De kracht van de gedachten

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De kracht van de gedachten

Bericht door taigitu » 23 feb 2018, 11:38

De kracht van de gedachten

Wat is kracht:
Eigenschap dat iemand fysiek of mentaal sterk is en daardoor dingen kan doen. Kracht is de snelheid waarmee arbeid wordt verricht of energie wordt verbruikt. In het dagelijks taalgebruik wordt vaak het woord kracht gebruikt, als energie bedoeld wordt. Bijvoorbeeld: “ik heb er de kracht niet voor”, wat er eigenlijk wordt gezegd is, “ik heb er de energie niet voor”. Sterk verstandsvermogen, sterk.

Wat is gedachten:

Wat je denkt, denken, herdenken, je verstand laten werken, biologisch proces in je hersenen, het innerlijk of psychisch overwegen van belangen en inzichten. Idee, mening, inval, plan.

Ieder mens heeft gedachten, maar hoe gaan wij met onze eigen gedachten om. Gedachten hebben kracht, gebruiken wij de kracht van onze gedachten ten goede van onszelf of ten nadele van onszelf.

Gedachten
Als de mens praat, spreken we gemiddeld met honderd tot honderdvijftig woorden per minuut. Een snelle prater zal meer woorden per minuut gebruiken. Ons denken gaat veel sneller dan praten, ons denken gaat wel tien keer sneller dan ons spreken. We denken soms wel twaalfhonderd tot vijftienhonderd woorden per minuut. We denken supersnel.

In ons hoofd ontstaan gedachten. Denken, gedachten worden geproduceerd vanuit ons hoofd, onze hersenen. Het is een biologisch proces in de hersenen die gedachten activeert. Het is een snel proces waarbij men zich een korte tijd van bewust is maar wat voortkomt, een onderdeel, een gevolg is van het denkproces. Gedachten kunnen op ieder moment bij iemand opkomen.

Zodra wij opstaan, gaan onze gedachten aan de gang, een wirwar van gedachten gaan de hele dag door. Gedachten ontstaan bewust en onbewust. Je hebt het ene nog niet bedacht of de andere gedachten is er al. Het is een onophoudelijk komen en gaan van gedachten. De ene gedachte is er nog niet of de andere gedachte dient zich aan. Wat je nodig hebt aan gedachten haal je eruit en de rest laat je gaan. Dit gebeurt onbewust, want als dit bewust zou gebeuren dan zou men gek worden van alle gedachten die men heeft. Er wordt als het ware gezeefd, gefilterd boven in de hersenen met wat men op dat moment nodig hebt. Gedachten die je nodig hebt komen in het bewustzijn terecht en blijven daar hangen. Je kunt zeggen, dat het nooit stil is in het hoofd en dat het hoofd nooit leeg is.

Gedachten creëren wij zelf vanuit ons onderbewuste, vanuit een eerdere gedachte. Gedachten zijn een ‘kijk’ op iets. Gedachten creëren ons leven, onze dag. Wij zelf zijn verantwoordelijk voor onze eigen gedachten. De gedachten die wij hebben is of zijn zeer krachtig en bevatten voor ons waarheid. We bedenken iets en trekken hier een conclusie uit, geven er een oordeel, vooroordeel, mening over, hangen er een overtuiging aan, zonder dat hier echt over na is gedacht of deze gedachten waarheid bevat, we gaan er eigenlijk al vanuit dat het de waarheid is. Gedachten zijn geen feiten. Feit: iets waarvan zeker is dat het gebeurd is of dat het waar.

Denken
Vanuit een gedachte zal ons denkproces in werking worden gezet.

Bij denken moeten wij onze hersenen gebruiken, bij denken zetten wij onze hersenen aan het werk. Met denken zetten wij ons mentaal proces aan het werk om een beeld te vormen over iets of iemand. Denken is een vorm van informatieverwerking.

Denken kan ons inzicht geven, denken kan ons begrip geven, met denken kunnen plannen, meningen, overtuigingen, ontstaan, zo ook kan inzicht, waarheid, wijsheid ontstaan.

Denken

Er zijn verschillende soorten denken

1 Nadenken
2 Bedenken
3 Voortuit denken
4 Reflectie
5 Zelfreflectie
6 Bekrompen denken
7 Irrationeel denken
8 Onbezonnen denken
9 Afvragen
10 Vermoeden
11 Aannames
12 Veronderstellen
13 Speculeren
14 Menen
15 Herinnering
16 Peinzen
17 Piekeren

Bovenstaande woorden zijn allemaal woorden die met gedachten te maken hebben maar net een andere betekenis hebben. Allemaal woorden die met ‘denken’ te maken hebben en die onze gedachten kunnen vormen, creëren, beïnvloeden.

1. Nadenken: mentaal aandacht schenken aan een bepaald onderwerp of probleem.

Bij nadenken zullen wij onze hersens moeten gebruiken om een probleem, een vraagstuk op te lossen. Wij zullen in ons geheugen moeten graven om een antwoord ‘boven water te krijgen’. Bijvoorbeeld; “hoe heet die straat ook al weer? Waar ken ik haar van? Of er wordt je een vraag gesteld waarop een antwoord gegeven moet worden. Hierbij moet er worden nagedacht wat het antwoord is.

2. Bedenken: door goed te denken vinden, iets in je hoofd halen, denken over, gevolgen nagaan, beschouwen, bespiegelen, bezinnen, nagaan, overdenken, verzinnen.

Bij bedenken zullen wij gedachten in ons hoofd halen waar wij een antwoord op willen en vinden. Bijvoorbeeld op de vraag: “wat zullen we vanavond eten?” zullen wij moeten bedenken wat wij graag willen eten. Of we hebben een dagje vrij, we gaan bedenken wat we die dag gaan doen.

Ook kunnen we iets bedenken, uitdenken wat tot creativiteit leidt.

Ook kunnen onze gedachten iets verzinnen wat tot een spontane actie kan leiden, maar wat ook tot een fiasco kan leiden.

Ook kunnen onze gedachten fantaseren wat tot mooie resultaten kan leiden, maar wat ook tot waanideeën kan leiden.

Ook kunnen onze gedachten terugkomen op een eerder gesprek, een nagedachte, waar wij nog over na denken, wat ons inzicht kan brengen of ons nog meer in verwarring brengen.

Ook kunnen onze gedachten wikken en wegen om tot een goede beslissing te komen.

Ook kunnen onze gedachten overwegen iets wel of niet te doen.

Ook kunnen onze gedachten overpeinzen, waarbij wij langdurig nadenken.

Ook kunnen onze gedachten beramen, waarbij wij een plan uitdenken en voorbereiden.

Met bedenken voeren wij een innerlijk overleg, een innerlijk dialoog met onszelf via onze gedachten waar vele uitkomsten mogelijk zijn.

3. Vooruitdenken: nadenken over iets dat nog moet komen.

Bij vooruit denken zullen wij op voorhand moeten plannen. Vooruit denken is doel gericht handelen. Bijvoorbeeld vakantie, wat nemen we mee?

Vooruit denken is het overdenken, overwegen van actie, reactie, van oorzaak en gevolg. Vooruitdenken, verder denken komt voort uit inzicht hebben en dit gebruiken.

Iedere dag zal er een moment van vooruit denken zijn en veelal gaat dit automatisch. Bijvoorbeeld: we gaan naar werk, en we nemen onze lunch mee. Onze lunch is door het ‘vooruitdenken’ mee genomen, als wij dit niet hebben gedaan dan hebben wij geen lunch voor de middag. Of boodschappen, van tevoren hebben we een boodschappenlijstje gemaakt, we gaan boodschappen doen en nemen mee wat we bedacht hebben nodig te hebben.

Vooruitdenken kan ons ook verlammen door op voorhand ‘beren op de weg te zien’ en wij hierdoor een passieve houding kunnen aannemen, het op zijn beloop laten, en als de tijd is aangebroken het wel doen, maar wat ons stress zal brengen.

4. Reflectie: het nadenken of bezinnen, terugkijken, spiegelen, het over nadenken, overdenking, beschouwing.

Bij reflectie zullen wij onze gedachten moeten laten gaan over iets wat al gepasseerd is. Als ware evalueren we wat er is gebeurd, of dit goed of niet goed is gegaan, of iets werkt of niet werkt. Uit het niet goed gaan, iets niet werken, trekken wij een conclusie dat dit beter moet of kan. Wij zullen nadat wij gereflecteerd hebben en tot de conclusie zijn gekomen dat iets niet goed is gegaan, iets niet werkt, een herstelling, correctie, verbetering, vernieuwing moeten doorvoeren om iets wel goed te laten gaan, te laten werken. Wij zullen onze gedachten moeten bijstellen, veranderen.

5. Zelfreflectie: overdenking van je eigen gedachten, gevoelens en herinneringen.

Zelfreflectie is het kijken naar jezelf waarbij je je eigen handelen overdenkt. Je kijkt als het ware in een spiegel waarbij je jezelf ziet, hoe je handelt, met als doel je goede en slechte handelen, gedrag te leren kennen en hier wat mee te doen in de vorm van verandering aan te brengen. Zelfreflectie heeft het doel de mens bewust te maken, van fouten te leren en deze niet meer te laten voorkomen in de toekomst.

Zelfreflectie kan vanuit de mens zelf komen, of kan vanuit de buitenwereld komen, die de persoon aanspreekt op zijn, haar gedrag, denken, handelen, met, als dit oprecht is, als doel de ander te willen helpen zich bewust te worden van het gedrag en handelen. (zie ook omgaan met kritiek)

6. Bekrompen denken: bekrompen: beperktheid van verstand, geringheid van begripsvermogen, kan zijn aangeboren of het gevolg zijn van een gebrekkige schoolontwikkeling, kleingeestigheid.

Bij bekrompen denken zal men zich vasthouden aan eigen gedachten die men via het eigen geloofsysteem heeft aangeleerd en waarbij krampachtig wordt vastgehouden wat tot rigide gedrag kan leiden of leidt.

Met bekrompen denken, laat men afwijkend gedrag zien, waaronder kortzichtigheid, waarin men niet verder wil of kan kijken of er ook andere alternatieven, oplossingen zijn, waarbij men niet vooruitdenkt of kan denken en daardoor onverstandig handelt zonder begrip voor anderen. Met kortzichtigheid is er een bekrompen, beperkte gedachtegang waarbij men de gevolgen niet kan, of wil overzien, voorzien. Men zal, als iets maar afwijkt van de eigen innerlijke overtuiging, mening, in verzet komen waarbij men defensief gedrag laat zien, wat veelal voortkomt uit oud aangeleerd gedrag, wat volgens oude patronen is ontwikkeld en gebaseerd is op oude gedachten, overtuigingen die vastgeroest zijn, en een gewoonte zijn geworden en men niet beter weet. Men neemt beslissingen, maakt keuzes, vanuit het eigen gecreëerde geloofsysteem, bewustzijnsniveau, verder dan dit bewustzijnsniveau, geloofsysteem wordt er niet gekeken of gedacht.

7. Irrationeel denken;
irrationeel: zonder je verstand te gebruiken, in strijd met de rede, niet doordacht, in strijd met het gezond verstand, onlogisch, onwerkelijk, onredelijk, redeloos, strijdig met het nuchtere verstand, tegenstrijdig.

Bij irrationeel denken zullen wij gedachten hebben, die niet overeenkomen met een gezond verstand, en waarbij wij niet in de realiteit staan. Irrationele gedachten zijn veelal terugkerende gedachten waarvan wij denken dat deze waarheid bevatten, rationeel zijn maar die voor een buitenwereld niet rationeel, realistisch zijn. Irrationele gedachten zijn gedachten die vanuit een verkeerde opvatting, standpunt, geloofsysteem zijn ontstaan en veelal met onbewuste angst gepaard gaan.

Met irrationeel denken kunnen wij verblind zijn of raken door eigen waanideeën, gedachten en ons in de weg kunnen of gaan zitten.

Als iemand zich steeds meer irrationeler gaat gedragen dan zouden er alarmbellen moeten afgaan. Het irrationele gedrag kan uitmonden tot of in geweld, gevaar, omdat mensen met irrationeel gedrag geen tegenspraak dulden.

8. Onbezonnen denken:
waar je niet goed over nagedacht hebt, dom, dwaas, gedachteloos, heethoofdig, idioot, lichtvaardig, niet redelijk verklaarbaar, onverstandig, onnadenkend, ondoordacht.

Bij onbezonnen denken zullen wij alles wat wij denken zeggen, eruit gooien zonder hierover te denken, of nagedacht hebben, wat dit voor gevolgen kan hebben voor onszelf of anderen.

Mensen kunnen dingen zeggen waarvan je bij jezelf denkt ‘waar slaat dit op? Hoe komt men erbij? Een reactie kan zijn dat wij in de lach schieten, niet omdat het leuk is, maar omdat het te belachelijk voor woorden is, te ongeloofwaardig is wat men hoort. Veelal zijn dit uitspraken van mensen die zelf geloven wat zij zeggen en voor hen waarheid is. Zij zullen veelal verontwaardigd en boos reageren op onze ‘lach’ reactie en zich gaan verdedigen. Verdedigen zal gebeuren uit boosheid, frustratie en waarbij zij de ander proberen te overtuigen van hun eigen gelijk en waarbij zij de argumenten van de ander onderuithalen. Veelal zie je onbezonnen reacties op sociale media. Ook bij onbezonnen reacties van een ander zullen onze alarmbellen in werking moeten treden.

9. Afvragen: jezelf een vraag stellen of uitspreken dat je aan iets twijfelt, jezelf een vraag stellen en daarover nadenken, betwijfelen, nadenken over twijfelgeval.

Bij afvragen zullen je gedachten je jezelf een vraag stellen die veelal voortkomt uit twijfel. Jezelf wat afvragen kan vanuit verschillende redenen komen.

Bijvoorbeeld: je hebt iets gehoord en je kunt jezelf afvragen of dit klopt, je gaat hier met je gedachten op door om tot een eigen conclusie te komen.

Bijvoorbeeld: je bent gaan winkelen en je hebt iets gepast en je hebt het toch teruggehangen, later vraag je je af of je het toch wel had moeten kopen. (zie ook keuzes maken)

Bijvoorbeeld: er is iets gebeurd, je vraagt jezelf af of je iets had moeten doen of laten. Aan dit afvragen wordt veelal een ‘had of als’ gehangen. De vragen ‘had of als’ kunnen ons in de greep houden en ons een schuldgevoel of spijtgevoel geven.

10. Vermoeden: denken dat iets waarschijnlijk zo is, gissen, presumeren, denken, geloven, menen, veronderstellen, het op grond van bepaalde aanwijzingen denken, redenering waardoor wordt getracht uit een bekend gegeven meer duidelijkheid te krijgen over een onbekend gegeven.

Bij vermoeden zullen wij denken dat iets zo is maar wat waarschijnlijk niet zo is.

Als wij een antwoord op ons vermoeden willen hebben dan zullen wij de persoon waarom het gaat hiernaar moeten vragen om ons antwoord bevestigd of niet bevestigd te krijgen. Vaak spreken wij vermoedens uit die een ander als waarheid aanneemt. Bijvoorbeeld: ik vermoed dat Pietje Puk boodschappen aan het doen is (omdat zijn auto er niet staat).

11. Aannames: iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten, vooronderstelling.

Bij aannames hebben onze gedachte een aanname gedaan waarvan wij denken iets te weten, maar weten niet of het waarheid is. Op voorhand bedenken wij iets waarvan wij denken dat het waar is maar wat ook niet waar kan zijn. Het is een stelling die je voorlopig als waar aanneemt. Bijvoorbeeld: ik denk dat Pietje Puk ziek is.

12. Veronderstelling: gedachte, aanname.
Bij veronderstelling gaan onze gedachten ervan uit dat wij denken dat een iemand iets al weet. Bijvoorbeeld: ik was in de veronderstelling dat Pietje Puk dit wist.

Als wij iets veronderstellen dan gaan onze gedachten ervan uit dat een ander iets al weet, waardoor wij handelen zoals wij handelen. Wat voor de een logisch is zal voor de ander niet logisch zijn, omdat de kennis heeft ontbroken, maar de ander heeft gehandeld omdat deze in de veronderstelling is geweest dat de ander de kennis heeft gehad.

13. Speculeren: dingen bedenken die misschien waar zijn of misschien gebeuren, aannemen dat het zo is, terwijl je dat niet zeker weet, ergens mogelijkheden voor bedenken, gissen, gokken.

Bij speculeren bedenken wij dingen terwijl wij niet weten of dit zo is. Op voorhand gaan onze gedachten al een antwoord invullen. Bijvoorbeeld: een zwangerschap, we weten nog niet wat het wordt, we moeten afwachten na de bevalling om te weten wat het is geworden.

Speculatie komt veelal voort uit een klein stukje informatie wat wij hebben maar wat nog niet volledig is, wat nog geen feiten heeft. We verzinnen verhalen.

Speculaties kunnen heel ver gaan en waarbij wij ons de gekste dingen in ons hoofd kunnen halen en deze vertellen aan anderen.

Speculeren komt voort uit onzekerheid. Speculeren heeft geen zin. Het zal iets alleen maar erger maken. Met speculatie kunnen er verhalen de wereld in geholpen worden die verzonnen zijn, niet op waarheid berusten. Eenmaal een speculatie de wereld in geholpen die niet op waarheid berust, kan grote gevolgen hebben, maar waarbij “het leed al is geschied” en niet meer terug kan worden gedraaid.

Met speculatie kunnen wij een ander kwetsen, treffen, benadelen.

14. Menen: denken dat iets zo is, het in je gedachten hebben, serieus bedoelen wat je zegt, denken, geloven, oordelen, peinzen, van mening zijn, vermoeden, vinden, aannemen, geloven, bedoelen.

Bij menen hebben onze gedachte iets bedacht waarin wij zelf geloven. Bijvoorbeeld: ‘ik meen dat hij Pietje Puk heet”. Ook kunnen wij met menen ons geloof kracht bij zetten, bijvoorbeeld: “ik meen het”. Hiermee geven wij bij een ander aan dat het ons serieus is.

15. Herinnering: het weer in het bewustzijn oproepen van een gebeurtenis van het verleden.

Bij herinneren, een herinnering zullen onze gedachten iets uit het verleden naar boven laten komen. Het kunnen “o, ja!” momenten zijn, of “ik denk er nu pas aan” momenten zijn.

Gedachten kunnen herinneringen oproepen. Een voorwerp, muziek, een persoon, enz. kan bij ons herinneringen oproepen die ons terug kunnen voeren naar ‘vroeger, het verleden’. Aan herinneringen kunnen mooie gedachten hangen, of nare gedachten. Een herinnering zal ons altijd naar het ‘verleden’ laten gaan.

16. Peinzen: lang en diep nadenken, je hersens laten werken, broeden, nadenken, piekeren, tobben, filosoferen, mediteren, mijmeren, dromen.

Bij peinzen zullen wij lang nadenken over iets of iemand. Wij kunnen in gedachten verzonken zijn omdat we ergens diep over na moeten denken. Ik peins er niet over geeft aan dat we er niet over nadenken omdat onze mening al vast staat. Peinzen kan leiden tot piekeren.

17. Piekeren: onrustig en zorgelijk nadenken, er zorgelijk en ingespannen over denken, langdurig en bezorgd nadenken, in de war zitten, inzitten, tobben, zorgen maken.

Bij piekeren zullen onze gedachten steeds dezelfde gedachten hebben, die zich blijven herhalen en waar wij veelal niet uitkomen en die ons een nog groter probleem opleveren.

Piekeren is een situatie van problemen die wij zelf creëren, waarbij wij gebeurtenissen, gezegdes, ervaringen, enz. die in het verleden hebben plaatsgevonden, constant in gedachten naar boven te halen en erover blijven denken, nadenken, herhalen. Door eindeloos negatieve situaties, ervaringen, voor de geest te halen, en dit te blijven herhalen in gedachten en woorden in het heden, zullen onze gedachten de overhand krijgen, en zullen we gaan malen, piekeren, omdat wij onze gedachten over het probleem niet kunnen of willen loslaten, verwerken en we constant over hetzelfde negatieve gebeuren wat ons is overkomen blijven nadenken, praten, het blijft zich herhalen in jezelf en gedachten.

Wij kunnen, of weten niet om te gaan met negatieve ervaringen en teleurstellingen en ons gedrag zal hierdoor beïnvloed worden omdat er negativisme optreedt. Wij zijn zo bezig met aandacht besteden aan het negatieve, aan onze eigen negatieve gedachten, dat wij niet kunnen loslaten, dat wij de wereld om ons heen vergeten en aan niets anders meer kunnen denken. Wij gaan malen, piekeren, als wij piekeren niet loslaten of stoppen en het piekeren zijn gang laat gaan, gaan we tobben en worden we slachtoffer van ons eigen gedrag en gedachten. Slachtoffer van zelfdestructie, in gedachten, handelen, voelen, gedrag, enz. Met piekeren kan er een angststoornis, een depressie worden gecreëerd.

Bij alle bovenstaande voorbeeldwoorden zullen wij onze hersenen, ons geheugen moeten aanspreken om achter of op een antwoord te komen. Hebben wij iets nog niet geleerd dan zullen wij zelf een antwoord creëren. Wij gaan in ons geheugen na of wij iets weten, als wij iets niet weten dan verzinnen wij een antwoord. Vele mensen doen dit terwijl ze het antwoord niet weten en dit niet zeggen. Je kunt beter aangeven dat je het antwoord niet weet of verschuldigd blijft. Vele mensen schamen zich als zij het antwoord niet weten, of mensen verzinnen een antwoord zonder te weten en geven een antwoord wat nergens op slaat.

Een mooi spreekwoord is “Bezint eer ge begint”. denk goed na over de gevolgen voordat je actie onderneemt.

http://www.mauveclouds.nl/page/de-krach ... e-gedachte
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

zara
Student
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 feb 2014, 15:37

Re: De kracht van de gedachten

Bericht door zara » 23 feb 2018, 14:00

Een basis-vraag voor mij is het verschil en de connectie te ontdekken tussen intelligentie en intellect ; ik meen dat je intelligentie met bijbehorende basis vaardigheden heb gekregen via de genen van je ouders en dat je pas in je gehele verdere levensweg dezelfde quantiteit (mogelijk wat bijgeschaafde) intelligentie bezit en verder door allerlei opgedane vaardigheden en opleidingsvormen tm universiteit je een plaats kunt verwerven in deze wereld .

De aanwezigheid van een geheugen-gen,ingeplant door je ouders,was voor mij een vraag in 2014 ( op dit forum)en werd bevestigd door een leidinggevende aan de (nim)Erasmus-Universiteit.

Is deze gedachte van mij een foute of een juiste , medeleden van dit forum? [think]

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De kracht van de gedachten

Bericht door taigitu » 24 feb 2018, 12:39

zara schreef:
23 feb 2018, 14:00
Een basis-vraag voor mij is het verschil en de connectie te ontdekken tussen intelligentie en intellect; ik meen dat je intelligentie met bijbehorende basis vaardigheden heb gekregen via de genen van je ouders en dat je pas in je gehele verdere levensweg dezelfde quantiteit (mogelijk wat bijgeschaafde) intelligentie bezit en verder door allerlei opgedane vaardigheden en opleidingsvormen tm universiteit je een plaats kunt verwerven in deze wereld .

De aanwezigheid van een geheugen-gen,ingeplant door je ouders,was voor mij een vraag in 2014 ( op dit forum)en werd bevestigd door een leidinggevende aan de (nim)Erasmus-Universiteit.

Is deze gedachte van mij een foute of een juiste , medeleden van dit forum? [think]
Zoals ik het zie.....
We krijgen bij de bevruchting de basismogelijkheden mee van beide ouders.
Hoe die verhouding daarin wordt bepaald door de kwaliteit van eitje en spermazaadje.
Dan is nog van belang hoe gezond je periode van ontwikkeling in de baarmoeder is omdat
door allerlei omstandigheden je als foetus beschadigd kan raken. Ook de geboorte op zich
kan door een traumatische bevalling (emotionele/fysieke) schade veroorzaken.
Intellect. Verstand, denkvermogen.
Het geheel van geestelijke vermogens die waarnemingen omzetten in kennis, door middel van begripsvorming,
vergelijking, abstractie, oordelen, redeneren en concluderen.
Een belangrijk thema in de filosofie is de vraag in hoeverre het intellect autonoom is.
www.encyclo.nl/begrip/intellect
Het intellect zie ik als het 'gereedschap' dat we mee krijgen bij de geboorte.
Onderdeel van de Lichaam, ons voertuig. Een min of meer meer statisch gebeuren.
De intelligentie zie ik als de 'gebruiker' (ziel?) van dat 'gereedschap' dat we mee krijgen.

Ik heb niet de kennis of er een geheugen-gen is, maar ik neem aan van wel.
We hebben zowel een langetermijngeheugen als wel een kortetermijn-geheugen.
Dat valt voor mij ook onder het 'gereedschap' van het lichaam.
Daarnaast hebben we ook een celgeheugen. Dat komt duidelijk naar voren
bij bijvoorbeeld harttransplantaties. De ontvangers van een donorhart kunnen
dan voor hun niet eerdere voorkeur krijgen voor iets. Maar dan blijkt dat de
donor die wel had. Die bepaalde voorkeur, opgeslagen in de hartcellen van
de donor, gaat over/mee naar de ontvanger en is blijkbaar sterk genoeg om die
voorkeur kenbaar/merkbaar te maken. Het is dus best een dominant geheugen
waar de ontvanger niets aan kan doen, het overkomt hem/haar.

De afgelopen jaren wordt meer duidelijk dat we ook een Emotionele Intelligentie (EQ)
hebben die mede verantwoordelijk is hoe we succesvol kunnen functioneren in het leven.
Emotionele intelligentie

Hoe succesvol je bent op school of in je beroep wordt niet alleen bepaald door je score op een IQ test.
Ook motivatie, inzet, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden doen er toe. Je kunt academische intelligentie
dan ook het beste zien als een zogenaamde drempelvoorwaarde. Dat wil zeggen, het helpt je om ergens te komen,
bijvoorbeeld om advocaat te worden. Maar om een succesvol advocaat te worden,
heb je vooral ook eigenschappen nodig die horen bij emotionele intelligentie.

Aspecten van emotionele intelligentie

In dit kader wordt vaak gesproken van emotionele intelligentie.
Emotionele intelligentie betreft de manier waarop je met emoties omgaat, van jezelf en van anderen.
Meer specifiek onderscheidt Daniel Goleman - de grondlegger van het begrip emotionele intelligentie - vijf aspecten er van:

- Het kennen van je eigen emoties;
- Het reguleren van je eigen emoties;
- Zelfmotivatie;
- Het onderkennen van andermans emoties;
- Het omgaan met relaties.

Het 'sociale' onderdeel van emotionele intelligentie wordt ook wel eens sociale intelligentie genoemd.
Helpt academische intelligentie je om een baan op een bepaald niveau te bereiken en heb je eenmaal die baan,
dan is je emotionele intelligentie tweemaal zo belangrijk als je score op een IQ test om uitmuntende prestaties te behalen.

Doe meteen een EQ test of lees verder over de EQ test.
https://www.123test.nl/emotionele-intelligentie/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie