Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door taigitu » 28 feb 2018, 11:56

Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

26 februari 2018

Stel: je ziet dat iemand oneerlijk wordt behandeld.
Haal je dan meer voldoening uit het helpen van het slachtoffer of het straffen van de dader?
Onderzoek van de Leidse psycholoog Mirre Stallen wijst op het laatste.

Publicatie in JNeurosci.

Proefpersonen lijken meer voldoening te halen uit het straffen van daders dan uit het helpen van slachtoffers.
Die conclusie trekken Nederlandse wetenschappers van verschillende universiteiten, onder wie de Leidse psycholoog Mirre Stallen (volledig artikel).
Zo was het ‘beloningsgebied’ in de hersenen bij de proefpersonen significant actiever bij het uitdelen van straffen dan bij het geven van compensatie aan de slachtoffers.

Muntjes afpakken

De wetenschappers onderzochten het met behulp van een door hen ontwikkelde spelvorm waaraan de 54 proefpersonen meededen terwijl zij in een MRI-scanner lagen. In dit spel kregen deelnemers 200 muntjes, die aan het eind van het spel ingewisseld konden worden voor enkele euro’s. Deelnemers speelden het spel met nog twee andere spelers. Deze andere spelers pakten soms muntjes af van de deelnemers of van elkaar. De deelnemers konden er vervolgens voor kiezen om de spelers te straffen voor deze diefstal. Ook konden zij een andere gedupeerde speler compenseren voor de geleden schade door hun muntjes aan deze speler te geven.

Een weergave van het spel.
Afbeelding

‘Knuffelhormoon’ valt door de mand

Uit het onderzoek van Stallen en haar collega’s blijkt bovendien dat het hormoon oxytocine het strafgedrag beïnvloedt. Oxytocine heeft de reputatie opgebouwd dat het een ‘knuffelhormoon’ is dat mensen empathischer maakt. Van die reputatie blijft in deze studie niet veel over. Stallen: ‘De proefpersonen die het hormoon kregen toegediend bleken juist vaker straffen uit te delen dan degenen die een placebo kregen, al waren die straffen gemiddeld genomen wel lichter. Je kunt het dus vergelijken met een regelmatige tik op de vingers.’

Andere verklaringen wegnemen

‘In het computerspel hebben we ervoor gezorgd dat alle mogelijke andere verklaringen zijn weggenomen,’ zegt Stallen. ‘Je ziet enkel en alleen de rationele transactie, dus hoeveel muntjes iemand van de ander afpakte. Maar je ziet bijvoorbeeld geen gezichten van je tegenspelers, want iemands uiterlijk of gezichtsuitdrukking kan je beoordeling natuurlijk flink beïnvloeden.’

Verschillende vragen beantwoord


Volgens Stallen is haar onderzoek van grote waarde omdat het verschillende vragen beantwoordt. ‘Zo kijk je bij dezelfde proefpersonen niet alleen of zij willen straffen en compenseren, maar ook hoeveel muntjes zij daarvoor over hebben. Tegelijkertijd meet je op alle momenten wat er in de hersenen gebeurt op het moment dat de beslissing wordt genomen. Dat is nog nooit eerder zo uitgebreid gebeurd.’

(f)mri onderzoek
https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... re-stallen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door Gast1 » 28 feb 2018, 16:16

Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen
Als je dat laat bezinken, is dat eigenlijk iets heel moois ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door taigitu » 28 feb 2018, 17:03

Gast1 schreef:
28 feb 2018, 16:16
Als je dat laat bezinken, is dat eigenlijk iets heel moois ...
Hoe bedoel je dat?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door Gast1 » 28 feb 2018, 17:18

Gast1 schreef:
28 feb 2018, 16:16
Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen
Als je dat laat bezinken, is dat eigenlijk iets heel moois ...
taigitu schreef:
28 feb 2018, 17:03
Hoe bedoel je dat?
Ik doe niets liever dan helpen, maar wanneer ik de oorzaak een 'leermoment' kan geven, hetwelk geïnterpreteerd zou kunnen worden als een 'straf', dan kan ik daarmee mogelijk een herhaling voorkomen.
En het lijkt mij dat het brein daar meer voldoening uit haalt, dan het helpen an sich.
Dat laatste is immers iets wat ik als wezen graag doe, terwijl het brein daar anders mee om kan gaan door een voldoening te halen om leermomenten te geven.
Als je dat laat bezinken, is dat eigenlijk iets heel moois ...

Gast1

Re: Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door Gast1 » 28 feb 2018, 17:22

Als geoormerkte klokkenluider heb ik 'de oorzaak' straf (lees: 'leermoment') gegeven, terwijl ik een behoorlijk aantal mensen 'geholpen' heb.
Maar dat laatste gebeurde nadat het kwaad al was geschied ...

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door oktagon » 13 mar 2018, 16:46

Ik help ook graag en deed dit vaak ,ook op mijn vakgebied,wat deze topic betreft,
straf werkt volgens mij ook genezend,werkt positief op het brein van de dader en
waarschuwt dus hem of haar,dat ze de fout in gaan en de mogelijkheid bestaat
dat ze tegenmaatregelen op sociaal gebied,dan wel strafrechtelijk kunnen verwachten!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door Gast1 » 13 mar 2018, 17:21

Goeie opmerking, wordt vervolgd!

Cornelius

Re: Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door Cornelius » 13 mar 2018, 23:22

Iemand of een groep straffen voor een fout of misdaad geeft inderdaad veel voldoening.
1) de slechterik moet van de straf leren voortaan niet meer de fout in te gaan. (De straffer verricht een goede daad en geeft zichzelf een schouderklop).
2) De straffer weet van zichzelf dat hij de fout van de gestrafte ook zelf had kunnen maken maar kan die gedachte ver van zich afwerpen door alle aandacht op de boosdoener te richten. (De straffer hoeft even niet naar zichzelf te kijken en kan zich tijdelijk een goed en superieur mens voelen).
3) De straffer herstelt de orde die door de overtreder verstoord is geraakt. (De straffer voelt zich aan de goede kant staan en kan zichzelf prijzen om zijn deugdzaamheid).

Dus, als je een opkikkertje nodig hebt, zoek dan iemand die naast het potje piest en overlaadt hem met terechtwijzingen en reprimandes; en natuurlijk dwing je hem tot boetedoening.
Pas wel op dat je daarin niet te ver gaat, want de kans bestaat dat jij morgen iets onoorbaars doet en dan moet jij zelf natuurlijk niet al te hard aangepakt worden.

Gast1

Re: Brein haalt meer voldoening uit straffen dan uit helpen

Bericht door Gast1 » 14 mar 2018, 04:16

Interessant.
Ik lees alhier drie punten waarbij 'de straffer' zich chronologisch zichzelf een schouderklop geeft, zichzelf een tijdelijk goed en superieur mens kan voelen en zichzelf kan prijzen om zijn deugdzaamheid.
Zo heb ik dat in geen enkel geval mogen ervaren.
Ik schreef het al en gaf 'de oorzaak' (mijn werkgever) een leermoment (straf).

In feite hielp ik mijn werkgever om te zien waar ze mee bezig waren, waarbij ik vooral een behoorlijk aantal mensen geholpen heb.
In die zin komt het 'helpen' in verleden tijd twee keer voor, waarbij ik het gevoel heb dat ik de laatste groep nog steeds help.
Het helpen an sich geeft in dezen veel voldoening, terwijl dat verreweg de egoïstische bedoeling was/is.
Helpen is geven en juist dat geven voelt -achteraf- goed.
De 'move' was niet om mijzelf goed te voelen, het was om de onrechtvaardigheid aan te pakken (straffen).
Die onrechtvaardigheid heeft alle aandacht gekregen (en nog), maar ik bemerk dat 'het leermoment' niet benut werd en wordt.
Verder kan ik daar voorlopig nog niet op in gaan, maar het houdt me zo nu en dan nog wakker.
Dit is zo'n moment en ... dat hoort erbij. [jaja]

Ik wist dat dit ging gebeuren en het zij zo, ik heb mij uiteindelijk zelf gestraft.
En mijn gezin, maar we filteren allen het positieve uit het schijnbare negatieve.
Heel soms is dat even lastig.
Cornelius schreef:
13 mar 2018, 23:22
Dus, als je een opkikkertje nodig hebt, zoek dan iemand die naast het potje piest en overlaadt hem met terechtwijzingen en reprimandes; en natuurlijk dwing je hem tot boetedoening.
[doh]

Dat zou toch werkelijk te triest voor woorden zijn, waarbij ik deze persoon zou willen adviseren eens goed over zichzelf na te gaan denken.
Mensen die een opkikkertje nodig hebben om daar anderen voor te gebruiken, begrijpen het volgens mij niet zo goed.
Cornelius schreef:
13 mar 2018, 23:22
Pas wel op dat je daarin niet te ver gaat, want de kans bestaat dat jij morgen iets onoorbaars doet en dan moet jij zelf natuurlijk niet al te hard aangepakt worden.
Welnee hoor, iets wat 'onoorbaar' is, hoeft bij lange na niet perse strafbaar te zijn.
Voor zolang jezelf integer bent, is daar geen enkele strafmaatregel voor nodig.
Jammer, dit laatste citaat -en zo zie je maar weer- ... :roll:

Dergelijke reacties vertellen mij dat het geen zin heeft mijn manuscript uit te bouwen tot een heus boek.
Het zal immers nooit begrepen worden.
Dank voor dit leermoment ...

Plaats reactie