dus ook niet op uit zijn om degene die het geschreven heeft én degen die het geplaatst heeft
even te 'pakken' of 'af te kraken'.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 18 jul 2017, 06:09

Susan schreef:Toch denk ik dat mensen die integer en eerlijk zijn dan evengoed puur kunnen reageren...
Met puur bedoel ik dat ze ten alle tijde eerlijk hun eigen mening geven ongeacht wat anderen daar van vinden, of op wie zijn/haar topic ze reageren.
Deze mensen zullen er dus ook niet op uit zijn om degene die het geschreven heeft én degen die het geplaatst heeft even te 'pakken' of 'af te kraken'.
Ik kan het daar alleen maar helemaal mee eens zijn Susan. :wink:

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 18 jul 2017, 06:14

Susan schreef:Misschien is puur in dit verband dan niet helemaal het juiste woord... [think] .
En daar ben ik het ook mee eens.
Puur is in dit geval geen juist gekozen woord van mij.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door MetalPig » 18 jul 2017, 08:47

Gast1 schreef: dan gebeurd er psychisch iets ...
Met een T. Derde persoon enkelvoud eindigt nooit op een D "nee

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door herman50 » 18 jul 2017, 10:03

even simpel reageren , ben de 1e van een 2ling nou heeft m´n broer twee gouwe handen ,wat ie ziet maakt ie... helaas is hier veel misbruik van gemaakt door anderen en is hij nou een wrak,maar goed of ik nou sjaloers ben op hem ,,echt niet juist trots dat ie zoveel heeft gedaan en doet
kijk ik heb zo´n 15 jaar een puzzel gemaakt/verzonnen en weet zeker dat is niks voor hem , dús afgunst? nee dat laat ik dan echt aan anderen over,, fijne dag nog :rolleys: ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Determinist » 18 jul 2017, 12:27

Ik ben het eens met de stelling.
Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering
Afgunst is een emotie. Die heb je of heb je niet.
Net als liefde, die maak je niet bewust, dat heb je of niet.

Oprecht lees je als: Betrouwbaar, echt, gemeend...

Als je een emotie krijgt (positief dan wel negatief) van iets dan is dat gemeend, echt.
Als je afgunstig bent om wat iemand anders heeft, dan is de emotie van afgunst is niet gemaakt. Het popt in je op.

Dus ik onderschrijf de stelling dat bewondering (=lees wat je zelf leuk, mooi vind, graag wilt hebben of wilt zijn) onderstreept wordt met emotie in de vorm van afgunst.

Maar we hebben het hier over twee kanten: diegene die afgunstig is en iemand die de oorzaak is van die afgunst.
Inderdaad kan je stellen dat diegene die de oorzaak is van de afgunst dit kan zien als een compliment. Dat er iets zo goed of leuk is dat dit een emotie oproept bij een ander.

Maar het gaat hier niet om wat de ander zo leuk of goed maakt, het gaat om hoe de ander daarmee omgaat.
Het zegt dus zowel iets over de ene als de andere. De ene is afgunstig om iets positiefs van de ander.

Het zegt dus iets belangrijks over de afgunstige: deze krijgt een negatief gevoel van iets positiefs bij de ander. Deze is niet in staat om iets positiefs van de ander als positief te ervaren in zichzelf.
En aangezien dit een emotie is en niet gemaakt is dit een primaire reactie. Een reactie uit persoonlijkheid. Een element in een persoonlijkheid die niet uit zich zelf in staat is positief te zijn om iets positiefs van een ander.

Als ik naar mij zelf kijk en ik merk dat iemand afgunstig is om iets van mij of om mij, dan is het gevoel over die eigenschap van die persoon groter dan het verkapte compliment dat gegeven wordt.
Ik wordt als het ware geconfronteerd met iemand die oprecht negatieve gevoelens krijgt om mij. IK ontdek een persoonlijke eigenschap van die persoon die negatief is.
En dat is een smetje die kan uitgroeien tot afzondering. Als iemand afgunstig is en ook afgunstig doet (je kan zelf voorbeelden verzinnen) dan wordt die negatieve eigenschap van een persoon een reden om anders met deze persoon om te gaan.
Het liefste ga je met iemand om die ondanks dat je zaken hebt die positief zijn bij mij, wellicht veel positiever dan bij een ander, geaccepteerd wordt en oprecht wordt gewaardeerd.

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 18 jul 2017, 18:41

MetalPig schreef:
Gast1 schreef: dan gebeurd er psychisch iets ...
Met een T. Derde persoon enkelvoud eindigt nooit op een D "nee
;P!

Klopt als een zwerende vinger.
Dank voor de aanwijzing. :wink:

Plaats reactie