De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door taigitu » 25 jun 2018, 11:59

De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Wanneer twee mensen een gesprek hebben dan gebeurt het regelmatig dat je denkt “dat zeg je nu wel zo, maar volgens mij zit het anders bij je”.
De oplossing is simpel: je stelt het aan de orde. En wanneer de ander vervolgens zegt “ik bedoel het toch zoals ik het zeg” dan kun je twee dingen doen.
Of je accepteert dat je het fout zag of je denkt “ik voel wat anders”.

Je kunt niet bezig blijven om dat wat de ander zegt ter discussie te blijven stellen, want voordat je het doorhebt verzand je in de machtsstrijd.
De boodschap lijkt dan te zijn “ik weet beter dan jij wat je denkt en voelt dan jou”. En dat kun je natuurlijk niet maken.

Dit lijkt allemaal futiel, maar in een cultuur waarin je eigenlijk niet direct kunt zeggen wat je denkt, gebeurt het voortdurend dat mensen tussen
de regels door gaan lezen. Sommigen gaan dan de emoties van anderen herbenoemen zonder te checken of het wel klopt.
Wie zich niet kwetsbaar wil opstellen, verbergt mogelijk angst, verdriet of pijn. Wanneer de ander dat vermoedt kan hij daar rechtstreeks naar vragen.
En wanneer dan het ontkennende antwoord komt dan blijven er in het hoofd van de vrager nog steeds twee keuzes: geloof je dat je het fout zag
of denk je dat je een leugentje voor bestwil hebt gehoord?
Niemand hoeft verder te gaan en zijn gelijk te halen want je komt in een vicieuze cirkel terecht.
En daar kun je alleen doorheen breken door het onderwerp te laten rusten en overgaan op een ander onderwerp.
Wanneer je toch doorgaat en zegt (voor de grap) “ik wist niet dat je kwaad werd” dan loop je de kans dat de ander kwaad wordt en je door de reactie
van de ander je gelijk krijgt terwijl er niets aan de hand was. Je hebt doorgedramd en bent verzand in een machtsstrijd.

Meer lezen over hoe een machtsstrijd te voorkomen of te stoppen,
lees Riekje Boswijk-Hummel.
http://www.psychologisch.nu/blogs/marcelino
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 25 jun 2018, 13:41

Ja ja ... communicatie is al zowat.

Mooie passende post taigitu.

gusteman

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door gusteman » 26 jun 2018, 08:45

Riekje Boswijk-Hummel schreef:
25 jun 2018, 11:59
... in een cultuur waarin je eigenlijk niet direct kunt zeggen wat je denkt ...
Vreemd om dit standpunt te vinden als aanzet voor een denkpiste, vooral omdat hier wordt verwezen naar een cultuur die een door een grondwet gegarandeerde vrijheid van meningsuiting kent.

Of wordt hier soms verwezen naar een andere cultuur?
En zo ja, over welke cultuur gaat het dan? [think]

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 09:22

Dat viel me inderdaad ook al op, waarbij ik me toch ook wel afvraag óf in onze cultuur wel alles gezegd kan worden.
Niet voor niets worden er in sommige musea schilderijen waar negers op staan, verbannen naar een kelder of zolder.
Straatnamen van helden van weleer moeten anders en "Dames en heren" mag ook al niet meer.
Zwarte Piet mag niet meer en wanneer een getint iemand er eentje laat vliegen en je maakt daarover een grap naar deze persoon, ziet hij dat al meteen als discriminatie.
Er zijn er zelfs die het als discriminatie zien dat er zoveel getinte mensen in de petoet zitten.
Tja, en zo kan ik nog wel even doorgaan ...

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 09:25

Dat viel me inderdaad ook al op, waarbij ik me toch ook wel afvraag óf in onze cultuur wel alles gezegd kan worden.
Niet voor niets worden er in sommige musea schilderijen waar negers op staan, verbannen naar een kelder of zolder.
Straatnamen van helden van weleer moeten anders en "Dames en heren" mag ook al niet meer.
Zwarte Piet mag niet meer en wanneer een getint iemand er eentje laat vliegen en je maakt daarover een grap naar deze persoon, ziet hij dat al meteen als discriminatie.
Er zijn er zelfs die het als discriminatie zien dat er zoveel getinte mensen in de petoet zitten.

