Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door taigitu » 16 jul 2017, 17:28

Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

16/07/2017

Als mensen afgunstig naar je zijn is dat het eerlijkste compliment wat je kunt krijgen.
Eigenlijk veel eerlijker dan: “Wat zit je haar leuk” of “leuk jurkje heb je aan”, want dat hoeven ze niet eens te menen.
Waarom gaan we dit dan op een negatieve manier op onszelf betrekken?
Ja, het komt vaak erg akelig iemand z’n mond uit, maar de boodschap erachter is wel positief.
Kijk daar dan maar naar.
Dat iemand iets wil hebben wat jij hebt.
Bepaalde karaktereigenschappen, uiterlijk, een leuke baan, vrienden of materie etc.
Jij hebt het.
En anderen willen het.
Daar word je toch al blij van als je het gewoon zo zegt?
En toch kunnen we er soms helemaal door van slag zijn als iemand iets vervelends tegen ons heeft gezegd of iets vervelends heeft gedaan vanuit jaloezie.
Soms wekenlang zijn we gekwetst.
Vraag jezelf op zo’n moment eens af waarom diegene dat gezegd of gedaan zou kunnen hebben.
Wat zit daar achter?
Alles wat we over een ander vinden zegt alleen iets over onszelf.
Daar hebben we het al eens vaker over gehad.
Alles wat we een ander aandoen zegt alleen iets over hoe wij in het leven staan en wij naar de ander kijken, vanuit onze eigen, door emoties gekleurde, bril.
En vaak is die bril gekleurd door dingen vanuit het verleden toen het ‘object’ van onze jaloezie nog niet eens in beeld was.
En jij bepaalt ook zelf hoe je reageert als je jaloers bent.
En jaloers zijn is niet zo erg en zo negatief als je misschien denkt.
Je kunt het ook als inspiratiebron gebruiken om jezelf een beter mens te maken dan je al was.
Zie degene waar je jaloers op bent dan als voorbeeld en kijk hoe deze persoon bereikt heeft wat hij of zij heeft bereikt en ga dat dan ook voor jezelf creëeren.
Dat is een veel positievere manier van benaderen en het levert je nog wat op ook.
Als je een ander iets aan wilt doen, omdat je jaloers bent, dan wil je de ander alleen maar naar beneden halen, zodat jij ‘beter uit de bus komt’ en je je beter over jezelf zult voelen.

Maar vaak voel je je helemaal niet beter over jezelf en krijg je het terug op je eigen bordje in één of andere vorm:
- Je voelt je vaak rotter als je doelbewust iemand iets aandoet dan dat jij wordt gekwetst (dan gaan we er wel even vanuit dat jij een ‘gezond’ iemand bent met een geweten).
- Een positieve gedachte verlaat met de snelheid van het licht jouw etherisch veld (je aura) om vervolgens zijn doel te raken, een negatieve gedachte daarentegen is veel trager en blijft nog zo’n 24 uur in jouw aura hangen, een soort boemerangeffect krijg je dan, je krijgt de negatieve energie als het ware terug.
- De wet van karma – wat je zaait zul je oogsten
Dus wat heeft het allemaal voor zin.

Lieve mensen.
Jaloezie is er in allerlei vormen en voor iedereen herkenbaar, misschien zelfs dagelijks.
Ga er gewoon eens anders mee om:
Als mensen jaloers op jou zijn, realiseer je dan, dat het alles over die mensen zegt en eigenlijk alleen maar iets positiefs over jou in het kader van “Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering”. Ze bewonderen je dus en vinden het moeilijk om dat gewoon toe te geven!
Neem die negatieve ‘cadeautjes’, vaak in de vorm van hatelijkheden, gewoon niet aan, bedank ervoor of leg ze naast je neer.

Afbeelding

En als jij jaloers bent op iemand: zie het niet als iets negatiefs, maar als iets scheppends, je wilt iets hebben wat een ander ook heeft. Niet dat je het die ander niet gunt, maar jij wilt het ook.
Je wilt iets hebben, maar misgunt het een ander zeker niet.
Dit is inspirerend.
En motiverend.
Om beter je best te doen.
Om die ander waar jij eigenlijk een beetje jaloers op bent als een voorbeeld en inspiratiebron te zien.
Dat is alweer een hele andere manier van benaderen.
Dat heet ook schepping.
Het scheppen van iets nieuws, maar niet ten koste van de ander, zodat iedereen er beter van wordt.
Zo evolueert onze planeet.

En ontstaat er vanuit iets ‘ogenschijnlijk negatiefs als jaloezie’ iets heel positiefs.

http://gopala.nl/afgunst-is-de-meest-op ... wondering/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Susan » 16 jul 2017, 19:06

Pas nog over gelezen beide: afgunst/jaloezie en uitgebreid over gehad met anderen.
Dat anders mee omgaan op de manier wat in die tekst staat, lijkt voor mij aardig op iets wat krom is recht gaan praten.
Om beter mijn best te doen heb ik echt geen afgunst 'op wat anderen hebben en ik niet' nodig, net zo min als jaloers zijn op iemand nodig is.
Laat staan om daar een 'positieve' draai aan te gaan geven 'om iets nieuws te scheppen'.... zodat het in het vervolg ' als iets heel positiefs'
gezien kan worden.

Afgunstig en joers op anderen zijn is helemaal niet nodig, ben je het wel, vraag je dan af hoe en waarom dat is,en ga daar mee aan het werk, dat kan scheppend zijn, maar ga het niet verdoezelen door deze slinger er aan te geven wat in dit stuk staat.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door univers » 16 jul 2017, 19:12

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door gusteman » 16 jul 2017, 20:20

Is het nu echt zo moeilijk om de dingen te zien zoals ze zijn? Om er niet een eigen inkleuring aan te geven?
gopala.nl schreef:Het scheppen van iets nieuws, maar niet ten koste van de ander, zodat iedereen er beter van wordt.
Zo evolueert onze planeet.
Zo evolueert onze planeet dus niet; onze planeet evolueert net andersom: iets nieuws creëren kan enkel door dat te doen ten koste van iets/iemand anders.
Indien het niet zo gebeurt kan er ook niets nieuws ontstaan en blijft alles zoals het was.

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 17 jul 2017, 06:55

Kitty schreef: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

16/07/2017

Als mensen afgunstig naar je zijn is dat het eerlijkste compliment wat je kunt krijgen.
Eigenlijk veel eerlijker dan: “Wat zit je haar leuk” of “leuk jurkje heb je aan”, want dat hoeven ze niet eens te menen.
Waarom gaan we dit dan op een negatieve manier op onszelf betrekken?
Ja, het komt vaak erg akelig iemand z’n mond uit, maar de boodschap erachter is wel positief.
Kijk daar dan maar naar.
Dat iemand iets wil hebben wat jij hebt.
Bepaalde karaktereigenschappen, uiterlijk, een leuke baan, vrienden of materie etc.
Jij hebt het.
En anderen willen het.
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Mijn ouders ergerden zich altijd verschrikkelijk aan mensen die afgunstig waren en als kleine jongen zei ik toen al, dat het zelfs meer is dan een groot compliment wat je krijgt.
Kitty schreef:Daar word je toch al blij van als je het gewoon zo zegt?
Echt blij met een dergelijk 'compliment' ben ik echter nooit geweest.
Dat mag raar klinken, maar ik heb altijd geweten dat de ander -die dus afgunstig is- een 'probleem' heeft- en dat wordt hier dan ook onderschreven:
Kitty schreef:En toch kunnen we er soms helemaal door van slag zijn als iemand iets vervelends tegen ons heeft gezegd of iets vervelends heeft gedaan vanuit jaloezie.
Soms wekenlang zijn we gekwetst.
Juist.
Kitty schreef:Vraag jezelf op zo’n moment eens af waarom diegene dat gezegd of gedaan zou kunnen hebben.
Wat zit daar achter?
Alles wat we over een ander vinden zegt alleen iets over onszelf.
Daar hebben we het al eens vaker over gehad.
Alles wat we een ander aandoen zegt alleen iets over hoe wij in het leven staan en wij naar de ander kijken, vanuit onze eigen, door emoties gekleurde, bril.
En vaak is die bril gekleurd door dingen vanuit het verleden toen het ‘object’ van onze jaloezie nog niet eens in beeld was.
En jij bepaalt ook zelf hoe je reageert als je jaloers bent.
Ook juist, het onderwerp is al vaker aan de orde geweest.
Kitty schreef:En jaloers zijn is niet zo erg en zo negatief als je misschien denkt.
Je kunt het ook als inspiratiebron gebruiken om jezelf een beter mens te maken dan je al was.
Zie degene waar je jaloers op bent dan als voorbeeld en kijk hoe deze persoon bereikt heeft wat hij of zij heeft bereikt en ga dat dan ook voor jezelf creëren.
Dat is een veel positievere manier van benaderen en het levert je nog wat op ook.
En hier gaat Kitty mijns inziens de mist in.
Jaloezie kan zeker een inspiratiebron zijn en je kunt 'positief' geprikkeld raken.
Maar zoals Kitty het hier omschrijft kleven daar behoorlijke gevaren aan, gevaren die ik 'een wedren' noem, een 'heerschappij'.
En dat maakt je niet bepaalt tot een "beter mens dan dat je al was" ...
Integendeel, het kan je negatieve kant versterken en zie wat de mens tot nu toe bereikt heeft met haar 'Aards paradijs' ...
Kitty schreef:Als je een ander iets aan wilt doen, omdat je jaloers bent, dan wil je de ander alleen maar naar beneden halen, zodat jij ‘beter uit de bus komt’ en je je beter over jezelf zult voelen.
Maar vaak voel je je helemaal niet beter over jezelf en krijg je het terug op je eigen bordje in één of andere vorm:
- Je voelt je vaak rotter als je doelbewust iemand iets aandoet dan dat jij wordt gekwetst (dan gaan we er wel even vanuit dat jij een ‘gezond’ iemand bent met een geweten).
- Een positieve gedachte verlaat met de snelheid van het licht jouw etherisch veld (je aura) om vervolgens zijn doel te raken, een negatieve gedachte daarentegen is veel trager en blijft nog zo’n 24 uur in jouw aura hangen, een soort boemerangeffect krijg je dan, je krijgt de negatieve energie als het ware terug.
- De wet van karma – wat je zaait zul je oogsten
Dus wat heeft het allemaal voor zin.

Lieve mensen.
Jaloezie is er in allerlei vormen en voor iedereen herkenbaar, misschien zelfs dagelijks.
Ga er gewoon eens anders mee om:
Als mensen jaloers op jou zijn, realiseer je dan, dat het alles over die mensen zegt en eigenlijk alleen maar iets positiefs over jou in het kader van “Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering”. Ze bewonderen je dus en vinden het moeilijk om dat gewoon toe te geven!
Neem die negatieve ‘cadeautjes’, vaak in de vorm van hatelijkheden, gewoon niet aan, bedank ervoor of leg ze naast je neer.
[jaja] [jaja] ... en zo is dat Kitty. ;P!
Kitty schreef:En als jij jaloers bent op iemand: zie het niet als iets negatiefs, maar als iets scheppends, je wilt iets hebben wat een ander ook heeft. Niet dat je het die ander niet gunt, maar jij wilt het ook.
Je wilt iets hebben, maar misgunt het een ander zeker niet.
Dit is inspirerend.
En motiverend.
Om beter je best te doen.
Om die ander waar jij eigenlijk een beetje jaloers op bent als een voorbeeld en inspiratiebron te zien.
Dat is alweer een hele andere manier van benaderen.
Dat heet ook schepping.
Het scheppen van iets nieuws, maar niet ten koste van de ander, zodat iedereen er beter van wordt.
Zo evolueert onze planeet.

En ontstaat er vanuit iets ‘ogenschijnlijk negatiefs als jaloezie’ iets heel positiefs.
"nee "nee ... en zo is dat helemaal niet Kitty. [klets]

Afgunst naar iemand toe is alleen maar negatief.
Ik schreef het al en inderdaad, het kan ook inspirerend zijn. Precies zoals Kitty het schrijft.
En motiverend.
Om beter je best te doen.
Om die ander waar jij eigenlijk een beetje jaloers op bent als een voorbeeld en inspiratiebron te zien.
Dat is alweer een hele andere manier van benaderen.
Dat heet ook schepping.
De schepping van een ondergang, een vernietiging.
Het scheppen van iets nieuws, ten koste van de ander en ten koste van de Natuur, zodat er een bepaalde klasse er beter van wordt.
Zo devolueert onze planeet ... tja ... en eigenlijk is dat ook 'evolutie' ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door univers » 17 jul 2017, 07:15

Het grootste probleem is, dat de mensen elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door taigitu » 17 jul 2017, 09:54

Wat mij het meest triggerde was de titel van de openingstekst.
Voor mij klopt die in het geheel niet en ervaar ik als tegenstrijdig.
Omdat afgunst voor mij niet gelinkt kan worden aan bewondering in deze,
en waarschijnlijk nooit positief is tenzij men er zelf lering uit kan trekken.
Dat ik dit topic toch heb geplaatst is eigenlijk een experimentje.
Hoe zou een ander op dit topic reageren. Is de titel alleen voor een ander ook al een
rode vlag? Of gaat het reageren alleen over delen van de tekst, die in delen ook
tegenstrijdig zijn? Het verhaal is 'leuk' verpakt maar het klopt niet als je de titel als
maatstaf neemt..
En om afgunst als een compliment aan te nemen.......?
Het voelt als ontvanger gewoon niet prettig en dat heeft een reden.
Afgunst en jaloezie zijn nare gevoelens.
Maar ze blijken wel een doel te hebben
Gevoelens zijn niet nutteloos
Jacob Rank


Wat ziet groen, komt vaak uit compleet onverwachte hoek(en) en siert echt werkelijk helemaal niemand? Juist ja, jaloezie. Wat is diep donkergroen, zeg maar gerust tegen zwart aan, vertroebelt je beoordelingsvermogen, maakt je heel lelijk en is het kwaaiige stiefzusje van jaloezie? Afgunst. Deze twee begrippen worden vaak onbedoeld door elkaar gehaald. Volledig ten onrechte, want jaloezie en afgunst zijn wel degelijk twee verschillende dingen.

Jaloezie is namelijk de pijnlijke emotie die zo steekt als iemand in je (directe) omgeving iets heeft (of lijkt te hebben) dat jij ook graag zou willen. Misschien een beetje boel graag zou willen. Dit maakt het niet alleen een nare eigenschap voor de persoon die eronder lijdt maar ook voor het onderwerp van die jaloezie. Afgunst gaat daarentegen een stuk verder en is daarmee een soort jaloezie XXL. Het behoort tot dezelfde ‘familie’ maar is alleen verkrijgbaar met een bijkomstig bonuseffect.

Als je afgunst voelt, wens je namelijk dat diegene op wie je jaloers bent hetgeen dat jou jaloers maakt ook niet zou bezitten. Sterker nog, in de meest extreme gevallen ben je zelfs bereid om daar een handje bij te helpen als die mogelijkheid zich aandient. Of meerdere handjes. Dat laatste natuurlijk wel graag zo incognito mogelijk want niemand geeft graag toe afgunst te voelen en er zijn maar weinig mensen die het een aantrekkelijke eigenschap vinden. Afgunst is nou precies zo’n emotie waar je niet jaloers op hoeft te zijn. Het ergste van dit alles? ‘Wij vrouwen’ lijken elkaar nog het minst te gunnen. Maar wel stiekem dan hè.

Gelukkig biedt de wetenschap ook nu weer soelaas. Want afgunst is heel verklaarbaar, volledig voelbaar en lang niet zo nutteloos als dat het lijkt. Hooguit heel lelijk.

Afgunst wordt in de psychologie beschouwd als een vorm van zelfevaluatie


Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van social media ondanks al haar fijne kanten de kans op depressies ook vergroot. De belangrijkste, bepalende factor die hier bij jonge mensen aan ten grondslag ligt blijkt afgunst. Visuele platformen als Facebook en Instagram, die sterk gedreven zijn door positieve content (successen, jaloersmakende reizen, huwelijken, kinderen en andere prestaties) kunnen een heel sterk gevoel van verongelijktheid triggeren. Een ‘waarom zij wel en ik niet’-effect. Tegelijkertijd vergroot ook de manier waarop we social media consumeren (vaak alleen en passief, versus samen met anderen en interactief) de kans op negatieve gevoelens achteraf.

AU!
Soms heb je het gevoel dat bepaalde emoties zich heel sterk fysiek manifesteren ondanks dat je niet goed kunt verklaren hoe of waar je ze nou precies voelt.
Intuïtie is hier een goed voorbeeld van, maar afgunst behoort ook zeker tot die categorie. Een Amerikaanse studie uit 2009 heeft aangetoond dat afgunst in veel gevallen heel voelbaar kan zijn.

Wanneer de deelnemers van het onderzoek werden gevraagd om zich voor te stellen hoe het zou zijn om omgeven te zijn door mensen die eigenschappen of bezittingen hebben waar men zelf afgunstig door zou worden, bleken de delen waar fysieke pijn in het brein geregistreerd wordt op hetzelfde moment activiteit te vertonen. Je raadt het al, hoe groter het gevoel van afgunst, des te groter de hersenactiviteit. Afgunstig zijn kan dus werkelijk waar pijn doen.
Een spiegel

Afgunst wordt in de psychologie beschouwd als een vorm van zelfevaluatie.
Het proces van jezelf met anderen vergelijken en aan hen te meten om te bepalen
wat je zelf ‘waard’ bent en ‘hoe je het doet’ op de subjectieve schaal van succesvolle mensheid.

Het is dan ook zeker niet verwonderlijk dat afgunst in die zin altijd een belangrijke rol in de evolutie van de mens heeft gespeeld. Het kan intrinsieke motivatie bieden om dezelfde doelstellingen en bezittingen na te streven als de mensen die we als referentiekader hanteren en als het even kan ze zelfs te overtreffen. Extreem handig in tijden waarin deze doelen vaak direct nog gekoppeld waren aan je overlevingskansen, maar misschien toch minder handig in tijden waarin die overleving simpelweg niet meer op het spel staat.

Als we heel eerlijk zijn, weten we allemaal dat iedereen last kan hebben van jaloezie of afgunst. En hoewel het op basis van bovenstaande facts niets is om je voor te schamen, willen we je ook zeker niet aanmoedigen om het vaker of meer te voelen. Er is tenslotte ook een constructieve manier om er mee te dealen.

Bekijk het een volgende keer dat je er mee geconfronteerd wordt ook eens van de andere kant. Wat is precies het tegenovergestelde van afgunst? Bewondering. En laat bewondering nou een prachtig mooie emotie zijn die niet alleen jezelf maar ook anderen een heel goed gevoel bezorgt. Gebruik die energie dan ook juist als instrument om zelf keihard te knokken voor dat ene, benijdenswaardige of misschien wel een heel ander doel.

http://www.bedrock.nl/2016/08/30/sommig ... nutteloos/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door gusteman » 17 jul 2017, 10:00

Gast1 schreef:Zo devolueert onze planeet ... tja ... en eigenlijk is dat ook 'evolutie' ...
Wat bedoel je hier precies met "devolutie", beste Pierre?

gusteman

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door gusteman » 17 jul 2017, 10:06

taigitu schreef:Wat mij het meest triggerde was de titel van de openingstekst.
Voor mij klopt die in het geheel niet en ervaar ik als tegenstrijdig.
Omdat afgunst voor mij niet gelinkt kan worden aan bewondering in deze,
en waarschijnlijk nooit positief is tenzij men er zelf lering uit kan trekken.
Dat ik dit topic toch heb geplaatst is eigenlijk een experimentje.
Leuke insteek, beste taigitu, maar het zou duidelijker zijn (ook dat je het ziet als een experiment) indien je al in het OT deze opmerkingen er had aan toegevoegd.
Zoals het er nu staat, zonder jouw opmerkingen, geef je de indruk dat jij het wèl eens bent met de strekking van het artikel.
Behoorlijk verwarrend, zo ervaar ik dat toch.

gusteman

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door gusteman » 17 jul 2017, 10:10

univers schreef:Het grootste probleem is, dat de mensen elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Ik heb de indruk dat "de mensen" hierin zelfs behoorlijk selectief te werk gaan en een soort van "norm" hanteren bij het bepalen van wie ze dan wel of niet het licht in de ogen gunnen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Susan » 17 jul 2017, 10:52

gusteman schreef:Leuke insteek, beste taigitu, maar het zou duidelijker zijn (ook dat je het ziet als een experiment) indien je al in het OT deze opmerkingen er had aan toegevoegd.
Zoals het er nu staat, zonder jouw opmerkingen, geef je de indruk dat jij het wèl eens bent met de strekking van het artikel.
Behoorlijk verwarrend, zo ervaar ik dat toch.
Dit is wat jij er zelf van maakt en in gaat vullen Gusteman, want het hoeft helemaal niet te betekenen dat degene die het stuk plaatst,
het dan met de inhoud eens is.
Iemand kan een topic openen zonder zijn/haar eigen mening er meteen bij te vermelden, zo blijft het open zónder
beïnvloeding, waar een ander dan zijn/haar geheel eigen mening 'blanco' op kan geven.

Ik ben het wel eens met jouw opmerking dat Taigitu meteen even aan had kunnen geven dat ze het als experiment zag.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door taigitu » 17 jul 2017, 11:27

gusteman schreef:Leuke insteek, beste taigitu, maar het zou duidelijker zijn (ook dat je het ziet als een experiment) indien je al in het OT deze opmerkingen er had aan toegevoegd.
Zoals het er nu staat, zonder jouw opmerkingen, geef je de indruk dat jij het wèl eens bent met de strekking van het artikel.
Behoorlijk verwarrend, zo ervaar ik dat toch.
Als ik er commentaar had toegevoegd had ik de reacties vooraf al beïnvloed.
En het is niet altijd zo dat wanneer ik een artikel als openingstopic plaats, ik deze voor 100% onderschrijf. Wel dat ik dat artikel interessant, opmerkelijk, leerzaam, of bijzonder genoeg, ect. vind om het te delen. Wat de ander er uit haalt voor zichzelf is aan hem/haar. En bij de artikelen waarin ik me wel helemaal kan vinden is het alsnog aan de ander of die daar in mee kan gaan, of misschien in sommige onderdelen. Maar ook dat zijn interpretaties van hoe de ander het artikel beleeft. Het is het delen van meningen, overtuigingen of gevoelens over het betreffende onderwerp die de discussie aantrekkelijk kunnen maken.

Dat jij het als verwarrend ervaart, ontstaat uit jouw aanname hoe ik dit artikel beoordeel. En dat is in feite totaal onbelangrijk, zeker in deze, omdat er geen commentaar bij staat. Jouw beoordeling van het artikel mag ook niet afhangen van mijn commentaar/inkleuring, toch?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 17 jul 2017, 13:10

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Zo devolueert onze planeet ... tja ... en eigenlijk is dat ook 'evolutie' ...
Wat bedoel je hier precies met "devolutie", beste Pierre?
Eens even kijken hoe ik het ook alweer schreef:
Gast1 schreef:De schepping van een ondergang, een vernietiging.
Het scheppen van iets nieuws, ten koste van de ander en ten koste van de Natuur, zodat er een bepaalde klasse er beter van wordt.
Zo devolueert onze planeet ... tja ... en eigenlijk is dat ook 'evolutie' ...
Ik geloof dat 'devolutie' niet (meer) existeert als Nederlands woord.
Ik meende altijd dat het het tegenovergestelde was van 'evolutie' ... [think]

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 17 jul 2017, 13:13

taigitu schreef:Hoe zou een ander op dit topic reageren?
Prima experiment.

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 17 jul 2017, 13:16

gusteman schreef:Zoals het er nu staat, zonder jouw opmerkingen, geef je de indruk dat jij het wèl eens bent met de strekking van het artikel.
Behoorlijk verwarrend, zo ervaar ik dat toch.
"nee "nee "nee ...

En ik zal er na nu niet meer over beginnen, maar je blijft steeds maar weer interpreten beste gusteman, en over die vorm van interpretatie heb ik het dus steeds.
Je blijft maar aannemen ende invullen ...
Kijk eens wat je zelf schrijft:
gusteman schreef:Is het nu echt zo moeilijk om de dingen te zien zoals ze zijn? Om er niet een eigen inkleuring aan te geven?
Maar telkens weer blijf je het zelf welhaast ononderbroken doen ...


Afbeelding

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 17 jul 2017, 13:26

Susan schreef:Dit is wat jij er zelf van maakt en in gaat vullen Gusteman, want het hoeft helemaal niet te betekenen dat degene die het stuk plaatst, het dan met de inhoud eens is.
Iemand kan een topic openen zonder zijn/haar eigen mening er meteen bij te vermelden, zo blijft het open zónder beïnvloeding, waar een ander dan zijn/haar geheel eigen mening 'blanco' op kan geven.
En precies dát bedoel ik dus. :post:
Susan schreef:Ik ben het wel eens met jouw opmerking dat Taigitu meteen even aan had kunnen geven dat ze het als experiment zag.
... en daar denk ik dan weer anders over.
Wanneer mensen lezen dat het een experiment is, zijn ze op hun hoede.
Puur reageren lijkt mij het meest eerlijk.

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 17 jul 2017, 13:28

Ik ben pleitte, veel te mooi weer om binnen te zitten.
Ik ga hier alweer de heerlijke Natuur in en ik hoop dat ik daar geen afgunst bij wek ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Susan » 17 jul 2017, 14:25

Gast1 schreef:
Susan schreef:Ik ben het wel eens met jouw opmerking dat Taigitu meteen even aan had kunnen geven dat ze het als experiment zag.
... en daar denk ik dan weer anders over.
Wanneer mensen lezen dat het een experiment is, zijn ze op hun hoede.
Puur reageren lijkt mij het meest eerlijk.
Misschien dat ze het extra na lezen, maar dat kan ook gebeuren zonder de toevoeging van experiment.

Mensen die integer zijn, wat voor mij inherent is aan eerlijk en objectief zijn,
zullen niet op 'hun hoede' zijn bij het lezen van de geplaatste citaten.

Volgens mij zullen die mensen ook dan puur reageren als er alleen bij staat dat het een expiriment is,
want dat is verder zónder de beïnvloeding van de mening door de topic opener.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door taigitu » 17 jul 2017, 16:56

Susan schreef: Misschien dat ze het extra na lezen, maar dat kan ook gebeuren zonder de toevoeging van experiment.

Mensen die integer zijn, wat voor mij inherent is aan eerlijk en objectief zijn,
zullen niet op 'hun hoede' zijn bij het lezen van de geplaatste citaten.

Volgens mij zullen die mensen ook dan puur reageren als er alleen bij staat dat het een expiriment is,
want dat is verder zónder de beïnvloeding van de mening door de topic opener.
Het ging mij niet zo zeer of iemand eerlijk is in zijn reactie.
Maar als mij de titel al triggerde....? Dat was voor mij de eerste rode vlag, het klopt niet.
En dat terwijl enkelen juist zo zit te hameren over de juiste waarde van de
woorden? Hoe je het schrijft en hoe ze bedoeld zijn.....
Zo zie ik ook de laatste tijd discussies verzanden. De nadruk ligt dan op wat de ander
schrijft en hoe en wat iemand in een reactie schrijft, en waarbij ze elkander blijven 'corrigeren'.
Als ik dit topic had aangemerkt als een experimentje dan was het zeker met veel meer
aandacht gelezen. Want we willen toch niet dat de ander wel iets 'fouts' opmerkt wat je zelf niet in de tekst opviel?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Afgunst is de meest oprechte manier van bewondering

Bericht door Gast1 » 17 jul 2017, 17:37

Susan schreef:Volgens mij zullen die mensen ook dan puur reageren als er alleen bij staat dat het een experiment is, want dat is verder zónder de beïnvloeding van de mening door de topic opener.
Wanneer mensen lezen dat 'het een experiment is', dan gebeurd er psychisch iets ...

Plaats reactie