Ik sta gewoon één trapje verder ...

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gast1

Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Gast1 » 04 aug 2017, 15:05

Alweer las ik het vandaag, zoals ik dat al een paar keer eerder las.
Laat ik het bij het citaat van vandaag houden:
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
De auteur schrijft dat ik zijn eerdere vergelijking in dezen over de evolutionaire ladder niet goed begrepen heb.
Hij schrijft dat hij 'één trapje verder' staat wat blijkbaar later 'nog een trapje hoger' is en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
Hij schrijft nog meer aan mijn adres:
Telkens wanneer jij schrijft dat jij probeert een deurtje te openen voor mij maar dat ik het niet begrijp of niet wil begrijpen stel jezelf dan meteen ook de vraag: zou het kunnen dat hij dit deurtje al lang geleden heeft gevonden en er veel meer heeft gevonden dan mij tot nog toe is gelukt ..... en dus al heel wat verder zit dan ik?
Ik weet -voor zover dit mogelijk is in dit geval- dat deze auteur dat deurtje eerder heeft gevonden, maar niet geopend heeft en dat enkele deurtje wat hij dan wel geopend heeft, -omdat dat deurtje mogelijk niet op slot was- heeft hij andere ervaringen opgedaan dan ik.
Bijzonder is ook dat deze auteur denkt dat ik probeer een deurtje te openen.
Om een deur te openen dien je zelf de sleutel te vinden om die deur dan vervolgens te openen en daarna binnen te gaan.
Ik zou hooguit een deurtje kunnen aanwijzen ... de keuze om die deur dan te openen ligt niet en nooit bij mij.
Babylonische spraakverwarring ...
Toch is hij er heel sterk van overtuigd dat hij verder is dan dat ik het ben en het bezwaart mij niet.
Het valt mij echter wel op.
Daarentegen ben ik er echter beslist niet van overtuigd dat ik verder ben dan dat de auteur het is.
Ik zie mijn ervaringen en wetenswaardigheden enkel anders, waardoor mijn inzichten ook anders zijn.

Wat zou dit kunnen zeggen van deze bijzondere auteur?
Wat vinden we daarvan en wat zou een psycholoog of psychiater daar van vinden?

gusteman

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door gusteman » 04 aug 2017, 15:25

Gast1 schreef:Wat zou dit kunnen zeggen van deze bijzondere auteur?
Dat die bij jou iets losweekt, beste Gast1, iets wat jou voor raadsels plaatst. Raadsels die jou intrigeren en waar je geen oplossing voor vindt.
Gast1 schreef:Wat vinden we daarvan en ...
Ik vind persoonlijk dat een dergelijke interactie voor zowel de bijzondere auteur als voor jou heel inspirerend kan werken.
Gast1 schreef:... wat zou een psycholoog of psychiater daar van vinden?
Daar kan ik je niet bij helpen, dat zal je eens moeten vragen aan een psycholoog of psychiater. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door univers » 04 aug 2017, 16:26

Daar kan ik je niet bij helpen, dat zal je eens moeten vragen aan een psycholoog of psychiater.
Die tippelen ook niet hoog.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Gast1 » 04 aug 2017, 18:05

Voor de goede orde, de auteur schreef dit overigens niet aan mijn adres:
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.

gusteman

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door gusteman » 04 aug 2017, 18:51

Vrijdag 4 augustus 2017 - 18:05
Gast1 schreef:Voor de goede orde, de auteur schreef dit overigens niet aan mijn adres:
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
Vrijdag 4 augustus 2017 - 15:05
Gast1 schreef:
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
Hij schrijft dat hij 'één trapje verder' staat wat blijkbaar later 'nog een trapje hoger' is en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
Hij schrijft nog meer aan mijn adres: ....
Wat je hier schrijft, beste Gast1, namelijk "hij schrijft nog meer aan mijn adres" houdt in dat het voorgaande ook aan jouw adres was.

Hoe zit het nu eigenlijk: was het nu wel of niet aan jou gericht?

Gast1

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Gast1 » 04 aug 2017, 18:53

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Wat zou dit kunnen zeggen van deze bijzondere auteur?
Dat die bij jou iets losweekt, beste Gast1, iets wat jou voor raadsels plaatst.
Raadsels die jou intrigeren en waar je geen oplossing voor vindt.
De auteur weekt inderdaad ende zeker iets los, maar niet iets wat mij voor raadsels plaatst.
Ik stelde deze vraag in het algemeen om reacties te vernemen waarop jij een antwoord geeft, waarvoor dank.
gusteman schreef:
Gast1 schreef:Wat vinden we daarvan en ...
Ik vind persoonlijk dat een dergelijke interactie voor zowel de bijzondere auteur als voor jou heel inspirerend kan werken.
Zeker, het is in ieder geval inspirerend voor mij.
gusteman schreef:
Gast1 schreef:... wat zou een psycholoog of psychiater daar van vinden?
Daar kan ik je niet bij helpen, dat zal je eens moeten vragen aan een psycholoog of psychiater. :wink:
Dank voor de aanwijzing, maar in deze zou je me een beetje als een 'ervaringsdeskundige' kunnen zien.
Niet dat ik nou 'gewoon een stapje verder sta' in dezen, want ik kan er gewoon hartstikke naast zitten.
Overigens zou dat aanmatigend zijn.

In 2013 heb ik kennis mogen maken met een tal van psychologen en een psychiater.
Ik heb daar een schat van informatie gekregen over van alles en nog wat, waarbij de basis gestoeld is op het Mahāyāna (Tibetaans boeddhisme).
Later in 2015 heb ik kennis mogen maken met een inmiddels gepensioneerde psychiater, waar ik een bijzondere band mee kreeg.
Ook van hem kreeg ik heel veel informatie.

Ik zal die informatie eens gaan raadplegen.

By the way, het bijzondere aan de auteur waar ik het overigens over heb is dat hij zich zelf de volgende drie volgende vragen stelt: Is hij een wijsneus ? ... betweter ? ... pedant ? ...
Vragen die men zich zelf stelt of aan een ander over zichzelf stelt, laten zien dat deze auteur over zichzelf nadenkt.
Hij zoekt naar antwoorden op zijn vragen, wellicht raadsels voor de auteur zelf.
Mogelijk een deurtje wat gevonden is, maar nog niet geheel geopend is, maar nevermind.

Ik zal die informatie eens gaan raadplegen.

Gast1

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Gast1 » 04 aug 2017, 19:02

gusteman schreef:
Gast1 schreef:
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
Hij schrijft dat hij 'één trapje verder' staat wat blijkbaar later 'nog een trapje hoger' is en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
Hij schrijft nog meer aan mijn adres: ....
Wat je hier schrijft, beste Gast1, namelijk "hij schrijft nog meer aan mijn adres" houdt in dat het voorgaande ook aan jouw adres was.

Hoe zit het nu eigenlijk: was het nu wel of niet aan jou gericht?
Je schrijft het heel goed -nou ja 'heel goed' is wat overdreven-, maar waarschijnlijk bedoel je iets anders.
Je schreef eerder ergens dat er blijkbaar 'terug moet worden gegaan naar de kleuterklas' en ... vooruit dan maar.

Kijk, dit schreef ik eerst:

1. Hij schrijft dat hij 'één trapje verder' staat wat blijkbaar later 'nog een trapje hoger' is en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat. Daarna schreef ik:
2. Hij schrijft nog meer aan mijn adres: ....
Zin 2 slaat op zin 1 en niet op dat wat de auteur eerder schreef:
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
... waarin ik niet kan ontdekken dat hij dát dus aan mijn adres schreef, wel?

gusteman

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door gusteman » 04 aug 2017, 19:59

Gast1 schreef:Je schreef eerder ergens dat er blijkbaar 'terug moet worden gegaan naar de kleuterklas' en ... vooruit dan maar.
En zelfs dat lukt blijkbaar niet goed.
Gast1 schreef:Kijk, dit schreef ik eerst:

1. Hij schrijft dat hij 'één trapje verder' staat wat blijkbaar later 'nog een trapje hoger' is en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat. Daarna schreef ik:
2. Hij schrijft nog meer aan mijn adres: ....
Zin 2 slaat op zin 1 en niet op dat wat de auteur eerder schreef:
Zin 2 slaat inderdaad op zin 1 waaruit volgt dat ook zin 1 aan het adres van Gast1 was.

Wat zegt (volgens zin 1) de auteur aan Pierre?
Ik sta één trapje verder dan jij.

Wat zegt (volgens zin 1) de auteur nog aan Pierre?
Voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.

Onder diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt dus, toch volgens zin 1, ook Gast1.

Hoe kom jij, beste Gast1, er dan toe om te stellen dat
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
niet aan jouw adres was?

gusteman

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door gusteman » 04 aug 2017, 20:26

Gast1 schreef:Dank voor de aanwijzing, maar in deze zou je me een beetje als een 'ervaringsdeskundige' kunnen zien.
Niet dat ik nou 'gewoon een stapje verder sta' in dezen, want ik kan er gewoon hartstikke naast zitten.
Overigens zou dat aanmatigend zijn.
Grappig is dat wel, beste Gast1, want eigenlijk zeg je hier onrechtstreeks dat de auteur waar je het over hebt in het OT zich aanmatigend opstelt.
Misschien deed je dit onbewust maar het staat er wel zo.

Psychiatrie en psychologie zijn beiden geen "exacte" wetenschappen.
Het meeste is nog steeds natte vinger werk.
En ik kan ook uit ervaring spreken: mijn eerste echtgenote, waar ik acht jaar mee getrouwd was, leed aan "borderline".
Ik herinner mij nog steeds het gesprek dat ik had met een behandelende psychiater: ik heb gedurende ongeveer twintig minuten een beeld geschetst van mijn echtgenote, wat volgens mij de oorzaak was van haar ziekte en hoe die het beste kon aangepakt worden.
Het antwoord van de psychiater was: "mijnheer, ik zou het zelf niet beter kunnen uitleggen".

En dat was juist één van de grootste problemen: doordat ik een glashelder inzicht had in haar toestand kon ik voor haar niet meer gewoon de echtgenoot zijn. Ik was terzelfder tijd haar man, analist en psychotherapeut wat haar belette om een duidelijk onderscheid te maken waardoor ze nog dieper vast kwam te zitten.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Osiris » 04 aug 2017, 21:38

Welles/nietes/welles/nietes....... pfffff

Een bekend bandje schreef ooit;

'' Let it be,let it be,
let it be,let it be,
speaking words of wisdom,let it be. '

Have a nice evening with the sunstorm confrontations.... *1*
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door univers » 04 aug 2017, 23:39

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door herman50 » 05 aug 2017, 07:39

:knots: ,, word een beetje moe van die trappies lopen [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door univers » 05 aug 2017, 07:54

Dan pak je de lift. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Kristof Piessens » 05 aug 2017, 08:11

:tweetty:

pierre en gusteman in discussie ?

'Een trapje verder/hoger is geen definitieve of absolute moeilijkheidsgraad of dergelijke aan verbonden, je zit met jezelf een rondje te draaien alsof je denkt dat je meer en beter bent dan de ander ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Osiris » 05 aug 2017, 08:18

Zie zonnevlam topic :mrgreen:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door univers » 05 aug 2017, 08:26

Zie zonnevlam topic
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Osiris » 05 aug 2017, 08:31

:mrgreen:

Een paar conflicten in het wereldbeeld van de week die al ontstonden/escaleerden ;
Venuzuela/VS , China /India....

'' overwinnen,verslinden''.

Wie/wat volgt....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Gast1 » 05 aug 2017, 08:52

gusteman schreef:Hoe kom jij, beste Gast1, er dan toe om te stellen dat
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat.
niet aan jouw adres was?
Ik heb mijn tekst eens even nagelezen in het OT en bij nader inzien zie ik dat ik er naast zit.
En ook nog behoorlijk zelfs. :mrgreen:

Ik schreef immers:
Kleine Pierre schreef:De auteur schrijft dat ik zijn eerdere vergelijking in dezen over de evolutionaire ladder niet goed begrepen heb.
... en dus inderdaad gusteman, de auteur richtte de inmiddels veel gehanteerde zin:
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat. :wink:
... aan mij. Althans ook aan mij, daar deze zin of een gedeelte daarvan ook naar anderen eerder werd gebruikt.
Waar het dus vooral gaat over "Ik sta gewoon één stapje verder ..."

Welnu er is een opheldering en dat maakt me blij, het was nodig om er voor terug te gaan naar de kleuterklas.
Heel simpel, omdat ik mijn eigen tekst niet goed gelezen had.

Dan kunnen we, met jouw welnemen nu verder gaan met mijn vragen in het OT.
Ik heb er nu namelijk het volste vertrouwen in dat we ook daaruit gaan komen en wellicht zijn mijn vragen volkomen onterecht.
Wat mij natuurlijk weer inzicht in mijzelf geeft. :wink:

Gast1

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door Gast1 » 05 aug 2017, 09:39

Osiris schreef:Welles/nietes/welles/nietes....... pfffff

Een bekend bandje schreef ooit;

'' Let it be, let it be,
let it be, let it be,
speaking words of wisdom, let it be. '
Mooi liedje:
... maar als je het laat zoals het is verandert er ook niets.
Waarmee je een mogelijke 'vooruitgang' op welk gebied dan ook, belemmert of blokkeert, toch?

Overigens ben ik het met de opmerking van gusteman helemaal eens:
Osiris schreef:Ik vind persoonlijk dat een dergelijke interactie voor zowel de bijzondere auteur als voor jou heel inspirerend kan werken.
Voor degenen die het niet inspirerend werkt of kan werken, kan zich dan heel eenvoudig distantiëren van de discussie, die nu vooralsnog een dialoog lijkt te zijn.
Het staat iedereen vrij om te participeren ... :wink:

gusteman

Re: Ik sta gewoon één trapje verder ...

Bericht door gusteman » 05 aug 2017, 10:03

Gast1 schreef:Welnu er is een opheldering en dat maakt me blij, het was nodig om er voor terug te gaan naar de kleuterklas.
Soms hebben we dat al eens nodig, beste Gast1. :wink:

Hier toon je trouwens ook aan dat we ons zo makkelijk laten meeslepen door onze eigen gedachtegang.

Net zoals ten andere de "lezers aan de zijlijn" in dit onderwerp: zij kunnen zich nu eens bezinnen over de vraag "heb ik wel goed gelezen wat er geschreven werd?" ..... en daarna nog eens evalueren of hun "welles/nietes" benadering wel klopte.

Maar nu terug on-topic ..... alhoewel: op de keper beschouwd is het bovenstaande helemaal niet off-topic aangezien het geplaatst is binnen het forumonderdeel "psychologie" en daar wonderwel goed in past. :wink:

Net zoals het volgende:
Gast1 schreef:Ik heb mijn tekst eens even nagelezen in het OT en bij nader inzien zie ik dat ik er naast zit.
Aangezien we, zoals ik hierboven aanstipte, dit bespreken binnen het onderdeel Psychologie vind ik het aangewezen om hier even dieper op in te gaan. Jouw hier aangehaalde zin roept bij mij een vraag op, namelijk:
Jij hebt (in eerste instantie) een tekst geschreven. Ik ga er van uit dat jij geen warhoofd bent en dus enkel weloverwogen gedachten neerschrijft.
Ik heb gereageerd op wat jij geschreven hebt en jij reageerde daarop door te stellen dat wat ik schreef niet klopte. Bij nalezen achteraf, en na een resem heen-en-weer schrijfsels, stel je echter vast dat mijn opmerking wel klopte.

Dat houdt in dat in jouw gedachtegang tussen het in eerste instantie neerschrijven van de tekst en het lezen van mijn reactie er op één of andere reden een omslag is gebeurd in die gedachtegang: jij herkende je initiële tekst niet meer.
De vraag die ik mezelf dan zou stellen, en ik veronderstel dat jij dat ook doet, is dan ook: "wat is er veranderd in mijn gedachtegang waardoor ik mijn initiële tekst niet meer begrijp zoals ik die zelf geschreven heb?"
Gast1 schreef:Dan kunnen we, met jouw welnemen nu verder gaan met mijn vragen in het OT.
Absoluut, beste Gast1, en daar heb ik dan ook weer een vraagje bij (in het licht van de reacties door de lezers op de zijlijn): waar jij schrijft dat we nu kunnen verder gaan, doel jij met "we" specifiek op jou en mij of staat het iedereen vrij in te gaan op die vragen?

P.S.: ik zie nu net (onder de "voorbeeld" mogelijkheid) dat jij al gereageerd hebt en meteen een antwoord heb gegeven op mijn laatste vraag ..... maar ik plaats het toch zoals ik het schreef, misschien heeft iemand er wel iets aan.

Plaats reactie