En er zijn er die zeggen dat er te weinig gekleurde mensen in tv programma's voorkomen.
Maar die hebben het helemaal mis, kijk maar eens naar "Opsporing verzocht"... :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door MetalPig » 26 jun 2018, 11:19

Gast1 schreef:
26 jun 2018, 09:22
"Dames en heren" mag ook al niet meer.
Onzin Gast1, en ik denk dat je dat ook wel weet.

Als jij "Dames en heren" wilt zeggen dan mag dat best. Het enige wat veranderd is is dat het besef doordringt dat je daarmee een groep mensen uitsluit. Het staat je vrij om dat te blijven doen. Sommigen doen dat, anderen niet. Er is geen sprake van 'mogen'.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door MetalPig » 26 jun 2018, 11:21

Gast1 schreef:
26 jun 2018, 09:25
Er zijn er zelfs die het als discriminatie zien dat er zoveel getinte mensen in de petoet zitten.
Als je ziet dat een zwarte jongen voor het stelen van een reep chocola 3 jaar de cel in gaat en een blanke jongen een half jaar voor verkrachting dan geeft dat wel te denken ja.

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 12:02

MetalPig schreef:
26 jun 2018, 11:19
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 09:22
"Dames en heren" mag ook al niet meer.
Onzin Gast1, en ik denk dat je dat ook wel weet.

Als jij "Dames en heren" wilt zeggen dan mag dat best. Het enige wat veranderd is is dat het besef doordringt dat je daarmee een groep mensen uitsluit. Het staat je vrij om dat te blijven doen. Sommigen doen dat, anderen niet. Er is geen sprake van 'mogen'.
Mee eens MetalPig, maar toch ... ik denk dat ook jij weet wat ik daar mee bedoel te zeggen.

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 12:04

MetalPig schreef:
26 jun 2018, 11:21
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 09:25
Er zijn er zelfs die het als discriminatie zien dat er zoveel getinte mensen in de petoet zitten.
Als je ziet dat een zwarte jongen voor het stelen van een reep chocola 3 jaar de cel in gaat en een blanke jongen een half jaar voor verkrachting dan geeft dat wel te denken ja.
Onzin MetalPig, en ik denk dat je dat ook wel weet. :wink:

Hier in Nederland lijken mij dergelijke zaken niet aan de orde, wel?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door MetalPig » 26 jun 2018, 12:41

Gast1 schreef:
26 jun 2018, 12:04
MetalPig schreef:
26 jun 2018, 11:21
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 09:25
Er zijn er zelfs die het als discriminatie zien dat er zoveel getinte mensen in de petoet zitten.
Als je ziet dat een zwarte jongen voor het stelen van een reep chocola 3 jaar de cel in gaat en een blanke jongen een half jaar voor verkrachting dan geeft dat wel te denken ja.
Hier in Nederland lijken mij dergelijke zaken niet aan de orde, wel?
Doelpalen verzetten, noemen we dat.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door taigitu » 26 jun 2018, 13:02

gusteman schreef:
26 jun 2018, 08:45
Riekje Boswijk-Hummel schreef:
25 jun 2018, 11:59
... in een cultuur waarin je eigenlijk niet direct kunt zeggen wat je denkt ...
Vreemd om dit standpunt te vinden als aanzet voor een denkpiste, vooral omdat hier wordt verwezen naar een cultuur die een door een grondwet gegarandeerde vrijheid van meningsuiting kent.

Of wordt hier soms verwezen naar een andere cultuur?
En zo ja, over welke cultuur gaat het dan? [think]
Ze had dit dus niet direct zo mogen zeggen.......?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door MetalPig » 26 jun 2018, 16:02

taigitu schreef:
26 jun 2018, 13:02
gusteman schreef:
26 jun 2018, 08:45
Riekje Boswijk-Hummel schreef:
25 jun 2018, 11:59
... in een cultuur waarin je eigenlijk niet direct kunt zeggen wat je denkt ...
Vreemd om dit standpunt te vinden als aanzet voor een denkpiste, vooral omdat hier wordt verwezen naar een cultuur die een door een grondwet gegarandeerde vrijheid van meningsuiting kent.

Of wordt hier soms verwezen naar een andere cultuur?
En zo ja, over welke cultuur gaat het dan? [think]
Ze had dit dus niet direct zo mogen zeggen.......?
Weet jij beter dan gusteman wat gusteman bedoelt? Is dit een futiele aanloop tot een machtsstrijd?

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 18:00

MetalPig schreef:
26 jun 2018, 12:41
Doelpalen verzetten, noemen we dat.
Nee hoor; "Hier in Nederland lijken mij dergelijke zaken niet aan de orde, wel?"... schreef ik, toch?
En ziehier wat Gusteman schreef:
gusteman schreef:
26 jun 2018, 08:45
Riekje Boswijk-Hummel schreef:
25 jun 2018, 11:59
... in een cultuur waarin je eigenlijk niet direct kunt zeggen wat je denkt ...
Vreemd om dit standpunt te vinden als aanzet voor een denkpiste, vooral omdat hier wordt verwezen naar een cultuur die een door een grondwet gegarandeerde vrijheid van meningsuiting kent.

Of wordt hier soms verwezen naar een andere cultuur?
En zo ja, over welke cultuur gaat het dan? [think]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door MetalPig » 27 jun 2018, 08:43

Gast1 schreef:
26 jun 2018, 18:00
MetalPig schreef:
26 jun 2018, 12:41
Doelpalen verzetten, noemen we dat.
Nee hoor; "Hier in Nederland lijken mij dergelijke zaken niet aan de orde, wel?"... schreef ik, toch?
Ja, en daarmee verzet je de doelpalen.

gusteman

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door gusteman » 27 jun 2018, 14:50

MetalPig schreef:
27 jun 2018, 08:43
Ja, en daarmee verzet je de doelpalen.
En zo is dat ook.

Zoals zo vaak wordt wat ik schreef volkomen anders geïnterpreteerd dan ik had bedoeld.
Ik draag er nochtans zorg voor om mijn bedenkingen zo duidelijk en helder mogelijk neer te pennen.
Dat haalt niks uit merk ik, begrijpend lezen blijkt steeds meer problematisch te worden.

Hier reageer ik dus ook al niet meer: als "men" het niet wil begrijpen dan heeft het ook geen enkele zin om meer uitleg te verschaffen.

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 27 jun 2018, 21:34

:mrgreen: ... de futiele aanloop tot een machtsstrijd.

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 27 jun 2018, 22:07

Susan schreef:
27 jun 2018, 16:42
... inzien dat het geen nut heeft om er verder nog iets over te zeggen.
Dit om het oeverloos heen en weer gaan van een welles nietes 'verhaal' te stoppen.
Dit zie je soms in langere teksten gebeuren, maar het kan natuurlijk steeds met maar een of twee zinnetjes een 'gebed zonder end' worden waar niemand iets aan heeft
.
Zou je dat kunnen samenvatten in één woord Susan?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Susan » 28 jun 2018, 13:29

Gast1 schreef:
27 jun 2018, 22:07
Susan schreef:
27 jun 2018, 16:42
... inzien dat het geen nut heeft om er verder nog iets over te zeggen.
Dit om het oeverloos heen en weer gaan van een welles nietes 'verhaal' te stoppen.
Dit zie je soms in langere teksten gebeuren, maar het kan natuurlijk steeds met maar een of twee zinnetjes een 'gebed zonder end' worden waar niemand iets aan heeft
.
Zou je dat kunnen samenvatten in één woord Susan?
Nee Gast1, ik weet niet welk woord dit in een keer zou kunnen samenvatten, heb jij een suggestie? :grin:

Of....wacht eens even, je hebt het hier geplaatst, daardoor denk nu tegelijk dus aan...machtsstrijd,
waar dit topic over gaat...bedoel je dat misschien?

Even los daar van:
Ik vind het van een verstandig inzicht getuigen, als het 'vechten tegen de bierkaai is',
het besluit is genomen om niet meer te reageren, terwijl evengoed de interesse er nog wel kan zijn voor het onderwerp.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Gast1 » 28 jun 2018, 14:09

Susan schreef:
28 jun 2018, 13:29
Nee Gast1, ik weet niet welk woord dit in een keer zou kunnen samenvatten, heb jij een suggestie? :grin:
Jazeker; desinteresse is hierin het woord en dat verlangt een herhaalde uitleg.
Dit schreef ik eerder elders:
Gast1 schreef:
27 jun 2018, 06:43
Osiris schreef:
26 jun 2018, 19:01
Er klakkeloos vanuit gaan dat als iemand niet reageert, niet geïnteresseerd is, klopt natuurlijk niet.
Mee eens, je kunt gewoon geïnteresseerd lezen, maar in dezen ging het daar niet om.
Osiris schreef:
26 jun 2018, 19:01
Ben het hier met Uni eens, Gast1.
Met die enkele zin van Uni ben ik het ook eens, maar daar hoort een context bij en die schotelde ik Uni dan ook keurig voor en herhaal -en accentueer- mijn eerder post:
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 12:10
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Stel ik weet iets en toets dat met wat anderen daarover weten, zal ik ontkennende antwoorden krijgen, immers wat anderen niet weten zullen ze ook niet weten omdat ze dat niet ervaren hebben of omdat het hen niet interesseert.
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 04:30
Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
Kristof laat hier duidelijk weten iets te toetsen met wat anderen daarover weten.
Hij heeft het hier over 'antwoorden' en niet over reacties.
Antwoorden volgen logischerwijs enkel op vragen.
Komen die er niet dan is er desinteresse.

Tja ... en word je moe van 'het vechten tegen de bierkaai' ... dan 'lijkt' mij dat ook desinteresse.
Begrijpelijke desinteresse.
En in dat geval is het inderdaad verstandiger om uit de discussie te stappen.


Dat ben ik met taigitu eens en ook met jou. :wink:
Jij schreef:
Susan schreef:
27 jun 2018, 16:42
... inzien dat het geen nut heeft om er verder nog iets over te zeggen.
Dit om het oeverloos heen en weer gaan van een welles nietes 'verhaal' te stoppen.
Dit zie je soms in langere teksten gebeuren, maar het kan natuurlijk steeds met maar een of twee zinnetjes een 'gebed zonder end' worden waar niemand iets aan heeft
.
Welnu, als je nu van de ander(en) het gevoel hebt dat het geen nut meer heeft om er iets over te zeggen en om zo het oeverloos heen en weer gaan van een welles nietes 'verhaal' te stoppen enz., dan ...
Heb je geen interesse meer om met die persoon verder in conclaaf te gaan. Die persoon interesseert je dan niet meer en dat noemen ze desinteresse in die discussie, niet over het onderwerp.
Susan schreef:
28 jun 2018, 13:29
Of....wacht eens even, je hebt het hier geplaatst, daardoor denk nu tegelijk dus aan...machtsstrijd,
waar dit topic over gaat...bedoel je dat misschien?
"nee "nee "nee
=====>
Tammy schreef:
27 jun 2018, 21:38
Nogmaals het vriendelijke verzoek om ontopic te gaan hier. :grin:

Verder praten over discussies kan uitstekend denk ik in Taigitu haar topic :

viewtopic.php?f=60&t=17453

Dank u nogmaals. :hands:

:wink:
Susan schreef:
28 jun 2018, 13:29
Even los daar van:
Ik vind het van een verstandig inzicht getuigen, als het 'vechten tegen de bierkaai is',
het besluit is genomen om niet meer te reageren, terwijl evengoed de interesse er nog wel kan zijn voor het onderwerp.
... en dat schreef ik dan ook al.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De futiele aanloop tot een machtsstrijd

Bericht door Susan » 29 jun 2018, 18:05

Gast1 schreef:
28 jun 2018, 14:09
Welnu, als je nu van de ander(en) het gevoel hebt dat het geen nut meer heeft om er iets over te zeggen en om zo het oeverloos heen en weer gaan van een welles nietes 'verhaal' te stoppen enz., dan ...
Heb je geen interesse meer om met die persoon verder in conclaaf te gaan. Die persoon interesseert je dan niet meer en dat noemen ze desinteresse in die discussie, niet over het onderwerp.
Precies, daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens Gast1, over desintresse dacht ik zelf dus ook al zo.

Waarom ik ook aan machtsstrijd dacht, was door mijn laatste zinnen:
Daarom schreef ik het uitgebreider in de laatste zinnen, waar ik het over oeverloos welles nietes had,
indien men niet stopt en eindeloos op elkaar blijft reageren, dán kan machtsstrijd de drijfveer zijn.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie