Gedachtenoverdracht

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Gedachtenoverdracht

Bericht door taigitu » 20 jul 2017, 09:30

GEDACHTENOVERDRACHT

Gedachten zijn overdraagbaar met een onvoorstelbare snelheid en zij behouden hun werkzaamheid voor onbepaalde tijd.

De mens benut daarvoor allerlei hulpmiddelen, die van ruimten snel overbruggen.
Maar gedachten verplaatsen zich op eigen kracht en nog veel sneller dan met behulp
van de meest verfijnde menselijke apparaten.

Hoewel dit sinds ongetelde eeuwen aan de mensheid bekend was, is deze wetenschap
pas in de laatste tijd doorgedrongen tot de westerse wereld onder de naam van
parapsychologie. Gedachteoverdracht langs directe weg, helderziendheid en
helderhorendheid worden niet langer als bijgeloof van dichters en bakers beschouwd.

Indien het gehele natuurgebeuren zich voltrekt onder leiding van een Intelligentie,
die in volmaaktheid haar aanwezigheid openbaart, maar voor de mens met zijn
individuele denkwijze volkomen verborgen blijft, dan zijn wij op goede gronden geneigd,
naast het individuele denken van de mens, een universeel denken te aanvaarden.

Iedere factor van het drie-ene beginsel, dat ten grondslag ligt aan iedere Totaliteit, openbaart zich door bepaalde functies.

- Zo is ik-besef een functie der potentialiteit.

- Het universele denken, creatief in wezen, is een functie der realiteit,
in christelijke terminologie Heilige Geest genoemd.

- Het vermogen tot universele binding is een functie der idealiteit.

Deze drie zijn onmiskenbaar altijd overal gelijktijdig aanwezig.

Individueel denken voltrekt zich, voor zover wij het ons kunnen voorstellen,
om een 'ik' als middelpunt.
In werkelijkheid kan er geen individueel denken zijn naast het universele denken.
Individueel denken geldt alleen voor een 'ik', zoals tijdruimte ook alleen bestaat voor
de zich als 'ik' denkende mens.

De universele denkfunctie, welke zich altijd overal doet gelden, openbaart zich ook door
de menselijke hersenen en terwijl de mens in zijn verkorte visie meent, dat hij zelf denkt,
wordt er alleen door hem gedacht.
Dit houdt in, dat het ware denkproces universeel is en blijft, ook al lijkt het zich in de
mens verbijzonderd te hebben met behulp van de dominerende ik-factor van de potentialiteit.

Het zich afgescheiden denkende ik vertegenwoordigt dan een bepaalde faculteit
van het universele denken, n.l. het denken op basis van het 3-dimensionale,
waarbij alle gedachten, alle begeerten geladen zijn met voorstellingen,
ontleend aan de tot het uiterste beperkte wereld der drie afmetingen.

Levende gedachten
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Gedachtenoverdracht

Bericht door gusteman » 20 jul 2017, 11:32

Vooraf: daar waar ik aanhalingstekens ("woord") gebruik is dit bedoeld om het woord te accentueren, indien ik dit zou voorlezen dat zou ik die woorden dus met meer nadruk uitspreken; daar waar in een zin drie puntjes staan (...) dient dit gelezen te worden als een iets langere pauze in het voorlezen, bedoeld om de luisteraar de kans te geven de boodschap te laten "inwerken".
____________________________
Indien het gehele natuurgebeuren zich voltrekt onder leiding van een Intelligentie,
die in volmaaktheid haar aanwezigheid openbaart, maar voor de mens met zijn
individuele denkwijze volkomen verborgen blijft, dan zijn wij op goede gronden geneigd,
naast het individuele denken van de mens, een universeel denken te aanvaarden.
Hier kan ik het mee eens zijn omdat dit behoorlijk dicht in de buurt komt van mijn eigen visie.
Iedere factor van het drie-ene beginsel, dat ten grondslag ligt aan iedere Totaliteit, openbaart zich door bepaalde functies.

- Zo is ik-besef een functie der potentialiteit.

- Het universele denken, creatief in wezen, is een functie der realiteit,
in christelijke terminologie Heilige Geest genoemd.

- Het vermogen tot universele binding is een functie der idealiteit.

Deze drie zijn onmiskenbaar altijd overal gelijktijdig aanwezig.
Hier kan ik het dan weer niet mee eens zijn, omdat dit het voorgaande (en dus ook mijn eigen visie) tegenspreekt.

In de vorige paragraaf wordt gewag gemaakt van een Intelligentie, die in volmaaktheid haar aanwezigheid openbaart; aan de basis van alles zou dus een volmaakte intelligentie liggen. Waarom zou die intelligentie uit zichzelf volmaakt zijn, en niet alleen de openbaring ervan? Omdat ze wel "moet" volmaakt zijn, anders kan ze zich niet in volmaaktheid openbaren.

Nu is het begrip "intelligentie" op zich al een heel erg "aards" begrip maar ik ben mij ervan bewust dat wij als mens beperkt zijn in onze percepties dus is "intelligentie" waarschijnlijk de best passende definitie voor wat wordt bedoeld.
Ook "volmaaktheid" is een begrip dat in essentie onvolmaakt is aangezien het werd bedacht door mensen, maar ook hier het voordeel van de twijfel.

Als we echter genoegen nemen met de menselijke visie op "volmaaktheid" dan zou die moeten van toepassing zijn op alles, waaruit volgt: indien de "intelligentie" waarnaar wordt verwezen inderdaad "volmaakt" zou zijn, dan zouden ook de realisaties van die intelligentie "volmaakt" moeten zijn.

Ook in de verwijzingen naar de "functies van het drie-ene beginsel" wordt weinig aandacht besteed aan de "volmaaktheid" die zich zou moeten openbaren.

Zo is er sprake van "potentialiteit", een begrip waarvan we de eerste sporen terug vinden bij de Griekse wijsgeren.
Waar het de "realiteit" betreft wordt verwezen naar de "Heilige Geest" die, voor zover mij bekend, enkel terug te vinden is binnen de leer van de Katholieke Kerk.
Onder "idealiteit" wordt dan weer verwezen naar voornamelijk oosterse filosofieën.

Deze drie begrippen, zo weet de auteur ons toch te vertellen, zijn onmiskenbaar altijd overal gelijktijdig aanwezig.

De verwijzing naar de Heilige Geest is meteen ook een verwijzing naar een opperwezen, een godheid ... waardoor het initiële begrip van "een volmaakte intelligentie" onmogelijk wordt ... en er tegenspraak is met de vorige paragraaf.

Jammer, de auteur zat, naar mijn mening, in de aanzet op het goede spoor maar is daarna volledig de weg kwijt geraakt.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Gedachtenoverdracht

Bericht door MetalPig » 20 jul 2017, 11:42

de basis van zijn verhaal is de paragraaf die begint met "Indien", en dat is natuurlijk sowieso een zwak fundament.

Wat indien het gehele natuurgebeuren zich *niet* voltrekt onder leiding van een Intelligentie etcetera?

En verder is het natuurlijk een misvatting dat het labeltje "parapsychologie" de genoemde zaken uit het hokje "bijgeloof" promoveert.

Gast1

Re: Gedachtenoverdracht

Bericht door Gast1 » 20 jul 2017, 17:58

Bron ... neem ik aan?

Mooie tekst.
Ik ga nog een beetje speuren in de link.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gedachtenoverdracht

Bericht door taigitu » 22 jul 2017, 13:31

[quote="gusteman"]Vooraf: daar waar ik aanhalingstekens ("woord") gebruik is dit bedoeld om het woord te accentueren, indien ik dit zou voorlezen dat zou ik die woorden dus met meer nadruk uitspreken; daar waar in een zin drie puntjes staan (...) dient dit gelezen te worden als een iets langere pauze in het voorlezen, bedoeld om de luisteraar de kans te geven de boodschap te laten "inwerken".
____________________________

Gusteman, ik ben al 2 keer begonnen met een reactie te schrijven maar ik krijg
niet precies op papier wat ik wil verduidelijken. Misschien dat dat nog komt
maar op dit moment dus niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie