Smiley: een infantiel symbooltje of een verrijking van .....

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Smiley: een infantiel symbooltje of een verrijking van .....

Bericht door taigitu » 17 jul 2017, 17:28

De smiley: een infantiel symbooltje of een verrijking van onze taal?

17 juli 2017

Ze zijn niet meer weg te denken in het digitale verkeer: de emoji's.
Op Wereld Emoji Dag geven drie mensen die veel met taal bezig zijn hun visie op de smiley.


Dat het juist vandaag Wereld Emoji Dag is, hangt samen met computerfabrikant Apple.
Het bedrijf uit Cupertino presenteerde op 17 juli 2002 haar kalenderapplicatie iCal met een icoontje dat op 17 juli stond. The World Emoji Day zelf werd in 2014 in het leven geroepen. Iedere zomer worden tientallen nieuwe emoji's toegevoegd. Het Unicode Consortium, dat namens bedrijven als Apple, Microsoft en Google beslist welke emoji erbij komen, heeft onlangs een lijst vrijgegeven van de nieuwste grafische symbooltjes. Daaronder een vrouw die borstvoeding geeft, een meisje met een hoofddoek, een kotsende smiley, een kokosnoot, een stukje broccoli, een tovenaar en een tovenares en een zebra.

Begin augustus springen de lachebekjes ook in de rondte op het bioscoopscherm. Dan gaat De Emoji Film in première. In deze wereld, meldt de filmmaatschappij, 'heeft elke emoji maar één gezichtsuitdrukking, behalve Gene, een uitbundige emoji die zonder filter is geboren en vol zit met verschillende gelaatsuitdrukkingen. Vastbesloten om net als alle andere emoji's 'normaal' te worden, schakelt Gene de hulp in van zijn handige beste vriend Hi-5 en van de beruchte codekraker emoji Hackie.'

PETER - ARNO COPPEN (1958)
Hoogleraar Vakdidactiek aan de Letterenfaculteit van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Mede-auteur van de taalrubriek in deze krant.

Er is al wat te doen geweest rondom emoji's en emoticons. Want dat is niet hetzelfde, dat luistert nauw. Emoticons zijn afbeeldingen die worden gevormd door letters, leestekens en cijfers. Ze leveren commentaar op geschreven teksten. Emoji's zijn kant- en- klare afbeeldingen. Dat zijn de tekens die al in onze telefoon, tablet of computer zitten. Het gebruik daarvan heeft inderdaad een enorme vlucht genomen. In smartphone-communicatie worden regelmatig zelfs uitsluitend emoji's gebruikt. Op Facebook soms ook.

Toch is het geen volledige taal zoals het Nederlands, al is het wel een communicatiesysteem. Een beeldsysteem, zou je kunnen zeggen, dat een beetje parasiteert op de gewone taal. Al die lachende en huilende gezichtjes worden ook meestal naast de gewone taal gebruikt. Meestal drukken ze een gevoel uit maar soms ook niet. Dan sturen mensen een afbeelding van een trein, een taxi of een tafeltje met twee borden. Emoji's kennen bij mijn weten ook geen volgorde. Wel zegt herhaling iets: als iemand vijf boze gezichtjes stuurt dan is diegene héél erg boos. Anderzijds kunnen emoji's de scherpe kantjes eraf halen. Als we elkaar appen, bijvoorbeeld. En dat helpt, want bijvoorbeeld ironie en sarcasme worden in geschreven taal vaak verkeerd opgevat.

Zelf gebruik ik ook soms emoji's, vooral als ik communiceer met iemand die dat ook doet. Dat is een van de principes van communicatie, dat je je aanpast aan de ander. Je krijgt een betere communicatie als je je inleeft in de gevoelens van degene waarmee je contact hebt. Door de ander te imiteren wordt dat gemakkelijker. Dat is hetzelfde principe als visualisatie in de sport: door je voor te stellen dat je een doelpunt maakt wordt het ook gemakkelijker om dat echt te doen.

Emoji's kunnen zowel een verrijking als een verarming zijn. Als je in plaats van een bloemrijk gedicht een huilend gezichtje stuurt, dan is dat een achteruitgang, maar een droge tekst kan juist opfleuren van een smiley."

https://www.trouw.nl/cultuur/de-smiley- ... ~a4cd5574/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Smiley: een infantiel symbooltje of een verrijking van .....

Bericht door Gast1 » 17 jul 2017, 17:52

Laat mij even spontaan reageren.
Ik zie het schrijven als een vorm van tekenen.
Interessant is hoe de Chinezen dat doen.
Het lijken wel allemaal kleine tekeningetjes.
Schriftelijke communicatie.
Ook hier in Nederland gebruiken we allerlei tekens om te verduidelijken wat we bedoelen te zeggen, los van de smileys.

Ik kan me voorstellen dat smileys -vooral als je er heel veel gebruikt- af kunnen leiden van de tekst.
Nog meer kunnen ze afleiden als ze bewegen.
Dat laatste kan me een beetje storen in een heel serieus onderwerp.
Om ze echter sporadisch te gebruiken - de niet bewegende althans- kan als een verrijking werken.
Het gebruik ervan kan uitdrukken wat je 'gevoel' bij een geplaatste tekst bedoeld is. :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Smiley: een infantiel symbooltje of een verrijking van .....

Bericht door herman50 » 18 jul 2017, 07:22

vind het wel een verrijking, je kan laten zien wat je stemming is óf wat je wilt zeggen als extra, waarom werd vroeger in die poesie albums altijd bloemen kabouters elfjes ed geplakt,, toch ook ter verrijking,, of de brieven/kaarten van opa´s naar oma´s versierd met enkele bloemen ..< oja IK had geen poesie album me zus -rip- wel vandaar de wetenschap ;) >
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie