Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door Tammy » 18 dec 2017, 11:09

Ik vind dit zo leuk geschreven dat ik het hier plaats. :grin:
Of het waar is betwijfel ik, maar ik zie die intervieuws helemaal voor me. :mrgreen:
Die schoondochter die klaagde en die kinderen die de vraag moeten schreeuwen naar hun ouders omdat ze niet meer goed horen, je zou er zo een Italiaanse film van kunnen maken . :rolfl:

<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Wie oud wil worden moet eigenwijs en koppig zijn.

Die lichamelijke tips om oud te worden, die kennen we nu wel. Maar welke geest heb je nodig?

Ja ja, nou weten we het wel. Wie oud wil worden moet gezond eten, bewegen en geluk hebben met de juiste genen. Tot zover de lichamelijke tips om het lang uit te zingen. Maar is er ook een hóuding die je kunt aannemen om de honderd te halen? Een mindset, die je net als de twee stuks fruit per dag wapent tegen zaken waardoor de mens het leven laat?

Wie dat wil weten, kan de fiets pakken en aanbellen bij honderdjarigen om te vragen hoe ze in het leven staan. Toegegeven, dat levert geen oorzakelijk verband op: wie weet krijgen de echt ouden van dagen wel een levenshouding van dat oud worden, in plaats van dat die levenshouding ze naar die leeftijd brácht. Desalniettemin interessant, dacht een team van wetenschappers uit Rome en Californië. Het stuurde daarom een psycholoog langs 29 inwoners van Zuid-Italië - allen boven de negentig. Deze week stonden de resultaten in vakblad International Psychogeriatics.

Interviews.

De kinderen zaten ernaast om eventueel in het oor van hun ouder te schreeuwen als die de vraag niet had verstaan.

Ze zijn tussen de 91 en 101 jaar en ze wonen in de regio Cilento - landelijk gebied op de wreef van de Italiaanse laars. Vaak in gelijkvloerse huizen, samen met een zoon of dochter. De psycholoog die langskwam, bleef een uur lang doorvragen. Naar hun verleden, eventueel traumatische gebeurtenissen, waarden en cultuur. En naar hoe ze nu in het leven stonden, natuurlijk.

De interviewer had ruime ervaring met zeer oude mensen. En, niet onbelangrijk: hij sprak het plaatselijke dialect. De kinderen, inmiddels ook wel op leeftijd, zaten ernaast om eventueel in het oor van hun ouder te schreeuwen als die de vraag niet had verstaan. Ook meer dan vijftig van die kinderen kregen een vraaggesprek. Zowel over hun eigen manier van in het leven staan als over die van hun ouders.

Sommige van de thema's die in de gesprekken met de ouderen naar boven kwamen, hoeven niet te verbazen: hard werken, familiebanden en religie. Maar er was meer. Zo bleken ze opvallend eigenwijs en koppig. De zaken moesten altijd op hún manier gaan, soms tot gesteun van hun kinderen.

Zo klaagde een schoondochter dat haar man zo onder de plak zit bij diens moeder. Hij moet elke dag langskomen, op vakantie gaan zit er niet in omdat moeder dan begint te protesteren. Een ander noemde zijn vader platweg een dictator. Een zelfzuchtig persoon die alleen met materiële zaken bezig was.

Die bevinding is nieuw, en gaat pal in tegen het beeld van de relaxte, flexibele oude van dagen, die zo ver is gekomen door zich moeiteloos te voegen naar onverwachte omstandigheden.

Naast een liefde voor controle was er ook een liefde voor het land en voor het bewerken daarvan. Een oude deelnemer zei dat hij vanwege zijn leeftijd en gezondheid niet meer op de boerderij mocht werken. "Ze zeggen dat ik ziek ben, maar beseffen niet dat ik ziek wórd als ik het land niet meer op mag. Ik moet daarmee in contact blijven, of ik leg het loodje!" Niet verrassend klaagden de kinderen ook hier dat hun ouders koppig waren, omdat ze maar niet achter de geraniums wilden plaatsnemen.

Optimisme.

Daarnaast heerste er vooral optimisme in die gelijkvloerse woningen. Iemand vertelde dat hij een hartaandoening had, en niet één maar twee serieuze auto-ongelukken had overleefd. "Maar ik ben er nog steeds!" Een ander wees op het overlijden van zijn vrouw een maand geleden, met wie hij zeventig jaar getrouwd was geweest. Eerst voelde hij zich leeg van binnen, maar door de aandacht van zijn zoons krabbelde hij er nu weer bovenop, zei hij. "Ik voel me alweer veel beter."

Vorig jaar nog verscheen onderzoek met een vergelijkbare conclusie, namelijk dat echt oude mensen als geen ander de kunst bezitten om de gebeurtenissen op hun levenspad in een positief licht te zien.

Veel van deze zaken hebben iets gemeen: ze geven een doel aan het leven, zingeving. Door de touwtjes van sociaal contact sterk in de hand te houden, behouden de ouderen een mooi netwerk van mensen om zich heen. Dat netwerk geeft ook weer verantwoordelijkheden, schrijven de onderzoekers. En dus iets om voor in leven te blijven. Ook die liefde voor de omgeving en het land vervult zo'n functie. Naast tevredenheid behoud je het gevoel nuttig te zijn door op dat land te werken. Onderzoeker Anna Scelzo: "Ze hebben zoiets van: dit is mijn leven en dat ga ik niet opgeven."

Hun kinderen, een paar decennia jonger, komen een stuk zuurder uit de bus. Dit brengt de onderzoekers tot wat de paradox van het ouder worden heet: hoewel de ouders fysiek veel minder gezond zijn dan hun kroost, zitten ze mentaal veel beter in hun vel. Ze hebben zelfvertrouwen, ze hakken makkelijk knopen door en bovenal, ze hebben lak aan wat de omgeving van ze denkt.

BRON.

Wanneer stak de eerste honderdjarige de kop op?

Door stijgende welvaart komen er steeds meer honderdjarigen bij. Waren er begin deze eeuw 180.000, in 2050 zullen er 3,2 miljoen rondlopen, volgens een prognose van de Verenigde Naties. Vroeger waren er minder. Dus even terugrekenend, wanneer werd de allereerste mens een eeuw oud?

Hoogleraar John Wilmoth van de universiteit van Californië zoekt het uit in één van de artikelen op zijn website. Sommige onderzoekers stellen de grens op 1800, daarvóór zou niemand de honderd hebben gehaald. Leuk, zegt Wilmoth, maar die onderzoekers zijn veel te stellig. In die tijd waren geboorteaktes niet betrouwbaar en te controleren is het dus niet. Nee, je zult gebruik moeten maken van statistische methoden, kansberekening.

Want wetenschappers hebben wel een idee van de gemiddelde leeftijd die de mens door de eeuwen heen behaalde. Vóór de industriële revolutie mocht iemand die de vijftig haalde gemiddeld verwachten 64 te worden. Zo is de schatting althans, en dan hoef je alleen nog maar uit te rekenen hoeveel mensen er tegelijk moesten rondlopen voor je in die populatie redelijkerwijs een uitschieter naar de honderd mag verwachten. En dat was, ook naar schatting, in de tijd van de oude Egyptenaren, schrijft Wilmoth vrolijk. De kansrekening zegt het: in de tijd van de farao's haalde de eerste mens de honderd jaar.

Wel is de hele berekening sterk afhankelijk van die gemiddelde leeftijd van sterven. Mocht je eeuwen geleden, na je vijftigste verjaardag, eerder een levensverwachting hebben van 62 in plaats van 64, dan wordt de uitkomst van Wilmoths rekenpartij heel anders. In dat geval is de eerste honderdjarige pas rond 1800 onder de mensen gekomen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door univers » 18 dec 2017, 11:34

Leuk artikel.
Het nijgt een beetje naar dictatuur. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door Tammy » 18 dec 2017, 11:49

Maar daar word je dus wel oud mee Univers zeggen ze. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door univers » 18 dec 2017, 12:11

Bewijs is er. heerlijk toch?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door Tammy » 19 dec 2017, 11:09

Ik geloof het niet zo maar leuk onderzoek vind ik. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door Gast1 » 19 dec 2017, 11:28

Ik geloof het ook niet maar voor univers is dat natuurlijk wel zo aangenaam, mocht het toch kloppen ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door univers » 19 dec 2017, 11:35

Ik geloof het ook niet maar voor univers is dat natuurlijk wel zo aangenaam,
Voor univers is dit humor.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door Gast1 » 19 dec 2017, 12:21

Voor mij ook hoor ... :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door herman50 » 19 dec 2017, 13:26

:rolfl: nou dan heb ik ook nog heel wat voor de boeg ... la maar kome de troep ..... :hahaha:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door univers » 19 dec 2017, 13:47

:rolfl:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door Osiris » 19 dec 2017, 14:27

Aha,gezien de topictitel ga ik dus heel oud worden en met mij meerdere forumleden :mrgreen: [joker].
Hopelijk met die stijgende leeftijd zal ook de wijsheid verder toenemen :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door univers » 19 dec 2017, 17:20

Afbeelding

Tammy in de tuintje :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Met eigenwijs en koppig zijn word je oud

Bericht door Tammy » 19 dec 2017, 19:58

Eco actief ?
Aan mijn hoela. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie