Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Cornelius

Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Cornelius » 19 nov 2017, 20:30

Nogal wat mensen willen hun zelfkennis vergroten. Soms overkomt je dat ongewild, bijvoorbeeld als iemand je een spiegel voorhoudt en er plots het geluid van een vallend kwartje te horen is.
Je kunt ook een methodiek gebruiken en daar zijn er legio van. Eén is het kwadrant van Daniël Ofman.​ Op internet is er veel over te vinden. Daarom ga ik niet proberen het hier uit te leggen. Een korte omschrijving vind je bv. in de eerste twee alinea's van deze site:
https://www.leren.nl/cursus/sollicitere ... drant.html

Een goede invalshoek kan zijn een persoon voor ogen te nemen aan wiens gedrag je je stoort. Waar jij je bij hem of haar aan ergert zegt veel over je zelf. Waarschijnlijk heeft die persoon een (te ver doorgeschoten) eigenschap waar het bij jezelf nogal aan ontbreekt. Die ergerniswekkende persoon houdt jou als het ware een vergrootglas voor waardoorheen jij een weliswaar uit de klauwen gelopen eigenschap ziet die jou, in een gezondere, mildere vorm, 'heler' zou maken: het is jouw uitdaging.

Afbeelding

Wil je wat oefenen met het kernkwadrant van Ofman of voorbeelden zien dan kun je o.a. terecht op:
https://patrickschriel.nl/2012/06/20/ke ... den-lijst/
Ook een goede site: https://www.nlp-groningen.com/kernkwali ... el-offman/

Het voorbeeld waar de een-na-laatste genoemde websitepagina mee begint is op mijzelf van toepassing. De goede eigenschap 'bescheidenheid' kan, als hij te sterk aanwezig is voeren naar de valkuil 'onzichtbaar' (negatief). Het positief tegenovergestelde van de valkuil is mijn uitdaging, nl. 'profileren'. Daar zou ik meer van moeten/kunnen hebben. Op wie daar, in negatieve zin, te veel van heeft reageer ik allergisch want hij wijst mij (te) duidelijk) op wat ik, maar dan in een gezonde proportie, mis.
De ergernis over de ander is voor een deel ook een boosheid op mezelf: waarom heb ik dat verdorie niet?

Misschien is het kernkwadrant van Ofman voor een paar mensen hier een mooi oefenprogramma om je zelf nog beter te leren kennen. Ik heb er ooit veel profijt van gehad.
Als de ergernis over iemand wat is weggezakt, kan ik eens gaan kijken naar mezelf; dan daalt de irritatie en word ik, als positieve bijvangst, bovendien milder.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Susan » 19 nov 2017, 20:50

Dit is het spiegelen waar de ander door zijn/haar gedrag ons inderdaad
iets kan leren over ons zelf, mits we dit ook echt willen en ons zelf eerlijk
bekijken, maar dan ook toe willen geven waar het misschien aan schort,
daarna er aan kunnen gaan aan werken.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door univers » 19 nov 2017, 21:07

Suus, het is weer zo ver. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Osiris » 19 nov 2017, 22:53

Hey Universe; jij 'ergert' je regelmatig aan het dubbelposten van Suus ( niet echt natuurlijk ).
Misschien zegt dat volgens het Ofmankwadrant dat jij wat nadrukkelijker aanwezig moet zijn :mrgreen: [joker]
Just kiddin'...

Ik zelf hanteer andere zaken om mij zelf beter in te schatten,maar het spiegelen en omgekeerde psychologie herken ik zeker.
Betrap mezelf zeker op irritaties en vraag me dan af waarom dat zo is.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door univers » 19 nov 2017, 23:24

Misschien zegt dat volgens het Ofmankwadrant dat jij wat nadrukkelijker aanwezig moet zijn :mrgreen: [joker]
Nog meer? :mrgreen:
Betrap mezelf zeker op irritaties en vraag me dan af waarom dat zo is.
Dan zit je met negatieve energie.
Ga eens een gesprek met je IK aan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Gast1 » 20 nov 2017, 12:26

Cornelius schreef:Misschien is het kernkwadrant van Ofman voor een paar mensen hier een mooi oefenprogramma om je zelf nog beter te leren kennen.
Ik ben behoorlijk vertrouwd met nogal wat kernkwadranten en kom daar dadelijk op terug.
Al als klein kind vond ik dat ik me in een 'vreemde wereld' bevond, tijdens mijn pubertijdsjaren verhevigde zich dat en rond mijn dertigste verkeerde ik geloof ik in een soort van identiteitscrisis.
Wie ben ik en waarom, wat doe ik hier en bedenk nog maar veel meer w-vragen.
Ik ging zelf op onderzoek uit en dacht het langzamerhand te gaan weten.
Toch raadpleegde ik 'zieners' en hierin vond ik een soort bevestiging, met een behoorlijke portie achterdocht.
Ik kreeg een heuse uittreding rond mijn 35-ste levensjaar en er kwam een soort keerpunt.
Mijn inzichten versterkten zich en na een ongevraagde uitnodiging bij een 13-tal psygo-gnomisten waarvan Anette Müller zaliger de 'leider' was, versterkten die inzichten zich nog meer.
Ik kreeg tal van ongevraagde bevestigingen en kreeg in 1993 een nieuwe functie als accountmanager.
Toen kwamen de (in totaal 6 cursussen) waarbij de kernkwadranten aan de orde kwamen.
Ik vond dat heel bijzonder en zag ze als een soort Yin en yang ... wauw ... :grin:

En dat was toen ...
Ik heb ontzettend veel zelfonderzoek, zelfreflectie of introspectie gedaan en nog ...
Inmiddels weet ik voor mezelf dat er geen Yin en yang is.
Ook geen kernkwadrant en zelfs geen enkel hokje waarin ik mij 'moet' of 'hoef' te bewegen.
Er is geen goed en er is geen slecht, geen boven en geen onder, geen kernkwaliteit, valkuil, uitdaging of allergie.

Ik schreef er een 550 pagina's tellend manuscript over en dat gaat over zingeving.
We 'leven' in een maatschappij en we dienen iemand te zijn, waarbij slechts een enkeling weet wat 'zijn' is.
En wij, grote grote-mensen massa en ook individueel, 'zijn' niet.
We 'moeten' zelfs 'iets' zijn en dát zijn is een radertje in de grote machine die we zelf verzonnen hebben.

"To be, or not to be" ...

Maar let wel, kernkwadranten kunnen je zeer zeker helpen in een zoektocht ...

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Osiris » 20 nov 2017, 13:07

;P!
Ik zie dit ,maar ook andere invalshoeken als astrologie, numerologie,tarot,droomduidingen en talloze andere invalshoeken slechts als middelen om jezelf en je kwaliteiten,meegegeven in dit leven, te leren kennen en verder te ontplooien.
Hulpmiddelen voor je groeiproces,zeg maar.
Er bestaan geen hokjes voor wie je bent,slechts waar je jezelf mee identificeert.
En ook dat is slechts gebonden aan deze aardse manifestatie.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Susan » 20 nov 2017, 13:12

Ongeveer 15 jaar geleden werden spiegelneuronen bij toeval ontdekt aan de universiteit van Parma in Italie. De onderzoekers Giacomo Rizzolatti en Vittorio Gallese bestudeerden eigenlijk de hersenen van apen. Ze wilden zo meer te weten te komen over hoe apen een beweging in hun brein voorbereiden. Het bleek dat sommige individuele neuronen actief werden bij specifieke bewegingen. Zo vonden ze neuronen die actief waren wanneer de apen naar een pinda grepen. En weer andere neuronen vuurden wanneer de apen een pinda in hun mond stopten.

Op een dag ontdekten de onderzoekers iets bijzonders. Er was bijna geen onderscheid te maken tussen de hersenen van een aap die een pinda at of een aap die slechts toekeek terwijl de onderzoeker een pinda in zijn mond stopte. Dezelfde neuronen werden dus actief bij het uitvoeren van een handeling én het kijken naar die handeling: in hun hersenen aapten de apen de beweging van de onderzoeker na. Rizzolatti en Gallese gaven deze ontdekking de naam spiegelneuronen.

Spiegelneuronen in beweging

Ook mensen hebben spiegelneuronen. Deze werden voor het eerst ontdekt in de premotor cortex. Dit hersengebied is betrokken is bij de planning van een beweging, en op zijn beurt verbonden met de motor cortex. Hier worden de zenuwen aangestuurd die zorgen dat onze spieren in actie komen.


De anatomie van de motor cortex, een lange kronkel (geel) over de hele breedte van ons brein. Elk stukje stuurt een ander lichaamsdeel aan, Zoals te zien is nemen onze handen en gezicht een groter gedeelte van onze cortex in beslag dan de rest. Dit geeft aan hoe expressief ons gezicht is en hoe fijn de motoriek van onze handen. De premotor cortex waar als eerste spiegelneuronen zijn ontdekt ligt net voor de motorcortex. Deze twee hersengebieden zijn nauw met elkaar verbonden. Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Maar wat doen die spiegelneuronen daar nou precies? Stel: je kijkt naar sport op televisie. Ook al zit jij stil, in de premotor en motor cortex is het een drukte van belang. Je spiegelneuronen doen namelijk de bewegingen van de sporter na. Dat weten we omdat je spierspanning heel licht toeneemt als je naar sport kijkt. En soms gaat het zover dat je de neiging krijgt om zelf mee te gaan sporten: tijdens een spannende voetbalwedstrijd wil jouw been ook schoppen tijdens een penalty.

Bovendien reageren spiegelneuronen niet alleen op het zien van beweging, maar ook op het horen ervan. De woorden “strek je rechterbeen” activeren dus delen van je brein die normaal gesproken ook betrokken zijn bij het strekken van je rechterbeen. Voel je het al?


Sporten kan erg gezond zijn en ernaar kijken minstens zo inspannend. Je hoeft je in ieder geval niet schuldig te voelen als je op de bank blijft hangen, je motorcortex is volop in beweging.

Spiegelen maakt ons sociaal

Maar spiegelneuronen doen meer dan je in je hoofd mee laten voetballen. Ze zorgen er ook voor dat je in sociale situaties zoals een gesprek iemands gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding imiteert. Dit ‘meebewegen’ heeft een sociale functie: door elkaar na te doen versterken we de sociale band en kunnen we ons beter inleven in een ander. Dat komt omdat in ons hoofd de gevoelens en beleving van de ander letterlijk wordt weerspiegeld. Spiegelneuronen maken ons dus empathisch.

Daarnaast zijn spiegelneuronen ook nog eens heel handig bij sociale interactie. Nijmeegse onderzoekers ontdekten onlangs dat dezelfde hersencellen die actief worden bij het imiteren nóg actiever worden als we iemands gedrag moeten aanvullen. We zijn dus – dankzij onze spiegelneuronen – nog beter in het reageren op dan in het na-apen van een ander.

Soms gaat het fout

Handige hersencellen dus, die spiegelneuronen. Helaas is dit niet altijd het geval. Zo kunnen ze ook te goed werken. Er zijn bijvoorbeeld mensen bij wie de neuronen die verantwoordelijk zijn voor het spiegelen van pijn bij een ander zo goed werken, dat ze zelf die pijn voelen. Als ze zien hoe iemand in zijn wang wordt geprikt, ervaren ze dat alsof het bij henzelf gebeurt. Je kunt je voorstellen dat met een vriend meegaan naar de tandarts voor deze mensen een ware ramp is.



De meeste mensen vinden die al niet prettig om naar te kijken (fijn he, die spiegelneuronen…). Maar er zijn ook mensen die letterlijk de pijn van een ander voelen. Ze zijn té empathisch.

Het omgekeerde – problemen door slecht werkende spiegelneuronen – komt ook voor. Zo heeft iemand die lijdt aan autisme doorgaans moeite met sociale interactie. Het interpreteren van iemands lichaamstaal en gevoelens is voor hem of haar lastig. Onderzoekers denken dat dit komt omdat autisten veel minder actieve spiegelneuronen in hun brein hebben. Hierdoor imiteren ze anderen minder, en zijn ze dus minder empathisch.

Van beweging naar imitatie naar empathie

Of we nu naar een voetballer kijken die een penalty neemt of naar de steeds veranderende gezichtsuitdrukkingen van onze gesprekspartner, onze spiegelneuronen imiteren in ons brein de bewegingen die we waarnemen. Door dit spiegelen kunnen we ons goed inleven in en reageren op de ander. En dat is weer handig in sociale situaties. Door onze spiegelneuronen wordt zien dus letterlijk voelen.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... is-voelen/

...........................
Ook hier staat het spiegelen uitgebreid beschreven:

https://www.helderziende-paragnosten.nl/spiegelen.php

https://verdwenenzelf.org/2017/01/23/ho ... -de-ander/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Gast1 » 20 nov 2017, 13:51

Osiris schreef:;P!
Ik zie dit ,maar ook andere invalshoeken als astrologie, numerologie, tarot, droomduidingen en talloze andere invalshoeken slechts als middelen om jezelf en je kwaliteiten,meegegeven in dit leven, te leren kennen en verder te ontplooien.
Hulpmiddelen voor je groeiproces, zeg maar.
Er bestaan geen hokjes voor wie je bent, slechts waar je jezelf mee identificeert.
En ook dat is slechts gebonden aan deze aardse manifestatie.
[klap]

:post:

Cornelius

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Cornelius » 20 nov 2017, 14:24

Gast1 schreef: Toen kwamen de (in totaal 6 cursussen) waarbij de kernkwadranten aan de orde kwamen.
Ik vond dat heel bijzonder en zag ze als een soort Yin en yang ... wauw ... :grin:

En dat was toen ...
Ik heb ontzettend veel zelfonderzoek, zelfreflectie of introspectie gedaan en nog ...
Inmiddels weet ik voor mezelf dat er geen Yin en yang is.
Ook geen kernkwadrant en zelfs geen enkel hokje waarin ik mij 'moet' of 'hoef' te bewegen.
Er is geen goed en er is geen slecht, geen boven en geen onder, geen kernkwaliteit, valkuil, uitdaging of allergie.
Kernkwadranten, persoonlijkheidstypologieën, yin/yang: het zijn allemaal hulpmiddelen om ordening aan te brengen en, minstens net zo belangrijk, om zaken aan elkaar te verduidelijken. Een gesprek zonder handvaten of omschrijvingen loopt anders uit op twee monologen zonder enige verbinding.
Theorieën helpen om beter te kijken en om meer te zien. Het gevaar is altijd aanwezig dat de theorie pretendeert meer over de werkelijkheid te zeggen dan het kleine stukje waar de theorie over gaat.
Zoals de kaart niet het landschap is maar er ook nieuwe dingen van laat zien, zo is een theorie niet de persoon of het leven, maar kan wel nieuw licht werpen op een deelaspect.
Gelukkig is het leven altijd sterker dan de leer.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Susan » 20 nov 2017, 15:07

Cornelius schreef: Kernkwadranten, persoonlijkheidstypologieën, yin/yang: het zijn allemaal hulpmiddelen om ordening aan te brengen en, minstens net zo belangrijk, om zaken aan elkaar te verduidelijken. Een gesprek zonder handvaten of omschrijvingen loopt anders uit op twee monologen zonder enige verbinding.
Theorieën helpen om beter te kijken en om meer te zien. Het gevaar is altijd aanwezig dat de theorie pretendeert meer over de werkelijkheid te zeggen dan het kleine stukje waar de theorie over gaat.
Zoals de kaart niet het landschap is maar er ook nieuwe dingen van laat zien, zo is een theorie niet de persoon of het leven, maar kan wel nieuw licht werpen op een deelaspect.
Gelukkig is het leven altijd sterker dan de leer.
We kunnen dit alles wel als hulpmiddel gebruiken indien er iets onduidelijk is, even niet meer weten wat
of waar het nu alleen aan ons ligt indien er stagnaties zijn in ons leven op welk vlak dan ook, als opstapje op ons levenspad om verder te kunnen gaan, dit zou dan idd meer inzicht in ons zelf kunnen geven.
Er is echter volgens mij geen betere leerschool dan alleen het leven zelf in de praktijk van alle dag, daar kan
geen school, opleiding, cursus, en leraren tegenop. We zullen het uiteindelijk allemaal zelf moeten doen,
verantwoordelijkheid blijven voor alles bij wat we doen. Niet ons zelf gaan vergelijken met anderen,
elk mens is uniek die gewoon niet in hokjes geduwd moeten worden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door univers » 20 nov 2017, 15:13

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Gast1 » 20 nov 2017, 18:24

Cornelius schreef:Nogal wat mensen willen hun zelfkennis vergroten.
Volgens mij is mij dat 'overkomen' en jouw topic zet mij -weer- aan tot een ander denken.
Ik besefte mij al vroeg dat ik niet enkel op zoek ben geweest naar mijn zelfkennis, maar veel meer naar mij 'ik', mijn bewust-'zijn' ...
Of nog beter (anders) gezegd ende geschreven 'het bewustzijn' ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Susan » 20 nov 2017, 19:11

Gast1 schreef:]Volgens mij is mij dat 'overkomen' en jouw topic zet mij -weer- aan tot een ander denken.
Ik besefte mij al vroeg dat ik niet enkel op zoek ben geweest naar mijn zelfkennis, maar veel meer naar mij 'ik', mijn bewust-'zijn' ...
Of nog beter (anders) gezegd ende geschreven 'het bewustzijn' ...
He...? [think]
Sommige dingen overkomen ons inderdaad, maar
jouw ik en jouw bewust-zijn of bewustzijn leiden toch tot zelfkennis?
(deels overkomen ons dingen, anderzijds zijn we zelf de beïnvloeders in
het gene in ons leven gebeurd, we zien het echter niet altijd scherp)

En van daaruit ga je toch inzien dat álles met elkaar verbonden is,
wat jouw eigen-zijn duidelijk zou kunnen maken, in het geheel van het
'spel' des levens en hoe jij daar dus in staat...wat jouw houding, daden,
aandeel daar in is in relaties, thuis dus, maar ook daar buiten met familie en vrienden
en in jouw werk, wat iets toegevoegd kan hebben waardoor dingen gebeuren zoals
ze zich soms ook onverwacht aandienen, kortom...het hele sociale gebeuren
Alleen zien we dit zelf vaak achteraf, of niet, kan ook nog... :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Gast1 » 21 nov 2017, 09:29

Susan schreef:
Gast1 schreef:Volgens mij is mij dat 'overkomen' en jouw topic zet mij -weer- aan tot een ander denken.
Ik besefte mij al vroeg dat ik niet enkel op zoek ben geweest naar mijn zelfkennis, maar veel meer naar mij 'ik', mijn bewust-'zijn' ...
Of nog beter (anders) gezegd ende geschreven 'het bewustzijn' ...
He...? [think]
Sommige dingen overkomen ons inderdaad, maar jouw ik en jouw bewust-zijn of bewustzijn leiden toch tot zelfkennis?
(deels overkomen ons dingen, anderzijds zijn we zelf de beïnvloeders in het gene in ons leven gebeurd, we zien het echter niet altijd scherp)
Het bewustzijn wat ik hier schreef, is niet zo goed gekozen door mij.
Ik bedoelde daarmee het zelfbewustzijn. Excuses.
Ik heb het onderwerp wat je citeerde even gekleurd geaccentueerd.

Ik zie het zo Susan:
Zelfkennis is het vermogen om de eigen denkwijze, de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de eigen geest en van het eigen lichaam te kunnen inschatten en daar rationele conclusies uit te trekken.
Om dat vermogen te krijgen is introspectie of zelfreflectie nodig (een term uit de psychologie).
Het is een activiteit waarbij de eigen gedachten, gevoelens en herinneringen tot onderwerp van overdenking gemaakt worden.
Dit kan leiden tot een bewustzijn:
Bewustzijn is immers het vermogen om te kunnen ervaren of waarnemen, oftewel een beleving of besef hebben van jezelf en de omgeving.
Reflecteren, of reflectie, is het doorgronden en herkennen van processen die bewust en onbewust plaatsvinden binnen de eigen psyche (geest)

Door nog verder zoekwerk te verrichten -vaak wordt het al aangereikt door 'het ontwaken'- kom je bij de 'ziel'.
Niet perse bij je eigen ziel, maar bij de ziel van alles en die ook in jou en mij aanwezig is.
De ziel is immers het voertuig van het ego of de (eeuwige) geest en deze zie ik als omnipotent en overal in alles aanwezig (de onpersoonlijke God).
Alles heeft bewustzijn omdat alles uit dezelfde bron voortkomt.
Omdat we uit dezelfde bron voortkomen zijn we op een of andere manier met mekaar verbonden.
Die verbinding is niet materieel zoals de snoer aan een apparaat, maar het is een energetische verbinding, het is magnetisme.
Die verbondenheid is (een vorm van) bewustzijn.
Ik noem dat 'het bewustzijn' en daar was ik dus naar op zoek, zonder te beseffen dat het destijds al in mij was.

Dat Bewustzijn verdient het om ook met een hoofdletter geschreven te worden en daar hebben we het al vaker over gehad.
Hier is er veel meer over te lezen en veel beter dan dat ik het kan omschrijven.
Ik heb een beetje diagonaal gelezen en heel veel herken ik, interessant dat Noëtisch Wetenschappelijk Initiatief ... en jawel hoor, ook hier staat het geschreven wat ik telkenmale poneer:
Je bent het Weten.
Susan schreef:En van daaruit ga je toch inzien dat álles met elkaar verbonden is, wat jouw eigen-zijn duidelijk zou kunnen maken,
in het geheel van het 'spel' des levens en hoe jij daar dus in staat...wat jouw houding, daden,
aandeel daar in is in relaties, thuis dus, maar ook daar buiten met familie en vrienden
en in jouw werk, wat iets toegevoegd kan hebben waardoor dingen gebeuren zoals
ze zich soms ook onverwacht aandienen, kortom...het hele sociale gebeuren
Alleen zien we dit zelf vaak achteraf, of niet, kan ook nog... :grin:
Hihihi ... dat bedoel ik, vraag maar aan good golden guus :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Susan » 22 nov 2017, 10:43

Gast1 schreef:
Bewustzijn is immers het vermogen om te kunnen ervaren of waarnemen, oftewel een beleving of besef hebben van jezelf en de omgeving.
Reflecteren, of reflectie, is het doorgronden en herkennen van processen die bewust en onbewust plaatsvinden binnen de eigen psyche (geest)

Door nog verder zoekwerk te verrichten -vaak wordt het al aangereikt door 'het ontwaken'- kom je bij de 'ziel'.
Niet perse bij je eigen ziel, maar bij de ziel van alles en die ook in jou en mij aanwezig is.
De ziel is immers het voertuig van het ego of de (eeuwige) geest en deze zie ik als omnipotent en overal in alles aanwezig (de onpersoonlijke God).
Alles heeft bewustzijn omdat alles uit dezelfde bron voortkomt.
Omdat we uit dezelfde bron voortkomen zijn we op een of andere manier met mekaar verbonden.
Die verbinding is niet materieel zoals de snoer aan een apparaat, maar het is een energetische verbinding, het is magnetisme.
Die verbondenheid is (een vorm van) bewustzijn.
Ik noem dat 'het bewustzijn' en daar was ik dus naar op zoek, zonder te beseffen dat het destijds al in mij was.
Ik ben het hier mee eens hoor Gast1, ;P! maar dit wist je al, we hebben het er inderdaad al vaker over gehad, dat kan trouwens nog steeds vind ik.Soms zullen we ook onze gedachten er over misschien bij moeten stellen... [think] Het leren gaat immers altijd door. Het blijft actueel en velen zijn ook nog steeds verder aan het onderzoeken hoe alles werkt, juist wat het 'ongeziene' betreft, wat vermoedelijk nooit volledig door de wetenschap verklaard kan worden, daarom veel op dit gebied dan afdoen als onzin, zweverig, luchtfietserij, sabelen dan anderen ongenadig neer wat niet in hun straatje past.
De link die je er bij plaatste kende ik, :grin: heel interessant om al deze bevindingen te lezen.
Waar Pim van Lommel in de vorige eeuw ook al mee bezig was, zoals velen zullen weten denk ik.

Heb het even op moeten zoeken wat ik al lang geleden hier over had opgeslagen,
dit schreef Jan Wicherink oa:

Onze Westerse cultuur beschouwt de religies uit de Oudheid als primitief omdat
de Ouden de sterren en planeten aanbaden als waren het de goden van de
hemel. Maar misschien hadden ze wel helemaal niet een dergelijk primitief en
armzalig begrip van de werkelijkheid? Misschien hebben wij wel een inhaalslag te
maken?

Het begint te dagen in de wetenschap dat het universum wel eens zelfbewust zou
kunnen zijn. Dit houdt in dat alle atomen, planeten, sterren etc, zelfbewust zijn
en een vorm van individualiteit hebben. We kunnen niet langer spreken van
bewustzijn dat alleen beperkt is tot organisch leven, bewustzijn kan in vele
vormen bestaan inclusief in sterren en planeten. Het universum zou wel eens één
bewust wezen kunnen zijn waar wij mensen deel van uitmaken.

Dit maakt van ieder brandpunt van elektromagnetische golven een individueel
bewustzijn dat onderdeel is van het universele bewustzijn. Menselijk bewustzijn
gefocusseerd in het menselijke lichaam is eenvoudigweg een deel van het totale
bewustzijn van het universum. Het brein is hierbij slechts de antenne die
afgestemd is om het individuele bewustzijn te kunnen ontvangen vanuit universele
bewustzijn, precies zoals de kwantum-breintheorie suggereert. Elk individuele
geest echter heeft ook toegang tot de universele geest.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Gast1 » 22 nov 2017, 17:37

Het universum zou wel eens één bewust wezen kunnen zijn waar wij mensen deel van uitmaken.
En precies dát schreef ik ook al eerder ... ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Susan » 23 nov 2017, 13:18

Gast1 schreef:
Het universum zou wel eens één bewust wezen kunnen zijn waar wij mensen deel van uitmaken.
En precies dát schreef ik ook al eerder ... ;P!
Jullie zijn vermoedelijk in meerdere opzichten gelijkgestemden Gast1.
Kijk maar eens wat Jan Wicherink in zijn in 2006 uitgekomen boek
al geschreven heeft, waarvan een pdf bestaat en ik de link plaats,
waar je het een en ander kunt lezen.

http://www.rivendellvillage.org/Ontheem ... twaken.pdf !!!

Je bent geen lezer, dat weet ik, maar je hoeft immers niet alles in
1 dag/week te lezen. :wink:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door Susan » 23 nov 2017, 13:18

Gast1 schreef:
Het universum zou wel eens één bewust wezen kunnen zijn waar wij mensen deel van uitmaken.
En precies dát schreef ik ook al eerder ... ;P!
Jullie zijn vermoedelijk in meerdere opzichten gelijkgestemden Gast1.
Kijk maar eens wat Jan Wicherink in zijn in 2006 uitgekomen boek
al geschreven heeft, waarvan een pdf bestaat en ik de link plaats,
waar je het een en ander kunt lezen.

http://www.rivendellvillage.org/Ontheem ... twaken.pdf !!!

Je bent geen lezer, dat weet ik, maar je hoeft immers niet alles in
1 dag/week te lezen. :wink:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Meer zelfkennis m.b.v. Ofman kwadrant

Bericht door univers » 23 nov 2017, 13:26

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie